Terug
naar: de
Startpagina
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Taalgebruik ; verhullend taalgebruik: zie A, B,
C, D, E, F,
G,
H ( zie bladwijzers )
Tacitus
; De geschiedschrijver Publius Cornelius Tacitus
(ca.50-ca.116)-zie A-scroll naar 129
en B-scroll naar 14 en 17,
Taliban ;
Nr. 27 Taliban in Afghanistan
Te
erg / te veel-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Team ;
het begrip team-zie nr. 58
Team/teamgeest ; - de “Olympische Spelen” - Team/Teamgeest - zie nr.
5,
Teamwork
; horizontaal georganiseerd teamwork-zie nr. 67,
Tegenargument
; geen deugdelijk tegenargument-zie nr. 43,
Tegenstellingen ;
onverzoenlijke tegenstellingen-zie nr. 03,
Teksten ;
Uit de bundel Nieuwe Televisie Teksten,
Televisie
teksten ; Uit de bundel Nieuwe Televisie Teksten,
Teloorgang
van Kunst en Filosofie-zie nr. 03,
Terreur ; godsdienstige terreur_Islamitische geldingsdrang_zie
nr. 27,
Terreur
; incidentele terreur-zie nr. 63,
Terreur
als cultuur-zie nr. 60,
Terrorisme
/ Agressie ; een vruchtbare bodem voor agressie / terrorisme is..?,
Terrorisme, god en allah;
terrorismebestrijding, (De genezing daarvan)
Terrorisme-1-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Terrorisme-2-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Terrorisme-3-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Terroristen en die walglijke
Taliban_zie nr. 28,
Terugkoppeling-1x-zie bladwijzers in Filosofie van de
Hak op de Tak nr. 3,
Terugkoppeling-8x-zie bladwijzers in Beweging en Verschijnsel deel
3,
Theocratie ; …dreigen wij toch nog in een theocratie
terecht te komen..? zie aflevering 18..,
Theologen
quasi-wetenschappers- nr. 39,
Theologie
; verhulde theologie- nr. 39,
Theoretische
betweterij-zie nr. 57
Theoretische
werkelijkheid- nr. 40,
Thomas
van Aquino en Augustinus- nr. 39,
Tijd ; de Geest van de tijd-zie nr. 14,
Tijd ;
ontstaan van Ruimte en Tijd_lees deel 1,
Tijd ; wat
is tijd-2-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Tiran
; Leider of Tiran..? -zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Tirannieke
wil ; de eigen tirannieke wil- nr. 36,
Tobberds ; hulpeloze tobberds-zie nr. 03,
Toekomst
; individualistische toekomst-zie nr. 11,
Toenemende
fragmentatie- nr. 31,
Toepassingen
; misdadige toepassingen-zie nr. 45,
Toeval ;
onvermijdelijk toeval_zie A; B, C, D, E, F,
(zie bladwijzers..!)
Toeval ; onvermijdelijk toeval-zie nr. 24,
Tolerantie
; het begrip tolerantie- nr. 22,
Tolerantie
; karakterloze tolerantie,
Tolerantie
en redelijkheid zijn relatief-zie nr. 09,
Tolerantie
weerspreekt namelijk zichzelf…-nr.22,
Topsport-2,
verworden tot oorlog, Geldcircuit..!-uit
Gedachten over Ontstaan en Bestaan,
Topsport-3,---eigenwaarde/meerwaarde
-uit Dat verrekte Nihilisme
Topzware
moderne maatschappij-zie nr. 06,
Tot hun
recht komen-1-uit
Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Tot hun
recht komen-2-uit
Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Totalitaire stelsels-zie nr. 23,
Totaliteit ; het geheel is meer dan de som der delen,
Trilling-1-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Trilling-2-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Troonrede 2007-09-20 ; Velen wensen u wijsheid toe en bidden voor u om Gods zegen.
(Troonrede 2007-09-18)
Trouw / Betrouwbaar-zie
bladwijzers,
Trouw ; houden van..Liefde..Trouw..,
Trouw ; liefde-trouw-eerlijkheid,
Trouw, betrouwbaar, betrouwbaarheid, onbetrouwbaar - zie
bladwijzers in Vrouw en Wereld,
Trouwbeloften-zie
bladwijzers,
Trouw-zie
bladwijzers in Gedachten over Ontstaan en Bestaan,
Tsjernobyl – zie
briefwisseling-fictie,
Turkije
; Armenië
/ Turkije--vervolgingen,
Tweede
Wereldoorlog een politieke oorlog-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Tweedeling ; zie no. 06(Onze wereld is het slachtoffer van een
onbarmhartige tweedeling.)
