HET VATICAAN EN DE GODIN

november 1997

 

abortus,bacchus,boeddha,david,de bijbel,de christelijke maria,de godsdienstige onreinheid,de heilige geest,de heilige maagd,

de heilige stoel,de maagd maya,de moeder van god,de onbevlekte ontvangenis van maria,de paus,de romeinen,

de roomse kerk,de verschijning van de maagd,een canonieke leerstelling,een klerikale fascistische staat,god,godin,

christendom,het eerste vaticaanse concilie,evangelie,het oude testament,het vaticaan,jezuieten,jezus,jozef,maagd maria,

maagdelijke geboorte,maria,messias,onze lieve heer,oude religie,staatsgodsdienst,vrouwenhaatster.

 

Naar artikelen: Het toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ;  Een grens te ver (Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Hoe zit het nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61  ;  Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ; De maagd en het Kindje

 

Terug naar:   de Homepage van Rob van Es voor méér informatie  

Bladwijzer:   Christus/belediging ; Vrouwenhaatster

 

 

 

 

In de loop der jaren heb ik er bij alle mogelijke gelegenheden op gewezen dat de Roomse Kerk ons niet alleen om de tuin leidt met volstrekt absurde voorstellingen over een aan God onderworpen werkelijkheid, maar dat zij vooral ook een gewetenloze vrouwenhaatster is. Bovendien vervalst zij aantoonbaar de geschiedenis. Zo heeft zij 2000 jaar geleden al een aan alle kanten corrupt verhaal bedacht dat ons zou moeten doen geloven dat figuren als Maria, Jezus en dergelijken, uniek zouden zijn geweest. Het wemelde er namelijk van! Op de Internet-pagina van de Engelse Freethinker trof ik onlangs een artikel aan van Peter Brearey, dat weliswaar over de huidige perikelen omtrent de Heilige Maagd handelt, maar daarbij tegelijkertijd bedoelde geschiedvervalsing duidelijk laat zien.

 

Hier volgt mijn vertaling:

 

Vader, Zoon en Ongehuwde Moeder

door Peter Brearey

 

De paus overdenkt een petitie van meer dan vier miljoen katholieken, die hem vragen Maria te verklaren tot Co-Redemptrix (dat is zoiets als mede-verlosser, jv). "Zo een stap zou haar naast de Heilige Drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest plaatsen en hen hergroeperen tot een Heilig Kwartet", is het commentaar van de Independent on Sunday van 24 augustus.

Het Internet gonst van de opmerkingen over de mogelijkheid dat de Heilige Maagd de gelijke wordt van haar zoon als het gaat over de verlossing van de mens van zonde en verdoemenis. De Magnificat Meal Movement International die over de gehele wereld bezig is om de huidige, in het nauw gedreven, Kerk te vernieuwen en in evenwicht te brengen, maakt er aanspraak op de mening van God te kennen en verwijst daarbij eenduidig naar een Heilige Maagd die God vereerd wenst te zien als Maria, Mede-verlosser...

En het International Marian Research Institute (USA) meldt: "Ons is onlangs gevraagd: Zal er een nieuw Maria-dogma komen en hoe vlug? Is het waar dat de paus spoedig zal aankondigen dat hij volgend jaar plechtig en in onfeilbaarheid Maria's rol zal uitroepen tot die van Mede-Verlosser? Recent gepubliceerde artikelen schijnen in die richting te wijzen en enkele van onze correspondenten verwijzen naar Moeder Teresa als een gezaghebbende bron van deze informatie". Het instituut herinnert eraan dat op het International Mariological Congress van 1996 in Polen vertegenwoordigers van de theologische Maria-faculteiten en de Maria-genootschappen op verzoek van de Heilige Stoel bij elkaar kwamen om na te gaan of het aan te bevelen zou zijn het Vaticaan een petitie aan te bieden om de Maagd Maria als Mede-Verlosser, Middelaar en Voorspreker dogmatisch te definiëren. Er was algehele overeenstemming over dat de Heilige Stoel op dit moment zo een verklaring niet zou moeten doen. Er waren twee redenen voor deze beslissing: "De theologische duidelijkheid die er als eerste moet komen en de tweede had te maken met de oecumenische dialoog".

Een Amerikaanse Rooms Katholieke theoloog verzekert me dat zelfs als ze Mede-Verlosser zou worden Maria nog steeds een schepsel zou zijn. Maar, was Jezus niet ook een schepsel gedurende zijn vertoeven op aarde? Misschien krijgen de theologen een koekje van hun eigen deeg:  ze zou een godin moeten zijn, maar in werkelijkheid toch maar liever niet... Zij hadden in het verleden minder problemen met overeenkomstige gymnastische toeren.

De Independent on Sunday suggereert dat  overal ter wereld voor vrouwen de uiteindelijke promotie van Maria slecht nieuws zou zijn: "Een eenvoudig naïef Joods meisje om te toveren tot een Mede-Verlosser zou de eisen van de kerk versterken dat vrouwen even passief en zelfopofferend moeten zijn als zij Maria toeschrijft. Johannes Paulus II leidt een klerikaal patriarchaat dat de vrouwen weinig erkenning biedt van het recht hun eigen vruchtbaarheid te regelen en al helemaal geen gelijkheid".

