LUBBERS, WAT DOEN WE VOORTAAN...?

Kerk en Staat in Nederland

November 1992

atheisme,atheisten,auschwitz,de nederlandse staat,de regering,geloof,god,godsdienst,kerk en staat,minister-president,

parlement,scheiding tussen kerk en staat,vrijdenkers.

 

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

Bladwijzer : Verhullend taalgebruik ; Gods zegen ; christelijke moraal ;

 

Naar artikelen: Abortus, de christelijke praktijken ; geen god,wat dan? ; hoe zit het nou met god? ; Godsdienst en Geloof ; God bestaat niet ; De verdedigers van de Godsdienst ; Evolutie of Creatie ; het zelfbeschikkingsrecht. ; Een korte schets van de “Menselijke Seksualiteit” ; De verloedering van de seksualiteit ; Briefwisseling -Incest ; Het toenemend belang van het Atheïsme ;  De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Een grens te ver (Israël) ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Kunnen moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; Het zelfbeschikkingrecht ; Is er dan toch nog een GOD..? Hoe zit dat..? ; Individualisering ; Individualisering-Tomeloze verwarring-Collectieve krankzinnigheid_zie nr. 12 ;

 

 

LUBBERS, WAT DOEN WE VOORTAAN...?

Kerk en Staat in Nederland

 

In ons land mag iedereen geloven wat hij wil. Behalve familie, wat vrienden en kennissen en mogelijk ook de buren bemoeit zich niemand met iemands geloof en godsdienst. In zekere zin is die onverschilligheid een groot goed dat beschermd zou moeten worden, zelfs als die geloven en godsdiensten zelf nu niet zo heel erg tolerant zijn. Wat zou je denken, kwijten onze regeerders zich van de taak neutraal tegenover de godsdienst te staan? Dat valt helaas bitter tegen. Kennelijk begrijpen zij nog steeds niet wat het betekent dat Kerk en Staat gescheiden moeten zijn.

 

Het is zeer waarschijnlijk dat u de rouwplechtigheid in Amsterdam, ter gelegenheid van de ramp met dat vliegtuig, op de televisie gezien hebt. Ik moet zeggen, het was toch wel een aangrijpende gebeurtenis, die juist door zijn betrekkelijk ongedwongen en zelfs amateuristische karakter iets eerlijks en moois kreeg. Zo vond ik het heel mooi dat je ook enigszins kon zien hoe de mensen uit verschillende culturen met hun droefheid omgaan. Bij sommigen grenst dat zelfs aan blijdschap, iets wat wij in het Westen helemaal niet kennen. En wat je ook nu weer eens goed kon zien: vooral de godsdiensten spelen bij die beleving een belangrijke rol, althans bij de mensen die de kans kregen mee te doen aan het officiële programma. Ik weet natuurlijk niet of er veel ongodsdienstigen onder die buitenlandse mensen zijn, maar ik heb zo het idee dat hun aantal niet groot is. Hoe het ook zij, die verschillende groepen konden hun verdriet behoorlijk uiten en misschien kon je er ook wel uit leren hoe zij traditioneel gewend zijn een dergelijk groot leed te verwerken.

Alle groepen en individuen die ik gezien heb vertegenwoordigen hun eigen mensen en spiegelden daarbij hun eigen cultuur af. Zij gaven dus ook uiting aan hun eigen godsdienstige gevoelens. Dat is redelijk. Hoezeer je als vrijdenker ook afkerig kunt zijn van de godsdienst en over het algemeen van elke gelovigheid, toch is het volgens mij een duidelijke zaak dat iedereen, zeker tijdens een plechtigheid die er juist is om gezamenlijk het verdriet te verwerken, vrijelijk moet kunnen getuigen van zijn eerbied voor en afhankelijkheid van “de Heer”. Af en toe had zo'n getuigenis voor mij zelfs iets van een kinderlijke liefdesverklaring, maar ook van liefdesverdriet vanwege het feit dat de grote Geliefde zijn kinderen zo kan laten lijden. Enfin, u kent het: “het Auschwitz probleem”.

