SAMENHANG  - KUNST

(1987/88)

 

Terug naar: De Startpagina

 

Naar ander artikel :   Ondersteuning van KERKEN en kunstinstellingen. Hoe zit dat? – zie badwijzers: Ondersteuning van KERKEN en kunstinstellingen ; KUNST; Beschouwingen over de KUNST ; KUNST ; Subsidie - waardigheid – Kunstenaar - ondersteuning – zie bladw. ; Kunst - collectieve krankzinnigheid - heeft de Kunst een taak..? zie afl.12/13 ; De KUNST; HET SCHONE VERSCHIJNSEL ;

 

 

De begrippen samenhang en relatie worden op een duidelijke manier uiteengezet in deel 1 van Beweging en Verschijnsel

Passage uit pag. no.29 van  Beweging en Verschijnsel deel 1(1987/88)

Samenhang is niet te maken. Dat is de ontdekking die je doet als je nagaat hoe de situatie is bij twee aaneen gegroeide elementaire deeltjes. Evenmin is de samenhang ontvankelijk voor een analytische benadering omdat zo'n benadering onherroepelijk de samenhang opheft. Omdat wij het op het ogenblik over die ijle, onvoorstelbaar nietige, elementaire deeltjes en hun aaneengroeien hebben zou je de hele zaak als theoretisch kunnen beschouwen, zonder dat die voor het alledaagse leven van betekenis is. Je zou dan echter een grote fout maken, want met het al of niet begrijpen van de samenhang en de relatie staat of valt de maatschappij en het samenleven van de mensen. Laten wij even fantaseren en aannemen dat de moderne mensen bezig zijn met het zo goed mogelijk opbouwen van onze wereld. Die gefantaseerde, goed opgebouwde, wereld doet recht aan alle menselijke relaties, maar van een samenhang zal geen sprake zijn. Op grond daarvan kan er ook geen samenleving bestaan. Uiteraard is die goed georganiseerde wereld te verkiezen boven een chaotische wereld, althans wat een aantal aspecten daarvan betreft: veiligheid en mogelijkheden tot ontplooiing (vrijheid). Maar toch zal er in zo'n wereld niet te leven zijn, omdat leven gebaseerd is op de samenhang en de verhouding tussen die samenhang en de relatie.

Ook bij een kunstwerk draait alles om de samenhang en de verhouding daarvan tot de relatie. Je bouwt een kunstwerk dan ook niet op, zoals je dat wel doet als je bijvoorbeeld een brug bouwt. Die brug wordt samengesteld uit een hele massa onderdelen die op de juiste wijze met elkaar verbonden worden. Het begint bij wijze van spreken met een paar onduidelijke stukken ijzer en tenslotte is het een brug. Het ging daarbij om het tot elkaar in relatie brengen (samenvoegen) van onderdelen. De kunstenaar echter begint met een voorstelling van het geheel en binnen dat geheel brengt hij steeds meer details (onderdelen) aan. Eigenlijk begint hij aan het eind, als het ware bij het resultaat, het nog te scheppen in zichzelf samenhangende kunstwerk: om te beginnen grof en schetsmatig, maar gaandeweg steeds meer verfijnd. Opmerkelijk, maar logisch, is daarbij dat het kunstwerk in elke fase van zijn ontstaan mooi is, d.w.z. in zichzelf samenhangend. Daarom is het voor de kunstenaar altijd moeilijk om te besluiten wanneer zijn werkstuk af is; hij heeft steeds het gevoel er nog allerlei aan te moeten doen. Het kunstwerk is in wezen immers in alle stadia af, hetgeen van de brug niet te zeggen is! De gang van zaken, zoals die voor de kunstenaar geldt, behoort ook te gelden voor de filosofie. Maar de moderne filosofie is zogezegd constructief bezig, alsof er een brug gebouwd zou moeten worden. Daarom ligt bij die moderne filosofie de nadruk op de analyse als leverancier van onderdelen. Bijna niemand beschouwt en beoefent de filosofie nog als een kunst. Het behoeft dan ook niet te verwonderen dat een visie, een heldere beschrijving van de werkelijkheid, nagenoeg geheel uit de filosofie verdwenen is. Zoals in de kunst en in de filosofie uitgegaan moet worden van de samenhang, zo moet dat ook bij een samenleving van mensen het geval zijn. Die samenhang kan niemand er in brengen, zij is er al vanaf het begin van het wordingsproces en dus ook vanaf het verschijnen van de mens op aarde. Dat verklaart waarom geďsoleerde natuurvolken, die bijvoorbeeld praktisch nog in de steentijd leven, onmiddellijk, zodra zij daarmee contact krijgen, de moderne beschaving kunnen begrijpen en overnemen. Hun breinen zijn, in samenhang met alle andere mensen, maar zonder dat er een relatie was, mee ontwikkeld. De mensen behoeven zich slechts bewust te worden van de samenhang, zodat zij in staat zijn haar te laten gelden. Zodra zij dit kunnen zal het hen eindelijk gelukken de wereld gestalte te geven, d.w.z. haar te scheppen en voortdurend te herscheppen naar haar uiterste mogelijkheid, precies zoals de kunstenaar zijn kunstwerk schept. Een menselijke wereld is gelijk een kunstwerk. Als je goedbedoeld bezig bent een wereld te construeren, zoals de moderne mensen doen, loop je tenslotte vast in een eindeloze hoeveelheid relaties, een volkomen diffuus netwerk waarmee niemand meer raad weet. Omdat die relaties het gevolg zijn van de analyse (het verbreken) is elke samenhang volledig vernietigd. Het resultaat is dus precies datgene dat je bedoeld had te overwinnen: chaos.

