Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Pacifisme ; Westers pacifisme-zie nr. 09,
Paradijs voor niet-weters-zie nr. 24,
Paradox
; een merkwaardige paradox- nr. 33,
Parafilosofen:
buitenstaanders en delettanten-zie nr. 03,
Paranormale verschijnselen- zie bladwijzers
paranormale verschijnselen 1 t/m 4,
Parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit de Grote
Vierslag,
Parlementaire
Democratie-zie bladwijzers uit De Ontwikkeling van de West Europese Cultuur,
Parlementaire
Democratie-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Parlementaire
Democratie-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 2,
Parlementaire
Democratie-zie bladwijzers uit Filosofische Invallen 1-26,
Parlementaire
Democratie-zie bladwijzers uit Vernietiging van de Macht, Alternatief Bestuur,
Particulier
; de mens als particulier-zie nr. 04,
Particulier
; het begrip particulier-zie nr. 59,
Particuliere
ondernemer- nr. 25,
Paul Feyerabend ; Paul Feyerabend en
de methode-zie nr. 11,
Pedagogie
; zwarte pedagogie-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Persoonlijk/universeel
argument,
Persoonlijkheid-kille
hatende persoonlijkheid,
Pilatus ; de Romein Pilatus-zie nr. 26,
Pilatus-1, zie bladwijzers
Pilatus-2, zie nrs.
07, 09, 26
Pilatus-3, zie nr. 08
Pilatus-4, zie bladwijzers
Pilatus-5, zie bladwijzers
Pilatus-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Planning
; onmogelijkheid van planning-zie nr. 41,
Plichten ;
Rechten en plichten,
Plichten
; Rechten en Plichten-1-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Plichten
; Rechten en Plichten-2-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Plichten
; Rechten en Plichten-3-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Plichten
; Rechten en Plichten-4-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Polarisatie-1
; Zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr
2,
Polarisatie-2
; Zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr
3,
Polarisatie-3
; Zie bladwijzers uit De Ontwikkeling van het denken,
Polarisatie-4 ; Zie bladwijzers uit Nihilism en Anarchisme als basis van het Atheisme,
Polarisatie-5 ; Zie bladwijzers uit De Universiteit
voor humanistiek en het Atheisme,
Polariseren-1-zie bladwijzers uit Nihilisme en Anarchisme als basis
van het Atheisme,
Polariseren-2-zie bladwijzers uit De Universiteit voor
Humanistieken het Atheisme,
Polariseren-3-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak
op de Tak nr.1,
Polariseren-4-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak
op de Tak nr.2,
Polariseren-5-zie bladwijzers uit Filosofische
Invallen 1t/m26,
Polariseren-6-zie
bladwijzers uit Varia 1t/m10,
Politici
; …Vertrouwen hebben in o.a. Politici..?,
Politici ;
De samenleving dienen..?; zie aflevering nr.1,
Politici ;
schijnheilig politici-zie aflevering 05,
Politici ; Wie zijn de schuldigen.?,
Politici…Wie
zijn de schuldigen..?,
Politicus ; dat een politicus zich voor het volk
inspant,
Politicus Geert Wilders wil met zijn film “Het nádenken” over o.a. 1) God,
Allah, Jahweh en 2) De Bijbel en De Koran-(zie bladwijzer: Bijbel en
Koran zijn intellectuele constructies) bevorderen. Zie ook de
bladwijzers/links in : Dialoog Het Gesprek Respect
Terrorisme Cultuurspanning
en Profeten(zie bladwijzers) Polarisatie/polariseren
Politie ; neutraliteit-Betekenis-Hoofddoekjes-nr. 56-uit
Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Politiek
; afkeer van traditionele politiek-zie nr. 66,
Politiek ; De filosoof en de politiek,
Politiek ; Macht..?
; dit is slechts geldig voor een nog onvolwassen mensheid,
Politiek 'links' en Politiek 'rechts'-zie nr. 35,
Politiek; wat is politiek rechts/links,
Politieke
blaaskakerij-zie afl. 13,
Politieke debatten-gelijkzoekers,
Politieke denken ; zie aflevering 66,
Politieke partij ; dat
iedere politieke partij in stilte naar dictatuur streeft-zie nr.04,
Politieke schijnheiligheid—zie aflevering 05,
Politieke
streven-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Politionele acties in Indië-1-zie nr.13-uit Alledaags Commentaar 1t/m40
Politionele
acties-2(zie bladwijzers uit De
Kunst van het Filosoferen)
Popper
; de Open Society van Popper- nr. 22,
Pornografie
; Pornografie/veredelde zelfbevrediging,
Portretkunst
; Romeinse portretkunst-zie nr. 59,
Positief
; Negatief/positief moment-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Positivisten
; de positivisten-zie nr. 15,
Praatcultuur ; onze
cultuur wordt met recht een 'praatcultuur' genoemd-zie nr. 09,
Practische
en intellectuele misvattingen-zie nr. 05,
Praten
over de dingen–zie bladwijzers in
“De ontwikkeling van het Denken”,
President ; Monarch vervangen door een President..? een verbetering..? zie bladwijzers,
Prikkeling
; seksualiteit -prikkeling,
Primitief individualisme-zie nr. 23,
Primitieve
intellectuelen-zie nr. 64,
Prinjesdag-zie nr. 03 van Alledaags Commentaar
Procedure
; analytische procedure-zie nr. 48,
Produceren ; zie bladwijzers: Een verzorgde wereld is pas een veilige wereld..!,
Profeten
; zie bladwijzers in DeKoran,
Profeten-
zie bladwijzers uit Gedachten over
Ontstaan en Bestaan,
Profeten;
De historiciteit van Christus–zie bladwijzers
in “De ontwikkeling van het Denken”,
Profeten-1
en 2- zie bladwijzers uit Beweging
en Verschijnsel deel3,
