1994/’95
existentiele
veiligheid,gemeenschapsgevoel,individualisme,individualist,kapitalisme,kapitalist,kapitalistische
wereld,
medemenselijkheid,samenleving,socialisme,solidariteit,veiligheid,vreemdelingenhaat,vrijdenken,vrijdenkers,
zelfbewustzijn.
Terug naar: de Startpagina
Naar
bladwijzers: Leidinggevende
figuren ; Solidariteit
; CHINA ; Westerse
slechtheid ; Welk alternatief bieden de critici? ; Wat is de realiteit
;
Naar andere artikelen: Conditionering ; Robot
denken ; Op de vlucht voor je eigen
denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Hoe zit het
nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie
aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De
ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; Conditionering en De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en
dubbelhartigheid ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou
met Jahweh, God en Allah ; Een
korte schets van de menselijke sexualiteit
; Veiligheid
Naar
bladwijzers: Leidinggevende
figuren ; Solidariteit
; CHINA ; Westerse
slechtheid ; Welk alternatief bieden de critici? ; Wat is de realiteit
;
Elk collectief is op de
een of andere manier intolerant. Weliswaar schermen leden van collectieven
gewoonlijk met het begrip “solidariteit”
zodat het lijkt alsof er in ruime mate begrip is voor medemensen,
andersdenkenden en anderslevenden, maar in feite is
dat geenszins het geval. Solidariteit
is een begrip met een voorwaardelijke inhoud. Men is solidair met diegenen waarvan men denkt dat men daarmee op bepaalde
gronden verbonden is.
Als je je blik laat gaan over deze wereld
valt je al spoedig iets heel eigenaardigs op: ondanks de overwegend
collectivistische, op de staat, de gemeenschap, de clan, de familie gerichte
gesteldheid van de mensheid - een gesteldheid die volgens onze
anti-individualisten de juiste is - is het toch overal een onvoorstelbare chaos
op het gebied van de onderlinge verhoudingen van de mensen. Er wordt gretig
gemoord en geplunderd, overal worden mensen onderdrukt, nergens kunnen de
vrouwen zich overeenkomstig hun eigen wezen uiten en gedragen. Overal heerst
rechteloosheid zodat niemand er zeker van kan zijn de avond te halen, overal is
gebrek aan de meest elementaire levensbehoeften en maatschappelijke zekerheden
en overal is het met de communicatie treurig gesteld. In het
kort gezegd: er is nauwelijks ergens van enige primaire zekerheid sprake. Er is
nagenoeg geen existentiële veiligheid! Behalve... in de
individualistisch ingestelde westerse wereld. Behalve dus juist in die wereld
waarin je het niet zou mogen verwachten vanwege het feit dat het daar, volgens
de ideeën van onze idealisten, helemaal fout zit. Immers, gemeenschapsgevoel,
medemenselijkheid, solidariteit en
vooral ook socialisme ontbreken. Toch is juist in die wereld in enigszins
acceptabele mate de existentiële veiligheid van de mensen gerealiseerd.
Het is een eigenaardig verschijnsel dat de
westerse wereld zo'n slechte naam heeft. Dat zou je zonder al teveel moeite
kunnen begrijpen als het alleen maar zou gaan over het westerse imperialisme.
Immers, tot op de dag van vandaag proberen westerse staten de rest van de
wereld de les te spellen en de westerse economieën wedijveren met elkaar in het
uitplunderen van de mensen, de natuur en de bodem. Wanneer nu de westerse
wereld hiervoor verfoeid werd zou dat heel terecht zijn. Maar daarover gaat het
over het algemeen niet.
Diep in hun hart bewonderen bijna alle
mensen, overal ter wereld, de mentaliteit en het gedoe van het westen,
overigens zonder het hardop te zeggen... Het blijkt steeds weer dat men
de westerse methoden graag toepast en dat men probeert op gelijke voet met het
westen te komen. Japan, Korea, Taiwan zijn daarvan onder andere veelzeggende
voorbeelden. Maar zelfs daar waar men het doet voorkomen alsof men op een
geheel andere en nu humane manier het welzijn van de bevolking probeert te
verbeteren blijkt telkens weer dat de leidinggevende figuren niet anders dan op westerse
wijze bezig zijn. Je kunt vaststellen dat veel gemopper over het westerse gedoe
op afgunst berust: men zou het eigenlijk ook wel zo willen, maar het wil
nog niet zo goed lukken! Hoe dan ook, het - ondanks alle afgunst min of
meer formeel afwijzen van het westerse imperialisme met de daarbij behorende
economieën is alleszins begrijpelijk. Maar daarover gaat het nu niet. Het gaat
over de westerse cultuur als zodanig en het feit dat men ook daar geen goed
woord voor over heeft, en wel omdat het een op de individu gerichte cultuur is.
