Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z

Opgevraagde artikelen/werken  en/of cursussen vindt u terug onder deze link

 

 

Aanvullingen trefwoorden a t/m z

 

 

Fanatieke godsdienstigen, Christelijke/Islamitische, spelen graag de rol van slachtoffer_ Discriminatie..!-zie nr. 38,

Fascisme ; Het verschil tussen Fascisme en Nationaal Socialisme(zie bladwijzer Fascisme)-( Is De Koran een fascistisch boek..?)

Fascisme ; Liberalisme, Fascisme en Nationaal Socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Fascisme,

Fascisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Fascistisch boek De Koran..? ; Het verschil tussen Fascisme en Nationaal Socialisme(zie bladwijzer Fascisme)-( Is De Koran een fascistisch boek..?)

Fatsoenlijke vrouwen,

Fatsoensnormen en gedragsnormen-zie bladwijzers,

Fatsoensnormen,

Feiten ; geen houvast aan feiten-zie nr. 09,

Feiten; heldere feiten- nr. 40,

Feministische onzin-zie nr. 48,

Ficties -zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Film-Fitna- ; Zal de politicus G. Wilders met zijn film-Fitna-  het nádenken over. . . bevorderen..?

Film-FITNA...!   Nu nog even wachten op “ het gelijk en de dialoog ”.,

Filosofen ; creatieve filosofen- zie bladwijzers in “De Kunst van het Filosoferen”,

Filosofen ; de verlangens van de filosofen-zie nr. 03,

Filosofen ; eigengereide filosofen-zie nr. 19,

Filosofen en Kunstenaars zijn slachtoffer geworden van hun eigen cultuur en ten gevolge daarvan-zie nr. 09,

Filosoferen ; criteria voor het filosoferen-zie nr. 45,

Filosoferen ; de kunst van het filosoferen- nr. 34,

Filosoferen ; enkele raadgevingen bij “De Kunst van het filosoferen”

Filosoferen ; natuurkundig filosoferen-zie nr. 44,

Filosoferen, nàdenken; maar als je echt over de dingen wilt nàdenken, filosoferen, zal je dat met je gehele Persoonlijkheid moeten doen en niet alleen met het rationele gedeelte van je zelfbewustzijn–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Filosofie / filosoferen, de kunst v/h filosoferen,

Filosofie ; academische filosofie-zie nr. 44,

Filosofie ; alleenrecht van de academische filosofie-zie afl. 01,

Filosofie ; Cultuurfilosofische opmerkingen-mei 2008,

Filosofie ; de relatie tussen de filosofie en de natuurkunde; basale deeltjes-afl. 02,

Filosofie ; existentialistische filosofie- zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,

FILOSOFIE ; In de FILOSOFIE draait alles om slechts één wezenlijke eigenschap : je uitspraken moeten morgen ook nog WAAR zijn. Die UITSPRAKEN moeten dus een onafhankelijk karakter dragen en niet een samenvatting zijn van zaken die je van horen zeggen hebt. Meer info. Zie bladwijzers: Je uitspraken moeten morgen ook nog WAAR zijn,

Filosofie ; kunst en filosofie- nr. 24,

Filosofie ; natuurkunde als illustratie bij filosofie-zie nr. 02,

Filosofie ; teloorgang van Kunst en Filosofie-zie nr. 03,

Filosofie ; wetenschappelijke filosofie-zie nr. 11,

Filosofie ; wordingsgerichte filosofie-zie nr. 16,

Filosofie als Kunst-zie nr. 12,

Filosofie als kunst-zie nr. 15,

Filosofie en Kunst-zie nr. 12,

Filosofie in het slop-zie nr. 46

Filosofie met een bedoeling-zie nr. 46

Filosofie zonder bedoeling ; achter de voorstelling-zie nr. 22,

Filosofie,

Filosofie, Kunst en wetenschap-zie nr. 23,

Filosofie-God-Wetenschap,

Filosofie-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Filosofisch verklaringsprincipe ; universeel filosofisch verklaringsprincipe-zie nr. 02,

Filosofische beweeglijkheid ; verkwanselen van filosofische beweeglijkheid- nr. 21,