Als je nog eens bekijkt hoe de situatie bij twee aaneengegroeide elementaire deeltjes is, dan zie je dat daar is de ruimtebrug (Al-2-3-4, Al-2-3-5, Bl-2-3-5, Bl-2-3-4, waarbij A5 en B5 samenvallen) en de relatie (de lijn brandpunt A via A5/B5 naar brandpunt B en omgekeerd). Zoals gezegd berust de samenhang op de ruimtebrug en de relatie op de gerichte verbinding van de brandpunten. Bij analyse ontdek ik de relatie op een negatieve of indirecte manier: de werkelijkheid verzet zich tegen analyse. Ik moet moeite doen om de zaak uit elkaar te halen. Omdat ik moeite moet doen begrijp ik dat er een verbinding moet zijn. De samenhang echter doe ik teniet als ik de deeltjes A en B ga scheiden. Omdat het bij de samenhang om een variant van de ruimte gaat (continue ruimte) en omdat ik derhalve te doen heb met een niet-materiële zaak stuit ik nu bij analyse niet op verzet. De samenhang manifesteert zich niet, is niet proefondervindelijk aantoonbaar en dus niet meetbaar, formuleerbaar, berekenbaar. Als een cultuur zich uitsluitend met analyse bezig houdt, zoals dat met onze cultuur het geval is, komen er steeds meer relaties tussen de dingen voor de dag en tegelijk verdwijnt de samenhang in evenredige mate. Dat kun je uit ons model (A + B) afleiden. De gang van zaken in onze wereld bevestigt dit overduidelijk: steeds minder saamhorigheid, kunstzinnigheid, warmte. En dat tegelijk met een steeds verfijnder organisatie, dus een gedetailleerder constructie van relaties. Op grond van dit laatste is er ook meer communicatie, die wel tot een beter elkaar en de werkelijkheid kennen, maar niet tot meer samenhang leidt. Ook kun je uit ons model afleiden dat vanuit het analytische denken nooit een samenhangende wereld mogelijk zal zijn. Het is van groot belang om te begrijpen dat de relatie inhoud is van de ruimtebrug; hij wordt letterlijk door de continue ruimte omsloten. Vertaald naar onze wereld betekent dit: de samenleving (gegrond op samenhang) is niet de inhoud van de maatschappij (gegrond op relaties) maar andersom, de maatschappij is inhoud van de samenleving. Dit laatste nu is volkomen in strijd met de gangbare opvatting. Men vindt immers dat je maar in je vrije tijd moet leven en dat het werk voor het meisje gaat. Leven moet plaats vinden in de ruimte die de maatschappij voorlopig oningevuld laat en het is de maatschappij die de leefruimte van de mensen bepaalt. Het leven verkiezen boven het maatschappelijk functioneren wordt als een dwaasheid beschouwd. In feite echter ligt het maatschappelijk gedoe van de mensen binnen de samenleving. Het leven heeft als inhoud dat er brood gebakken moet worden, afspraken gemaakt, kortom dat er veiligheid en vrijheid is. Daartoe moet je allerlei dingen organiseren, maar dat moet steeds gebeuren met het oog op de samenhang en dus op het welzijn van de samenleving. Op kleine schaal, beperkt tot familie of groep, was het maatschappelijke aanvankelijk inderdaad binnen de levenssfeer gelegen, maar met het doorbreken van de analyse en de daaraan meekomende grootschalige industrialisatie is die verhouding gaandeweg omgedraaid.

