Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Kapitalisme
/ kapitalist/individualisme,
Kapitalisme
; de redelijke grondslag van het kapitalisme- nr. 25,
Kapitalisme ;
Individualisme / kapitalisme-De Grondgedachte,
Kapitalist ; de kapitalist en de proletariër_zie
nr. 09,
Karakter
; een uitsluitend karakter-zie nr. 13,
Karakter
van onze kennis-zie bladwijzers van ontwikkeling
West Europese Cultuur,
Karl
Marx, Klik op de LINK [ Op de Valreep 2015 ] en vervolgens op bladwijzer { Karl
Marx }
Kastijding-1 ; zelfkastijding-1(zie bladwijzers) uit De
ontwikkeling van het Denken,
Kastijding-2 ; zelfkastijding-2-nr.50 van Filosofie van de
Hak op de Tak 1t/m73,
Kennen
; het zichzelf kennen-zie nr. 71,
Kennen
en kunnen (we weten zo weinig ),
Kennis
; door de wetenschap verstrekte kennis- nr. 38,
Kennis
; het karakter van onze kennis-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Kennis ; Toetsing van onze Kennis
Kennis
van Goed en Kwaad-zie bladwijzer,
Kennis
van goed en kwaad-zie nr. 72,
Kennis
vergaren -zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Kerk ; scheiding van Kerk en Staat,
Kernenergie-1,(Energie/economische-balans),
Kernenergie-1-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Kernenergie-3, (zie bladwijzer kernenergie
1 een werkelijk gefundeerd antwoord
ontbreekt.),
Kernenergie-4
; antikernenergie,
Kernenergie-4-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Kernenergie-5 ; kerncentrale, kernenergie-lobby,
Kernenergie-5-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Kernenergie-6, ( zie bladwijzer kernenergie
Kernenergie-6-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Kernraketten-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Kerstfeest ;
een banaal kerstfeest- zie nr. 30,
Kinderopvang: Moederschap-uit
Beweging en Verschijnsel nr.3 (zie bladwijzers),
Kinderopvang:
Moederschap-uit
Tijl Uilenspiegel (zie bladwijzers),
Kinderopvang: Moederschap-uit Vrouw
en Wereld (zie bladwijzers),
Klankkast
; de klankkast- nr. 29,
Klokkenluider ; Spijkers,
defensie,
Klonen van
mensen-zie aflevering 07,
Kloof
; de kloof tussen de wereldbeschouwing van de..,
Kloof ;
de Kloof…zie de nummers 34 en 35-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel
deel 1,
Kloof, de
; Overheid; moderne politici ; Voorlichting of Indoctrinatie; Opvoeden, zie “de
kloof”,
Knooppunten-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 1,
Koningschap_lintjesdoorknipper_discriminatie..!_zie 12-uit Alledaags
Commentaar 1t/m40,
Koninkrijk
Gods ; individu en zelforganisatie en Koninkrijk Gods-zie nr. 02,
Koninkrijk Gods,
Heilige Geest-3-zie bladwijzers,
Koninkrijk Gods_zie A(2x)
, B
, C
, D(3x) , E
, F
, G , H , I(3x) ( zoek
op trefwoord: Koninkrijk Gods ),
Koran ; de
Koran bij het vuilnis zetten..?-nr. 36-uit Alledaags Commentaar 1t/m40,
Koran ; Het boek “De Koran”dient daarom op grond van nationale wetgeving te
worden verboden,
Koran ; het
staat in de Koran-nr. 36 uit
Alledaags Commentaar,
Kosmische
eenzaamheid-zie nr. 63-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Kosmos
; de Geneesheer van de kosmos Jezus of Christus zie no.3,
Kosmos
; de kosmos als inhoud-zie nr. 18-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Kosmos
; de volmaakte kosmos-zie nr. 72-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Kosmos ; Het Ontstaan van het Heelal/Kosmos/Universum t/m het Slotaccoord “De Mens”,
Krankzinnigheid ; collectieve krankzinnigheid-zie nr.
