Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Jachtige leven (nummers 208t/m 210) - zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Jahweh
; Hoe zit het nou met…Jahweh, God en Allah,
Jehova getuige_ zie A, B-afl.36, C.,
Jezus
; Mensenzoon Jezus-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Jezus ; zie
bladwijzers uit De Kunst van het Filosoferen,
Jezus- zie
bladwijzers uit De ontwikkeling van het Denken,
JEZUS, een
gehistoriseerde cultuurgedachte, zie: vragencursus nrs.7, 8 en 9
Jezus; de Geneesheer van de kosmos zie no.3,
Joden
; Haat tegen de Russen en Joden-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Joden
; Ze hebben 6 miljoen joden vermoord-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Joden ; ze hebben zes miljoen joden vermoord,
Jodendom-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Jodenhaat,
Oorzaak..? -zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Jodenhaat, Werkelijk niemand dorst
het in die dagen in het openbaar voor de radio voor de vervolgde joden op te
nemen, maar de vrijdenkers, onder leiding van Jan Hoving, staken hun
opvattingen niet onder stoelen of banken,
Jodenhaat,(Oorzaak?)
Jodenhaat-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Jodenvervolging-zie
bladwijzers van ontwikkeling West Europese
Cultuur,
Joodse
cultuur nrs. 1, 2 en 3-handelsman-zie bladwijzers uit
de Vragencursus,
Joodse
cultuur-1-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Joodse
cultuur-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Juistheid en Waarheid-zie nr. 04-uit Filosofische
Invallen 1t/m26,
Juridische en culturele misdadigheid-zie nr. 72-uit Filosofie
van de Hak op de Tak 1t/m73,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Hoe
zit het nou met : Jahweh, GOD en Allah,
Er is een oerwerkelijkheid
van beweeglijkheden die aan alles ten grondslag ligt en die bijgevolg door
alles heengaat. En dat is precies datgene dat de mensen door alle tijden heen
aangevoeld hebben en dat zij benoemd hebben met het begrip “god”. Voor een
nadere uiteenzetting zie bijbehorende links.
Als
het bestaan van God… ; het
geloof floreert ; het verslag van een Koran onderzoek ( auteur: max de Hes )
En voorts, zie:
Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 36 Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 39
Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 60 Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 61
Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 64 Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 65
Zijn godsdiensten achterlijk…Ja, volslagen idioot zie nr.
40..!
De zoon van de mens ( lees onderstaande 3 passages )
1) De beoordeling van de mens vond
zijn uitgangspunt in de mens en niet in een hoger principe. Dienovereenkomstig
dacht men de mens als uitlopend in het eeuwige, het zogenaamd goddelijke, in
feite het geheel dat de werkelijkheid is. In de oudheid kon je dan ook zien dat
de heersers van goddelijke komaf waren en dat iedereen zich naar die zaak
toedacht. Men dacht zich als een zaak die uiteindelijk in dat goddelijke zijn
bestemming zou vinden. De restanten van dat denken vinden wij nog in de
zogenaamde evangeliën. Kenmerkend daarin is dat de mensen uitdrukkelijk niet
veroordeeld worden, niet gebukt gaan onder zonde en schuld. De Zoon van de mens
- wij noemen hem Jezus - was van goddelijke komaf (besef), maar zijn
denken was van beneden naar boven. In het latere Romeinse Christendom lag dat
precies andersom: Christus werd als naar boven verheven beseft
(opstanding en Hemelvaart), maar diens leer is van boven naar beneden. In die
leer fungeert hij nog steeds als middelaar tussen god en de mensen. Die mensen
zijn per definitie zondig en schuldig. In het kort gezegd: 1) het westerse
denken, met de daarbij behorende waardeoordelen, geschiedt van boven naar
beneden, en het denken van de oudheid vormde zijn waardeoordelen van beneden
naar boven. En 2) in het westerse besef wordt alles naar boven toe
geprojecteerd, terwijl in het antieke besef alle verschijnselen, inclusief de
mens, naar beneden toe verkleind werden tot een microkosmos. De noodzakelijke
onderscheiding ligt dus bij het begrip het besef en het begrip het denken. In
de oudheid drukten de mensen hun besef uit in beelden. Dat waren beelden uit en
van het goddelijke, feitelijk natuurlijk uitdrukkingen van de werkelijkheid als
beeld. Uiteraard werd die werkelijkheid aan de voorstelling afgelezen en
uitgedrukt in voorstellingen met een beeldend karakter. Het ging echter niet om
de voorstelling, maar dat is, te beginnen met de Romeinse cultuur, in de
westerse wereld precies andersom komen te liggen. De Christelijke god dankt
zijn aanvaardbaarheid juist aan zijn (vermeende) concrete bestaan.
Voor meer informatie, zie
: Beweging
en Verschijnsel deel 2
De zoon van de Mens
2) Die kwam niet zomaar
uit de lucht vallen. Men noemde het kind van de maagd “de zoon van de mens” en
dat wil zeggen: de volwassen mens die straks door de bestaande mensheid, door
ons, opgeleverd zal worden. Dat dit kind de zoon van god zou zijn is veel later
door de Roomse kerk verzonnen evenals de onzin dat hij door zijn goddelijke
vader naar de aarde gestuurd zou zijn om de zondige mensen te verlossen.
In dat
geval gaat het over de Christus uit het christendom, maar dat is een bedenksel
van op macht beluste priesters uit het oude Rome.