Dat is waarschijnlijk het punt. Hebben de  bisschoppen van de Vaticaanse achterkamertjes dit verzoek georkestreerd? Is het soms de bedoeling te laten zien dat de kerk wel degelijk zorg heeft voor vrouwen (zozeer dat zij een ervan veranderd heeft in een godin) zonder inderdaad iets behoeven te doen om tegemoet te komen aan de groeiende beweging voor vrouwelijke wijding en voor de vrijheid van vrouwen om te kiezen voor abortus, familie planning en scheiding.

Misschien zouden we moeten hopen dat de paus toestemt in de petitie, want dat zou fraai de traditionele onenigheid binnen het Christendom doen oplaaien. Nadenkende Katholieken zouden deze stap zien als een belediging van Christus’ unieke status vanwege zijn verlossing uit de dood, terwijl het voor Protestanten, altijd achterdochtig en vaak vol minachting voor de godsvrucht van Maria, de doodklap voor de oecumenische ontwikkeling zou zijn. Wat me verbijstert is dat volwassen mensen kans zien om over de Heilige Maagd te discussiëren alsof ze was, of ooit geweest is, een werkelijk bestaand persoon. Ze is eenvoudig een zaak van theologisch plagiaat, een schepping van mensen die gebaseerd is op de vele godinnen met dezelfde eigenschappen als Maria, hoewel ze allemaal veel meer ervaring met hun  baantje hebben. Ashtoreth bijvoorbeeld was de hoogste godin van Kanaan, niet alleen eeuwig maagd maar ook een vruchtbare moeder en voortbrengster van het leven.

Gaat er nu een belletje rinkelen?

Dan zijn daar ook nog de moeders van  Mithra (geboren uit een maagd op 25 december), Bacchus (geboren uit een maagd op, jawel, Kerstdag). Waarom niet ook de maagd Maya aan boord genomen, die Boeddha voortbracht nadat de Heilige Geest bij haar datgene had gedaan wat Heilige Geesten bij maagden plegen te doen? Laten we ze er allemaal bij betrekken en waarom bij een kwartet gestopt?

We kunnen op zijn minst een Heilig octet vormen!

De Romeinen introduceerden onder druk van Hannibal omstreeks 200 voj officieel de dienst van Cybele. Zij was bekend als de Moeder van God en is waarschijnlijk het werkelijke prototype van de Christelijke Maria, de Moeder van God.

De Christelijke aanspraak op een maagdelijke geboorte haalt het afstammingsargument van het Evangelie onderuit dat Jezus door afstamming van David via Jozef de status van Messias zou hebben. Maar het moest desondanks verzonnen en zwaar benadrukt worden vanwege de pragmatische reden dat het moeilijk was bekeerlingen te maken en ze af te houden van het aanbidden van de Moeder Godin, die een terugdrijven naar de oude toestanden in stand zou houden, weg van deze nieuwe godsdienst die bovendien, teleurstellend genoeg, benadrukte dat er geen seksuele vreugde kon zijn zonder zonde.

De Heilige Maagd krijgt geringe aandacht in de bijbel. Alleen Mattheus en Lucas noteren het (naar men zou denken) intrigerende feit dat Onze Lieve Heer was geboren uit een maagd en dat dan alleen nog maar in de meer recente versies van de tekst. Maria zelf verwijst in feite naar Jozef als Jezus' vader. Johannes schrijft dat Jozef en Maria de vader en moeder van Jezus waren. Men moest de Christelijke versie van de maagdelijke Moeder van God wel verzinnen en zeker niet alleen maar om een slecht of oneerlijk vertaalde profetie uit het Oude Testament uit te dragen waarin sprake was (of eerder niet gesproken werd) van een maagd die Immanuel (Jesaja 7:14) zou baren.

Zelfs nadat Constantijn in 313 het Christendom instelde als staatsgodsdienst woedde er nog een hevige strijd tegen de voorkeur onder de pagani (plattelanders) voor de oude religie. Maar terwijl het zaak was om zoveel als nodig van de oude religie in te passen om nieuwelingen aan te trekken en vast te houden, moest de kerk tevens vechten tegen de idee van een Moeder Godin zoals die de vergoddelijking van het vrouwelijke principe in het natuurlijke en menselijke leven vertegenwoordigt. Want de kerk was een neurotisch op de man geconcentreerd lichaam.