12-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Krijgsgevangene-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Krijgsgevangene-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Kriteria
; ethische kriteria-zie nr. 53-uit Filosofie van de
Hak op de Tak 1t/m73,
Kruis ;
Het Kruis–zie bladwijzers in “De
ontwikkeling van het Denken”,
Kruis-Kern
raketten: zie A, B, C, D- nr.19, E,
F
en G ,
Kuddedier
; de mens is geen kuddedier-zie nr. 14,
Kuddedier
en Massa ; de begrippen kuddedier en massa-zie nr. 01,
Kunnen moslims
zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37,
Kunst ; autonome Kunst-zie
nr. 13,
Kunst ;
de kunst van het filosoferen- nr. 34,
Kunst ;
filosofie als kunst-zie nr. 15,
Kunst ;
geen beredeneerde kunst-zie nr. 54
Kunst ; heeft de Kunst een taak-zie nr. 13,
Kunst ;
kijk op kunst- nr. 27,
Kunst ;
moderne kunst- nr. 24,
Kunst ;
teloorgang van Kunst en Filosofie-zie nr. 03,
Kunst ;
verstand van kunst- nr. 27,
Kunst en Filosofie-zie nr. 12,
Kunst, filosofie en wetenschap-zie nr. 23,
Kunstenaars
; moderne kunstenaars-zie nr. 54
Kunstwerk
; verhaal bij het kunstwerk- nr. 24,
Kunstwerken
; kunstwerken als manifestaties van betekenissen-zie nr. 56
Kwaad ;
de mogelijkheid kwaad te doen-zie nr. 71,
Kwaad
; noodzakelijk Kwaad-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Kwaad ;
oorsprong van het kwaad-zie nr. 70,
Kwaad ;
vermijden van het kwaad-zie nr. 71,
Kwade ;
zich onthouden van het kwade-zie nr. 70,
Kwakzalver ; Leve de kwakzalver..!-zie nr. 14,
Kwalitatieve en Kwantitatieve denkontwikkeling–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Kwalitatieve
zoeken-zie nr. 04,
Kwantificeerbaarheid-zie
nr. 15,
Kwetsen ; Gekwetst voelen;discriminatie, kwetsend
zie bladwijzers uit Alledaags Commentaar 1t/m40,
Kwetsen ; Gekwetst-1-zie
bladwijzers uit Het Zelfbeschikkingsrecht,
Kwetsen ; Gekwetst-2-zie bladwijzers uit Het Gelijk en de Dialoog,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
KAPITALISME / KAPITALIST: Het
veelgehoorde verhaal van de vrije markt is dan ook een sprookje. Het
kapitalisme is qua ondernemen, productie en handel helemaal niet vrij, al moet
toegegeven worden dat men zich heel wat permitteert als men de kans krijgt.
Zie: dat verfoeilijke individualisme
In
sterk verkorte vorm ziet de grondgedachte inzake de schijnbare tegenstelling
individu-gemeenschap, kapitalist-proletaar en
liberaal-socialist er als volgt uit : elk mens is er op uit zichzelf naar zijn
eigen identiteit te ontwikkelen en waar te maken. Het oude Griekse gezegde Ken Uzelve is niet alleen nog steeds actueel, maar vooral ook
essentieel. Daarbij behoort noodzakelijk de onvoorwaardelijke zelfstandigheid
van elk afzonderlijk mens, een zelfstandigheid die in principe en logischerwijs
alleen maar vanuit het uitgangspunt gedacht kan worden dat de medemens niet
ingecalculeerd is. De mens als ik kan niet anders gedacht worden dan als
afgezonderd van niet-ik, dus als los gedacht van de ander en het andere.
Als deze mens
als ik zich echter tenslotte volledig en zelfstandig gerealiseerd heeft
- volwassen is geworden - blijkt er voor die mens te gelden dat zij/hij de
gehele werkelijkheid omvat en dat op grond daarvan de medemens onvoorwaardelijk
ingesloten is. Het sociale verdwijnt dus niet door de ontwikkeling tot individu
- zoals door bijna iedereen gedacht wordt maar het komt juist door en aan die
ontwikkeling voor de dag. Het ligt in de logica dat juist de volwassen mens,
die uitsluitend zichzelf is en die ik de individu genoemd heb, als wezenlijk
kenmerk het 'sociaal zijn' vertoont, namelijk het niet aan twijfel onderhevige
zelfbewustzijn dat de ander en het andere er onvoorwaardelijk ook zijn. In mijn
gedachtegang is socialisme dan ook de onvoorwaardelijke erkenning door de een
van de ander en daartoe is die 'een' pas dan bij machte als zij/hij Individu
geworden is. Alle andere ideeën daarover, die bijna altijd hier op neerkomen
dat het sociaal-zijn op de een of andere manier afgedwongen of geconditioneerd
zou moeten worden, of mogelijk bereikt zou kunnen worden door de mensen al of
niet via onderwijs ervan te overtuigen dat het rekening houden met de ander
voordelig zou zijn, moeten verwezen worden naar het land der illusies.