Filosofische denken ; Creatieve filosofische denken-volgens het creatieve filosofische denken kunnen wij wel degelijk weten of Goden en geesten al dan niet bestaan-zie afl. 15

Filosofische kritiek ; Het valt mij op…

Filosofische opmerkingen ; Cultuurfilosofische opmerkingen-mei 2008,

Filosofische ruggengraat-zie nr. 18,

Filosofische typeringen-zie nr. 17,

Filosofische verhaal ; het godsdienstige verhaal, het wetenschappelijke verhaal, het filosofische verhaal-zie nr. 08,

Filosoof  ; vrijwel iedere moderne filosoof staat afwijzend tegenover het leren begrijpen van de werkelijkheid als dat louter vanuit de eigen intellectuele mogelijkheden beoefend wordt._zie nr. 23,

Filosoof ; de asociale filosoof-zie nr. 10,

Filosoof ; de denker en de filosoof-zie nr. 20,

Filosoof ; De filosoof en de politiek,

Filosoof ; moderne filosoof,

Filosoof Wittgenstein ; de Tractatus logico-philosophicus van Wittgenstein-zie af. 11,

Fitna ; Zal de politicus G. Wilders met zijn film-Fitna-  het nádenken over. . . bevorderen..?

FITNA...!   Nu nog even wachten op “ het gelijk en de dialoog ”.,

Fixatie op de analyse-zie nr. 73,

Fouten maken - scroll naar 43 , 55 en 57

Fouten maken - zie nr.15

Fouten maken-zie bladwijzers van A(zie nr. 24) , B , C ,

Fouten,-1-zie bladwijzers,

Fouten,-2-zie bladwijzers

Fouten-2–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Fouten–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Fragmentatie ; toenemende fragmentatie- nr. 31,

Fraude,

Fraude-1,

Fraude-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Fundamentalisme; ( moslimfundamentalisme ),

Fundamentele ongebondenheid-zie nr. 71,

Fundamentele onzekerheid-zie nr. 04,

Fundamentele verhoudingen,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

 

“Hoe je ook over fatsoensnormen en gedragsnormen mag denken, ze maken toch het betrekkelijke samengaan van de mensen mogelijk en ze houden de boel bij elkaar”.

“Normstelsels gericht op gehoorzaamheid, onderdanigheid en minderwaardigheid geraken na verloop van tijd in een vacuüm, zodat diegenen die eigenlijk het houvast van normen nodig hebben in ernstige mate losgeslagen raken, zij worden  door niets meer in toom gehouden, behalve door een gewelddadig gezag. Je behoeft je er niet over te verwonderen dat het doorgaans gaat om mensen die een sterke behoefte aan gezag hebben. Zij kunnen nog zo de mond vol hebben van traditie en fatsoen, toch zijn hun normen niet meer dan holle frasen die met hun werkelijke gedrag niet overeen stemmen”.

Zie voor nadere informatie: Fluitspel (robot denken) ( Jan Vis, filosoof )

 

 

 

 

Het verhaal van de werkelijkheid Als de filosoof zich bij een politiek maatschappelijk machtsstreven aansluit verkwanselt hij zijn filosofische beweeglijkheid, vrijheid en onafhankelijkheid. Maar bovendien geeft hij er blijk van de functie van de filosofie niet te kennen. De functie van de filosofie is niet het tot stand brengen of bevorderen van iets, maar het vertellen van een verhaal. Het verhaal namelijk van de werkelijkheid. En daarbij is er een onverschillige verhouding tussen de filosoof en zijn verhaal, althans in die zin dat de kwaliteit van zijn verhaal zijn volledige bekommernis is, maar dat het hem volslagen koud laat wat de mensen met zijn verhaal doen. Let wel: het gaat over het vertellen van een verhaal! Het behoort er wel degelijk bij dat de filosoof de zaak naar buiten brengt. Meer dan dat is echter zijn taak niet. Volgens sommigen is het simpele vertellen van een verhaal wat al te vrijblijvend. Die hebben evenwel niet in de gaten dat het doorlichten van de werkelijkheid en het verhalen over de daaruit voortkomende conclusies een wezenlijk levensgevaarlijke bezigheid is. Je vertelt immers voortdurend dingen die in botsing komen met de algemeen geldende voorstellingen. Die voorstellingen zijn namelijk tenvolle vastgelegd, bepaald aan de persoon en zijn cultuur. Dat staat in tegenstelling tot het in alle opzichten beweeglijke verhaal van de filosoof. Aan dat verhaal stort elk dogma, elk belang, elke doelstelling, elke tijdelijkheid en plaatselijkheid in.          