Programma
; er kan geen programma zijn- nr. 33,
Progressieve
mens ; de moderne progressieve mens-zie bladwijzers,
Proletariër ; de kapitalist en de proletariër_zie
nr. 09,
Psyche,(Wat is het ; hoe zit dat…?),
Psyche/zelfbewustzijn-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Psyche-0-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Psyche-1-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Psyche-10-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-11-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-12-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-1-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-2-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Psyche-2-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-3-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Psyche-3-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-4-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-5-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-6-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-7-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-9-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Psyche-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Psychiatrie-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Psychisch
conflict-zie bladwijzers uit Een korte schets van de menselijke seksualiteit,
Psychisch meetrillen-zie nr. 19 uit Filosofische
Invallen 1t/m26,
Psychisch
Monisme-zie nr. 55 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Psychische
verwarring-zie bladwijzers van ontwikkeling
West Europese Cultuur,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
We hebben gezien hoe er, met het verschijnen van de mens op de
aarde, een onmogelijk geval zijn intrede deed in de natuur. Een geval waarvoor
het overleven een OPGAVE bleek te zijn omdat het op geen enkele natuurlijke
wijze op het leven in de natuur was toegerust. Een geval dus ook dat het moest
hebben van zijn niet-natuur-zijn en dus van zijn niet-materieel geaarde
kwaliteiten. Nu is het opmerkelijk dat in de overal op de wereld optredende
"paradijsverhalen" een duidelijke tekening van de situatie, waarin
die "eerste mens" verkeerde, werd gegeven. In de westerse christelijke
cultuur kent men vooral het paradijsverhaal uit Genesis. In dat verhaal is er
sprake van een gelukzalige toestand waarin de eerste mensen zich bevonden,
geheel samenvallend met de hen omringende natuur, die op geen enkele wijze
bedreigend was. De opgave om te overleven ontbrak dus. Die opgave wordt pas dan
een realiteit als de mensen zich laten verleiden om aan "god" gelijk
te worden en dus kennis te verkrijgen "omtrent goed en kwaad". Vanaf
dat moment wordt het overleven een zaak die "in het zweet uws
aanschijns" verwerkelijkt moet worden; de vrouwen zullen "met
smart" baren en er zal "vijandschap" zijn.
Het is uit met het paradijselijke, want de "zonde"
heeft zijn intrede gedaan. Het verhaal draait om het samenspel van een viertal
grootheden. Ten eerste is daar de….
Voor meer informatie : als eerste De
ontwikkeling van het denken en vervolgens Vrouw en Wereld
Onze parlementaire democratie is een betrekkelijk
redelijk antwoord op het vraagstuk van “de toekenning van macht”. Natuurlijk
gaat ook deze redelijkheid - zoals met alle redelijkheid het geval is - niet
verder dan hij gaat. Omdat het geen levende maar een uitgedachte zaak is kan
hij slechts gerealiseerd worden door middel van woorden, redelijke woorden die
gemakkelijk kunnen verbloemen wat er werkelijk aan de hand is. Een plausibel
beroep op het welzijn van de staat is doorgaans voldoende om macht toebedeeld
te krijgen. De zogenaamde verkiezingsstrijd is niets anders dan de poging van
redelijke mensen om elkaar met goede argumenten te overtroeven teneinde te
verwerven wat zij werkelijk zoeken: macht.
Voor meer info. Zie:
Tenslotte
onderscheid ik nog de moderne progressieve mens, en die mens maakt er een begin
mee de zichzelf opgelegde beperkingen op te heffen, waarbij als eerste dit
moment op de voorgrond treedt dat deze mens wil functioneren in de maatschappij
waarin hij leeft. Hier heeft de vrijheid dus een functionele betekenis en het
is tot deze betekenis dat de cultuurontwikkeling van de mensheid in onze dagen
gekomen is.
Die
ontwikkeling gaat in de toekomst verder totdat tenslotte de laatste
mogelijkheden zijn waargemaakt, maar speculeren op deze mogelijkheden heeft in
de praktijk van het maatschappelijk leven geen zin, juist omdat het voorlopig
alleen nog maar mogelijkheden zijn en nog lang geen werkelijkheden. Voorlopig
moeten wij nog genoegen nemen met het feit dat er een overheid boven ons staat
en dat wij doormiddel van een keuze moeten bepalen welk karakter die overheid
zal hebben. En dan ligt het in de logica dat wij moeten proberen een overheid
te kiezen die zoveel mogelijk overeenkomt met datgene dat zich in ons
tijdsgewricht aan het realiseren is. En elke overheid die zich vanuit allerlei
opvattingen niet met de huidige ontwikkeling wenst bezig te houden - en die dus
noodzakelijk teruggrijpt op vroegere normen - moet de macht zoveel mogelijk
worden onthouden. De moderne progressieve mens noemt zich graag socialistisch,
maar terecht wijzen velen er op dat zijn streven weinig met socialisme te maken
heeft.
