HET
VATICAAN EN DE GODIN
november
1997
abortus,bacchus,boeddha,david,de bijbel,de christelijke maria,de godsdienstige onreinheid,de
heilige geest,de heilige maagd,
de heilige stoel,de maagd maya,de moeder van god,de
onbevlekte ontvangenis van maria,de paus,de romeinen,
de roomse kerk,de verschijning van de maagd,een canonieke leerstelling,een
klerikale fascistische staat,god,godin,
christendom,het eerste vaticaanse concilie,evangelie,het
oude testament,het vaticaan,jezuieten,jezus,jozef,maagd
maria,
maagdelijke geboorte,maria,messias,onze
lieve heer,oude religie,staatsgodsdienst,vrouwenhaatster.
Naar artikelen: Het
toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst
en Geloof ; Evolutie
of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God
bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme
; De
verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de
Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een
Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Een grens te ver (Israël) ; Verbieden
van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Hoe zit het nou
met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie
aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld ..? zie no. 27 ; De maagd en het Kindje
Terug naar: de Homepage
van Rob van Es voor méér informatie
Bladwijzer: Christus/belediging ; Vrouwenhaatster
In de loop der jaren heb ik er bij alle mogelijke
gelegenheden op gewezen dat de Roomse Kerk ons niet alleen om de tuin leidt met
volstrekt absurde voorstellingen over een aan God onderworpen werkelijkheid,
maar dat zij vooral ook een gewetenloze vrouwenhaatster is. Bovendien vervalst zij
aantoonbaar de geschiedenis. Zo heeft zij 2000 jaar geleden al een aan alle
kanten corrupt verhaal bedacht dat ons zou moeten doen geloven dat figuren als
Maria, Jezus en dergelijken, uniek zouden zijn geweest. Het wemelde er namelijk
van! Op de Internet-pagina van de Engelse Freethinker trof ik onlangs een artikel aan van Peter Brearey, dat weliswaar over de huidige perikelen omtrent de
Heilige Maagd handelt, maar daarbij tegelijkertijd bedoelde geschiedvervalsing
duidelijk laat zien.
Hier
volgt mijn vertaling:
Vader, Zoon en Ongehuwde Moeder
door
Peter Brearey
De
paus overdenkt een petitie van meer dan vier miljoen katholieken, die hem
vragen Maria te verklaren tot Co-Redemptrix (dat is
zoiets als mede-verlosser, jv). "Zo een stap zou
haar naast de Heilige Drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest plaatsen en
hen hergroeperen tot een Heilig Kwartet", is het commentaar van de
Independent on Sunday van 24 augustus.
Het Internet gonst van de opmerkingen over de
mogelijkheid dat de Heilige Maagd de gelijke wordt van haar zoon als het gaat
over de verlossing van de mens van zonde en verdoemenis. De Magnificat Meal Movement International die
over de gehele wereld bezig is om de huidige, in het nauw gedreven, Kerk te
vernieuwen en in evenwicht te brengen, maakt er aanspraak op de mening van God
te kennen en verwijst daarbij eenduidig naar een Heilige Maagd die God vereerd
wenst te zien als Maria, Mede-verlosser...
En
het International Marian Research Institute (USA)
meldt: "Ons is onlangs gevraagd: Zal er een nieuw Maria-dogma komen
en hoe vlug? Is het waar dat de paus spoedig zal aankondigen dat hij volgend
jaar plechtig en in onfeilbaarheid Maria's rol zal uitroepen tot die van
Mede-Verlosser? Recent gepubliceerde artikelen schijnen in die richting te
wijzen en enkele van onze correspondenten verwijzen naar Moeder Teresa als een
gezaghebbende bron van deze informatie". Het instituut herinnert eraan dat
op het International Mariological Congress
van
Een Amerikaanse Rooms Katholieke theoloog
verzekert me dat zelfs als ze Mede-Verlosser zou worden Maria nog steeds een
schepsel zou zijn. Maar, was Jezus niet ook een schepsel gedurende zijn
vertoeven op aarde? Misschien krijgen de theologen een koekje van hun eigen
deeg: ze zou een godin moeten
zijn, maar in werkelijkheid toch maar liever niet... Zij hadden in het verleden
minder problemen met overeenkomstige gymnastische toeren.
De
Independent on Sunday suggereert dat overal ter wereld voor vrouwen de
uiteindelijke promotie van Maria slecht nieuws zou zijn: "Een eenvoudig
naïef Joods meisje om te toveren tot een Mede-Verlosser zou de eisen van de
kerk versterken dat vrouwen even passief en zelfopofferend moeten zijn als zij
Maria toeschrijft. Johannes Paulus II leidt een klerikaal patriarchaat dat de
vrouwen weinig erkenning biedt van het recht hun eigen vruchtbaarheid te
regelen en al helemaal geen gelijkheid".
Dat
is waarschijnlijk het punt. Hebben de
bisschoppen van de Vaticaanse achterkamertjes dit verzoek georkestreerd?
