Geen debat over
"Evolutie of Schepping" en eventueel over andere
mogelijkheden..?
evolutie,evolutiegedachte,evolutieleer,evolutietheorie,filosofie,god,scheppingsgedachte,
spinoza, survival of the fittest, zelfbewustzijn.
Terug naar: Startpagina
evolutie,evolutiegedachte,evolutieleer,evolutietheorie,filosofie,god,scheppingsgedachte,
spinoza, survival of the fittest, zelfbewustzijn.
Naar artikelen:
Het toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18
; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Een grens te ver
(Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..?
zie aflevering 60 / 61 ; Kunnen moslims zich invoegen
in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; De
Islam ; Het staat in de Koran- zie
aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer
; Is
er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..? Briewisseling- Geweld- Godsdienst- Geloof ;
Hoe zit het nou
met God ; Scheppingsverhaal in
biologieles ; een voorstel van
Karin Wolff, minister van Cultuur v/d deelstaat Hessen-Volkskrant dd. 21 juli 2007 pag. 4
Jaar 2005
Vraag:
Waarom
wilt U, politicus/politica , geen debat over "Evolutie of
Schepping" en eventueel andere mogelijkheden..?
Als
burger van Nederland wil ik hierover nu eens duidelijkheid..!
Laat
het me s.v.p. weten..!
Een 10-tal reacties
De
eerste negen van politici.
De
tiende van een niet politicus/politica.
1) Er zijn tal van andere zaken waar ik mijn tijd
liever in investeer!(PvdA) dr. J.C. (Co) Verdaas
2) D66 wil best een
debat over evolutie of schepping of welke andere gedachte dan ook. In de
wetenschap, in de religie, tussen wetenschappers en gelovigen, overal in de
samenleving, het debat is prima. Alleen hebben we een pluriforme samenleving,
waarin veel mensen een andere overtuiging of geloof zijn toegedaan. Om die
reden is het niet aan de overheid om een richting te geven aan het debat. Daar
zijn wetenschappers, gelovigen en andere burgers mans genoeg voor. Op het
moment dat de overheid richting zou geven aan dit debat (en het leek er even op
dat de regering dat wilde gaan doen) kiest zij voor de ene levensbeschouwing
boven de andere. D66 is juist voor een strikte scheiding tussen geloof en
staat. Bert Bakker.
3) Debatten mogen altijd gevoerd worden, wat mij betreft
over ieder denkbaar onderwerp en tussen allerlei mensen. En met respect voor
elkaars opvattingen.
Waar
het in de discussie rondom de minister en ID echter om gaat, is of het haar
taak als minister is om voorkeuren uit te spreken en het debat te initiëren
door er een paar ambtenaren op te zetten. Zij ziet het als haar taak “religies
en meningen dichter bij elkaar te brengen”, en ik ben het daar niet mee eens.
De discussie in het onderwijs en de wetenschap moet door het veld zelf worden
gevoerd, niet door de minister.
Theorieën gebaseerd op religieuze opvattingen horen thuis in de godsdienst-les of maatschappijleer-les, theorieën gebaseerd op wetenschappelijke inzichten horen thuis in de biologie-les. Scholen bepalen zelf waar zij de verbindingen willen leggen tussen het een en het ander. (LPF) Margot Kraneveldt Lid Tweede Kamer – LPF Woordvoerder Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, Media, Kinderopvang, Emancipatie & Familiezaken en Telecommunicatie-infrastructuur
4) Hartelijk dank voor de e-mail, die u onlangs aan
de
VVD-Tweede-Kamerfractie stuurde.
VVD-Kamerlid Eric Balemans heef al aangegeven dat hij niet ‘zit te
wachten op een minister die ons terug gaat voeren naar de jaren
vijftig’. Wat de VVD betreft moet Van der Hoeven zich eerst op
beleidsmatige zaken richten, zoals het verminderen van het aantal
drops-outs en het lerarentekort.
VVD-Voorlichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal.
5) Uw
bericht aan mijn adres is in goede orde ontvangen. Het betreft echter een
onderwerp dat een ander lid van de D66 fractie in zijn/haar portefeuille heeft.