 

Nu echter de Minister-president Ruud Lubbers. Uiteraard betuigde hij zijn deelneming met de slachtoffers en nabestaanden en zelfs deed hij een poging enige troostrijke woorden te spreken. Maar, namens wie stond hij daar te spreken? Juist, hij stond daar als Minister-president van het Nederlandse volk. Hij stond er niet namens de een of andere levensbeschouwelijke groep, niet namens het CDA dat je met enige goede wil best wel een soort van geloofsgemeenschap kunt noemen, neen, hij stond daar als vertegenwoordiger van de regering van het Nederlandse volk. Wat stond hij het daar dan over god te hebben en de troostelijke bijstand van “de Heer” in te roepen? Sprak hij namens het CDA? Namens de Evangelische Broedergemeente? Namens Allah? Kennelijk heeft niemand dat bij hem nagevraagd...

Zeker is, dat hij niet namens vrijdenkers en humanisten sprak.

 

De Nederlandse Staat is zo georganiseerd dat de godsdienst in geen enkel opzicht een staatszaak kan zijn. Gewoonlijk noemt men dat “de scheiding tussen Kerk en Staat”. Ondanks het feit dat de godsdiensten nog steeds een stevig streepje voor hebben bij het overheidsapparaat en de regering, is het toch zo dat bij de leden van de regering - in tegenstelling tot die van het parlement - geen enkele godsdienst een rol kan en mag spelen. Als dat wel het geval was zou dat zo langzamerhand ook al te gek zijn, want wie is er tegenwoordig nog godsdienstig? Ik meen te weten dat nauwelijks een derde van de Nederlanders nog een geloof aanhangt, en naar de kerk gaat, behalve hier en daar op de Veluwe, zo ongeveer niemand meer. Inderdaad, tot groot genoegen van de vrijdenkers! Maar onze vriend Lubbers, hoogste vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, staat daar wel god aan te roepen en blijk te geven van zijn godsdienstigheid. Namens een bevolking die voor meer dan twee derde niets van die god moet hebben en nog minder van diens wereldlijke instituten en zetbazen. Je kunt dus maar tot een conclusie komen: als er nu iemand niet over god mag praten is het die Minister-president in functie: het is ten eerste in strijd met de grondwet, ten tweede in strijd met de levensbeschouwelijke gesteldheid van de Nederlanders en ten derde (en dat vind ik nog het ergste..) in strijd met mijn vrijdenkerswereldbeschouwing. Namens mijzelf was een enkel woord best op zijn plaats geweest en dan had ik me er ook nog bij neer willen leggen dat uitgerekend Lubbers dat zou doen. Ik denk dat heel wat vrijdenkers er net zo over denken. Maar om zomaar brutaalweg onder de godsdienstigen weggemoffeld te worden, dat gaat mij echt te ver...

 

Die Lubbers is trouwens niet de enige die zich misdraagt als het gaat om de levensbeschouwelijke gevoelens van twee derde van de Nederlanders. Wat te denken van zo'n Hirsch-Ballin die zijn roomse moraal niet kan onderdrukken en glashard in het openbaar beweert dat de kerken de aangewezen instanties zijn om de sociale verzorging van de mensen op zich te nemen (Laurentius-lezing, Rotterdam). En hij vindt ook nog dat hij gerechtigd is van de bevolking te zeggen dat haar weer fatsoen bijgebracht moet worden, dat het haar ontbreekt aan sociale moraal en dat hijzelf geroepen is om dat te regelen, uiteraard met behulp van de macht die wij hem gegeven hebben. Natuurlijk, iedereen mag er een dergelijke idiote, zelfs uitermate beledigende, mening op na houden. En iedereen mag er ook nog zijn best voor doen zijn idealen te realiseren. Maar niet als je Minister van justitie bent van een land waarin de godsdienst van de Staat gescheiden is. Trouwens, als Minister van justitie heb je onder alle omstandigheden de redelijkheid boven de godsdienstige moraal te laten prevaleren - althans, zolang en voorzover je geen islamiet bent. Een Minister van justitie die niet in staat is godsdienstige normen buiten beschouwing te laten is bepaald geen goede jurist, ook al was hij op school nog zo'n knap jongetje! Hij behoort niet op die positie te zitten.

