Naar het begin van het artikel en Naar andere artikelen
atheist,communisme,de koran,de vrouw,fascisme,god,godsdienst,godsvrezenden,heilige
geest,
het hiernamaals,islamieten,islamitisch
erfrecht,joden,koranonderzoek,lijfstraffen,moslim,moslimfundamentalisme,
reincarnatie,rushdie,vervolging,vrijdenkers.
Bladwijzers: Profeten-1 ; Profeten-2 ; Openbare orde ;
Bladwijzers: Profeten-1 ; Profeten-2 ; Openbare orde ;
Tijdens en na bestudering van De Koran kan de lezer maar
tot één conclusie komen:
Het boek zet bij voortduring aan tot discriminatie en
onderdrukking van de vrouw en roept op tot vervolging en vernietiging van zowel
polytheïsten als ongelovigen. Het boek
dient daarom op grond van nationale wetgeving te worden verboden.
INLEIDING
Zoals een orkaan over een continent raast, zo verplaatst
zich moslimfundamentalisme en moslimterrorisme over N. Afrika, 't
Midden Oosten naar Z.O. Azië en dicteren Islamieten volgens de Koran de wet in
landen als Soedan,
Iran en Afghanistan.
Zijn zulke uitingen van fanatisme, moordzucht en
onderdrukking het gevolg van het charisma van een enkele leider of ligt hieraan
de structuur van De Koran en navenant van de Islam als godsdienst ten
grondslag? In het hier gepresenteerde verslag krijgt de lezer antwoord op deze
vragen.
DE KORAN EEN LIEFLIJKE ROMAN
?
NEEN !
Slechts de eerste bladzijden van De Koran wekken de
indruk dat we met een normale geloofsbelijdenis van doen hebben. Op pagina 8
van de Koran “(1) De Opening”, lezen we in vette grote letters dat gelovigen op
wie geen toorn rust en die niet dwalen, God dienen en om hulp vragen. Op pagina
10 (2) De Koe staat, ook in kapitalen, dat de Godsvrezenden
hun (kerkelijke) plichten vervullen en in het hiernamaals geloven. Ik vermoed
dat de meeste mensen hier te lande niet verder lezen dan deze enigszins
neutrale bladzijden. Voor de rest in de Koran met uiterst zuinige kleine
lettertjes gedrukt. Als roman is de Koran mislukt: de stijl is abominabel en
erbarmelijk; er wordt voortdurend uit het oude testament geciteerd waarbij de originele
tekst verminkt werd overgenomen. De volgorde in de tijd is een aanfluiting: profeten zoals Mozes,
Abraham, Noach en Jezus, die in verschillende
perioden zouden hebben geleefd, komen bij herhaling in één strofe voor. De
Koran gaat mank aan honderden malen herhaling van de tekst in bijna steeds
dezelfde woorden. In de Koran wordt alleen de geschiedenis van Joseph in Egypte
nog enigszins redelijk uit het Oude testament overgenomen in twee pagina's tekst. Voor de rest
is de Koran ongenietbare lectuur die overigens alleen maar handelt over:
a. De gelovige wordt
erop gewezen zijn kerkelijke plichten te vervullen.
b. De gelovige wordt voortdurend
een rookworst voorgehouden: als je maar je plichten vervult dan stroomt er vers
water in je wadi, is je gras groen en groeien gods
vruchten aan de bomen op je land. Het geloof wordt expliciet beloond.
c. De vrouw wordt gediscrimineerd.
d. De meergodendienaar wordt
met de dood bedreigd.
e De
ongelovige wordt met de dood bedreigd.
ONGELOVIGEN WORDEN IN DE KORAN ZWAAR GEDISCRIMINEERD.
Al in de tweede alinea van De Koran op pagina 12
staat onverbloemd: “zij die ongelovig
zijn, ....., voor hen is er een geweldige bestraffing(1)”. Ik schrok, vroeg me
af: hè, waarom is er voor ongelovigen deze geweldige dreiging? Iedereen is toch
zeker vrij om al of niet te geloven? Je gelooft of je gelooft niet. De
bijbelvasten of koranvasten die in sprookjes geloven leggen wij,
vrijdenkers/atheïsten, toch ook geen strobreed in de weg? De tweede alinea
eindigt dat "De ongelovigen voor hun leugens een pijnlijke bestraffing
krijgen(2)”. Ik las door, ging spoedig “turven” en kwam zo op maar liefst,
lezer schrik nu niet,
ZEER WRAAKZUCHTIGE ZINSNEDEN IN DE KORAN.
In veel van zulke zinnen wordt stemming tegen ongelovigen
gekweekt; de lezer in De Koran wordt opgewekt om ongelovigen te haten,
vervolgen, zelfs om hen te vernietigen. De teneur van de Koran is vreselijk (ik
haal slechts een paar voorbeelden aan):
“als men tot hen (de ongelovigen) zegt: “Brengt geen verderf op aarde”
zeggen zij: “wij scheppen slechts orde”.