Tweeledigheid
; aanvoelen van tweeledigheid-zie nr. 42,
Twijfelaars
; warrige twijfelaars-zie nr. 53
Twijfelen ; een tweetal
stukjes tekst over twijfelen ,
Twijfelen-scroll naar nrs. 30, 59, 79 en
111,
Twijfel-scroll naar nrs. 35, 60 t/m 67,
79, 81, 92, 104, 107, 120 t/m 122, 128, 134, 138, 143,
Terug
naar: de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
Een tweetal
stukjes tekst over
twijfelen
1)Het begrip twijfel
houdt in dat iets voor je vaststaat, maar dat je er toch niet helemaal zeker
van bent. Het is een aantasting van iets dat vast voor je staat. In feite
berust dat natuurlijk op het terugvallen van de samengestelde en
aaneengegroeide werkelijkheid tot absolute beweeglijkheden: de materie als
niet-materie! Met dat terugvallen wordt die zaak beweeglijk en dat betekent dat
hij transparant wordt. Je kunt er dan doorheen kijken. Uit het bovenstaande is
af te leiden dat het twijfelen een essentieel menselijk fenomeen is: het brengt
je in aanraking met de echte werkelijkheid. De twijfel is de eerste
stap op de weg van het weten. Als je iemand in twijfel brengt is er de
mogelijkheid om een bepaald denkbeeld duidelijk te maken, maar als je die
twijfel niet weet op te roepen is het vergeefse moeite te proberen iemand
ergens van te overtuigen. In onze cultuur bestaat de neiging het twijfelen af te
keuren. Onze wetenschappelijk ingestelde cultuur vraagt om
zekerheden, om feiten die vastgesteld zijn. Een bepaald complex van feiten
wordt geacht wetenschappelijk onbetwijfelbaar te zijn. Hoewel dat binnen het
kader van de wetenschap een juist standpunt is, moeten we ons er toch terdege
van bewust zijn dat de twijfel als enige de mogelijkheid biedt om iets aan de
weet te komen. Alle ontwikkeling berust op twijfel, juist omdat het instorten
van de vastgelegde voorstelling
tot een nieuwe voorstelling kan leiden. Het miskennen van de twijfel
remt de ontwikkeling van de mensheid voortdurend af. Zoals gezegd hebben de
mensen de behoefte hun voorstellingen vast te leggen. Dat is te begrijpen
omdat, naar hun mening, die voorstellingen overeen komen met de concrete
werkelijkheid, zoals die om hen heen staat en zoals ze die almaar ervaren. Het
kan best zijn dat het allemaal een fictie is, maar zij wordt ook dan als een
realiteit ervaren, een realiteit waaraan men houvast heeft. Men wil dus de
voorstelling vasthouden als een realiteit en men wil de twijfel niet in
zichzelf toelaten. Desondanks doet die zich toch gevoelen en dat leidt ertoe
dat er zich in de mensheid een verhelderingsproces aftekent, een langzame
ontwikkeling naar een zelfbewustzijn dat, hoewel het altijd een voorstelling
tot inhoud heeft, toch steeds diezelfde voorstelling in twijfel trekt. Dat wil
zeggen: het er-niet-zijn van de rasters gaat gelden. Daarmee verschuift het
vastgelegd-zijn van de voorstelling naar een toenemend beweeglijk-zijn ervan.
Met die toename ontstaat er ook de mogelijkheid dat het begrip nihilisme tot gelding
kan komen. Dat begrip is gegrond in het er-niet-zijn van de voorstelling, en
dus de afwezigheid van door de mensen zelf aangelegde verbanden die een
waardeoordeel inhouden. Men heeft het begrip nihilisme wel eens omschreven als
de werkelijkheid als volkomen nietigheid en dat is juist, omdat het inderdaad
over het vervallen van alle verbanden gaat.
2)het begrip twijfel
geldt voor iedereen omdat voor iedereen het er-niet-zijn van de verbanden en
rasters van kracht is. Voor iedereen geldt het begrip geest in de zin van
niet-materie. Voor zover dit er-niet-zijn bij tijd en wijle in een mens
effectief is twijfelt hij. Maar lang niet iedereen weet er raad mee en je kunt
zelfs stellen dat het logisch is dat het gros van de mensen de twijfel zo
grondig mogelijk wegdrukt omdat hij de voorstelling aantast en verlies van
houvast geeft. Die twijfel kan ook opgeroepen worden, bijvoorbeeld door de
filosofie en de kunst.