 

Wat hebben wij tegenwoordig toch voor een regering, want vriend Brinkman loopt ook al de zwarte-kousen-dominee uit te hangen. Ook hij vindt dat het maar niks is met de Nederlanders, en vooral de jeugd is er slecht aan toe. Wat de jeugd ontbreekt is “burgerzin”. Men heeft niets meer over voor de Staat, men wil geen offers brengen. Men verzaakt zijn plichten, ondanks het feit dat men zo ontzettend veel aan de Staat te danken heeft (?). En dat is toch wel heel erg onchristelijk! Doormiddel van dwangarbeid, die natuurlijk verhullend “sociale dienstplicht” is geheten, moeten plichtsbesef, christelijke moraal, deemoed en gehoorzaamheid aan hoger geplaatsten bij de jeugd ingeprent worden. Het zijn evenwel niet alleen de christenen, ook de voormalige socialisten van de Partij van de Arbeid hameren steeds meer op het aambeeld van het plichtsgevoel. Dat is zo hun manier om de bevolking duidelijk te maken dat geld verdienen bij nader inzien wel degelijk het enige werkelijke doel van het leven is en dat dus de uitkeringen feitelijk een groot kwaad zijn, alleen maar goed te maken door ze zoveel mogelijk op andere burgers te verhalen. Maar het gaat mij vooral om het gedrag van Lubbers als Minister-president, een gedrag dat er blijk van geeft dat hij niet de beschaving heeft om redelijk te laten gelden wat gelden moet: de Nederlanders zijn al lang niet meer godsdienstig en de vrijdenkers, namens wie hij in principe ook spreekt, zijn zelfs al bijna 140 jaar godloochenaars, het zijn onverbeterlijke atheïsten. En nu is het van twee zaken een: of je verbiedt het vrijdenken en het atheïsme en houdt er verder geen rekening mee, of je erkent het bestaan ervan en bent in speciale gevallen zo beschaafd en redelijk op gepaste wijze mede namens die andersdenkenden, die atheïsten te spreken.

 

Lubbers, wat doen we voortaan...?

Misschien kun je toch maar beter opkrassen...

 

Bovenstaande tekst is geschreven: door Jan Vis, filosoof.

 

Mr. dr. J.P. Balkenende sinds 22 juli 2002 minister-president en minister van Algemene Zaken.

 

PS. Citaat uit de troonrede van 2007 voorgelezen door koningin Beatrix: “U mag zich in uw taak gesteund weten door het besef dat velen u

wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden”.

 

PS. Citaat uit de troonrede van 2008 voorgelezen door koningin Beatrix: “U mag zich in uw taak gesteund weten door het besef dat velen u

wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden”.

 

PS. Citaat uit de troonrede van 2009 voorgelezen door koningin Beatrix: “U mag zich daarin gesteund weten door het besef dat velen u

wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden.”

 

 

Hoe zit het met de vele andere Nederlanders, die niet méér godsdienstig zijn..?

Zijn zij niet van belang..? Nogmaals, hoe zit dat..? Ieder mens telt toch mee..?

 

Wat doet ▲ Gods zegen ▲ in deze Troonrede van 2007, 2008 en 2009..? Schrijvers van deze Troonrede, moet dit nu echt..? (RvEs)

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

 

Pagina's zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte No. 230 november 1992 overgenomen.   

Aangezien de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen, is het citeren uit  mijn werk zonder meer toegestaan. Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis)

 

 

 

 

 

 

 

website analysis
website analysis

website analysis
online hit counter