Zie:
dat verfoeilijke individualisme dvg
248/3 . Voor meer informatie : eengrensteverindividualismevoorstellinggedrag
en de nummers 242; 243;
244; 245/0;
246/1; 247/2;
Om te beginnen drie voorbeelden van, zeg maar,
biologische consequenties van het feit dat de mens materieel is op een
niet-materiele wijze. Het eerste voorbeeld heeft betrekking op de oermens,
zoals die destijds door de planeet voortgebracht is. Dat bleek een volkomen
onmogelijk geval te zijn! Van alle specifieke voorzieningen om te overleven
bezat die mens er niet een. Hij had geen klauwen, geen slagtanden, geen kracht
om hard te lopen en te springen, geen arendsogen, geen warmte regulerende
vacht. Niets van dit alles! En daarin is intussen niets veranderd. Biologisch
gezien is de mens een volstrekte mislukking op het stuk van overleven. Elke
plant en elk dier overtreft hem verre in de toerusting om in samenhang met haar
biotoop op een efficiënte wijze te leven en te overleven.
Er is een heel
programma van instincten en andere automatismen ingebouwd en zo'n programma
heeft zich via het aanpassingsproces almaar meer verfijnd. Maar bij de mens is
zoiets nergens te vinden. Toch is er iets wat hij wel kan, iets waarin hij
zelfs wel geniaal te noemen is. De slimmerik kan kennis verwerven over zichzelf
en de wereld en zo een oplossing bedenken voor de problemen. Met behulp van die
kennis kan hij gaandeweg alles wat de andere levende wezens ook kunnen. Zelfs
kan hij vliegen en lange tijd onder water blijven! Alleen kan hij dat niet
vanuit zijn biologische natuur, maar vanuit een niet-materiele eigenaardigheid
die hij bezit.
Voor meer info.: zie…
kennen
en kunnen, de technologische mens en het
kennen van de werkelijkheid (we weten zo weinig )
citaat uit: Beweging
en Verschijnsel deel 3. De formule a2+b2=c2 zegt absoluut niets
tenzij je erbij vermeldt dat hij betrekking heeft op de zijden van een
rechthoekige driehoek; de stelling van Pythagoras! Je moet kennis altijd in een
context, een bepaald verband plaatsen om er iets mee te kunnen aanvangen. Het
is geen wonder dat onvolwassen mensen er dan maar waarde aan gaan toekennen om
er zodoende een middel tot het verwerven en handhaven van macht van te maken ;
kennis is macht.
Met de mond wordt namelijk door die SGP de scheiding van kerk
en staat onderschreven. Daardoor lijkt het of die partij in staatkundige zin
democratisch is. De truc is echter dat wel de instituten 'kerk' en 'staat' van
elkaar gescheiden worden, maar dat zij tegelijkertijd alle twee onderworpen
zijn aan God. Zij zijn beide 'dienaressen van God'. De staat en de kerk zijn
dus wel gescheiden, maar niet de staat en de godsdienst.
Dat kan alleen maar stiekem verwijzen naar het ideaal van een theocratie.
Daarin verschilt die o zo democratische Staatkundig Gereformeerde Partij in
geen enkel opzicht van de Islam en al die andere godderige
tirannieën.