Hoewel vooral de intellectuelen in de
gehele wereld het er over eens zijn dat de westerse cultuur fundamenteel slecht
is, zijn het toch vooral “de westerse linksen” en progressieve intellectuelen
die met afkeuring spreken over hun eigen cultuur en de daaraan meekomende
praktijken. Men noemt de westerse mens behept met superioriteitsgevoelens. Hij
zou zich verheven voelen boven de rest van de mensheid en ten gevolge daarvan
op die rest neerkijken. Hij zou er als vanzelfsprekend van uitgaan dat hij
alles beter weet en beter doet en dat hij op grond daarvan het recht heeft de
mensen uit andere culturen te bevoogden en zo mogelijk naar zijn hand te
zetten. En dat laatste zou er dan in de praktijk op neerkomen dat hij ze tot
ondergeschikten maakt, in het verleden zelfs tot slaven. Daar komt tot overmaat
van ramp nog bij dat die westerse mens een individualist is wie het eigenlijk
alleen maar om zichzelf te doen zou zijn, zodat hij onverschillig is voor het
eigene en authentieke van de niet-westerse mens. Relaties met die doorgaans
helemaal niet individualistisch ingestelde vreemdelingen behoeven nauwelijks
redelijk te zijn en het is zeker niet nodig dat er wederzijds van gelijkheid
uitgegaan wordt. Ze hebben immers nog een heleboel te leren en kunnen als het
puntje bij het paaltje komt nauwelijks aan de westerse mens tippen! Dat is dus
de schildering die de westerse mens van zijn eigen cultuur geeft. En die wordt
op die manier stelselmatig in het verdomhoekje gezet. Nog een paar
tekortkomingen waarmee men steeds komt: doormiddel van een niets en niemand
ontziende concurrentie is de westerse mens almaar bezig zichzelf en de ander
het leven zuur te maken: door een ongeremde bezitsdrang consumeert men
verhoudingsgewijs een onevenredig en dus onredelijk groot deel van de producten:
doordat het alleen maar om “ikke” gaat wordt er voortdurend gediscrimineerd,
hetgeen een vruchtbare bodem creëert voor vreemdelingenhaat: doordat de
individuele, kapitalistisch ingestelde, westerse mens eigenlijk de gehele
wereld in bezit zou willen nemen voert hij steeds oorlog en stelt hij een groot
deel van zijn intellectuele vermogens in dienst van militaire technologie,
waarmee hij dan ook nog eens ten koste van “de arme derde wereld” grove winsten
gaat maken…
Zo kun je nog een hele tijd doorgaan en
zoals gezegd zijn het vooral de westerse intellectuelen, voorzover
die zich althans verbeelden er “progressieve opvattingen” en “socialistische
opvattingen” op na te houden, die zich uitputten in verwijten in de richting
van hun eigen cultuur. Ik geef graag toe dat veel van die verwijten op slecht
gedrag van de westerling slaan en dus op zichzelf wel terecht zijn. Maar waarom
het me nu gaat is dat die verwijten niet incidenteel maar fundamenteel van
karakter zijn, dus: de westerse cultuur deugt niet! Overigens is het daarbij
niet helemaal duidelijk of al die verwijten en al die zogenaamd fundamentele
kritiek, ook op de critici zelf van toepassing zijn. Opmerkelijk is namelijk
dat men het steeds over “ze” heeft: 'ze' deugen niet, 'ze' moeten het
anders doen, 'ze' zouden zich moeten schamen, enzovoort. Je kunt je in gemoede
afvragen of bedoelde criticasters als het erop aankomt wel bereid zouden zijn
zich naar hun eigen kritiek te richten. In ieder geval vindt men dat de westerse
mens zich niets hoeft te verbeelden en dat hij eigenlijk, sterker nog, op het
gebied van de zogenaamde “humaniteit” zelfs verre tekort schiet. En dat
allemaal doordat hij zich in toenemende mate als individualist laat gelden en
bijgevolg onvermijdelijk ook nog een kapitalist is, met bovendien, o schrik,
liberale opvattingen..!