Is het soms de bedoeling te laten zien dat de kerk wel degelijk zorg heeft voor
vrouwen (zozeer dat zij een ervan veranderd heeft in een godin) zonder
inderdaad iets behoeven te doen om tegemoet te komen aan de groeiende beweging
voor vrouwelijke wijding en voor de vrijheid van vrouwen om te kiezen voor
abortus, familie planning en scheiding.
Misschien
zouden we moeten hopen dat de paus toestemt in de petitie, want dat zou fraai
de traditionele onenigheid binnen het Christendom doen oplaaien. Nadenkende
Katholieken zouden deze stap zien als een belediging van Christus’ unieke status
vanwege zijn verlossing uit de dood, terwijl het voor Protestanten, altijd
achterdochtig en vaak vol minachting voor de godsvrucht van Maria, de doodklap
voor de oecumenische ontwikkeling zou zijn. Wat me verbijstert is dat volwassen
mensen kans zien om over de Heilige Maagd te discussiëren alsof ze was, of ooit
geweest is, een werkelijk bestaand persoon. Ze is eenvoudig een zaak van
theologisch plagiaat, een schepping van mensen die gebaseerd is op de vele
godinnen met dezelfde eigenschappen als Maria, hoewel ze allemaal veel meer
ervaring met hun baantje hebben. Ashtoreth bijvoorbeeld was de hoogste godin van Kanaan, niet alleen eeuwig maagd maar ook een vruchtbare
moeder en voortbrengster van het leven.
Gaat
er nu een belletje rinkelen?
Dan
zijn daar ook nog de moeders van Mithra (geboren uit een maagd op 25 december), Bacchus
(geboren uit een maagd op, jawel, Kerstdag). Waarom niet ook de maagd Maya aan
boord genomen, die Boeddha voortbracht nadat de Heilige Geest bij haar datgene
had gedaan wat Heilige Geesten bij maagden plegen te doen? Laten we ze er
allemaal bij betrekken en waarom bij een kwartet gestopt?
We
kunnen op zijn minst een Heilig octet vormen!
De
Romeinen introduceerden onder druk van Hannibal omstreeks 200 voj officieel de dienst van Cybele.
Zij was bekend als de Moeder van God en is waarschijnlijk het werkelijke
prototype van de Christelijke Maria, de Moeder van God.
De
Christelijke aanspraak op een maagdelijke geboorte haalt het
afstammingsargument van het Evangelie onderuit dat Jezus door afstamming van
David via Jozef de status van Messias zou hebben. Maar het moest desondanks
verzonnen en zwaar benadrukt worden vanwege de pragmatische reden dat het
moeilijk was bekeerlingen te maken en ze af te houden van het aanbidden van de
Moeder Godin, die een terugdrijven naar de oude toestanden in stand zou houden,
weg van deze nieuwe godsdienst die bovendien, teleurstellend genoeg, benadrukte
dat er geen seksuele vreugde kon zijn zonder zonde.
De Heilige
Maagd krijgt geringe aandacht in de bijbel. Alleen Mattheus en Lucas noteren
het (naar men zou denken) intrigerende feit dat Onze Lieve Heer was geboren uit
een maagd en dat dan alleen nog maar in de meer recente versies van de tekst.
Maria zelf verwijst in feite naar Jozef als Jezus' vader. Johannes schrijft dat
Jozef en Maria de vader en moeder van Jezus waren. Men moest de Christelijke
versie van de maagdelijke Moeder van God wel verzinnen en zeker niet alleen
maar om een slecht of oneerlijk vertaalde profetie uit het Oude Testament uit te
dragen waarin sprake was (of eerder niet gesproken werd) van een maagd die
Immanuel (Jesaja 7:14) zou baren.
Zelfs
nadat Constantijn in 313 het Christendom instelde als staatsgodsdienst woedde
er nog een hevige strijd tegen de voorkeur onder de pagani
(plattelanders) voor de oude religie. Maar terwijl het zaak was om zoveel
als nodig van de oude religie in te passen om nieuwelingen aan te trekken en
vast te houden, moest de kerk tevens vechten tegen de idee van een Moeder Godin
zoals die de vergoddelijking van het vrouwelijke principe in het natuurlijke en
menselijke leven vertegenwoordigt. Want de kerk was een neurotisch op de man
geconcentreerd lichaam.
Inderdaad,
de kerk was en blijft een vrouwafwijzende organisatie. Paulus kon er niet
duidelijker in zijn: "Laat jullie vrouwen stil zijn in de kerken, want het
is hen niet toegestaan te spreken. Het is hen bevolen om gehoorzaam te zijn. En
als ze iets willen leren, laten ze het thuis aan hun echtgenoten vragen, want
het is een schande voor vrouwen om in de kerk te spreken". De
godsdienstige onreinheid van vrouwen komt voor de dag wanneer Jezus Maria
verbiedt hem aan te raken terwijl hij tegelijkertijd Thomas aanmoedigt zulks te
doen. In de 6e eeuw spendeerde een kerkvergadering (Macon) twee dagen aan het
debat of de vrouw een menselijk wezen was of niet. Maar dit dubieuze gedoe was
inderdaad succesvol: het volk te leren er tegelijkertijd verscheidene
tegenstrijdige meningen op na te houden schijnt kinderspel voor het Vaticaan te
zijn geweest. In de loop der eeuwen kwam de Heilige Maagd tot bloei en bewees
haar waarde.