Om u extra werk te besparen stuur ik het bericht hierbij door (in het CC vakje
vindt u de naam van het verantwoordelijke fractielid). Ik ontvang elke dag meer
dan 100 e-mails en omdat we een kleine fractie hebben kan dit antwoord helaas
niet persoonlijker. Bij onduidelijkheid kunt u trouwens op onze site (www.d66.nl) nagaan
welk fractielid waarvoor verantwoordelijk is. Lousewies van der
Laan
Lid
van de
Vice-fractievoorzitter
Democraten 66
6) Ik schuw geen enkel debat, ook dit niet. Maar ik moet u waarschuwen voor te hoge verwachtingen: een debat over schepping vs evolutie kan veel opleveren, maar geen ‘duidelijkheid voor de burger van Nederland’. Laat dat vooral zo blijven: ieder heeft recht op zijn eigen gedachten hierover.(PvdA) Diederik Samsom Lid Tweede Kamer PvdA
7) Een debat vindt de SGP geen enkel probleem, hoewel
u ook zult begrijpen dat er bij ons geen onzekerheid bestaat over het ontstaan
van de wereld.
8)
GroenLinks vindt dat de minister een cruciale grens overschrijdt.
Namelijk door zelf een debat te willen organiseren over Intelligent
Design en de evolutietheorie. Daarmee doet ze iets vergelijkbaars als de
overheid in de Amerikaanse staat Kansas die scholen opdroeg om op
biologieboeken de tekst ‘dit boek bevat materiaal over evolutie.
Evolutie is een theorie en geen feit. Dit materiaal moet kritisch
bekeken worden.’ Een opdracht waarmee de staat Kansas de scheiding van
staat, religie en wetenschap schond. Dat is precies wat minister van der
Hoeven ook doet. Namelijk de scheiding tussen kerk, staat en wetenschap
onder druk zetten, bij monde van dit kabinet.
De invloed van religie op politiek is wereldwijd groeiende. Of we nu
kijken naar het Midden_oosten of naar het beleid van Bush dat steeds
vaker door evangelisering bepaald wordt. Maar niet alleen de scheiding
tussen kerk en staat staat onder druk. Ook de scheiding tussen religie
en wetenschap.
GroenLinks Kamerlid Naima Azough heeft tijdens het vragenuurtje
mondelinge vragen over dit onderwerp gesteld aan minister van der
Hoeven. De vragen kunt u hieronder lezen.
Kirsten Fröhlich Publieksdienst Tweede-Kamerfractie GroenLinks
1.Minister,
vindt u niet dat u de grens tussen prive opvattingen en uw
ministerschap overschrijdt als u het debat over intelligent design en de
evolutietheorie niet daar laat waar het hoort, nl. onder wetenschappers?
2.Wat
bedoelde u te zeggen met het idee dat u niet in toeval gelooft?
Toeval is één van de kernen van de evolutietheorie. Gelooft u dan wel in
de evolutietheorie als de belangrijkste theorie voor de evolutie?
3.Wat vindt u
van het feit dat er scholen zijn zoals de die de
evolutietheorie niet willen onderwijzen? En wat gaat u daaraan doen?
4.In het
interview in de Volkskrant stelt u dat u er islamitische en
christelijke studenten zijn die niet geloven in de evolutietheorie, die
zeggen god is de schepper en that’s it. dat is tot daaraan toe, maar
vindt u niet dat u met deze uitingen en dit initiatief het de leraren en
hoogleraren die daarmee geconfronteerd worden onmogelijk maakt goed
onderwijs, dus ook de evolutieleer over te brengen?
5.ten slotte:
U bent geen burger met particuliere opvattingen, u bent
minister in dit kabinet. Ik neem aan dat u met uw initiatief de
opvatting van dit kabinet verwoordt?
9) Hartelijk dank voor uw mail.
Hierbij stuur ik u ter kennisneming een deel van de inbreng van Jan de Vries
toe bij het debat over dit onderwerp dat afgelopen donderdag dd. 30 juni 2005
gevoerd is in de Tweede Kamer.
"In
reactie op de eerdere uitspraken van de minister heeft de CDA-fractie al
aangegeven dat het gesprek over de relatie tussen geloof en wetenschap in het
algemeen en tussen schepping en evolutie in het bijzonder thuis hoort in het
onderwijs en in de wetenschap. Daar is alle ruimte voor. Onderwijs- en
onderzoeksinstellingen hebben de mogelijkheid om al dan niet vanuit hun eigen
godsdienstige overtuiging of levensovertuiging dit gesprek met hun leerlingen,
studenten en medewerkers aan te gaan. Het gesprek daarover is nog meer nodig
wanneer er door het verschil in cultuur, geloof of overtuiging verwijdering
dreigt te ontstaan. Met de minister zeggen wij dat het van belang is dat
leerlingen elkaar beter verstaan en er wederzijds respect is voor elkaars
opvattingen. Van leraren, docenten en wetenschappers mag ook verondersteld
worden dat zij de professionaliteit bezitten om het gesprek met hun leerlingen,
studenten en collega’s aan te gaan.