Meer info, zie : Alledaags commentaar- nr. 40
CHRISTELIJKE MORAAL: kwijten
onze regeerders zich van de taak neutraal tegenover de godsdienst te staan? Dat
valt helaas bitter tegen. Kennelijk begrijpen zij nog steeds niet wat het
betekent dat kerk en staat gescheiden moeten zijn.Toen
ook al ! Zie…
Ik vind dan ook dat je onderscheid moet maken
tussen het puur wetenschappelijke onderzoek en de mogelijke toepassingen die
onmiddellijk door allerlei idioten verzonnen worden. En de drukte die er op het
ogenblik over gemaakt wordt heeft juist alles met dit laatste te maken. Niet de
wetenschappelijke kennis staat feitelijk ter discussie, maar de dwaasheden van
een stel al of niet wetenschappelijke gekken. En zoals dat altijd het geval is
zien die er ook nu weer kans toe de hele boel op stang te jagen.
Zie: Alledaags
commentaar- nr. 07(1998)
KLONEN/KENNIS : De huidige wetenschappers zijn helaas
vergeten dat het in de wetenschap uitsluitend om kennis behoort te gaan
en niet om het, op enigerlei wijze en op grond van allerlei fantastische
voorstellingen, herscheppen van de werkelijkheid.
Het kan niet
anders dan dat elke manipulatie schade doet aan het levende verschijnsel. Er
wordt dan een uitermate fijnzinnig materieel systeem aangetast dat aan de hand
van onnoemelijk vele malen vallen en opstaan tijdens de evolutie teweeg
gebracht is. Dat wat ervoor in de plaats komt kan wellicht voortreffelijk
geïntegreerd worden, maar men kan onmogelijk de voor het leven essentiële samenhang herstellen. Eenmaal
doorgesneden is die samenhang verdwenen om nimmer meer terug te komen.
In hoofdzaak komt
dat doordat het fenomeen samenhang niet vanuit materiële processen tot stand
komt, maar resultaat is van een groeiproces dat plaats vindt vanuit de
beweeglijke oerpartikels zelve. Die worden door mij
gewoonlijk 'beweeglijkheden' genoemd. ( Zie hiervoor : Beweging en Verschijnsel deel 1, 2 en 3(1987/’94)
) Zij behoren tot een nog niet materiële werkelijkheid. Daarin is
op geen enkele manier iets aan te vatten, juist vanwege het feit dat die
beweeglijke oerpartikels nog geen stoffelijke
kwaliteiten bezitten. Men kan ze dus ook niet op een zodanige wijze stimuleren
dat zij komen tot de groei van een nieuwe samenhang. Er gaat onvermijdelijk
iets kapot en wel voorgoed... Zie
hiervoor: Filosofie van de Hak op de Tak nr. 3(1999) ! ( trefwoord: klonen )
liefde. Citaat uit “Trouw aan…”: Je moet je echter wel afvragen welke
begrippen inhoud zijn van het begrip liefde. Ik kom dan op een tweetal
begrippen, namelijk eerlijkheid en trouw. Het eerste betekent dat
je voor jezelf alles laat gelden wat er te gelden heeft, dat je dus niets in
jezelf verdoezelt. Dat hangt ten nauwste samen met het begrip twijfel.
Een eerlijk mens durft voor zichzelf toe
te geven dat hij twijfelt.
Het tweede betekent dat je jezelf, als geheel
van allerlei eigenaardigheden, zo helder mogelijk laat gelden en dat je dus
niet van dat geheel afwijkt. Je verschuilt jezelf niet achter uiterlijkheden.
(gebruik b.v de trefwoorden: samenhang, ruimte,
liefde.)
Dhr. F.Spijkers,
U weet wel “De Klokkenluider” van die ondeugdelijke landmijnen wordt
gerehabiliteerd en materieel tegemoet
gekomen, zo hoorde ik hedenmiddag dd. 28 november 2002 via het
Nieuws van 13.00 uur.
Nu
nog een gesprek / contact met zijn vrouw
en kinderen.
Dan is pas eindelijk de
cirkel rond.
Dan pas kunnen we spreken
van een volwassen oplossing.
Het dossier Spijkers
kan dan pas gesloten worden.
Fam. Spijkers alvast
gefeliciteerd.
Fred, Ik heb waardering
voor je vasthoudendheid en het geloof in jezelf.
Het ga jullie goed ! ( Rob van Es )
Op donderdag 27 november
2003 vernam ik
via het nieuws op tv en in de Volkskrant
dd. 28 november 2003,
pag.15, dat zowel mevr. M. Ovaa
als Dhr. F. Spijkers een lintje
hebben gekregen uit handen van staatssecretaris Van der Knaap van Defensie.