In
december 1531, toen de Christelijk
Spaanse verovering van Mexico geconsolideerd was, verscheen ze in
Guadeloupe aan een groep van inheemse bekeerlingen om aldus de heilige aard van
die verovering te bevestigen. Een witte god had eens geregeerd over Mexico, zei
de inheemse traditie, en nu was er hier een witte godin om de hele zaak te
legitimeren.
In
1858 verscheen de Heilige Maagd toevallig in Lourdes aan Bernadette Soubirous en zei tegen het meisje: "Ik ben de
Onbevlekte Ontvangenis". Wederom bekrachtigde het visioen de huidige
politiek van het Vaticaan.
Paus
Pius IX was er op uit om de macht van het pausdom te vergroten tegenover de
golf van scepticisme vanuit de Franse Revolutie. In 1854 had hij de Onbevlekte
Ontvangenis van Maria als een canonieke leerstelling afgekondigd - impliciet
een uiting van onfeilbaarheid - en dus was het het
Vaticaan niet onaangenaam dat de verschijning zei: "Ik ben de Onbevlekte
Ontvangenis". Zou er nu nog enige twijfel kunnen bestaan dat de paus
inderdaad onfeilbaar was, wanneer dat zo spoedig na zijn decreet, dat de
Onbevlekte Ontvangenis afkondigde, door de Dame zelf bevestigd werd? En ja
hoor, toen de paus in 1869-70 het Eerste Vaticaanse Concilie bijeenriep
onderschreef een gigantische meerderheid 's pausen onfeilbaarheid!
In
Fatima in Portugal in 1917 verscheen de
Maagd aan drie kinderen, twee ervan stierven kort daarna. Het derde, Lucia dos
Santos, ging in het klooster. Portugal had zojuist zijn katholieke vorst
ontslagen en werd door het Vaticaan beschouwd als een wereldlijke republiek van
Vrijmetselaars.
Maar
een paar jaar later veranderde Dr. Salazar, leerling
van de Jezuieten, Portugal in een klerikale
fascistische staat waarin de kerk haar verloren privileges herstelde.
Ongetwijfeld bevorderde de vreugde en verwondering rond de verschijning van de
Maagd deze ontwikkeling.
Maar
er was meer. In 1929 gaf de diocesane bisschop van Fatima Lucia instructies om
te onthullen dat de Moeder van God had gewaarschuwd tegen de verschrikkelijke
effecten van de Bolsjewistische Revolutie in het jaar dat zij verschenen was,
in 1917. Het was de bedoeling van Fatima om de volle laag te geven aan de
Russische Revolutie en zijn mogelijke verwoesting van het Christendom. Tegen
1929 was het Russische communisme de nieuwe Satan en zijn overleving scheen de
macht en zelfs het bestaan van de Kerk te bedreigen.
Na
een dergelijke voortreffelijke dienstbaarheid door de eeuwen heen lijkt het een
eenvoudig geval van “quid pro quo” (zoiets als “de
ene dienst is de andere waard”, jv) om Maria tot een
godin te maken.
Welnu,
wat verwachten zij in deze tijd van haar? De kerk wordt inderdaad bedreigd.
Vrouwen
hameren op de poorten van het Vaticaan en eisen het recht op om priester te
worden. Meer en meer geestelijken streven luidruchtig naar het recht om te
trouwen. Over de hele wereld staan op het ogenblik op voorbeeldloze
wijze mensen op tegen de priesters, zij
durven de seksuele aantasting van henzelf en hun kinderen af te wijzen en
openbaar te maken.
Zoals
wij maand na maand gerapporteerd hebben
worden wereldwijd steeds minder mensen nonnen, priesters en monniken ( een
Australische bisschop beschreef kortelings het tekort aan priesters als
“kritiek” ).
De
kerk wacht vertwijfeld op een wonder.
En
wat is er beter dan een paar goed geplande verschijningen, voorzien van
doeltreffende mededelingen door de Moeder van God, zoals in Guadeloupe, Lourdes
en Fatima? Maar dan ook een stuk of twee manifestaties van de Moeder van God,
als die zelf God is geworden..!
Bovenstaande
tekst is geschreven en vertaald : door
Jan Vis, filosoof.
Terug
naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie
Zijn e‑mail adres luidt: ...
webpagina:
…
Pagina's
zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte No. 280 november 1997
overgenomen.
Aangezien
de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen,
is het citeren uit mijn werk zonder meer
toegestaan. Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld
gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis)
|