ISOLEMENT ?
De
Vrije Gedachte -no.166 mei 1988
Het gesprek…standpunten,
verschillen, overeenkomsten, vrijdenken, hoe zit het nu werkelijk..?
NAAR het begin
van het artikel
Naar andere
artikelen en Bladwijzer(s)
andersdenkenden,atheistische levenshouding,het
gesprek, hoe zou hetzitten,humanisme,isolement,standpunten,vrijdenken,
vrijdenkers,vrijheid.
Terug naar: de Startpagina
Naar andere
artikelen: Conditionering ; Robot denken ; Op de vlucht voor je eigen denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheďsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheďsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheďsme- zie afl. 32 ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Hoe zit het
nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie
aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De
ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; Conditionering en De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en
dubbelhartigheid ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou
met Jahweh, God en Allah ; Een
korte schets van de menselijke sexualiteit
; GOD
bestaat toch..! hoe zit dat..? ; Een grens te ver (Israël) ;
Bladwijzer(s): Het Gesprek, Standpunten, verschillen en
Overeenkomsten Samen Leven en Samen
Werken Een gesprek voeren..?
Handel drijven bedoelt U..!
Terug naar: de Startpagina
ISOLEMENT..? Het gesprek…standpunten, verschillen,
overeenkomsten, vrijdenken, hoe zit het nu werkelijk..?
Het
valt niet te ontkennen dat het jubileum congres van het Humanistisch Verbond
een heleboel propaganda heeft opgeleverd. Maar wat ik me wel afvraag is of die
propaganda nu wel zo begerenswaardig is als zij lijkt. Op mij is het in ieder
geval overgekomen als een soort reclamestunt. In feite ging het om verhaaltjes
van de politieke kopstukken; zouden die bij de "Vereniging tot bevordering
van het biljartspel" zijn uitgesproken, de vaderlandse media zouden ook
aanwezig zijn geweest.
Welke
eer leg je er mee in samen het kijkglas te vullen met een aantal figuren, die
levensbeschouwelijk nauwelijks boven het niveau van een kleuter uit komen? Wat
is de betekenis van een dergelijke propaganda; brengt dit de mensen dichter bij
het humanisme? Het zou wel eens precies averechts kunnen werken! Bovendien:
heeft degene om wie het werkelijk draaide, namelijk Rob Tielman,
in de pers zoveel publiciteit gehaald? Heeft hij, nu hij voor het open doel
stond, de kans gekregen te scoren? Volgens mij helemaal niet: Zijn rede
moest hij bekorten, althans zo vlug mogelijk afwerken, omdat meneer Lubbers zonodig drie kwartier zijn onbegrijpelijke onzin moest
uitkramen. Rob heeft de kans niet eens gekregen om op de feestdag van zijn eigen Verbond de dingen te zeggen die
nodig gezegd moesten worden: Lubbers had het laatste woord. En dat is nou
precies wat bij de vrijdenkers niet zou gebeuren. Het is misschien wel lekker
warm om in het zonnetje van de groten te
staan, maar het riekt er wel enigszins onaangenaam. Dan maar liever
isolement…..
De
keuze voor vrijheid
Volgens
mij is het niet juist om te stellen dat “De Vrije Gedachte” het isolement
gekozen heeft. In de beginselverklaring staat dat “De Vrije gedachte” het
vrijdenken wil bevorderen. Een dergelijk streven is niet samen te denken
met het kiezen voor het isolement. Het wijst daarentegen op de noodzaak en de
wil om naar buiten te treden. De praktijk wijst ook op niets anders, hoewel
helaas toegegeven moet worden dat hieraan nog heel wat te verbeteren valt. Mede
doordat het praktische werk van de vereniging vrijwel uitsluitend door drie of
vier mensen gedaan wordt, kunnen veel mogelijkheden niet optimaal benut worden,
zodat de stem van de vrijdenkers nogal eens stom blijft. Dat is echter in geen
geval een keuze. Het is een treurig verschijnsel, dat zijn oorzaak in de
mentaliteit van de vrijdenkers zelf vindt en waarin hoognodig verandering moet
komen. Toch is er wel degelijk van een zeker "isolement" te spreken.
Dat is inderdaad het gevolg van een keuze, niet echter de keuze voor het
isolement op zichzelf maar die van de vrijheid. De vrijdenker wil zich niet
uitleveren aan of vereenzelvigen met welke institutie dan ook. Vanuit die idee
is het niet anders dan onvermijdelijk dat de vrijdenkers door die instituties
geďsoleerd worden.