Terecht,
voor zover we onder socialisme verstaan: democratisch socialisme. Want de
progressieve mens lost, in zijn wil om te functioneren, in zijn wil om
volwaardig naar eigen krachten méé te doen, de beperkingen van de groep op. Of,
zo u wilt; ontkent de dictatuur van de partij. Wij zien dan ook dat er bij de
progressieven weinig eenheid is en dat het steeds weer onmogelijk blijkt één
gesloten front te vormen tegen aan de mens vijandige manipulaties. Telkens weer
verbreekt de progressieve mens het verband van de groep, en dit is logisch
omdat die mens zelf als individu wil functioneren. Het gaat hem er steeds om
zijn eigen menselijke kwaliteiten tot bewustzijn te brengen en daarbij spoort
hij de anderen er toe aan hetzelfde te doen. Hij beseft dat alleen dan een
maatschappij kan deugen als een ieder naar zijn volle vermogen meedoet. Wij
zien dus een zich oplossen van de groep ter wille van een werkzaamheid in de
afzonderlijke mensen. Die werkzaamheid ligt uiteraard aan de basis van de
maatschappij en het is begrijpelijk dat hij duidelijke anarchistische trekken
vertoont...
Voor
meer info, zie: Voor welke vrijheid kiest U? en Robot denken
Als conclusie van onze gedachtegang over de begrippen groep, individu,
egoïst en dergelijke moet logischerwijs ook meegerekend worden dat het steeds
gaat om de mens als enkeling, die zich ontwikkelt tot een volwassen mens: de
individu, een ontwikkeling die manifest wordt in de cultuurgeschiedenis. Het is
deze individu om wie alles draait en dat komt ook bij het anarchisme voor de
dag als iets essentieels. Als je aan iemand die politiek denkt, zoals de meeste
moderne mensen doen zonder dat dit overigens behoeft te betekenen dat zij zich
in de praktijk bezig houden met de concrete partijpolitiek, vraagt of het waar
is dat de mens zichzelf bestuurt, zal hij onmiddellijk een bevestigend antwoord
geven. Hij zal daarbij wijzen op de gangbare democratie waarin volgens hem de
mensen, via verkiezingen, de gang van zaken en het beleid bepalen. Die worden
volgens hem niet bepaald door marsmannetjes of andere buitenaardse wezens,
terwijl een god, als hij inderdaad de wereld zou regeren, dat toch doormiddel
van de mens zou moeten doen. Kortom, volgens het gebruikelijke denken is het
wel degelijk de mens zelf die de wereld, en dus zichzelf, bestuurt en hij doet
dat doormiddel van allerlei instellingen. Terechte vragen zoals de vraag of een
dergelijke voorstelling van zaken wel overeenkomt met de realiteit, of de vraag
of de mensen inderdaad medezeggenschap hebben, laat ik nu buiten beschouwing
omdat het in ieder geval waar is dat we te doen hebben met puur
mensenwerk.
Aan de gedachte de mens bestuurt zichzelf moet dus nog iets
toegevoegd worden en dat is nu juist het gegeven dat het over de mens als
individu gaat. De verhouding ligt dus zo dat jij jezelf bestuurt en dat ik dat
ook doe, en pas wanneer dat het geval is kun je spreken van anarchisme. Als dit
anarchisme op den duur tot een zelfbewuste zaak is uitgegroeid is het
noodzakelijk onmogelijk geworden dat de ene mens over de andere macht
uitoefent. Ook ons huidige democratische systeem kan dan niet langer in stand gehouden
worden omdat het door en door een machtssysteem is. Ons begrip democratie slaat
immers alleen maar op het legitimeren van de macht en niet op de macht zelf.
Tot op heden richt het (theoretische) anarchisme zich vrijwel uitsluitend op
het laatstgenoemde aspect van de maatschappij.
Men pretendeert wel zonder macht te denken, maar intussen
houdt men blijmoedig staande dat de afzonderlijke mensen, die de basis vormen,
vertegenwoordigd moeten worden door afgevaardigden, die weliswaar een beperkte
en tijdelijke macht hebben, maar die toch via hun volmachten macht hebben en
uitoefenen. Hoewel een dergelijk systeem verre te verkiezen is boven ons
huidige is het toch een machtssysteem, in feite geen absoluut maar een
relatief. En ook in dat systeem komt onvermijdelijk de mens als individu in de
verdrukking. Voor meer info. Zie:
De grote vierslag
De moderne mens: Zo laat zich in de moderne mens gelden dat
hij zelf zijn wereld op moet bouwen. De politici zijn dan ook volop daarmee
bezig, maar : de wijze waarop dat geschiedt en de doelstellingen die daarbij gelden
deugen, filosofisch gezien, niet. De mensen zijn op de verkeerde manier met het
goede bezig... Hoe begrijpelijk en logisch verklaarbaar het ook is, de mensen
zouden eigenlijk nergens waarde aan moeten toekennen, omdat zij wezenlijk
nihilistisch zijn.
Een argument voor deze gedachte heb ik al gegeven: het
toekennen van waarde doet de absolute onafhankelijkheid van de mens teniet. Je
zou dat het persoonlijke
argument kunnen noemen. Er is echter ook nog een universeel argument, een argument dat dus
betrekking heeft op de werkelijkheid zelf. Als je namelijk aan iets waarde
toekent maak je dat iets tot een bijzonderheid, een zaak die uitgelicht is uit
het onderlinge verband der verschijnselen in de werkelijkheid. Je stelt die waardevolle
zaak als iets dat belangrijker is dan de rest. Daarmee heb je de werkelijkheid
verbroken. Voor nadere informatie: Zie…
en lees ook eens: nihilisme
De godsdiensten,
die de mensen aanhangen, zijn allemaal ingeprente ficties, die in feite maar
één ding beogen: gehoorzaamheid.
Zogenaamd gehoorzaamheid aan de goden, maar… in werkelijkheid aan de
godenmakers. Het zijn niets anders dan machtssystemen, die tot op de dag van
vandaag uitermate bevredigend functioneren.