Voor meer informatie, Zie: Beweging en verschijnsel deel 2 Hoofdwerk ( bestudeer ook deel 1 en 3 )
Het komt vaak voor dat mensen precies de juiste
uitspraken doen zonder te weten wat zij zeggen. Zo verklaarde een van onze
politici in verband met de Golfoorlog dat Saddam Hoessein met de verovering van
Koeweit "te ver" was gegaan. Een eigenaardige uitspraak, die evenwel
precies aangeeft welke voorstelling er aan ten grondslag ligt en dat blijkt
bepaald veelzeggend te zijn. Blijkbaar mag je namelijk wel "ver"
gaan, blijkbaar mag je wel andere mensen verdringen en alle mogelijke schurkenstreken
uithalen, maar moet je daarbij binnen zekere grenzen blijven. Onze politicus
gaf dus nauwkeurig aan hoe het met onze cultuur gesteld is, maar hij wist
absoluut niet wat hij zei. Als hij dat wel geweten had, echt begrepen, dan zou
hij stellig die uitspraak niet gedaan hebben, of, sterker nog: hij zou helemaal
geen politicus hebben willen zijn omdat die functie niets anders zou kunnen
inhouden dan het bestuurslidmaatschap van een vereniging van schurken,
weliswaar legitieme schurken, maar toch schurken... Voor meer info, zie: een grens te ver
De maatschappij is het netwerk van relaties tussen mensen.
Dat netwerk houdt van alles in, maar steeds weer geldt dat het alleen maar dan een
optimale zaak kan zijn als de relaties zo natuurlijk mogelijk zijn. In die
situatie zijn de mensen vrijelijk zichzelf en zij laten elkaar daarbij geheel
en al met rust. Waardeoordelen, belangen en ethiek bepalen niet langer de
onderlinge verhoudingen, tolerantie en redelijkheid zijn niet meer nodig omdat
zo'n maatschappij door werkelijke vrijheid gekenmerkt wordt. Een
gereglementeerde maatschappij daarentegen is onvermijdelijk onvrij, armoedig,
bemoeizuchtig en leugenachtig. Je behoeft daarvan niet altijd last te hebben,
zeker niet als zo'n maatschappij een administratief karakter heeft, zoals dat
met de onze het geval is. Bedenk: het feit dat je er weinig last van hebt
betekent nog lang niet dat wij in een vrije maatschappij zouden leven. Vroeger
was de maatschappij vooral statisch en daardoor veel minder gereglementeerd,
maar je had veel meer last van de regels en voorschriften: één stap buiten de
voor jou bestemde plaats leverde onmiddellijk een terechtwijzing op. Trouwen
met iemand van een andere stand of van een andere kerk werd - letterlijk - als
een misstap gezien! Het woord terechtwijzing is trouwens veelzeggend: men wijst
je je plaats…
De persoonlijke eigenaardigheden van mensen kunnen niet
allemaal in een bepaalde relatie opgenomen zijn. Zoals al eerder gezegd valt er
een aantal buiten. Die er buiten vallende eigenaardigheden (mogelijkheden)
vallen er echter niet echt buiten, in die zin dat zij, gezien vanuit de
bestaande relatie, eigenlijk helemaal niet zouden bestaan. Zij vallen er wel
buiten, maar zij spelen als zodanig wel degelijk hun rol. Zou dat niet het
geval zijn, dan zou de relatie op een leugen berusten. Men zou het doen voorkomen
alsof die buitengesloten eigenaardigheden er helemaal niet waren! . Het getrouw
jezelf zijn echter houdt het laten gelden van dat buitengeslotene nadrukkelijk
in. Dat speelt dan ook een buitengewoon belangrijke rol. Datgene dat in de
relatie tot zijn recht kan komen is eigenlijk nauwelijks interessant omdat dat
allemaal wel in orde is. Daarentegen is het buitengeslotene in zekere zin een
verstorende factor omdat hij in principe in strijd is met het ingeslotene. Dat
verstorende karakter wordt bij analyse van de relatie niet erkend en dus wordt
in de hulpverlening geprobeerd die verstoring doormiddel van zogenaamd
redelijke afspraken en regelingen op te heffen. Daarmee wordt bij
relatieproblemen de mensen nog minder de gelegenheid gegeven elkaar met rust te laten dan
voordien al het geval was. Mag het dan een wonder heten dat vrijwel niemand van
een relatie- therapie opknapt? Voor meer
informatie, zie: Gedachten over Ontstaan en Bestaan.