“Toch zijn zij (de ongelovigen) het die verderf brengen, maar zij
beseffen het niet(3)”. Er wordt ook vreselijke taal gebezigd: “hem (de
ongelovige) wacht de hel en hem wordt etterwater te drinken gegeven, dat hij
opslurpt maar bijna niet kan doorslikken. En de dood komt van alle kanten tot
hem, maar hij sterft niet en hem wacht een harde bestraffing(4)”. Verderop: “De hel waarin zij (de ongelovigen)
zullen braden. Dat is pas een slechte rustplaats! Zo is het. Laten zij het maar
proeven: gloeiend water en etter en andere, gelijksoortige dingen(5)”.
DE KORAN GEEFT VEEL REGELS
OM NA TE STREVEN EN DISCRIMINEERT.
De Koran geeft over veel geloofszaken en wereldlijke
zaken uitsluitsel. Zo wordt REINCARNATIE beschreven met:
“Hoe zouden jullie niet in God geloven? Jullie waren toch
dood en Hij heeft jullie leven gegeven(6)”. Joden en christenen die in God
geloven en die deugdelijk handelen(7) worden door de Koran gedoogd. In de Koran
wordt zeer weinig over christenen geschreven. Het boek baseert zich vooral op
het oude testament.
In de Koran wordt daarentegen zeer vaak over de Israëlieten
geschreven; de lezer kan echter de indruk krijgen dat alleen erkende profeten door de
Koran worden gedoogd. In de stukjes tekst, zgn. verzen, die naar Noach refereren bij voorbeeld, zijn diegenen die niet
meegingen ( resp. geen boot hadden gebouwd) de ongelovigen. Ongelovigen dus die
eeuwig in de hel branden.
De lezer in de Koran zou kunnen concluderen dat
Israëlieten en christenen worden gedoogd mits zij de Koran accepteren. Oude Testament en de
overgang naar het Nieuwe Testament, i.c. Maria, de Heilige Geest en Jezus, zijn
en blijven de basis van de Koran, doorweven van typische Islamitische zinnen
(verzen). Wij merken op dat de Joden en de christenen heel wel in staat zijn om
zelf voor hun belangen op te komen indien zij zouden twijfelen aan de goede
bedoelingen van, in en door de Koran.
- Het bekende “Oog
om oog, tand om tand” treffen we o.a. aan bij: “jullie die geloven! Aan jullie
is voorgeschreven te vergelden bij doodslag: “een vrije voor een vrije, een
slaaf voor een slaaf en een vrouw voor een vrouw(8)”.
- Polytheisten worden
in de Koran precies zo slecht bejegend als atheïsten. Een enkele maal gloort er
een klein sprankje hoop voor polytheïsten: “trouwt niet met veelgodendienaressen,
zolang zij niet gelovig zijn geworden, ....(9)”. Veel Hindoes zijn polytheïst,
ook zij zijn heel goed in staat om de Koran op de juiste merites te beoordelen
en zo nodig stappen ertegen te ondernemen.
- De zin “In de
godsdienst is geen dwang (10)”, is in schril contrast met de zeer vele
aanmatigende sterk antiatheïstische frasen.
Godsdienst geen dwang? In Afghanistan worden de mannen de moskee ingeknuppeld om daar te bidden!
- Discriminatie
van de vrouw wordt ook klip en klaar in de Koran geponeerd.” En roept twee
getuigen op uit het midden van jullie mannen. En als er geen twee mannen zijn,
dan een man en twee vrouwen uit hen die jullie als getuigen aanvaarden, zodat
als één van haar beiden zich vergist, de andere haar eraan kan herinneren
(11)”.
- Met polygamie,
toegestaan voor mannen maar niet voor vrouwen (de vrouw mag niet meerdere
mannen huwen) verwijzen we naar: “En als jullie vrezen ten aanzien van de wezen
niet juist te handelen, trouwt dan met zoveel vrouwen als jullie goeddunkt,
twee, drie of vier(12)”. Hier is dus de vrouw slechts een kwart man waard.
- Ook in het
erfrecht wordt de vrouw zwaar gediscrimineerd en is een halve man waard of
minder. Volgens het Islamitisch erfrecht is namelijk het erfdeel van de zoon 2x
dat van de dochter(13). Er zullen lezers zijn die denken: “ach, dat staat in de
Koran, er staat zoveel in allerlei boeken, wie houdt zich nu aan zo'n rare
erfrechtregel?”. In een land als Marokko geldt het Islamitisch erfrecht(14) en
dit heeft zelfs hier in Nederland consequenties omdat voor de Marokkanen in ons
land dit vrouwonvriendelijke erfrecht geldig zou zijn. Ons gelijkheidsbeginsel
verzet zich echter terecht tegen het feit dat de zoon tweemaal het erfdeel van
de dochter krijgt en dat zelfs een weduwe onterfd kan worden als zij geen
moslim is!
- Rutten,
rechtskundige op deze materie gepromoveerd, waarschuwt dat onze rechters
hierdoor in conflictsituaties kunnen geraken indien niet expliciet wordt
uitgesproken dat ons erfrecht boven het Marokkaanse prevaleert. Dat wij in ons
gezapige landje, waar alles gedoogd wordt, zeker als het onder een goddelijke
paraplu wordt gelanceerd, ons eigen rechtssysteem boven dat van de Koran zouden
durven stellen? De actiegroepen om het tegendeel erdoor te drukken staan
natuurlijk al klaar.