Bevredigend, in de eerste plaats
voor de machthebbers, maar toch ook voor de ondergeschikten, die zich blijkbaar
veilig voelen onder de hoede van een liefdevolle vader. Die vader, overigens,
geeft van zijn "liefde" blijk volgens alle regels van de "zwarte
pedagogie": hij behandelt zijn kinderen wreed om hun liefde op de proef te
stellen, hij vraagt voortdurend bewijzen van hun liefde voor hem, hij tuchtigt
hen met harde hand, maar ook maakt hij zijn kinderen gelukkig als zij onvoorwaardelijk
aan zijn wil gehoorzamen. Dat is volgens ieder weldenkend mens een uitgesproken
pervers gedrag, maar
volgens zijn slachtoffers het toppunt van rechtvaardigheid, al geven zij toch
ook wel toe dat het een ondoorgrondelijke rechtvaardigheid is. Voor meer
informatie, zie: Hoe zit het nou
met God
Voorlopig kunnen de mensen nog niet beredeneren
wat hen nu precies bezielt, maar intussen kunnen zij niet meer om hun
individualisme heen. Zij voelen dat zij zichzelf moeten zijn en niet langer
buiten spel moeten staan.
Juist in zo'n eerste, enigszins onbewuste, kreet getuigen de mensen het
zuiverst van het essentiële besef dat zij als mens niet op een anonieme manier
in een autoritair collectief van partijbonzen en andere managers behoren te
verzinken.
Zij willen af van het ongrijpbare gescharrel van regenten die almaar zonder
hen, over hen beslissen. Hun massale afscheid van Pim Fortuyn betekent wel
degelijk een revolutie, geen gewelddadige maar een mentale waarin de zo
schandelijk verwaarloosde gewone mensen de ganse politieke coterie voorgoed de
laan uit sturen.
De spreekbuis van die revolutie was Pim Fortuyn. Omdat hij appelleerde aan iets
wezenlijk menselijks, namelijk individualistische vrijheid, hielden de mensen
op een bijna familiale manier van hem. Sterker nog: zij zagen in hem hun
verlosser.
Dat is in Nederland al eens eerder gebeurd. Voor nadere informatie: Zie:
De revoluties van Pim Fortuyn en Ferdinand Domela
Nieuwenhuis
Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities
van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart
individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde
verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een
ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een
situatie van "geven en nemen"
ontstaat.
De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander
en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de
ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en
als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last
te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de
handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die
voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit
is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn
vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit
best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne
mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van
voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede
bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.
En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan
zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar
een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als
vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en
waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker
iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor
de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie
verredelijken de onvrijheid door het te doen
voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen
hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te
brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met
onze eigen voorstelling van vrijheid: Vrijheid is… Meer informatie? Zie… Eenzaamheid
en onvrijheid
Het feit dat je
ook in de zogenaamd vrije democratische wereld niets te vertellen hebt houdt niet
zonder meer in dat je veel last van je onvrijheid zou hebben. Over het algemeen
is te zeggen dat de moderne democratie de burger weinig last bezorgt, maar je
moet daarbij niet over het hoofd zien dat veel lastige aanslagen op de vrijheid
inmiddels zozeer ingeburgerd zijn dat bijna niemand er nog een aantasting in
ziet. De moderne mensen zijn tot op grote hoogte geconditioneerd op Onvrijheid
en daardoor zijn zij in de mening komen te verkeren dat zij geheel vrijwillig
hun medewerking aan de overheid geven. Bijgevolg hebben zij inderdaad weinig
last van hun eigen onvrijheid en komen er vaak zelfs toe te menen dat zij echt
vrij zijn. Ook in een absolutistisch systeem kunnen de mensen onder
omstandigheden weinig last van hun onvrijheid hebben. Nieuwe onderzoekingen
schijnen aan te tonen dat bijvoorbeeld de Franse burgers van vlak voor de
revolutie betrekkelijk weinig last hadden. Ik vermoed dan ook dat het uitbreken
van die revolutie voornamelijk berustte op onverdraaglijk geworden wrevel over
de onmogelijkheid zelf richting aan het leven te geven, onder de morele druk
van adel en geestelijkheid die van zichzelf vonden dat zij echt mensen waren,
in tegenstelling tot het volk. De geestelijkheid kwam natuurlijk ook nog met
het absolute gezag van god aandragen!
Zie: De Grote Vierslag…( trefwoord: onvrijheid )
en Kijk ook eens naar: Pim Fortuyn
Hoe
dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit
dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van
de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen
maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in
een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en
nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat
gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander.
Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan
vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het
functioneren in… Voor meer info. Zie: De
ontwikkeling van het denken ; Vrouw en Wereld (trefwoord: geven en nemen
)
en Filosofie van de
Hak op de Tak- aflevering 09
Als de gewone mensen denken over
hun cultuur in die zin dat zij er zo hun gedachten over hebben en er zich dus
niet werkelijk in verdiepen, hebben die gedachten dezelfde inhoud als die van
de elites. Dat is niet verwonderlijk als wij bedenken dat zij met die gedachte
inhoud opgevoed zijn, vanuit die gedachte inhoud onderwijs hebben genoten en
vertrouwd zijn gemaakt met de bij die inhoud behorende rechten en plichten. Het
kan dan niet uitblijven dat die zaak hen meezuigt: op de een of andere manier
willen zij graag ook tot een elite behoren en dat betekent dat zij zich zullen
beijveren om zich van hun medemensen af te zonderen en zich boven die
medemensen te stellen. Zij zullen proberen een pet op te zetten om daarmee
blijk te geven van hun hogere status. En zo ontstaat er ook tussen de gewone
mensen een machtsstrijd die de samenleving verdeelt en rijp maakt voor
onderdrukking van bovenaf. Maar…
Voor meer info. Zie: de
ontwikkeling van de west europese cultuur
, Kan
macht zich ten goede keren , Vrouw en Wereld (trefwoord: rechten en
plichten ) en Alledaags
commentaar- aflevering 10
Laten we eerlijk zijn: het is wel degelijk een feit
dat onze eigen mentaliteit in essentie niet zo bar veel verschilt van die van
de regenten.
