PERESTROJKA

De Vrije Gedachte No. 194 oktober 1989

Auteur: Jan Vis, creatief filosoof

 

als ik er ben ben jij er ook,communisme,de macht,de revolutie,democratie,gemeenschappelijkheid,glasnost,

individualiseringsproces,individualisme,individualiteit,onvolwassen mensheid,perestrojka,politiek,uniformering,

vrijdenkers.

 

 

Terug naar: de Startpagina

 

 

Bladwijzer: NAVO  Armenië ; Eenzijdigheid-1 ; Mensenrechten ; NAVO - Polen ; Russische bovenlaag ; ANGST voor GEMEENSCHAPPELIJKHEID ; Hervormingen ;

 

 

Naar andere artikelen: Hoe zit het nou met God ; ;  Beweging en verschijnsel (deel 1) ; Zie bladwijzer:  [ POETIN ]  in Cultuur Filosofische Opmerkingen-( 2015 ) ; De ontwikkeling van het denken ; De Grote Vierslag ( nihilisme, anarchisme, socialisme, communisme ) ; Beweging en verschijnsel (deel 2) ; beweging en verschijnsel (deel 3) ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur ; vrouw en wereld ;

 

 

Het begrip politiek kan op twee manieren geduid worden, ten eerste als de strijd van allen tegen allen om het bezit van de macht, al of niet in de vorm van met elkaar strijdende politieke partijen binnen het kader van de democratie, en ten tweede als de verzameling individuele handelingen voorzover die ingrijpen in de maatschappelijke organisatie. Een aantal vrijdenkers is van mening dat de maatschappelijke organisatie onmogelijk kan functioneren als er niet enigerlei redelijke vorm van macht aanwezig is en gehandhaafd wordt. Anderen - waartoe ik mezelf ook reken - denken dat dit slechts geldig is voor een nog onvolwassen mensheid, maar dat uiteindelijk elke vorm van macht uit den boze zal blijken te zijn. Zowel de ene als de andere opvatting houden echter een machtsbegrip in dat niet strookt met de eerstgenoemde betekenis van het begrip politiek. Daarom hebben de vrijdenkers er niets mee op, wijzen de zaak af of staan er op zijn minst uitermate kritisch tegenover. Gaat het evenwel over politiek in de tweede betekenis, dan zijn de vrijdenkers zogezegd op eigen terrein omdat hun vrijdenken als levenshouding onmiddellijk van invloed is op hun handelen ten opzichte van de medemens.

 

De gedachtegang

De onderstaande tekst van onze televisie uitzending van 19 januari j.l. is geschreven vanuit het vrijdenken als levenshouding en niet vanuit de een of andere machtspolitieke overtuiging. Aan de gedachtegang liggen twee basisideeën ten grondslag, namelijk ten eerste dat wij “met z’n allen” op deze wereld leven en ten tweede dat ik als authentiek individu aanwezig zal moeten zijn om te kunnen laten gelden: “als ik er ben ben jij er ook”. Het samenspel van deze twee ideeën gaat bóven de Westerse eenzijdigheid van “ik als uniek individu” en de Oosterse eenzijdigheid van het “onpersoonlijke wij” uit. Als zodanig is het Russisch gevoel voor gemeenschappelijkheid in begin en beginsel een volgende fase in de ontwikkeling van de mensheid. Om deze ontwikkeling door te kunnen zetten is het noodzakelijke en onvermijdelijk dat de Russische mensen tot individuele ontplooiing komen. Dat proces heeft zich mijns inziens onmiskenbaar ingezet en het zal zich, ondanks mogelijke tegenslagen en verzet van kortzichtige machthebbers, door niets laten tegenhouden...