Inderdaad, de kerk was en blijft een vrouwafwijzende organisatie. Paulus kon er niet duidelijker in zijn: "Laat jullie vrouwen stil zijn in de kerken, want het is hen niet toegestaan te spreken. Het is hen bevolen om gehoorzaam te zijn. En als ze iets willen leren, laten ze het thuis aan hun echtgenoten vragen, want het is een schande voor vrouwen om in de kerk te spreken". De godsdienstige onreinheid van vrouwen komt voor de dag wanneer Jezus Maria verbiedt hem aan te raken terwijl hij tegelijkertijd Thomas aanmoedigt zulks te doen. In de 6e eeuw spendeerde een kerkvergadering (Macon) twee dagen aan het debat of de vrouw een menselijk wezen was of niet. Maar dit dubieuze gedoe was inderdaad succesvol: het volk te leren er tegelijkertijd verscheidene tegenstrijdige meningen op na te houden schijnt kinderspel voor het Vaticaan te zijn geweest. In de loop der eeuwen kwam de Heilige Maagd tot bloei en bewees haar waarde.

In december 1531, toen de Christelijk  Spaanse verovering van Mexico geconsolideerd was, verscheen ze in Guadeloupe aan een groep van inheemse bekeerlingen om aldus de heilige aard van die verovering te bevestigen. Een witte god had eens geregeerd over Mexico, zei de inheemse traditie, en nu was er hier een witte godin om de hele zaak te legitimeren.

In 1858 verscheen de Heilige Maagd toevallig in Lourdes aan Bernadette Soubirous en zei tegen het meisje: "Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis". Wederom bekrachtigde het visioen de huidige politiek van het Vaticaan.

Paus Pius IX was er op uit om de macht van het pausdom te vergroten tegenover de golf van scepticisme vanuit de Franse Revolutie. In 1854 had hij de Onbevlekte Ontvangenis van Maria als een canonieke leerstelling afgekondigd - impliciet een uiting van onfeilbaarheid - en dus was het het Vaticaan niet onaangenaam dat de verschijning zei: "Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis". Zou er nu nog enige twijfel kunnen bestaan dat de paus inderdaad onfeilbaar was, wanneer dat zo spoedig na zijn decreet, dat de Onbevlekte Ontvangenis afkondigde, door de Dame zelf bevestigd werd? En ja hoor, toen de paus in 1869-70 het Eerste Vaticaanse Concilie bijeenriep onderschreef een gigantische meerderheid 's pausen onfeilbaarheid!

In Fatima in Portugal in 1917 verscheen  de Maagd aan drie kinderen, twee ervan stierven kort daarna. Het derde, Lucia dos Santos, ging in het klooster. Portugal had zojuist zijn katholieke vorst ontslagen en werd door het Vaticaan beschouwd als een wereldlijke republiek van Vrijmetselaars.

Maar een paar jaar later veranderde Dr. Salazar, leerling van de Jezuieten, Portugal in een klerikale fascistische staat waarin de kerk haar verloren privileges herstelde. Ongetwijfeld bevorderde de vreugde en verwondering rond de verschijning van de Maagd deze ontwikkeling.

Maar er was meer. In 1929 gaf de diocesane bisschop van Fatima Lucia instructies om te onthullen dat de Moeder van God had gewaarschuwd tegen de verschrikkelijke effecten van de Bolsjewistische Revolutie in het jaar dat zij verschenen was, in 1917. Het was de bedoeling van Fatima om de volle laag te geven aan de Russische Revolutie en zijn mogelijke verwoesting van het Christendom. Tegen 1929 was het Russische communisme de nieuwe Satan en zijn overleving scheen de macht en zelfs het bestaan van de Kerk te bedreigen.

Na een dergelijke voortreffelijke dienstbaarheid door de eeuwen heen lijkt het een eenvoudig geval van “quid pro quo” (zoiets als “de ene dienst is de andere waard”, jv) om Maria tot een godin te maken.

Welnu, wat verwachten zij in deze tijd van haar? De kerk wordt inderdaad bedreigd.

Vrouwen hameren op de poorten van het Vaticaan en eisen het recht op om priester te worden. Meer en meer geestelijken streven luidruchtig naar het recht om te trouwen. Over de hele wereld staan op het ogenblik op voorbeeldloze wijze mensen  op tegen de priesters, zij durven de seksuele aantasting van henzelf en hun kinderen af te wijzen en openbaar te maken.

Zoals wij maand na maand gerapporteerd  hebben worden wereldwijd steeds minder mensen nonnen, priesters en monniken ( een Australische bisschop beschreef kortelings het tekort aan priesters als “kritiek” ).

De kerk wacht vertwijfeld op een wonder.

En wat is er beter dan een paar goed geplande verschijningen, voorzien van doeltreffende mededelingen door de Moeder van God, zoals in Guadeloupe, Lourdes en Fatima? Maar dan ook een stuk of twee manifestaties van de Moeder van God, als die zelf God is geworden..!

 

Bovenstaande tekst is geschreven en vertaald : door Jan Vis, filosoof.

 

Terug naar:    de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

Zijn e‑mail adres luidt: ...

webpagina: …

Pagina's zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte No. 280 november 1997 overgenomen.   

Aangezien de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen, is het citeren uit  mijn werk zonder meer toegestaan. Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis)

 

website analysis
website analysis

website analysis
online hit counter