Nu
nog een gesprek / contact met zijn vrouw
en kinderen.
DAN KAN HET DOSSIER SPIJKERS GESLOTEN WORDEN !
Kom op Dames en Heren ! Doe Uw
plicht en handel dit op een volwassen manier af ! ( Rob van Es )
Naar: F. Spijkers ; Fred Spijkers Leger
laat spijkers barsten : Het Parool dd. 22 mei 2003
ATTENTIE… Hoe zit
het met Dhr. F. Spijkers?
Ex-ambtenaar Bert Kreemers gerehabiliteerd door Defensie
Fantastisch…! ( Volkskrant dd. 26 september 2002 )
Maar… hoe zit het met
Dhr. F. Spijkers? U weet wel “de klokkenluider” van die ondeugdelijke
landmijnen!
Wie neemt het voor hem
op? Politici, laat U horen!
Verantwoordelijken…
Breng deze zaak tot een goed einde! Vrouwen / mannen bij Defensie, Uw wereld
vergaat niet als U Dhr. Spijkers rehabiliteert en zijn vrouw en kinderen
Uw excuses aanbiedt. Dus Vrouwen en Heren bij Defensie, neem een volwassen
besluit en kom Dhr. Spijkers, zijn vrouw en kinderen zowel materieel als
immaterieel ( o.a. eerherstel van Dhr. F. Spijkers ) tegemoet. Laat de media
weten dat U met het gezin Spijkers alsnog tot een volwassen oplossing bent
gekomen. ( Rob van Es )
Vandaag dd. 28 november 2002 zijn Defensie / KPMG
/ en de politiek- na 18 zeer slopende
jaren die de Familie Spijkers
heeft moeten doormaken- tot een oplossing gekomen. Naar: Defensie; Fred spijkers
(3-4- 2003) Na ruim 4 maanden: (
vanaf 28 november ’02 )
Dhr. F. Spijkers-
KLOKKENLUIDER- LANDMIJNEN
Hebben Defensie
verantwoordelijken en Politici excuses
aan Vrouw en Kinderen aangeboden?
Excuses
en Financiële tegemoetkoming, is dat uitgebleven?
Ik moet U zeggen, ik
heb niets via de MEDIA vernomen !
Spelen zijn vrouw en
kinderen geen rol in deze zaak. Gaan we zo met elkaar om !
Hoe zit dat? Zie
het voorgaande naar boven: leger laat…
23 mei 2003 Leger
laat klokkenluider Spijkers
barsten !
Publicatie in “Het
Parool” dd. 22 mei 2003 ; pag. 4 binnenland.
Rehabilitatie
in
de vorm een onderscheiding, financiële toezegging, alsmede excuses aan zijn
vrouw en kinderen zijn na 20 slopende jaren alsnog uitgebleven
!
Zou dit te maken kunnen hebben
met het onvolwassen gedrag van zowel defensie-
als regeringsverantwoordelijken
van toen ?
Kom
op Dames en Heren ! Doe Uw plicht !
Zie ook:
DEFENSIE
De kloof namelijk tussen de wereldbeschouwing
van de intellectuele bovenlaag en die van de 'gewone' mensen aan de basis van
de samenleving wordt op een verontrustende wijze almaar groter. Die 'gewone'
mensen voelen niet meer met de zaak mee, begrijpen niet meer waarover het gaat
en het kan niet uitblijven dat zij er steeds minder vertrouwen in hebben.
De
wereld volgens die intellectuele voorstelling blijkt als zodanig helemaal niet te
bestaan. Zo worden de mensen door moderne politici allerlei zaken in de
schoenen geschoven waaraan zij zich in geen enkel opzicht schuldig maken.
Frappant is bijvoorbeeld dat men het voorstelt alsof de burgers het milieu
vervuilen ('Een schoon milieu begint bij onszelf'), terwijl de mensen nu
juist geen keuze hebben, omdat zij het moeten doen met de producten die hen
door de èchte vervuilers, de producenten, aangereikt
worden!