Welk alternatief bieden de critici?
Je zou zo denken dat de door mij ten
tonele gevoerde critici de beschikking hebben over een heldere filosofie of een
nauwkeurig uitgewerkte theorie die onweerlegbaar aangeeft hoe het wel zou
moeten en dat zij ook concrete voorbeelden bij de hand hebben van
maatschappijen waarin een en ander nu eens wel op bevredigende wijze van de
grond gekomen is. Met behulp van hun theorie zouden zij dan eens kunnen
beginnen met aan te geven waarom bijvoorbeeld mijn gedachtegang in De Vrije
Gedachte over kapitalisme en socialisme, individualisme en collectivisme niet
zou deugen. Nu echter meen ik uit alle tegenspraak te moeten destilleren dat
men zich alleen maar zo heftig verzet omdat men gewoonweg geen zin in de door
mij beschreven werkelijkheid heeft. Individualisme is eng, men wordt op
zichzelf teruggeworpen! Men is genoodzaakt zelf geheel op eigen kracht, iets
van het leven te maken. Dat is bepaald geen leuk vooruitzicht. Dan koestert men
zich maar liever in de vaderlijke armen van het collectief, dat bij deze gelegenheid
natuurlijk fraai gemeenschap geheten wordt. En men beperkt vervolgens zijn
verweer tot een, overigens in alle opzichten vrijblijvend, "Geef mij maar...” Meestal volgt er dan ook nog een weinig
origineel en in ieder geval stokoud verhaal over socialisme en de daaraan
meekomende, voor een ieder o zo bevredigende, samenleving. Aantonen hoe het wel
zit met bedoelde begrippen en waarom die begrippen voor de dag komen
zoals ze voor de dag komen, met eventueel als logische conclusie dat mijn
verhaal niet deugt, is er telkens niet bij. Dus is er geen discussie mogelijk.
Beweren dat de mens “een groepswezen” zou zijn en eigenlijk de geaardheid van
“een kuddedier” zou hebben zonder daarbij, vergezeld van steekhoudende
argumenten, te laten zien waarom dat het geval zou zijn maakt op mij
geen indruk. Het is letterlijk een loze bewering die ook nog eens door de
praktijk tegengesproken wordt: waar komen dan bijvoorbeeld die rebelse
vrijdenkers vandaan, en waardoor wordt het vrijdenken dan gerechtvaardigd als
je eigenlijk een kuddedier zou moeten zijn, beantwoordend aan collectieve,
onpersoonlijke criteria? Een goede illustratie bij het geworstel om
tegenargumenten te vinden tref je in De Vrije Gedachte van november j.l. aan, als Arie Bilius een
poging waagt mijn gedachtegang te bestrijden, dat is te zeggen: probeert
te weerspreken datgene dat hij voor mijn gedachtegang houdt. Aan het eind van
zijn betoog vraagt hij zich dan af of er veel mensen zullen zijn die zich door
mijn verhaal heen geworsteld hebben. Hier komt de aap uit de mouw: het
moet voor Bilius inderdaad een zware worsteling zijn
geweest om zo overtuigend, gedreven en gedetailleerd aan te tonen dat
hij werkelijk niets van mijn gedachtegang heeft willen begrijpen. Bij voorbaat
wist hij kennelijk dat het al te bont zou worden als Vis het bij het rechte
eind zou hebben...
Gelukkig kun je ook zonder critici als Bilius gemakkelijk vaststellen dat er op deze planeet geen
enkel alternatief aanwezig is, noch een sluitende theorie, noch een
maatschappij waarin de dingen nu eens echt anders begrepen en geregeld worden.