In welke richting mentaliteitsverandering? Zie ALLERLEI-5
Het verhaal van de werkelijkheid Als de filosoof zich bij een politiek maatschappelijk
machtsstreven aansluit verkwanselt hij zijn filosofische beweeglijkheid,
vrijheid en onafhankelijkheid. Maar bovendien geeft hij er blijk van de functie
van de filosofie niet te kennen. De functie van de filosofie is niet het tot
stand brengen of bevorderen van iets, maar het vertellen van een verhaal. Het
verhaal namelijk van de werkelijkheid. En daarbij is er een onverschillige
verhouding tussen de filosoof en zijn verhaal, althans in die zin dat de
kwaliteit van zijn verhaal zijn volledige bekommernis is, maar dat het hem
volslagen koud laat wat de mensen met zijn verhaal doen. Let wel: het gaat over
het vertellen van een verhaal! Het behoort er wel degelijk bij dat de filosoof
de zaak naar buiten brengt. Meer dan dat is echter zijn taak niet. Volgens
sommigen is het simpele vertellen van een verhaal wat al te vrijblijvend. Die
hebben evenwel niet in de gaten dat het doorlichten van de werkelijkheid en het
verhalen over de daaruit voortkomende conclusies een wezenlijk
levensgevaarlijke bezigheid is. Je vertelt immers voortdurend dingen die in
botsing komen met de algemeen geldende voorstellingen. Die voorstellingen zijn
namelijk tenvolle vastgelegd, bepaald aan de persoon
en zijn cultuur. Dat staat in tegenstelling tot het in alle opzichten
beweeglijke verhaal van de filosoof. Aan dat verhaal stort elk dogma, elk
belang, elke doelstelling, elke tijdelijkheid en plaatselijkheid in.
Het betekent de ondergang van het leven als vastgelegd en
gereglementeerd bestaan en dat wordt heel terecht als een gevaar ervaren. Dat
geldt des temeer in alsnog onvolwassen wereld, want dan worden genoemde
voorstellingen ook nog eens als de onbetwijfelbare waarheid gewaardeerd, een
waarheid dus die niet aangetast mag worden, een waarheid die in feite
functioneert als een waan. Het pogen zo'n waan te doorbreken is op zichzelf al
dodelijk gevaarlijk! In een moderne liberale democratie heeft dat dodelijke gevaar
een verborgen karakter.Het is net of het er niet is:
men zal je niet gauw lastig vallen en behalve het verlies van een groot aantal
vrienden overkomt je niet veel kwaads. Maar juist het voortdurende "geen
gehoor vinden", niet in de zin van bijval of waardering, maar in de zin
van "in de leegte praten", kan tot een kwelling uitgroeien. En dat
allemaal ondanks het feit dat de filosoof, als het goed is, heel goed weet
waarom de realiteit is zoals die is...
Voor meer info. Zie: De filosoof en de politiek
Wat is politiek rechts en politiek links:
zie Alledaags commentaar-
aflevering 35 en De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur met de link Verkiezingen
tevens
Nihilisme
; Dat
verrekte nihilisme ; robot denken ; op de
vlucht voor je eigen denken en het andere nihilisme
zie ook: Oude
Meesters- nr. 2.
(dd. 23-07 2002 LS, Op mijn homepage
nr.2 heb ik onder de rubriek 'Oude Meesters' een hoofdstuk uit Van Christen tot Anarchist van
Domela Nieuwenhuis geplaatst, namelijk het hoofdstuk over diens intrede in de
Tweede Kamer. U zult zien: er is nog steeds niets veranderd..! Groetend, Jan
Vis)
en Filosoie van
de Hak op de Tak- aflevering 68
RESPECT /
TOLERANTIE: respect hebben voor het feit
dat iemand een mening heeft zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar respect
hebben voor de inhoud van iemands mening spreekt helemaal niet vanzelf, dat is
maar net hoe het valt.
Zie: het gelijk en de
dialoog en de
fundamentele intolerantie van de godsdiensten
De traditionele politici en machthebbers doen het voorkomen
alsof het optreden van die buitenstaanders niet meer is dan een vervelend incident,
dat gemakkelijk bestreden kan worden. Niets is echter minder waar: het is het
collectivistische denken dat op instorten staat en dat plaats zal moeten gaan
maken voor individualisme. Tot op heden is de Westerse wereld namelijk
opgedeeld geweest in collectieven. Alle mensen worden geacht op de een of
andere manier tot een bepaald collectief te behoren. Zo berust de hedendaagse
democratie op de collectieven die door de verschillende politieke partijen
gevormd worden. Alleen die collectieven zijn gerechtigd deel te nemen aan het
bestuur van het 'supercollectief', dus aan het bestuur van de staat. Tot nu toe
kan niemand louter op persoonlijke titel tot het bestuur toegelaten worden,
tenzij zij of hij zich aangesloten heeft bij een politieke partij, of door zo
een collectief voor een bepaalde functie naar voren geschoven wordt. Het gehele
politieke denken is geschoeid op een collectivistische leest en de meest
halsstarrige exponenten daarvan zijn de zogenaamd socialistische partijen.