Een ander voorbeeld betreft de zogenaamde
voorlichting aan de mensen. Men vindt het nodig van allerlei voorlichting te
geven, maar bij nadere beschouwing blijkt dit geen voorlichting doch iets
totaal ànders te zijn. Het is namelijk indoctrinatie
die met alle mogelijke slimme psychologische trucs bedreven wordt. De bedoeling
ervan is de mensen zo 'op te voeden' dat zij zich zullen gaan conformeren aan
de wereld van de wetenschappelijke voorstelling van de intellectuelen. Voorzover dat zo af en toe gelukt wordt dat door die
intellectuelen, de managers van de bovenlaag, als vanzelfsprekend opgevat als
een bewijs voor de juistheid van hun wetenschappelijk verantwoorde
voorstelling.
Voor meer informatie zie: Filosofie
van de hak op de tak no. 3
De kloof tussen (A) en (B) wordt als het ware overspannen
door de relatie tussen (A) en (B). Daarmee verdwijnt die kloof niet, hij wordt
zelfs door die overspanning geaccentueerd! Juist doordat je de wil hebt nader
tot elkaar te komen, zoals dat bij mensen het geval kan zijn, gaat de kloof als
een extra grote belemmering gelden. Het zoeken van een relatie bevestigt het
bestaan van de kloof en die kloof verhindert in principe het in elkaar
overgaan. Het absolute niets daarvan wordt min of meer maatgevend. Het gedicht zegt: daar
waren twee koningskinderen, zij hadden elkander zo lief (!); zij konden bijeen niet
komen; het water was veel te diep. Dat handelt over het probleem van de
relatie, die niet denkbaar is zonder een absolute kloof. Hieraan kun je
overigens ook zien dat de begrippen in de filosofie geen vaste waarde kunnen
hebben en zich daardoor niet lenen voor het van tevoren opstellen van een
methodiek. Telkens verandert de betekenis van de begrippen, al naar gelang de
situatie waarin ze optreden. Nu is bijvoorbeeld het begrip kloof of scheiding,
dat aanvankelijk een nietszeggend begrip was, geworden tot een véélzeggend
begrip dat een dominante rol speelt.
Voor meer informatie: Gedachten
over Ontstaan en Bestaan of het hoofdwerk: Beweging en
Verschijnsel deel 1, 2 en 3
KORAN-
ONDERZOEK…VERSLAG: Tijdens en na bestudering van De Koran
kan de lezer maar tot één conclusie komen: Het boek zet bij voortduring aan tot
discriminatie en onderdrukking van de vrouw en roept op tot vervolging en
vernietiging van zowel polytheïsten als ongelovigen. Het boek dient daarom op
grond van nationale wetgeving te worden verboden. Voor nadere info: zie uitkomst verslag
inzake De Koran.
auteur
Max de Hes.
Zie
ook: Filosofie van de Hak op de
Tak- aflevering 65
De zoon van de mens ( lees onderstaande 3 passages )
1) De beoordeling van de mens vond
zijn uitgangspunt in de mens en niet in een hoger principe. Dienovereenkomstig
dacht men de mens als uitlopend in het eeuwige, het zogenaamd goddelijke, in
feite het geheel dat de werkelijkheid is. In de oudheid kon je dan ook zien dat
de heersers van goddelijke komaf waren en dat iedereen zich naar die zaak
toedacht. Men dacht zich als een zaak die uiteindelijk in dat goddelijke zijn
bestemming zou vinden. De restanten van dat denken vinden wij nog in de
zogenaamde evangeliën. Kenmerkend daarin is dat de mensen uitdrukkelijk niet
veroordeeld worden, niet gebukt gaan onder zonde en schuld. De Zoon van de mens
- wij noemen hem Jezus - was van goddelijke komaf (besef), maar zijn
denken was van beneden naar boven. In het latere Romeinse Christendom lag dat
precies andersom: Christus werd als naar boven verheven beseft
(opstanding en Hemelvaart), maar diens leer is van boven naar beneden. In die
leer fungeert hij nog steeds als middelaar tussen god en de mensen. Die mensen
zijn per definitie zondig en schuldig. In het kort gezegd: 1) het westerse
denken, met de daarbij behorende waardeoordelen, geschiedt van boven naar
beneden, en het denken van de oudheid vormde zijn waardeoordelen van beneden
naar boven. En 2) in het westerse besef wordt alles naar boven toe
geprojecteerd, terwijl in het antieke besef alle verschijnselen, inclusief de
mens, naar beneden toe verkleind werden tot een microkosmos. De noodzakelijke
onderscheiding ligt dus bij het begrip het besef en het begrip het denken. In
de oudheid drukten de mensen hun besef uit in beelden. Dat waren beelden uit en
van het goddelijke, feitelijk natuurlijk uitdrukkingen van de werkelijkheid als
beeld. Uiteraard werd die werkelijkheid aan de voorstelling afgelezen en
uitgedrukt in voorstellingen met een beeldend karakter. Het ging echter niet om
de voorstelling, maar dat is, te beginnen met de Romeinse cultuur, in de
westerse wereld precies andersom komen te liggen. De Christelijke god dankt
zijn aanvaardbaarheid juist aan zijn (vermeende) concrete bestaan.