 

Passage uit pag. no. 27 van Beweging en Verschijnsel deel 1(1987/88)

Wat is in een Mozart symfonie de samenhang tussen de noten? De relatie tussen die noten is gemakkelijk te bepalen als je van de muziektheorie op de hoogte bent... maar wat is de samenhang? Dat is nu net datgene dat wij de muziek noemen en dat is iets dat je moet kunnen horen maar dat voor een ander nooit aantoonbaar is. Je kunt een ander de relaties tussen de noten duidelijk maken maar niet de muziek. Andersom levert het opbouwen van een ingewikkeld, maar theoretisch verantwoord, patroon van relaties tussen de noten nog lang geen muziek op - hoogstens een aantal geluiden die aan muziek doen denken, en er vaak voor worden aangezien. De samenhang is niet aantoonbaar, niet begrijpelijk te maken, niet over te dragen en zelfs niet te construeren, maar ondanks dat alles is zij er wel. De gehele kunst berust er op. Het gaat over dat ongrijpbare iets dat de kunst tot kunst maakt en in het algemeen de werkelijkheid tot een geheel. Wanneer de mensen daarover met elkaar van gedachten wisselen blijken zij vrijwel altijd voor de dag te komen met informatie die op de relatie betrekking heeft. Doordat zij dit doorgaans niet bemerken komt het niet in hen op om over de samenhang in geheel andere termen te gaan denken en spreken. Die termen kunnen geen betrekking hebben op materiele aspecten van de werkelijkheid zodat alle gepraat daarover en het als de maat stellen daarvan nergens op slaat. De werkelijkheid als samenhang is niet uit te spreken noch empirisch aan te tonen, maar die werkelijkheid kan zich slechts laten gelden. En dat doet zij dan doormiddel van het ruimtelijke, dat bij de mensen voor de dag komt als onbevooroordeeld zijn, openstaan, de ander vrij laten, geen macht zoeken, onvoorwaardelijk liefhebben, enzovoort. Intuďtief voelen de mensen blijkbaar aan dat met elkaar samenhangen een zaak van ruimte is en dat bij ontbreken van samenhang alles bekrompen en benauwd is.

 

Naar ander artikel :   Ondersteuning van KERKEN en kunstinstellingen. Hoe zit dat? – zie badwijzers: Ondersteuning van KERKEN en kunstinstellingen ; KUNST; Beschouwingen over de KUNST ; KUNST ; Subsidie - waardigheid – Kunstenaar - ondersteuning – zie bladw. ; Kunst - collectieve krankzinnigheid - heeft de Kunst een taak..? zie afl.12/13 ; De KUNST; HET SCHONE VERSCHIJNSEL ;

 

 ;

Veel leesgenot,

 

Rob van Es

Terug naar: De Startpagina

 

 

 

 

website analysis
website analysis

website analysis
online hit counter