 

Perestrojka

In de westerse wereld is men sinds onheuglijke tijden beducht voor “de Russische Beer”. Het gekke is dat de Russen er in de loop van de geschiedenis nauwelijks enige aanleiding toe hebben gegeven. Toch waarschuwden bijvoorbeeld de Polen de Engelse regering al in de 16e eeuw voor “de Moscoviet, de vijand van alle vrijheid onder de hemelen”, omdat hij “zijn aanvallen in deze richting op de Christenheid zal richten, en allen die zich tegen hem verzetten zal afslachten of tot slaven maken, wat god verhoede”. Als je niet beter wist zou je denken dat hier een NAVO generaal of Reagan hun onzin uitkraamden. Christelijke onzin uiteraard van lieden die zélf uitermate vredelievend zijn. De westerse christelijke wereld heeft zich voortdurend met de Russen bemoeid. Dat heeft het Russische volk niet veel goeds gebracht. Tot de revolutie van 1917 bepaalde het westen de cultuur van de bovenlaag. Alle leden van de adel en de intelligentsia waren westers geschoold, verbleven vaak hun hele leven in het westen en spraken doorgaans zelfs geen Russisch. Ondanks die westerse opleiding, doordrenkt van westerse ideeën, deden zij geen enkele moeite om het Russische volk uit de armoede op te heffen. Integendeel: het volk werd meedogenloos uitgezogen. De revolutie moest redding brengen, maar deed zij dat ook? Vaak wordt over het hoofd gezien dat de leiders van de revolutie van '17 ook allemaal getraind waren in het westerse denken. Daarom kun je gevoeglijk stellen dat de Russische revolutie een westerse was. Het zogenaamde communisme was een puur westers idee en de erbij behorende theorie eveneens. Het enige niet-westerse element in de revolutie was de aanleg van de Russische mens voor gemeenschappelijkheid. Het zich manifesteren van die aanleg gaf aan de revolutie die sfeer van ware menselijkheid, die destijds ook veel westerse idealisten begeesterde. Maar in werkelijkheid ging het om het zich doorzetten van de grootschalige industriële revolutie, die in het westen al bijna een eeuw eerder begonnen was. De aanleg van de Russische mens voor gemeenschappelijkheid is door de westeuropeaan steeds als uitermate bedreigend ervaren. Daarom was er die voortdurende angst voor “de Russische Beer” en dat uitte zich, zoals met angst gebruikelijk, in wantrouwen en agressie, gebaseerd op allerlei spookverhalen. De aanleg voor gemeenschappelijkheid staat het eenzijdige westerse individualisme in de weg, niet alleen omdat het de tegenpool van dat westerse individualisme is, maar vooral ook omdat gemeenschappelijkheid, al is het voorlopig nog schoorvoetend, een stap verder in de cultuur ontwikkeling van de mensheid is. Indertijd is dat door enkele zogenaamde communisten aangevoeld, maar uiteraard vertaalden zij dat gevoel op westerse wijze en spraken dan van wereldverovering. Daar is de NAVO nu nog bang voor! Maar dat is onzin, want die onvermijdelijke, volgende cultuurfase kan zich niet door geweld realiseren, juist omdat het over gemeenschappelijkheid gaat. Helaas echter leidde het er wel toe dat na de revolutie van 1917 letterlijk iedereen en alles in het teken van de gecentraliseerde eenheidsstaat kwam te staan. Een uitweg voor het individu was er niet. Zeker niet toen Jozef Stalin zich als een Tsaar ging gedragen en een niets ontziende terroristische dictatuur doorvoerde. Dat was overigens in de dertigerjaren van deze eeuw niets ongewoons. Er waren nog een paar van die figuren: Mussolini, Hitler, Franco. Allemaal keerden zij zich tegen het individu. Dat had alleen recht van bestaan als het zijn individualiteit inpaste in een groot, alles overheersend machtsstelsel. “Uniformering van het individu”, om zo te zeggen. In Rusland lag dat in zoverre anders dat er destijds nauwelijks van enige individualiteit bij de gewone mensen gesproken kon worden. De mensen hadden nooit de kans gekregen om zich vrij te ontwikkelen en te ontplooien. En die kans mochten ze ook tot voor kort niet krijgen. Dat zou gevaarlijk zijn voor de Marxistische staat. Het ging in Rusland dus niet zozeer om uniformering van reeds bestaande individuen, maar om het verhinderen dat de mensen individu zouden worden.