Voor meer informatie, zie
: Beweging
en Verschijnsel deel 2
De zoon van de Mens
2) Die kwam niet zomaar
uit de lucht vallen. Men noemde het kind van de maagd “de zoon van de mens” en
dat wil zeggen: de volwassen mens die straks door de bestaande mensheid, door
ons, opgeleverd zal worden. Dat dit kind de zoon van god zou zijn is veel later
door de Roomse kerk verzonnen evenals de onzin dat hij door zijn goddelijke
vader naar de aarde gestuurd zou zijn om de zondige mensen te verlossen.
In dat
geval gaat het over de Christus uit het christendom, maar dat is een bedenksel
van op macht beluste priesters uit het oude Rome.
Het
verhaal van de maagd met het kind is een sprookje over de werkelijkheid. En het
is een waar sprookje: inderdaad brengt de werkelijkheid uit zichzelf alle
verschijnselen voort en inderdaad zal er op den duur een mensheid komen die
niet langer bezig is zichzelf het leven zuur te maken met uitbuiting en geweld.
Dat zal een realistische mensheid zijn die zichzelf niet langer kwelt met
allerlei verslavende godsdienstige onzin. Want het sprookje van de maagd met
het kind is een volstrekt atheïstisch sprookje waarin duidelijk gesteld wordt
dat er buiten het heelal helemaal niets is.
Voor
meer informatie, zie : De maagd en het kind
De zoon van de Mens
3) Verzorgen houdt in: de
belemmeringen voor een volledige ontplooiing wegnemen. Treffend is dat de
evangelische mensen van destijds de Zoon van de mens (voor ons Jezus of
Christus) de Geneesheer van de
kosmos noemden... Een ander voorbeeld: steeds meer heeft de maatschappij
te lijden onder vernielzucht en vandalisme. Normen
en waarden verliezen hun functie, het respect voor de
overheid en voor de regels verdwijnt. Gezien vanuit de zichzelf beschermende
Onvolwassen mensheid is dat verval een kwalijke ontwikkeling die de
betrekkelijke veiligheid en het welzijn aantast. Toch komt er hier iets (op
uitermate negatieve wijze) voor de dag dat voor de mensen essentieel is: nihilisme. Dat wil zeggen het
inzicht dat er aan de afzonderlijke dingen geen waarde gehecht kan worden, ook
niet aan de gestelde regels. Het nihilisme is de bodem waarop straks de volwassen
mensen met elkaar kunnen leven, maar in een Onvolwassen mensheid is het
bedreigend en in veel opzichten zelfs misdadig. Vandalisme is eigenlijk een
ziekelijke uiting van nihilisme dat in een infantiele wereld van normen en
waarden niet uit de voeten kan, beklemd zit.
Voor meer informatie, zie : De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur
NORMEN en WAARDEN: 3 Citaten uit “robot denken” van Jan Vis,
filosoof.
1)
“Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook
alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de
afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden,
vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden,
ideologieën, denkmodellen of theorieën.”
Zie: Normen en waarden
2)
“Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met normen en waardenstelsels,
enerzijds omdat zij het leven in bepaalde patronen en modellen vastleggen en
het daarmee beroven van haar meest wezenlijke eigenschap: vrijheid, en anderzijds omdat het
patronen en modellen zijn die op den duur zullen verdwijnen. Als je dus je
verwachtingen inzake de toekomst van de mensheid baseert op een dergelijke
“ethiek” ben je bezig met een luchtkasteel, dat er desnoods wel steeds fraaier
uit gaat zien, maar dat al met al toch een fictie is.