Het betekent de ondergang van het leven als vastgelegd en gereglementeerd bestaan en dat wordt heel terecht als een gevaar ervaren. Dat geldt des temeer in alsnog onvolwassen wereld, want dan worden genoemde voorstellingen ook nog eens als de onbetwijfelbare waarheid gewaardeerd, een waarheid dus die niet aangetast mag worden, een waarheid die in feite functioneert als een waan. Het pogen zo'n waan te doorbreken is op zichzelf al dodelijk gevaarlijk! In een moderne liberale democratie heeft dat dodelijke gevaar een verborgen karakter.Het is net of het er niet is: men zal je niet gauw lastig vallen en behalve het verlies van een groot aantal vrienden overkomt je niet veel kwaads. Maar juist het voortdurende "geen gehoor vinden", niet in de zin van bijval of waardering, maar in de zin van "in de leegte praten", kan tot een kwelling uitgroeien. En dat allemaal ondanks het feit dat de filosoof, als het goed is, heel goed weet waarom de realiteit is zoals die is...

Voor meer info. Zie:  De filosoof en de politiek

 

Vrijwel iedere moderne filosoof staat afwijzend tegenover het leren begrijpen van de werkelijkheid als dat louter vanuit de eigen intellectuele mogelijkheden beoefend wordt. Alleen al de gedachte dat het mogelijk zou zijn er geheel op eigen kracht achter te komen hoe het zit wordt met misprijzen begroet. Men is er zeker van dat er 'objectief' onderzoek gedaan moet worden, zowel ter verifiëring van persoonlijke waarnemingen als ter vergelijking van die waarnemingen met die van anderen. Zoals steeds wordt 'objectiviteit' gelijkgesteld met de universele waarheid, althans met de weg daar naar toe. Maar dat is ten ene male fout! ( Jan Vis, filosoof  )

Zie: Filosofische invallen- aflevering 23; Lees ook eens de ontwaarding .

 

 

 

 

Moslimfundamentalisme en Moslimterrorisme

Zoals een orkaan over een continent raast, zo verplaatst zich moslimfundamentalisme en moslimterrorisme over N. Afrika, 't Midden Oosten naar Z.O. Azië en dicteren Islamieten volgens de Koran de wet in landen als Soedan, Iran en Afghanistan. Zijn zulke uitingen van fanatisme, moordzucht en onderdrukking het gevolg van het charisma van een enkele leider of ligt hieraan de structuur van De Koran en navenant van de Islam als godsdienst ten grondslag? In het hier gepresenteerde verslag krijgt de lezer antwoord op deze vragen.

DE KORAN EEN LIEFLIJKE ROMAN ?  NEEN !  lees ook voor een beter begrip van de woorden godsdienst en geloof het artikel godsdienst en geloof

 

 

 

Fundamentele Verhoudingen

Afgezien van het feit dat sommige mensen de pech hebben door een ongeval of ziekte misvormd te zijn kun je stellen dat de mens een verschijnsel is met onder andere twee armen en twee benen. Zo is hij (= zij) lang geleden uit de evolutie voortgekomen en zo wordt hij nog steeds geboren. Behalve dat hij twee armen en benen heeft is er nog een groot aantal bijzonderheden aan de mens te bedenken, bijzonderheden die onmiddellijk bij het verschijnsel mens behoren en die volstrekt niet in de loop der tijden, langs de weg der cultuur, aan hem toegevoegd zijn. Tot die onmiddellijke bijzonderheden behoort een viertal verhoudingen, door ons uitgedrukt in begrippen, die essentieel zijn voor het gehele menselijke leven op aarde. Het gaat dan, in deze volgorde, over de begrippen nihilisme, anarchisme, socialisme en communisme. Tegenwoordig zijn deze begrippen algemeen bekend, hetgeen evenwel niet wil zeggen dat iedereen in de gaten heeft wat de betekenis van die begrippen is. In de loop van mijn verhaal zal blijken dat men er van alles van gemaakt heeft en dat doorgaans de resultaten van die bedenksels en experimenten nauwelijks iets met bedoelde begrippen gemeen hebben. 