De gehele werkelijkheid is doortrokken van tegenstellingen.
Die moeten niet opgeheven worden, maar juist tot hun recht komen. Bij de
uitspraak hebt uw vijanden lief verliest het begrip liefhebben zijn betekenis
als er geen vijanden, en dus tegenstellingen, zouden zijn. Het liefhebben
vooronderstelt vijanden. Het gaat er dus niet om de vijandschap op te heffen en
uit te bannen, maar het gaat er om de vijand, de tegenstelling, te zien in het
licht van het harmonieuze geheel: hij is er ook, hij is ook een manifestatie
van de werkelijkheid en als zodanig zal ik hem met rust moeten laten, en dat
geldt uiteraard wederzijds. Het begrip met rust laten betekent eigenlijk dat je
de werkelijkheid laat zijn zoals ze is en dat houdt onmiddellijk harmonie in.
Als je, zoals met de huidige mensheid het geval is, de werkelijkheid ziet als
een verzameling afzonderlijke voorwerpen ben je niet in staat haar met rust te
laten. Je bent niet in staat het bestaansrecht te erkennen van datgene dat je
tegenstelling is en bijgevolg wil je die tegenstelling opheffen, hetgeen in de
praktijk betekent: uitroeien. Daartoe moet je elkaar, als het over het
onderlinge gedoe van de mensen gaat, voortdurend opzoeken en dat leidt telkens
tot oorlogen, moord en doodslag. Uiteraard zijn het de leidende figuren die tot
een oorlog aanzetten, want uit hun behoefte om macht uit te oefenen komt voort
dat zij in principe niet dulden dat sommige mensen hun tegenstander zijn. Wat
bij het gros van de mensen min of meer latent aanwezig is, is voor die leidende
figuren een levensbehoefte en van daaruit jutten zij de mensen op ten oorlog.
Voor meer informatie: De Grote Vierslag en Gedachten over ontstaan en bestaan
TERRORISME: Het terrorisme is één van
de symptomen van een fictieve cultuurgesteldheid, het is een vorm van het doen
alsof. Dat betekent dat allerlei vormen van terreur gaandeweg in
hevigheid toe zullen nemen, zoals zich ook al af begint te tekenen.
Mààr
de grond van de ellende ligt in de fictie en de
genezing daarvan moet in het denken
gezocht worden, niet door het eenzijdige analytische denken af te schaffen (wat
onmogelijk is), maar door het echte denken te gaan beoefenen, hetgeen neerkomt
op analyseren BINNEN het samenhangende geheel en niet analyseren van het
geheel. Het is natuurlijk een feit dat het willekeurig doden van mensen moet
ophouden. Je moet dus iets (gewelddadigs) doen tegen het terrorisme. Máár je
moet je niet verbeelden dat je daarmee de zaak zelf uit de wereld kunt helpen.
Je bent bezig met symptoombestrijding en, hoe nodig dat onder omstandigheden
ook is, het is geen genezing.
Het kiezen van op
zichzelf ongevaarlijke 'plaatsvervangende vijanden' en het wekken van de indruk
enorm gevaarlijk en dapper te zijn komt voort uit twijfel
aan de eigen voorstellingen.
In zoverre is dat op
zichzelf gruwelijke verschijnsel van het terrorisme gebaseerd op iets goeds,
namelijk het onzeker worden van de vaste voorstellingen. In de praktijk is het
gedrag van terroristen uiteraard het toppunt van criminele krankzinnigheid…! Zie: TERRORISME
PS.
Een
cultuur is:
de gestolde neerslag van een bepaalde fase van de
ontwikkeling van het zelfbewustzijn. Er worden
allerlei dingen vastgelegd, als norm gesteld, die tijdens die fase duidelijk
zijn geworden. De neerslag van zo’n fase stolt tot cultuur.
Onder een
ideologie versta ik: een overheersend cultuurdenkbeeld dat
gebaseerd is op de voorstelling hoe de werkelijkheid zou moeten zijn.