3)
“Uiteraard kan je het denken niet afschaffen, je moet het gebruiken, of je wilt
of niet! Ligt het dan niet voor de hand dat je ophoudt met vluchten,
met de kop in het mystieke zand te steken, en dat je eens iets aan dat denken
gaat doen? Want dat is de oorzaak van al het getob. Als kind is je al afgeleerd
om na te denken. En het is je aangeleerd om gedachteloos te gaan denken, als
een automaat. “
Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en
over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie
van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens:
wat is de mens en wie is de mens?
Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme
en communisme) en nihilisme;
dat verrekte nihilisme; nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme
Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities
van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart
individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde
verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een
ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een
situatie van "geven en nemen"
ontstaat.
De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander
en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de ander
belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en als hij
redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last te
zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de
handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die
voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit
is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn
vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit
best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne
mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van
voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede
bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.
En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan
zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar
een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als
vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en
waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker
iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor
de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie
verredelijken de onvrijheid door het te doen
voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen
hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te
brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met
onze eigen voorstelling van vrijheid:
Vrijheid is… Meer
informatie? Zie… Eenzaamheid en onvrijheid
Hoe
dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit
dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van
de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen
maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in
een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en
nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat
gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander.
Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan
vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het
functioneren in… Voor meer info.
Zie: De ontwikkeling van het denken ; Vrouw en Wereld
(trefwoord: geven en nemen )
en Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 09
Het
ontstaan van de kosmos, t/m het slotakkoord “de mens“ :
Zie:
Beweging en
Verschijnsel deel 1,2 en 3
Het begrip kennis vergaren is in onze
moderne tijd danig verwaterd. In de Middeleeuwen bijvoorbeeld gingen sommige
mensen naar de universiteit omdat zij kennis wilden vergaren. Zij wilden
persoonlijk betrokken zijn bij de wetenschappelijke ontwikkelingen en in staat
zijn de kennis te toetsen. Daarvoor moest je op de universiteit zijn.
Toentertijd viel er nog wat te toetsen omdat het terrein van de wetenschap nog
maar uiterst beperkt was. Tegenwoordig is dat toetsen onmogelijk geworden door
de niet meer te verwerken hoeveelheid informatie en door het ontbreken van
geld. Het gaat de studenten niet meer om het vertoeven bij de bron van de
kennis, maar om het leggen van een maatschappelijke basis. Het gaat niet meer om kennis,
maar om opleiding. En dan is het nog steeds een feit dat de
universitaire opleiding de hoogste is, d.w.z. de laatste in een rijtje dat met
de kleuterschool begint. Slechts een enkeling gaat het om de wetenschap zelf,
maar die enkeling krijgt nauwelijks de kans om dat streven te realiseren omdat
slechts bepaalde maatschappelijk relevante studies en onderzoeken gefinancierd
worden. Al met al kunnen wij stellen dat er in onze, op wetenschap drijvende,
moderne wereld maar heel weinig wetenschappelijkheid bestaat en maar weinig
wetenschap bedreven wordt. Waar het in hoofdzaak om gaat is het overdragen, en
tegenwoordig zelfs wel VERKOPEN, van kennis, met de bedoeling daarmee je
voordeel te doen. Kennis, d.w.z. algemeen aanvaarde kennis, is veel geld waard
en er is de laatste jaren dan ook een levendige handel in ontstaan. Het is
koopwaar geworden. De wetenschappelijke kennis zal altijd een overgedragen
kennis zijn, die voor de gebruikers ervan voor waar gehouden wordt. Niemand kan
VOOR ZICHZELF die waarheid controleren. Dat zegt niets ten nadele van die
wetenschappelijke kennis. Zo is haar karakter nu eenmaal. Het zou goed zijn als
wij ons daarvan meer bewust waren, maar voorlopig drijven de mensen, in hun
onvolwassenheid, nog op de overtuigingen.
Informatie uit “De ontwikkeling van de
West-Europese cultuur”
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
|
|