Voor meer info. zie: Filosoie van
de Hak op de Tak- aflevering 66
Zoals aan het begin gezegd is er tegenwoordig de behoefte tot
samenwerken. Dat hebben in feite de managers verzonnen. Men zegt steeds dat het
om samenwerken gaat, maar het heeft wel degelijk zin je af te vragen wat de
inhoud daarvan is. Inderdaad blijkt dan dat het niet wèrkelijk
om samenwerken gaat, maar om het vormen van een uniform collectief. Met als
gevolg een afschuwelijke grijze brij zonder speciale karakteristieken. Sterker
nog, we hebben in toenemende mate te doen met nietszeggende, modieuze managersclubjes die vooral niet uit de toon willen vallen
en die uiteraard hevig gebrand zijn op algemene erkenning en waardering. Een
eventueel voor anderen pijnlijke opvatting over mens of maatschappij wordt
zoveel mogelijk gemeden, want het zou wel eens kunnen gebeuren dat men niet
meer serieus genomen wordt en daardoor geen inbreng meer heeft. Onder deze
omstandigheden is het natuurlijk uitgesloten dat een ieder naar beste weten en
zo helder mogelijk zichzelf is.
Voor meer info. zie: Varia-
nr. 04
De politici moeten ophouden met het denken in collectieve
ideologieën. Het wordt hoog tijd dat zij in gaan zien dat de mensheid tot een
vrijwillige vereniging van zelfstandige individuen uitgroeit en dat het
verloren gaan van overheersende ideologieën en collectieven een enorme
vooruitgang is. Vanuit het vrijdenken is gemakkelijk te begrijpen dat de
evolutie niet in een collectief, een partij, een groep, een staat, culmineert,
maar daarentegen in een zelfstandig individu, jij en ik, de mens dus die “IK”
zegt en die het vanzelfsprekend vindt dat de andere mensen ook “IK” zeggen. En
het is de vrijdenker ook allang duidelijk dat alleen maar die IK-zeggende
mensen vrijwillig met elkaar een maatschappij kunnen vormen, sociaal kunnen
zijn en dat de gedachte dat een mens van nature ondergeschikt zou zijn aan een
groter geheel op een, de mensen geraffineerd ingeprente, leugen van machtzoekers berust. Voor
meer info. zie: ideologie of individualisme
De politieke partijen hebben zichzelf overleefd en zij spelen
een steeds bescheidener rol; de feitelijke macht ligt ergens anders, namelijk
bij het geld, dat het werkelijke eindproduct is van de moderne economie. Dat is
de strekking van je opmerking over de politiek, voorzover
die zich in de tegenwoordige democratie nog steeds bedient van partijen. Ik
denk dat ik het daarmee wel eens kan zijn, maar toch geloof ik dat het wel goed
is een paar onderscheidingen aan te brengen. Ik doe dat om te beginnen aan de hand
van jouw eigen opmerkingen. "In het spel om de macht nemen zij (de
politieke partijen) een steeds bescheidener plaats in. Is dat wel zo?
Voor meer info. zie: Briefwisseling
(macht-2)
De pornografie is er op gericht in
de mensen prikkeling teweeg te brengen. Doorgaans is de behoefte daaraan het
grootst in samenlevingen waarin strenge taboes op de seksualiteit rusten. Je
zou dan ook verwachten dat met het verdwijnen van die taboes de behoefte aan
pornografie zou afnemen, maar wij hebben in de afgelopen decennia gemerkt dat
dit helemaal niet het geval is. De verklaring voor dit verschijnsel is hierin
gelegen dat de mensen in onze cultuur elkaar vrijwel uitsluitend object zijn.
Dat geldt op alle gebieden en ook op dat van de seksualiteit. De prikkeling
beheerst vrijwel het gehele seksleven van de mensen en de kwaliteit daarvan
wordt aan die prikkeling afgemeten. Omdat de prikkeling een verhouding van
buiten elkaar staande objecten is, is het op zichzelf een kwantitatieve zaak:
hoe sterk, hoe vaak en hoe langdurig. Dat is uiteraard best in orde, maar het
is uitermate armoedig als zoiets zo ongeveer de gehele inhoud van de
seksualiteit is. Het ineen gaan als gaafste en natuurlijkste uiting van het
psychische, dat tot haar recht wil komen, is dan eigenlijk verworden tot een
soort van veredelde zelfbevrediging. Onnodig te zeggen dat er dan van met
elkaar meeleven weinig terechtkomt. Meer info: zie…
en tevens meeleven
en Incest
In een onvolwassen wereld bemoeien de mensen zich met
elkaar. Ze vinden namelijk dat ze elkaar nodig hebben en dat ze dus elkaar van
nut kunnen zijn. Ze verwachten dat nuttige dan ook van elkaar. Maar dat kan
alleen maar als de één denkt dat hij buiten de Ander is, dat is voorondersteld
aan het elkaar gebruiken. Om dit gebruik mogelijk te maken probeert de één de
ander tot iets te dwingen en dat is de bemoeizucht die door de onvolwassen
wereld heenloopt. Altijd bemoeien de mensen zich met elkaar, maar dat is heel
iets anders dan het meeleven, dat voor volwassen mensen geldt. Meeleven houdt
in laten leven, het leven niet belemmeren of dwingen anders te zijn dan het is.
Bemoeien betekent gebruik maken van de ander en uitbuiting van de zwakke;
meeleven daarentegen de ander met rust laten en de zwakke ondersteunen.
Meeleven betekent ook dat er geen grenzen zijn tussen jou en mij, zodat mijn
vrijheid niet ophoudt bij jou, en de jouwe niet bij mij: mijn leven is op
andere wijze het jouwe...