Voor meer informatie, zie: De Grote Vierslag ; Gedachten over ontstaan en bestaan

 

 

 

NIHILISME:

Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens: wat is de mens en wie is de mens?  

Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme en communisme) en nihilisme;

dat verrekte nihilisme; nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme

 

 

 

ANARCHIST

Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens: wat is de mens en wie is de mens?   Zie…

 

 

SOCIALIST:

Ik heb als definitie van het begrip socialisme gegeven als ik er ben, ben jij er vanzelfsprekend ook. Opmerkelijk bij deze definitie is dat hij uitgaat van ik, hetgeen betekent dat het een uitspraak is van iemand die ik zegt en die dus een mededeling doet over een inzicht omtrent zichzelf. Met die mededeling maakt hij de verhouding tussen hemzelf en de ander duidelijk. Hij geeft aan hoe voor hem de zaak ligt. We hebben dus te doen met een zuiver persoonlijke aangelegenheid. Het gaat echter niet alleen over de mens persoonlijk. Het gaat daarenboven over de mens die een bepaald stadium van ontwikkeling heeft bereikt, namelijk het stadium van het individu-zijn. Dan heb je te doen met de mens die werkelijk ik kan zeggen en voor wie dat ik werkelijk inhoud heeft gekregen. Dat is dus de mens die weet wat hij zegt als hij ik zegt.

Gewoonlijk weet men helemaal niet wat het begrip ik betekent. Voor nadere informatie. Zie…

 

 

COMMUNIST:

Deze volwassen mens, die vooral ook bij het begrip communisme ter sprake zal komen, is dus een geheel andere dan gewoonlijk gedacht wordt voor zover er over gedacht wordt. Hij verandert niet van mentaliteit in die zin dat hij een soort van bekering doormaakt, hij wordt niet plotseling aardig voor zijn medemens en hij heeft nog steeds niets voor hem over. Wat er met hem gebeurd is is het volgende: hij is bij zichzelf als mens terechtgekomen en nu zijn de voor de mens geldende begrippen voor hem realiteit geworden. Daarbij behoort het begrip het geheel, dat er onder andere toe leidt dat de medemens nu op andere wijze ikzelf is, dat de een bij de ander terecht kan en het grote elkaar verdringen achter de rug is. Om zover te komen is het noodzakelijk de weg van de individualisering te volgen want je komt niet bij jezelf terecht als je je niet bevrijdt van al het vreemde. Bekeringen en evangelisatie en via modieuze therapieën jezelf veranderen mogen wellicht op enkelen een heilzame uitwerking hebben, voor de mensheid als zodanig is de door mij besproken onaangename weg noodzakelijk en onvermijdelijk. Deze weg is de enige die tot het waarachtige socialistische inzicht leidt: als ik er ben, ben jij er ook. Zie…

 

 

DE KUNST VAN HET FILOSOFEREN

 