En onder de vele, sinds de de oudheid met enige
regelmaat te berde gebrachte theorieën is er niet een die uitgaat van en
genoegen neemt met de werkelijk aanwezige mens, met “jou en mij”. Neen, steeds
stelt men bij voorbaat dat mensen ongewenste, volgens sommigen dierlijke uit de
natuurstaat stammende, eigenschappen bezitten. Vervolgens bepaalt men, geheel
overeenkomstig de eigen moraal,
welke dat zijn en tenslotte hoe men die met meer of minder al of niet psychisch
geweld weg kan werken. Anders gezegd: men begint met allerlei als
onmenselijk gewaardeerde eigenaardigheden van de bestaande mens af te denken,
om het overgebleven heilige boontje daarna als uitgangspunt voor het denken
over een toekomstige goede wereld te nemen. Maar op zo'n manier is het al te
gemakkelijk om tot een voorstelling van een mooie toekomst te komen. Zo
construeer je inderdaad een utopie die met recht nergens te vinden zal zijn, nu
niet en nooit niet! Dat er van zo'n utopie niets deugt staat zonder meer vast:
“as (als) is verbrande turf”, zeiden de mensen vroeger. Het woordje 'als' opent
gemakkelijk de weg voor alle mogelijke en vooral onmogelijke
speculaties.
Wat is de realiteit?
De realiteit is dat het, zoals al gezegd,
nagenoeg overal op de wereld een onvoorstelbare rotzooi is waar het het gelden van gewone menselijke begrippen betreft.
Onaantastbaarheid van lijf en goed is bijvoorbeeld iets wat nauwelijks tot het
gros van de mensheid doorgedrongen is. Van een helder besef van het recht van
elk mens op een onvoorwaardelijke en alomvattende existentiële veiligheid is
niets te merken. Dat alle maatschappelijke ontwikkelingen en voorzieningen
noodzakelijk beginnen bij en tot stand gebracht worden door de individuen aan
de basis van de maatschappij wordt zo ongeveer nergens in toepassing gebracht.
Daarentegen worden wereldvreemde theorieën van “deskundige” economisch,
sociologisch en politiek geschoolde bonzen op de maatschappij losgelaten. En
als er al zoiets als een “basisbeweging” actief is blijkt dat steeds een door
een bepaalde élite bedachte en gestimuleerde activiteit te zijn die doorgaans
meer ten nutte van die élite verricht wordt dan om nu eens echt een houdbare
basis voor een fijn vertakte infrastructuur te leggen. Hoewel je, filosofisch
gezien, uiteindelijk niet van de waarde van een mensenleven kunt spreken en het
waardebegrip
dus feitelijk een primitief begrip is, is toch met recht te stellen dat een
afschuwelijk groot deel van de mensheid er zelfs nog niet aan toegekomen is aan
een mens enige “waarde” toe te kennen. Overal maken de mensen elkaar af of het
niets is, overal vinden mensen het normaal elkaar te onderdrukken en zijn er
mannen die van de vrouwen “zombies” maken zonder het idiote en onrechtvaardige
daarvan in te zien. Kortom, als je in je onschuld en aangemoedigd door
wereldvreemde idealisten gaat zoeken naar een alternatief voor onze westerse
verfoeilijke individualistische wereld en kapitalistische wereld kom je
bedrogen uit en word je in tegenstelling daarmee geconfronteerd met armoede,
ellende, moord en doodslag, onveiligheid, rechteloosheid, enzovoort. En hoewel
het zeker een feit is dat het westerse imperialisme en kolonialisme flink aan
die ellende bijgedragen hebben is het anderzijds aantoonbaar onjuist te
beweren dat die ellende eenzijdig door het westen veroorzaakt zou zijn, alsof
het er, voordat de westerse mens zijn invloed deed gelden, allemaal zo redelijk
en humaan aan toe ging. Alleen al het feit dat er overal godsdiensten met
fanatieke en vaak volstrekt misdadige priesters waren moet de vrijdenkers in
dit verband toch wel iets zeggen...
Het is opmerkelijk dat een heleboel
goedbedoelende westerse mensen vanuit hun gevoel niet bereid en in staat zijn,
bij vergelijking van “de existentiële veiligheid” van de westerse mens met die
van de rest van de wereld, toe te geven dat de conclusie geen andere kan zijn
dan deze, dat het juist in de westerse wereld is dat “de existentiële
veiligheid” van de individuele mens het verst gerealiseerd is en het diepst in
het zelfbewustzijn van de mensen is doorgedrongen.
Een vreemde paradox?