Ik
geef toe dat dit een beetje zielig klinkt en dat het ook de indruk wekt dat wij
de schuld aan een ander willen geven, maar toch is het een feit dat men, als
het puntje bij het paaltje komt, de vrijdenkers niet lust. Daaraan hebben die anderen
geen schuld en evenmin de vrijdenkers; het zit gewoon in de loop der dingen. In
een wereld van (machts)groepen is de zelfbewuste
enkeling een paria. Als men dat niet incalculeert in het vrijdenken, heeft men
er naar mijn idee niet veel van begrepen. Het vrijdenken is zo aardig niet ten
aanzien van al datgene dat vastgelegd, collectief en machtzoekend
is. Als iemand dat niet leuk vindt en prefereert een geziene gast te zijn bij
regelaars, bestuurders en voorschrijvers, dan doet hij er beter aan zijn
vrijdenken maar onder de korenmaat te steken. Zo deden bijvoorbeeld de
vrijdenkers van kort na de tweede wereldoorlog, toen zij in de waan verkeerden
dat er een nieuwe, vrijheidslievende maatschappij opgebouwd zou worden. Het
resultaat was dat de beweging bijna uitstierf en wij daarvan nu nog de wrange
vruchten plukken. Juist door dat "onder de korenmaat steken" en
meegaand worden heeft "De Dageraad" zo'n gevoelige klap gekregen,
niet door een of ander zelf gekozen "isolement" en zeker niet door
het onnodig worden van een radicale atheistische
levenshouding.
Het
is niet mogelijk ergens anders te leven dan in de maatschappij en de
samenleving waarin je op dit moment vertoeft. Dit betekent dat je onder alle
omstandigheden je rol zult spelen, temidden van de
andere mensen. Het is dus niet de vraag of je een rol speelt, want
daarin heb je als mens geen keuze. Maar het is wel de vraag welke rol je voor
jezelf wenst te spelen. Het antwoord op die vraag wordt bemoeilijkt door een
aantal vooronderstellingen, die als vanzelfsprekendheden in onze cultuur ingebakken
zitten. Zo denkt vrijwel iedereen dat met elkaar samen leven en werken
betekent dat je je zou moeten inpassen in en aanpassen aan het geldende
systeem; dat je een lid van het team zou moeten worden. Jezelf afzonderen is
uit den boze, het geeft blijk van een asociale houding, je wilt je rol niet
spelen. Dit nu is zo'n ondoordachte vooronderstelling, want ten eerste kan je
je rol niet niet spelen, en ten tweede is het nog
maar de vraag of de samenleving en de maatschappij het best gebaat zijn bij
aangepaste mensen, die in alles braaf meedoen. En eigenlijk is dit helemaal
niet de vraag. De mensen die zich onttrekken aan het systeem onttrekken zich in
feite aan de dwangvoorstelling dat een mens pas dan een goed lid van
maatschappij en samenleving zou zijn als hij zich gehoorzaam in laat lijven. De
mening dat je je zou isoleren als je onaangepast wenst te blijven komt voort
uit die dwangvoorstelling. In werkelijkheid echter kan een samenhangende
mensheid niet bestaan zonder tegenstellingen en daarom is het een heel kwalijk
verschijnsel dat in onze wereld de tegengestelde krachten nog altijd
beschouwd worden als vijanden die geďsoleerd moeten worden, omdat zij komen met
iets dat ongewenst is vanuit de dwangvoorstelling. Wat de vrijdenkers betreft
zou je je dan af kunnen vragen welk alternatief er is. Moet je het feit dat je
geďsoleerd wordt trachten op te heffen door aan het systeem deel te gaan nemen,
of moet je gewoon doorgaan je eigen ideeën uit te dragen zonder je om het
isolement te bekommeren? Ik denk dat je het laatste zou moeten doen.
Het
behoort tegenwoordig tot de goede toon in gesprek te blijven met
andersdenkenden. Iedereen knikt automatisch goedkeurend bij het vernemen van
deze slogan. Merkwaardig is echter wel, dat het bijna iedereen ontgaat dat er
helemaal geen gesprekken gevoerd worden. Er worden standpunten gegeven en
uitgewisseld en die standpunten worden vergeleken, onderzocht op verschillen en overeenkomsten,
om vervolgens in de vorm van een compromis op elkaar aangepast te worden of
juist niet. Dat is echter geen gesprek voeren, dat is handeldrijven. Daarbij is
niemand er op uit om met elkaar uit te zoeken hoe de dingen zitten. Ieder meent
voor zich te weten hoe het zit, en nu maar proberen "tot elkaar te
komen". Ik ben van mening dat het vrijdenken er niet bij gebaat is als wij
zouden wensen met allerlei voor ons denken onhoudbare standpunten tot een
compromis te komen. Het is verkeerd en zinloos om op een dergelijke wijze in
gesprek te zijn. “Zo’n discussie” met andersdenkenden drijft je alleen
maar in de hoek, omdat het nu juist die grote meerderheid van eenvormig
andersdenkenden is, die in een wereld als de onze de macht in handen heeft. Men
staat je hoogstens welwillend toe zo nu en dan iets te zeggen. Geheel anders
staan de zaken er voor als "het gesprek" nu eens werkelijk inhoud zou
krijgen, als men er van beide kanten van uitging dat het niet om standpunten
gaat, maar om de vraag: "Hoe zou het zitten". Aan een
dergelijk gesprek zou “het naar elkaar luisteren" voorondersteld zijn, het
nauwkeurig en onbevooroordeeld meedenken met de gedachtegang van de ander. Als
het om zo'n gesprek zou gaan, dan zijn de vrijdenkers de eerste om er aan deel
te nemen. Zij staan er trouwens om bekend liefhebbers van gesprekken te zijn.