Voor meer info. Zie: De
ontwikkeling van de West-Europese cultuur
De historiciteit van Christus
Zoals bekend is er in het westen nogal wat te doen geweest
over de vraag of Christus wel echt geleefd heeft. Een typisch westerse vraag!
Men denkt dat het geloven aan Christus aanvaardbaar is als hij werkelijk
bestaan zou hebben! Hieraan kan men zien hoe platvloers het westerse
"geloven" feitelijk is. Maar, tot troost van die "gelovers"
moeten wij opmerken dat en Jezus en Christus en al die anderen echt bestaan
hebben. Het wemelde destijds van de "profeten" en de "geroepenen"
en de "gezalfden" en op de een of andere manier deden zij de mensen
geloven dat zij de "echte" waren. "Lou de palingboer" was
ook toen overal actief. En van enkele van die "palingboeren" gewaagt
de geschiedenis: wij vinden iets bij Flavius
Josephus, Plinius, Tacitus en Suetonius. De
christenen kunnen dus gerust zijn. Het is allemaal echt waar... In feite gaat
het natuurlijk allemaal om een IDEE die de mensen nauwelijks bewust was, maar
die door de "palingboeren" handig bespeeld werd - het handigst door
de "palingboer" uit Rome, de latere "stedehouder van
Christus", de paus. Met deze "gezalfde" hebben wij zelfs vandaag
nog een heleboel te stellen; hij wordt over het algemeen nog steeds niet als
een handige bedrieger gezien. Men neemt hem, ondanks meningsverschillen, behoorlijk
serieus en het getuigt van slechte smaak hem belachelijk te maken.
Voor meer info. Zie: De ontwikkeling van het denken
en voorts:
Beweging
en Verschijnsel deel 3 , Gedachten
over ontstaan en Bestaan en De koran
Provocerende hoofddoekjes ( een drietal passages )
1)Ongetwijfeld is dat gedrag van die Christenen uitermate
hypocriet, want zij discrimineren zèlf bij
voortduring dat het een lieve lust is. Zonder pardon verketteren zij een ieder
die ook maar even niet beantwoordt aan de normen en voorstellingen van hun
godsdienst. De meest afschuwelijke straffen wachten hen. Eeuwig branden in het
hellevuur, gepijnigd worden door etterende zweren en veelvuldige verkrachtingen
door duivels vormen nog het minste wat de vertegenwoordigers van de godsdienst
van de liefde voor de zondaars bedacht hebben.
Gelukkig horen wij sinds enige tijd niet meer zoveel van die arme Christelijke
slachtoffers, maar voor de verandering zijn het nu de Moslims die de fakkel
hebben overgenomen en zich nu almaar over discriminatie beklagen. Sinds het
optreden van Pim Fortuin
zeggen zij in toenemende mate te lijden onder beledigingen en ander onheus
gedrag van ongelovige Nederlanders.
2)Westerse vrouwen bijvoorbeeld deugen niet, het zijn
eigenlijk zelfs hoeren. De westerse normen, zeden en gewoonten zijn regelrecht
duivels. Homoseksuelen moeten als gevaarlijke zieken beschouwd worden en dus
worden verwijderd uit de samenleving. Dit is nog slechts een kleine greep uit
de verzameling discriminerende opvattingen van de Moslims.
Daar komt tot overmaat van ramp nog bij dat hun vrouwen zich met hun
hoofddoekjes uitermate demonstratief afzetten tegen de moderne wereld. Daarmee
provoceren zij menigeen op niet mis te verstane wijze. Is het een wonder dat
zij zich een heleboel ergernis op de hals halen?
3)Tolerantie vooronderstelt dat men zijn eigen normen
nauwkeurig kent en laat gelden. Het is dom om daarbij water in de wijn te doen.
Pas als men zich daarvan terdege bewust is kan men zien welke redelijke ruimte
er is voor eventuele andere normen. Op die manier betekent tolerantie niet,
zoals veelal tegenwoordig in het postmoderne denken, een relativering en
verloochening maar juist een verrijking van de eigen opvattingen.
Maar bij voorbaat uitgaan van redelijke gelijkwaardigheid betekent
onvermijdelijk een terugval naar reeds lang geleden overwonnen dwalingen.
Uit : Alledaags commentaar- aflevering 38 en
Neem ook eens nota van de discussie
over geloof en ongeloof
Het begrip psyche
laat zich moeilijk beschrijven, vooral omdat die werkelijkheid door ons mensen
zelfbewust ervaren wordt zodat wij ervan weten en erover kunnen spreken. De
beste vertaling voor de psyche is gevoel, maar dan
moet je er goed op letten dat je dit niet verwart met allerlei gevoelens, zoals
die tot ons zelfbewustzijn doordringen.
Hoewel men sinds Freud van een
onbewuste en zelfs wel van een onderbewuste spreekt is de werkelijkheid als psyche nog steeds een vrijwel onbekend gebied.