Wie
op 24 mei de mondelinge vragen heeft gehoord zou zeggen dat de Kamer geen
ruimte geeft voor dit gesprek. Er werden door sommige collega’s woorden
gebruikt die niet getuigden van respect voor andersdenkenden en zeker niet voor
gelovigen. Dat heeft de CDA-fractie zeer betreurd. Dat dit onderwerp emoties
oproept, is anderzijds wel te begrijpen. Zoals prof. Dekker eerder in de Groene
Amsterdammer zei: “Uiteindelijk raken oorsprongvragen aan onze
levensovertuiging, of je nu christen, atheïst of moslim bent.”
Er
is ook sprake van misvattingen in dit debat. Wanneer wij kennis overdragen en
opdoen is het niet noodzakelijk dat wij ook verwachten dat dat gepaard gaat met
het geloof of de overtuiging dat die kennis ook de juiste is. Van iedere
leerling wordt conform de eindtermen verwacht dat hij / zij uitgebreid de
evolutietheorie leert maar diezelfde leerling wordt niet getoetst op de vraag
of hij of zij die theorie zelf ook aanhangt. Het is daarom ook zo van belang
dat leerlingen, als zij uitgebreid kennisnemen van de evolutietheorie,
tegelijkertijd ook horen dat er ook mensen zijn die geloven in de schepping.
Daarmee wordt in het onderwijs de evolutietheorie niet gerelativeerd maar wel
in een bredere maatschappelijke context geplaatst. In onderwijsinstellingen
wordt die context ook bepaald door de individuele geloofs- of levensovertuiging
van leerlingen, studenten en medewerkers. Het onderwijs dat daaraan voorbij
gaat is zielloos.
De
regering ziet heel nadrukkelijk een rol voor de overheid om te werken aan
onderlinge binding, kennis en begrip tussen leerlingen van verschillende
culturen en religies. Dat onderstrepen wij van harte. Als er sprake is van
verwijdering of gebrek aan respect voor andersdenkenden is het wel degelijk
voor de overheid een vraag hoe te komen tot binding en verbinding.
Het
interview met de minister heeft in ieder geval het door haar beoogde debat
losgemaakt. Ook wetenschappers hebben zich hierin geroerd. Het gaat over
schepping en evolutie maar ook evenzeer over de relatie tussen wetenschap en
religie in het algemeen. Het is duidelijk dat er een grote diversiteit aan
theorieën en overtuigingen bestaat. Dat is een rijkdom. Met Manenschijn in de
NRC van zaterdag 4 juni zeggen wij: “Wetenschap is geen religie en religie is
geen wetenschap. Juist daarom kunnen evolutietheorie en scheppingsgeloof heel
goed samengaan.” Je kunt geloven in Gods schepping en tegelijkertijd als
natuurwetenschapper de wetenschap beoefenen. Het staat anderzijds
wetenschappers vrij om collega-wetenschappers te vragen om op basis van
empirische bewijsvoering aan te tonen dat er sprake is van een ontwerp in de
schepping. Wetenschap bedrijven is echter nooit waardenvrij en wordt altijd
gekleurd door de eigen overtuiging.
Het
zal duidelijk zijn. Met de regering ziet de CDA-fractie het belang van een
gesprek in het onderwijs, in de wetenschap en in de religieuze gemeenschappen
over de relatie tussen wetenschap en religie. Wij hebben echter niet de indruk
dat er in het onderwijs of in de wetenschap een taboe rust op het gesprek over
de relatie tussen geloof en wetenschap in het algemeen en tussen schepping en
evolutie in het bijzonder. Of dat dit leidt tot spanningen of verwijdering in
het onderwijs en in de samenleving."
Ik
hoop u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld.
Met
vriendelijke groet,
Mw. drs. A. van Vark
Persoonlijk medewerker van mr. drs. J.M. de Vries
CDA-Tweede Kamerlid
10) Eigenlijk is het vreselijk logisch dat politici geen debat over evolutie, schepping en andere mogelijkheden willen, maar datzelfde geldt misschien nog in heviger mate voor de wetenschappers. Per slot van rekening is de basis van deze maatschappij, de wetenschap incluis, het geloof in de evolutietheorie en van het allesdoorwevende christendom het geloof in de schepping. Maar het gaat natuurlijk om die andere mogelijkheid, “de uitgesloten derde”, zoals onze grootste filosoof ná Spinoza, de wiskundige Luitzen Brouwer, dat heeft aangetoond. David Koning
Terug naar: Startpagina