 

Een tijdlang kun je zoiets wel doen. De generatie die zijn wortels heeft in de onderdrukking laat het zich nog wel aanleunen. Die weet niet beter. Maar de moderne grootschalige technologie heeft ontwikkelde mensen nodig. De mensen moeten grondig wetenschappelijk geschoold worden en dan is het onvermijdelijk dat je daardoor de individualiteit wakker schudt. Die kun je dan nog wel een tijdje proberen te uniformeren, maar het is logisch dat dit op een gegeven moment niet meer gaat. Dan dreigt het hele machtsstelsel in te storten. De productie en de economie stagneren en er komen steeds meer dissidenten, juist onder de goedwillende mensen. In de westerse wereld wordt Gorbatsjovs Perestrojka, zijn streven om de Russische maatschappij te hervormen, hoofdzakelijk als een politieke kwestie gezien. Daarom vertrouwt men de perestrojka niet - zoals de waard is...

Men doet alle mogelijke moeite om ons ervan te overtuigen dat er bedoelingen achter steken. Gorbatsjov zou in december niet naar huis gegaan zijn om te helpen bij de ramp in Armenië, maar vanwege interne machtsproblemen. En hij zou willen ontwapenen om zijn economie te redden, niet om de vrede te bevorderen. Soms krijg je zelfs de indruk, vooral uit de pers, dat men er naar uit zit te kijken dat de zaak mislukt. Tot vervelens toe wijst men schijnheilig op al die dingen die nog niet in orde zijn: de naleving van de mensenrechten vooral en ook het militair bezet houden van een aantal satelliet staten. Alsof je dat in één dag kunt veranderen! Zijn wij dan zo bijdehand met dat soort dingen? Maar dan de westerse banken! Die vinden het allemaal prachtig: er ligt een grote markt voor hen klaar, er valt geld te verdienen. Totdat zij zullen bemerken dat de Russen zich niet meer zo uit laten kleden als voor de revolutie. Dan zal de pret er gauw af zijn! Ik ben van mening dat de hervormingen in Rusland in de grond van de zaak niets met politieke slimmigheidjes te maken hebben, maar alles met het onstuitbare individualiseringsproces van de Russische mens. Inderdaad kun je dan, zoals Gorbatsjov zegt, de perestrojka niet los denken van de glasnost, de openheid, die in de samenleving moet gaan gelden. Perestrojka en glasnost behoren onlosmakelijk bij elkaar en dat wijst erop dat de nadruk bij de Russen niet op de politiek ligt, maar juist op het humanitaire, het menselijke. Je komt er niet onder uit dat er iets heel belangrijks gaande is in de Russische samenleving. Zo belangrijk dat het heel wel mogelijk is dat deze nieuwe ontwikkeling de grenzen van de Sovjet-Unie zal gaan overschrijden en ook in de rest van de wereld een nieuw besef wakker roept. Als vrijdenker ga je dan hopen dat er in de westerse wereld ook een Gorbatsjov op zal staan, al was het alleen maar om eindelijk eens dat ongemotiveerde wantrouwen ten aanzien van de Russen weg te nemen. En ook dit heeft in principe niets met politiek te maken. Het gaat om een nieuwe mentaliteit van alle bewoners van een wereld die zonder dat steeds verder naar de afgrond afglijdt. De vrijdenkers willen niets met politiek te maken hebben en dus ook niet met die van de Sovjet-Unie. Want de politiek, van welk machtsblok dan ook, heeft nog nooit echt wat goeds gebracht. Maar als het gaat om glasnost, openheid, en wezenlijke hervormingen van de maatschappelijke samenhangen, dan krijgen de vrijdenkers weer enig vertrouwen in de toekomst.

 

Bovenstaande tekst is geschreven: door Jan Vis, filosoof.

 

Naar andere artikelen: Hoe zit het nou met God ; ;  Beweging en verschijnsel (deel 1) ; Zie bladwijzer:  [ POETIN ]  in Cultuur Filosofische Opmerkingen-( 2015 ) ; De ontwikkeling van het denken ; De Grote Vierslag ( nihilisme, anarchisme, socialisme, communisme ) ; Beweging en verschijnsel (deel 2) ; beweging en verschijnsel (deel 3) ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur ; vrouw en wereld ;

 

 

Terug naar: de Startpagina

 

Pagina's zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte No. 194 oktober 1989 overgenomen.   

Aangezien de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen, is het citeren uit  mijn werk zonder meer toegestaan. Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis)

 

 

website analysis
online hit counter