Voor mensen die opgegroeid zijn in
de westerse denktraditie is het niet gemakkelijk het begrip ontwikkeling te
begrijpen. Want onwillekeurig sluipt de "groeigedachte" het denken
binnen, met als gevolg dat we aan "groter worden" gaan denken en dus
bevangen raken in kwantitatieve begrippen. De ideeën over de huidige economie
zijn een goede illustratie. Men zegt immers "het gaat goed met de
economie, want de winsten stijgen, de export neemt toe, er komen weer
arbeidsplaatsen bij ", enzovoort. Er is dus inderdaad te spreken van
"groei", maar betekent dit nu ook dat de economie als zodanig
verbetert?
Voor meer informatie, zie: De
ontwikkeling van het denken en Op de vlucht voor je eigen denken
the survival of the fittest / the
struggle for life
Wat Darwin gezien
heeft en waarop hij zijn theorie baseerde was niet de evolutie, maar de
aanpassing. Van dat aanpassingsproces is inderdaad te zeggen dat alles draait
om het overleven, en wel het overleven van die organismen die het meest
toegerust zijn op het leven in de wereld die zij bij hun ontstaan aantreffen.
Het gaat daarbij dus inderdaad om the survival of the fittest. Dat is wat anders dan de gedachte dat de
sterkste zal overwinnen. Het begrip overwinnen heeft een andere inhoud dan
survival, dat eigenlijk overleven betekent, en the fittest is niet per se de sterkste, maar zoals gezegd de
meest toegeruste. Overigens heeft de idee dat de sterkste in the struggle for
life zal overwinnen, de wezenlijk foute interpretatie dus, in het begin van de
20ste eeuw bij een aantal Amerikaanse en Engelse sociologen de mening doen post
vatten dat ook de mensen aan die wetmatigheid onderworpen zouden zijn: het
edelste ras zou overwinnen! Zo ontstond de theorie van het Sociaal Darwinisme.
Die theorie is de poging de agressie van het blanke ras te rechtvaardigen,
omdat de onderlinge strijd van de mensen een wezenlijk element van het
mens-zijn zou uitmaken. Daarmee wordt in feite de schofterigheid in de wereld
goedgepraat. Het behoeft dan ook niet te verwonderen dat er in het Nationaal
Socialisme, het Fascisme en ten dele ook in het kapitalisme een warme sympathie
voor het Sociaal Darwinisme bestaat. Inderdaad vertoont de mensheid het beeld
van een strijd van allen tegen allen. Dat echter is geen manifestatie van de
wezenlijke mens, maar een tijdelijk verschijnsel dat aan de zich ontwikkelende
individu meekomt. Het gaat daarbij om een cultuurkwestie. Darwin echter had het
over een zaak van de natuur. Betrek je het Sociaal Darwinisme toch op de
theorie van Darwin, die meende het over de evolutie te hebben, dan wordt
onmiddellijk duidelijk dat het Sociaal Darwinisme nergens op slaat, omdat de
mens immers aan de evolutie voorbij is.
Voor meer info, zie: Beweging
en Verschijnsel deel 2 en eventueel conditionering, Beweging
en Verschijnsel deel 1, evolutie of creatie, De kunst van
het filosoferen, en
Filosofie van de hak op de tak no 1
Maar
het resultaat van de christelijke macht is zonder meer rampzalig. De gehele
westerse cultuur is tot op de dag van vandaag verziekt door de tirannie van een
aantal haatdragende geestdrijvers, die precies de essentieel menselijke
verhoudingen stelselmatig verstoord hebben. Als de mensen hunkerden naar vrede
riepen zij op ten oorlog, als de mensen elkaar wilden beminnen werd de sexuele liefde als iets verdorvens voorgesteld, als de
mensen hulp en troost zochten werden zij gestraft met boetedoeningen, als zij
over hun werkelijkheid wilden nadenken werden de vuren van de brandstapels
opgestookt. Het is waar, tegenwoordig loopt het allemaal zo'n vaart niet meer,
maar de schijn bedriegt! Het zijn alleen maar de methoden van machtsuitoefening
die veranderd zijn. Je moet tegenwoordig veel geraffineerder te werk gaan als
je succes wilt hebben. Je kunt bijvoorbeeld niet meer botweg stellen dat
homofilie verboden is, neen, je moet er begrip voor tonen en meeleven met die
mensen die het zo moeilijk hebben; vervolgens moet je je "medeleven"
ongemerkt ombuigen naar "medelijden"; daarmee heb je de grond gelegd
voor "barmhartigheid" zodat je met een "hulpprogramma" kunt
beginnen en aan het einde van de rit heb je weer iemand een gigantisch
schuldgevoel ingeprent, zodat zij of hij psychisch van jou afhankelijk wordt.