- “De mannen zijn
zaakwaarnemers voor de vrouwen, omdat God de één boven de ander heeft
bevoorrecht en omdat zij van hun bezittingen uitgegeven hebben. De deugdzame
vrouwen zijn dus onderdanig en zij waken over wat verborgen is, omdat God
erover waakt(15)”.
- Er zijn
Nederlandse vrouwen vrijwillig (?) tot de Islam overgegaan, hebben zij de Koran
wel gelezen en hebben zij de betekenis en het gevaar ervan doorgrond?
-
De kleding
voorschriften(16) voor de vrouw en de regels aangaande het gesluierd (17)
buitenshuis vertoeven zijn ook in de Koran gegeven.
LIJFSTRAFFEN.
“En de dief en de dievegge, houwt hun de hand af ter vergelding
voor wat zij gedaan hebben, als een afschrikwekkend voorbeeld van God. God is
machtig en wijs(18)”.
Opmerking: maar God is kennelijk niet vergevensgezind.
CONCLUSIES.
1. De Koran is een
kwalijk boek omdat de atheïsten, de polytheïsten en vrouwen als groepen worden
gediscrimineerd en lijfstraffen en het
“oog om oog”-principe worden geponeerd.
2. De intentie van de
Koran is het kweken van stemming tegen ongelovigen (atheïsten) en op te roepen
dezen te vernietigen.
3. Omdat er geen
redenen zijn om groepen zoals: vrouwen, polytheïsten en atheïsten te
discrimineren zou het boek verboden dienen te worden.
4. Dat de dreiging van
de Koran de werkelijkheid insluit, leert ons de vervolging van diegenen die
maar enigszins afwijken van de Koran zoals de schrijver Rushdie en de
Egyptische schriftgeleerden Farag
Foda en Abu Zeid. Het
doodvonnis over Farag Foda
is in 1992 voltrokken door moslimextremisten. Overigens zien we in veel
moslimlanden momenteel ook tot welke afgrijselijke onderdrukking de Koran kan
leiden als kwaadwilligen ervan gebruik maken door recht te spreken volgens de
Koran.
AANBEVELINGEN.
1. Vanwege de
vrouwonvriendelijke taal en het oproepen polytheïsten en atheïsten te
vernietigen, zou het OM stappen moeten nemen om hen die de Koran verspreiden
c.q. prediken of voordragen, voor het gerecht te dagen. Het OM kan hierbij
gebruik maken van hetgeen in het Wetboek van Strafrecht staat in het Tweede
Boek Misdrijven, titel V “Misdrijven
tegen de openbare orde”, onder artikel 137 (19). “Hij die zich in het
openbaar, mondeling of bij GESCHRIFT of afbeelding, opzettelijk beledigend
uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, Godsdienst of
LEVENSOVERTUIGING..., wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een
jaar of geldboete van de derde categorie”.
2 Waakzaamheid blijft geboden. Het vreselijke lot dat de
gewone mens, “de man en vrouw in de straat”, te wachten staat als als de macht in handen komt van despoten die “recht spreken
volgens de Koran” is toch bekend via de media. Het Westen moet een les leren van hetgeen wij nu weten.
3. Uiteraard is ook waakzaamheid geboden voor alle andere
vormen van despotisme. Waartoe o.a. fascisme, communisme, hindoeïsme
(kastensysteem) en christelijk fanatisme / katholiek fanatisme kan leiden mogen
we niet vergeten.
Noten:
1. De Koran pag. 12, 2 De Koe (6).
2. Idem (10).
3. Idem, (11) en (12).
4. De Koran, 14 ibrahiem (16)
en (17), pag.176
5. De Koran, 38 Saad, (56),
(57) en (58), pag.311.
6. De Koran, 2 De Koe (28), pag. 13.
7. De Koran, 2 De Koe (62), pag. 16.
8. De Koran, 2 De Koe (178), pag. 27.
9. De Koran, 2 De Koe (221), pag. 32.
10. De Koran, 2 De Koe (256), pag. 36.
11. De Koran, 2 De Koe (282), pag. 40.
12. De Koran, 4 De vrouwen (3), pag. 58.
13. De Koran, 4 De vrouwen (11), pag. 58.
14. B. Groenendijk: “Marokkaans erfrecht dreigt probleem
te worden”, AD d.d. 18-09-1997.
15. De Koran, 4 De vrouwen (34), pag. 62.
16. De Koran, 24 Het licht (30), (31), pag. 240.
17. De Koran, De Partijen (59), pag. 290.
18. De Koran, 5 De Tafel (38), pag. 81.
19. Vermande verzameling Nederlandse Wetgeving, 97/98,
ISBN 90-5459-6. Pagina 547 art. 137c.
Bovenstaande
tekst is geschreven voor DE Vrije Gedachte, tijdschrift van de
vrijdenkersvereniging DE VRIJE GEDACHTE
- augustus 1998, no. 287
auteur:
Max de Hes
|