Voor een leesbare uiteenzetting
van het begrip psyche leest u in het hoofdwerk
deel 1, 2 en 3 van Beweging
en Verschijnsel en
in: een korte schets van de menselijke seksualiteit
Het conflict in de West-Europese
vrouw is gelegen in het feit dat zij de vrouwelijkheid, die zij in zichzelf
aanvoelt, niet mag laten gelden omdat zij vindt dat dit niet
"fatsoenlijk" is. Wezenlijk is het conflict dus een moreel conflict
dat op een heel diep verzonken terrein ligt: de vrouwelijke werkelijkheid als
“het geheel" bevindt zich in het vergeten en verdrongen zelfbewustzijn dat
onder geen voorwaarde manifest mag worden op straffe van uitstoting uit de
samenleving. Dat maakt een aanhoudende waakzaamheid noodzakelijk, die
overgevoelige reacties oproept bij verstoring van de betrekkelijke
"rust" van het verdrongene. Op seksueel
misbruik, op aanrandingen en verkrachtingen wordt gereageerd met een alles
overheersende psychische verwarring die bijna niet te genezen is. Maar binnen
het kader van de moraal blijft die reactie achterwege: alle gewelddadige
gruwelen worden geaccepteerd als het onder de dekmantel van het huwelijk
gebeurt. Het psychische conflict van de West-Europese vrouw ligt altijd op de
loer; de
spanning tussen het verdrongen vrouwelijke en het fatsoen is
permanent aanwezig en die gaat pas over als het vrouwelijke vrij baan krijgt en
het fatsoen doorzien wordt als een mannelijke herwaardering van de
werkelijkheid. Met dat doorzien verdwijnt het tegen-zichzelf-zijn van de vrouw
en dan kan er zich een werkelijke vrouwelijkheid ontwikkelen, die uiteraard
meer betekenis heeft dan de eenzijdig vrouwelijke van het verleden.
Tegenwoordig is er een kentering gaande, maar die staat toch nog in sterke mate
in het teken van het conflict. Van de aanwezigheid van dit conflict zijn de
vrouwen zich bewust aan het worden, maar nog slechts weinigen hebben in de
gaten dat het de moraal en het fatsoen zijn die de problemen opleveren. Men
richt zich gewoonlijk op de macht van de mannen als zou het gaan over een zaak
die BUITEN de vrouw stond. Maar het conflict is de wijze waarop het mannelijke
denkmodel IN de vrouw terechtkomt. Het komt in haar terecht als iets vijandigs
omdat het “het geheel" ontkent. En dat is zelfs het geval voor zover zij
met haar zelfbewustzijn geheel en al het mannelijke denkmodel toegedaan is.
Meer info: zie…
Gelukkig is niemand
in staat zijn filterende wereldkaart intact te houden! Altijd weer vertoont de
kaart rafels, zodat er allerlei ongewenste flarden van het beeld doorheen
komen. Dit levert psychische verwarring op. Als wij ons herinneren dat wij
onder de psyche moeten verstaan het meetrillen van
onszelf als materie (het lijf) met het trillende beeld (ons bewustzijn), dan
kunnen wij begrijpen dat die (trillende) flarden van het beeld de mensen
psychisch in de war brengen. Dat is wat er als eerste gebeurt en daarna gaat
ook het zelfbewustzijn aan het tobben. Het denken weet met de zaak geen raad
meer... Het is onvermijdelijk dat het filter rafelig wordt, gaten vertoont. Het
is namelijk een zelfbewust model van de werkelijkheid en dus is het inhoud van
onze geest. Deze geest echter is fundamenteel Ongebonden, hij is in wezen
absoluut vrij, d.w.z. beweeglijk. Deze grondsituatie laat zich steeds weer
gelden en tast voortdurend de starheid van het model aan. Eigenlijk is dat
model een onmogelijkheid, daardoor zijn bijvoorbeeld principiële mensen
gedwongen hun standpunten met geweld te handhaven. Zij moeten vooral zichzelf
steeds dwingen zich aan hun principes te houden. Zo vanzelf gaat het niet, er
komt zelfdiscipline aan te pas. Je kunt zeggen dat de geest almaar bezig is het
filter op te ruimen. Als reactie daarop wordt een aantal mensen steeds meer
verhard terwijl anderen hun houvast verliezen en wanhopig worden. Het rafelig
worden van het filter is overigens ook de oorzaak van de cultuurontwikkeling
van de mensheid. Al zijn de doorgelaten flarden van het beeld ongewenst, zij
zijn ook verontrustend en daardoor aanleiding tot het enigszins veranderen van
denkmodellen. Maar in onze cultuur komt er nog iets bij. De wereldkaarten, de
denkmodellen, zijn zelf object van analyse geworden zodat de verwarring niet
alleen nog groter wordt, maar ook steeds minder oplosbaar. Voor sommigen is dat
niet het geval, zij stellen vertrouwen in de doorgebroken flarden, maar raad
weten zij er al evenmin mee. Bijgevolg worden zij opnieuw religieus en zij zijn
bereid de meest malle verhalen over reïncarnatie, het voortbestaan van geesten
en het uittreden daarvan, het “meesterbrein achter de kosmos” en astrologische
voorspellingen voor waar te houden. Het gaat steeds over onbegrepen
samenhangen, die dan ook nog opgeklopt worden met onbenullig denkwerk. Toch
moet erkend worden dat wij te doen hebben met een zaak die in wezen goed is,
namelijk het doorbreken van het beeld.
Voor meer info:
klik hier
Discussie
over geloof en ongeloof
Vanuit
het ongeloof (in de zin die ik er aan geef) komen wij in de discussie met
gelovigen niet verder dan een compromis: “de godsdienst is een
privaatzaak". Hoewel dit op zichzelf juist is - ieder moet toch voor
zichzelf weten wat hij scharrelt in zijn denken - is het natuurlijk niet de
zaak waarom het gaat. Hoewel ieder het voor zichzelf maar moet uitzoeken, is
het toch zo dat godsdienst en geloof onzin zijn. De argumenten voor deze
zaak vinden wij niet in de discussie over geloof en ongeloof, maar in de discussie
over de werkelijkheid zelf.
Voor
meer informatie, zie: Geen God, wat dan! En
over de werkelijkheid
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
|
|