Het
verhaal van de maagd met het kind is een sprookje over de werkelijkheid. En het
is een waar sprookje: inderdaad brengt de werkelijkheid uit zichzelf alle
verschijnselen voort en inderdaad zal er op den duur een mensheid komen die
niet langer bezig is zichzelf het leven zuur te maken met uitbuiting en geweld.
Dat zal een realistische mensheid zijn die zichzelf niet langer kwelt met
allerlei verslavende godsdienstige onzin. Want het sprookje van de maagd met
het kind is een volstrekt atheïstisch sprookje waarin duidelijk gesteld wordt
dat er buiten het heelal helemaal niets is.
Voor
meer informatie, zie : De maagd en het kind
3) Verzorgen houdt in: de
belemmeringen voor een volledige ontplooiing wegnemen. Treffend is dat de
evangelische mensen van destijds de Zoon van de mens (voor ons Jezus of
Christus) de Geneesheer van de
kosmos noemden... Een ander voorbeeld: steeds meer heeft de maatschappij
te lijden onder vernielzucht en vandalisme. Normen
en waarden verliezen hun functie, het respect voor de
overheid en voor de regels verdwijnt. Gezien vanuit de zichzelf beschermende
Onvolwassen mensheid is dat verval een kwalijke ontwikkeling die de
betrekkelijke veiligheid en het welzijn aantast. Toch komt er hier iets (op
uitermate negatieve wijze) voor de dag dat voor de mensen essentieel is: nihilisme. Dat wil zeggen het
inzicht dat er aan de afzonderlijke dingen geen waarde gehecht kan worden, ook
niet aan de gestelde regels. Het nihilisme is de bodem waarop straks de
volwassen mensen met elkaar kunnen leven, maar in een Onvolwassen mensheid is
het bedreigend en in veel opzichten zelfs misdadig. Vandalisme is eigenlijk een
ziekelijke uiting van nihilisme dat in een infantiele wereld van normen en
waarden niet uit de voeten kan, beklemd zit.
Voor meer informatie, zie : De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur
NORMEN en WAARDEN: 3 Citaten uit “robot denken” van Jan Vis,
filosoof.
1)
“Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook
alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de
afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden,
vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden,
ideologieën, denkmodellen of theorieën.”
Zie: Normen en waarden
2)
“Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met normen en waardenstelsels,
enerzijds omdat zij het leven in bepaalde patronen en modellen vastleggen en
het daarmee beroven van haar meest wezenlijke eigenschap: vrijheid, en anderzijds omdat het
patronen en modellen zijn die op den duur zullen verdwijnen. Als je dus je
verwachtingen inzake de toekomst van de mensheid baseert op een dergelijke
“ethiek” ben je bezig met een luchtkasteel, dat er desnoods wel steeds fraaier
uit gaat zien, maar dat al met al toch een fictie is.
3)
“Uiteraard kan je het denken niet afschaffen, je moet het gebruiken, of je wilt
of niet! Ligt het dan niet voor de hand dat je ophoudt met vluchten,
met de kop in het mystieke zand te steken, en dat je eens iets aan dat denken
gaat doen? Want dat is de oorzaak van al het getob. Als kind is je al afgeleerd
om na te denken. En het is je aangeleerd om gedachteloos te gaan denken, als
een automaat. “
Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en
over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie
van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens:
wat is de mens en wie is de mens?
Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme
en communisme) en nihilisme;
dat verrekte nihilisme; nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme
Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities
van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart
individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde
verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een
ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een
situatie van "geven en nemen"
ontstaat.
De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander
en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de
ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en
als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last
te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de
handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die
voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit
is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn
vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit
best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne
mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van
voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede
bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.
En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan
zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar
een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als
vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en
waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker
iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor
de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie
verredelijken de onvrijheid door het te doen
voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen
hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te
brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met
onze eigen voorstelling van vrijheid: Vrijheid is…
Meer informatie? Zie… Eenzaamheid
en onvrijheid
Hoe
dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit
dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van
de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen
maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in
een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en
nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat
gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander.
Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan
vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het
functioneren in… Voor meer info. Zie:
De
ontwikkeling van het denken ; Vrouw en Wereld (trefwoord: geven en nemen
)
en Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 09
Van TV en Tiel
(Info
voor iedereen); Hoe zit dat met het fenomeen Jomanda ? : Volg de bladwijzers telepatie / Paranormale verschijnselen in Beweging en Verschijnsel deel-1
Een formule is eigenlijk
een taalkundige uitdrukking en dat heeft altijd betrekking op de voorstelling.
Wat dit betreft is het aardig om te weten dat in het Jahwisme
(het oude Jodendom) elke beschrijving van god verboden was. Zodra er maar iets
concreets over god gezegd werd verdween het goddelijke, omdat elke uitdrukking
ervan de zaak binnen het kader van de voorstelling bracht. Ik denk dat dit de
diepere oorzaak van de latere jodenhaat is. Het denken van na de oudheid
is immers juist positief op de voorstelling gericht en is daardoor strijdig met
en vijandig aan het Jahwistische denken, dat
overigens in de grond van de zaak evenzeer op de voorstelling betrekking heeft,
maar dan op negatieve wijze. Men mocht god niet uitbeelden, niet beschrijven en
zelfs geen naam geven. Hij was….. Meer informatie, zie: Beweging en verschijnsel deel 2
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
|
|