Daar staat nu ten voeten uit wat voor een
heleboel mensen kennelijk een pijnlijk, voornamelijk gevoelsmatig, probleem is:
hoe is het mogelijk dat in de westerse wereld, wat volgens hen toch een
egoïstische want individualistische wereld en kapitalistische wereld is, de
existentiële veiligheid van het individu zo'n prioriteit geniet, niet alleen
voor het besef van het individu zelf, maar vooral ook voor het besef van
diegenen die menen de westerse maatschappijen te moeten besturen? Hoe is het
aan de andere kant mogelijk dat alle - toch zo mooi en humaan ogende -
ideologieën en de bestaande niet-westerse staatsvormen op het gebied van
existentiële veiligheid voor het individu zo hopeloos tekort schieten?
Wel, dat is niet alleen mogelijk, maar ook
logisch, het is onvermijdelijk juist de zich tot individu ontwikkelende mens,
zoals die zich binnen het kader van de westerse cultuur voordoet, is degene die
in toenemende mate oog krijgt voor de medemens, voor diens onvoorwaardelijke
bestaansrecht en dus ook voor diens existentiële veiligheid. Het dringt steeds
meer tot diens zelfbewustzijn door dat zijn eigen existentie tenslotte
noodzakelijk die van de ander bevestigt, in plaats van ontkent. Als de mens als
“ik” bestaat is de werkelijkheid als “niet-ik” onmiddellijk en onmiskenbaar
erkend. Juist de tot individu uitgegroeide mens erkent onvoorwaardelijk de
ander. Uiteraard gaat dat niet van de ene dag op de andere, en ook spreekt het
vanzelf - hoewel dat niet bepaald prettig is - dat daarmee lange tijd, maar
stiekem (!), de hand gelicht wordt. Doormiddel van allerlei lepe verhalen
probeert menigeen nog steeds zichzelf breed te maken en anderen tekort te doen.
Maar dat kan allang niet meer onverbloemd en openlijk. Niet alleen staat de
alledaagse moraal
daar zo langzamerhand aan in de weg, maar ook tal van door overheden
uitgevaardigde wetten. Want aan dat alles ligt immers toch de, doorgaans
onuitgesproken, zekerheid ten grondslag dat iedere aantasting van die
onvoorwaardelijke existentiële veiligheid volstrekt uit den boze is en
bestreden en bestraft moet worden. En dat is een van de zaken waarin het
westerse zelfbewustzijn voorlopig zonder enige twijfel “superieur” is aan dat
van het gros van de niet-westerse mensen, die overigens op den duur geheel op eigen
kracht, onder andere via de door onderwijs vaak ongewild (China!) bevorderde
individualistische ontwikkeling, tot dezelfde inzichten zullen komen. De
voortekenen daarvan zijn al overal waar te nemen...
Op grond van het bovenstaande ben ik van
mening dat de zogenaamd progressieve westerlingen het zo objectief mogelijk
vergelijken van culturen, qua inhoud en praktische betekenis, maar eens rap uit
de sinds enige decennia heersende taboesfeer moeten halen en eens zien wat de
ene cultuur of de andere in de praktijk van het dagelijkse leven aan de mensen
te bieden heeft. En bij die vergelijking zou men dan alle, min of meer
ingeprente, ideologieën grondig buiten beschouwing moeten laten. Die spiegelen
de mens toch maar onmogelijke utopieën voor!
Dan zal men volgens mij eerlijkheidshalve moeten
toegeven dat je voorlopig maar het beste onder de paraplu van de westerse
cultuur kunt leven en dat is dan ook precies wat al die ongelukkigen en
vernederden, die hier “asiel” zoeken, terecht allang zeker weten!
Bovenstaande
tekst is geschreven: door Jan Vis, filosoof.
Naar
bladwijzers: Leidinggevende
figuren ; Solidariteit
; CHINA ; Westerse
slechtheid ; Welk alternatief bieden de critici? ; Wat is de realiteit
;
Naar andere artikelen: Conditionering ; Robot
denken ; Op de vlucht voor je eigen
denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheïsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Hoe zit het
nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie
aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De
ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; Conditionering en De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en
dubbelhartigheid ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou
met Jahweh, God en Allah ; Een
korte schets van de menselijke sexualiteit
; Veiligheid
Terug naar: de Startpagina
Pagina's
zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte No. 251-dec./ jan.1995
overgenomen.
Aangezien
de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen,
is het citeren uit mijn werk zonder meer
toegestaan. Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld
gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis)
|
|