Op dezelfde manier kan je de zaak manipuleren als het over abortus, euthanasie,
bewapening of feminisme gaat. Dat men met die methode nog steeds succes heeft
blijkt uit de gang van zaken in onze wereld: de belachelijke uitspraken van
pausen en andere "geestelijke leiders" zijn voorpaginanieuws, de
heren worden door de "groten der aarde" met respect behandeld en ten
koste van vele miljoenen guldens in bescherming genomen. In de politiek worden
de godsdienstige standpunten als "ethische waarden" hoog gewaardeerd
en op grond daarvan onbelemmerd doorgedrukt. Zie: Hoe zit het nou
met God
Het
godsdienstig machtssysteem tiranniseert
de mensen tot op de dag van vandaag. Weliswaar willen er een heleboel niet meer
buigen voor de autoritaire macht van een godsdienstig stelsel, maar dat komt
doordat zij in het algemeen onverschilliger tegenover elke macht zijn komen te
staan. Het zijn er echter nog steeds maar bitter weinig die over het godsbegrip
als zodanig durven door te denken. Behalve de vrijdenkers durven weinigen het
risico van het atheïsme aan. De meesten vrezen alle houvast kwijt te raken. Het
vooruitzicht om volledig zelf verantwoordelijk te moeten zijn schrikt hen af.
Bovendien: als god geen leiding
geeft en de normen en waarden vaststelt, wie zal het dan wel doen? Dat is een
goede vraag om op terug te komen... want hier stuiten wij op dat
verschrikkelijke "nihilisme".
Daarover gaat het de volgende keer.
Voor meer informatie, zie:
Hoe zit het nou
met God
RESPECT /
TOLERANTIE: respect hebben voor het feit
dat iemand een mening heeft zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar respect
hebben voor de inhoud van iemands mening spreekt helemaal niet vanzelf, dat is
maar net hoe het valt.
Zie: het gelijk en de
dialoog en de
fundamentele intolerantie van de godsdiensten
Een belangrijk kenmerk van een liberale
democratie is dat, althans in theorie, de burgers tolerant zijn, evenals de
overheid trouwens. Hoewel ieder zinnig mens dit zonder meer zal onderschrijven
zit er toch iets in dat niet in de haak is. Het begrip tolerantie weerspreekt
namelijk zichzelf als je het van toepassing acht op een maatschappij die,
binnen het kader van een alsnog onvolwassen mensheid, de moeite van het bestreven waard zou zijn, een liberale democratie dus. Zo'n
maatschappij is, hoezeer inderdaad acceptabel, toch nog steeds een min of meer
redelijk verband van ònvolwassen mensen en dat houdt
voor het begrip tolerantie in dat het niet meer betekenen kan dan een flexibel
hanteren van de criteria die voor het begrip grens gelden.
Voor meer informatie, zie : Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 22
Het zal inmiddels
duidelijk zijn dat in onze, analytische, splitsende cultuur het begrip grens een
eenzijdige betekenis heeft. De betekenis namelijk van afscheiding. Het is een
muur tussen het één en het ander. Het begrip grens betekent echter ook overgang
van het één naar het ander en als zodanig reikt het tot in de oneindigheid.
Voor een nadere
uiteenzetting zie: De ontwikkeling van de West Europese Cultuur
liefde. Citaat uit “Trouw aan…”: Je moet je echter wel afvragen welke
begrippen inhoud zijn van het begrip liefde. Ik kom dan op een tweetal
begrippen, namelijk eerlijkheid en trouw. Het eerste betekent dat
je voor jezelf alles laat gelden wat er te gelden heeft, dat je dus niets in
jezelf verdoezelt. Dat hangt ten nauwste samen met het begrip twijfel.
Een eerlijk mens durft voor zichzelf toe
te geven dat hij twijfelt.
Het tweede betekent dat je jezelf, als
geheel van allerlei eigenaardigheden, zo helder mogelijk laat gelden en dat je
dus niet van dat geheel afwijkt. Je verschuilt jezelf niet achter
uiterlijkheden. (gebruik b.v de trefwoorden:
samenhang, ruimte, liefde.)
Terug
naar: de
Startpagina
|
|