Het ligt voor mensen van onze cultuur voor de hand om bij het nadenken over  “De kunst van het filosoferen” als eerste te grijpen naar enige boekwerken op het gebied van de filosofie. Dat echter leidt tot een bittere teleurstelling. Die moderne verhandelingen zijn namelijk niet te begrijpen. Enerzijds word je geconfronteerd met vraagstellingen waarvan je het belang helemaal niet in kunt zien en die sterk doen denken aan het spitsvondige gezever dat in de Middeleeuwen bij de scholastici (geleerden die zich in hun filosofie uitsluitend op geschriften van anderen baseerden) in zwang was en anderzijds vormt het gebruik van bepaalde vaktermen, die bijna nooit behoorlijk uitgelegd worden, een onoverkomelijke barrière. Ten aanzien van die beide aspecten dringt zich het wanhopige gevoel bij je op dat je blijkbaar “te dom” bent voor de filosofie. Als je een overzicht wilt hebben van de moderne westerse filosofie word je door kenners aangeraden de “Geschiedenis van de westerse filosofie” van Bertrand Russell, of de “Filosofie in de twintigste eeuw” van Alfred Ayer door te nemen, maar dat is onbegonnen werk, beide boeken zijn niet te lezen en, zeker dat van Ayer, mislukt in de opzet een overzicht te geven. Het verkrijgen van een helderder inzicht in de werkelijkheid is al helemaal onmogelijk, voornamelijk omdat het almaar niet over de werkelijkheid gaat. In belangrijke mate houdt men zich in de moderne filosofie bezig met het analyseren van... elkaars beweringen! Ook wat dat betreft is een herinnering aan de scholastiek niet misplaatst.


Het is en blijft moeilijk een zo helder mogelijke beschrijving van de werkelijkheid te geven. Net als in de kunst probeer je er zo dicht mogelijk bij te komen, maar helemaal gelukken doet het niet. Misverstanden zijn en blijven niet te vermijden. Maar, als je dit probleem tracht op te lossen door gebruik te gaan maken van een vaktaal, waarvan je beweert de betekenis van de woorden ondubbelzinnig afgesproken te hebben, kies je al helemaal de verkeerde weg. Je gaat voorbij aan het feit dat ook zo'n afspraak onherroepelijk voor een ieder een andere betekenis heeft. Maar bovendien isoleer je de filosofie van de mensen, je plaatst haar buiten hun gedachtewereld. Voor een specialistische wetenschap, zoals bijvoorbeeld de natuurkunde, is dat niet erg, want qua wijsheid mis je niets aan de natuurkunde of aan welke wetenschap dan ook. Maar voor de filosofie ligt dat geheel anders: filosoferen en genieten van filosofie behoort net zo bij een mens als het beoefenen en het genieten van kunst.

Voor meer informatie, zie de cursus “De kunst van het filosoferen

 

 

De begrippen fascisme en nationaal socialisme worden tegenwoordig almaar door elkaar gehaald. Dat is wel enigszins te begrijpen als je bedenkt dat de verschijnselen, die aan beide concreet meekomen, veel op elkaar lijken en vaak naast elkaar bestaan, terwijl het tevens de gewoonte is die concrete verschijnselen als basis voor een analyse van de situatie te benutten. Er lopen zoveel dingen door elkaar heen dat men er niet goed in slaagt het fascisme van het nationaal socialisme te onderscheiden. Maar er komt nog iets bij: de herinnering aan de door beide bewegingen teweeggebrachte ellende blokkeert het nadenken daarover. Men wil de vele overeenkomsten met het moderne Angelsaksische denken, en dus met het eigen denken, zover mogelijk wegdringen in het zelfbewustzijn. Er mag eigenlijk niet goed over nagedacht worden. Het gevolg is dus…

 

Voor meer informatie, zie “De ontwikkeling van de West Europese Cultuur

 

 

 

 

 

Filosofie

De moderne filosofie is vrijwel geheel gebaseerd op feitenkennis. Het is dan ook opmerkelijk dat filosofische gedachtegangen tegenwoordig ondersteund worden door de zogenaamde notenapparaten waarin men hele reeksen uitspraken van anderen opsomt in de poging zijn gelijk te bewijzen. Eigenlijk behoort de filosofie helemaal niet zo te zijn. In de filosofie gaat het er juist om de werkelijkheid te begrijpen zonder aangeprate, al of niet juiste, kennis. Je moet de werkelijkheid trachten te begrijpen, louter doormiddel van je eigen denken en dus ook met behulp van gegevens die je zelf kunt verwerven en controleren. Alles wat je meent te weten moet om te beginnen als dubieus terzijde gelaten worden, juist omdat je er in de grond van de zaak niet zeker van kunt zijn. Maar, bijna iedereen betwijfelt of je eigenlijk wel iets vanuit jezelf kunt weten...

Info uit “De ontwikkeling van de West-Europese cultuur

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

website analysis
online hit counter