Een (verlichte) dominee zei een keer tegen mij dat hij juist met vrijdenkers de
beste en leerzaamste gesprekken over god had gehad. Er is een schijnbare
paradox: met vrijdenkers valt niet te praten in de zin van handelen en
onderhandelen, maar in de zin van met elkaar nadenken over de dingen zijn het
de meest openstaande mensen die ik ken. Zij zijn niet intelligenter dan de
anderen en ook niet beter - zij staan veel meer open voor ideeën en
gedachtegangen.
Andersdenkenden
in het maandblad
Over
het maandblad is het volgende te zeggen: naar mijn idee is dat blad er in de
eerste plaats om aan al die verschillende en boeiende aspecten van het
vrijdenken een stem te geven. In zoverre biedt het alle ruimte aan
andersdenkenden. Het is waar dat er regelmatig stukken van dezelfde schrijvers
in verschijnen, maar dat betekent niet dat er eenvormig gedacht wordt. Op het
ogenblik bijvoorbeeld zou je best van “een polemiek" over het feminisme
kunnen spreken. En straks gaat het weer over een ander aspect van het
vrijdenken. Maar willen wij nu ook nog mensen aan het woord laten die al
eeuwenlang de media ter beschikking hebben en van wie wij de standpunten al
uitvoerig kennen? Willen wij weer de verhalen lezen over god, over de politiek
en in het algemeen over de gehoorzaamheid aan iets hogers? Verhalen waar mee je
toch de gehele dag geconfronteerd wordt en die allemaal hetzelfde zijn. Mij
dunkt dat dat nauwelijks meer stof tot overdenking geeft. Tegen de tijd dat die
andersdenkenden werkelijk eens met een idee komen, zullen zij zeker ruimte in
ons maandblad krijgen. Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat dit nodig
of wenselijk zal zijn. Bovendien - en dit is een vraag aan Paul Cliteur - in welk, vanuit een levensbeschouwing geschreven,
blad is er wel ruimte voor principieel andersdenkenden? Is dit bijvoorbeeld het
geval met "Rekenschap", waarin hij zelf (uitstekende) artikelen
schrijft? In dat blad wordt de discussie toch ook gevoerd binnen het kader van
de humanistische filosofie en doorgaans toch ook door dezelfde mensen. Als het
gaat om de verheldering van het denken bepaalt juist dat het karakter van je
publicaties en zijn dogmatische denktradities, omdat ze op grond van die
traditie bekend zijn, hoogstens een vermelding waard. Echter geen uitvoerige
betogen. Overigens betekent het bovenstaande niet dat ik helemaal tevreden zou
zijn over de kwaliteit van ons maandblad en ook niet dat ik zou vinden dat de
mogelijke verschillende gedachten over het vrijdenken en zijn consequenties
voldoende duidelijk tot hun recht komen. Ik vind dat namelijk helemaal niet,
maar dat neemt niet weg dat ik de opzet en de bedoeling van ons blad wel goed
vind. Gelukkig kan het altijd beter, maar daarvoor hebben wij de medewerking
nodig van nog veel meer vrijdenksters en vrijdenkers.
Bovenstaande
tekst is geschreven:
Door
Jan Vis, filosoof.
Naar andere artikelen: Conditionering ; Robot denken ; Op de vlucht voor je eigen denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheďsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheďsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld..? zie no. 27. ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheďsme- zie afl. 32 ; Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21
; Hoe zit het
nou met god ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie
aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse
Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De
ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; Conditionering en De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en
dubbelhartigheid ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou
met Jahweh, God en Allah ; Een
korte schets van de menselijke sexualiteit
; GOD
bestaat toch..! hoe zit dat..? ; Een grens te ver (Israël) ;
Terug naar: de
Startpagina
Pagina's
zijn door mij uit het tijdschrift van De Vrije Gedachte-no.166 mei 1988
overgenomen.
Aangezien
de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen,
is het citeren uit mijn werk zonder meer
toegestaan. Wel echter zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld
gaat van een duidelijke bronvermelding! (Jan Vis)
|
|