Voor welke vrijheid kiest U…?

mei 1977

Naar het begin en de bladwijzers

 

een vrij mens,het liberale vrijheidsbegrip,liberalisme,macht,onvrijheid,ruimdenkendheid,voor welke vrijheid kiest u,vrijheid,zelfontkenning.

 

 

Terug naar: de Startpagina

 

 

 

 

 

Naar andere artikelen: Conditionering ; Robot denken ; Op de vlucht voor je eigen denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheďsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheďsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheďsme- zie afl. 32 ;  Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27  ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en dubbelhartigheid  ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou met Jahweh, God en Allah ; Een korte schets van de menselijke sexualiteit ; Een grens te ver (Israël) ; Kunnen moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; Is er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..?  Briewisseling- Geweld- Godsdienst- Geloof ; Vrijheid van Godsdienst ; Kan alles maar..!-zie bladwijzers Cultuurfilosofische Opmerkingen-o.a. Verveling, verlies van houvast, Islam’s succes ; de kunst; het schone verschijnsel ; Samenleving, Maatschappij en Gezin ; Filosofie van de kunst ; Artikelen betreffende o.a. Moslims / ISLAM ; Proces v/d Eeuw tegen alle ingezetenen van Nederland.!.? ; De KUNST van het FILOSOFEREN ; Hoe zit het nou met God ; het toenemend belang van het atheďsme ; Onvrijheid ; Veiligheid ; Het milieu ; Het Buitenechtelijke - Overspel - Liefde - zie bladwijzers ; Het HUWELIJK is een belediging voor de LIEFDE - zie bladw. ; Houden van...Liefde...Trouw ; Overspel - De sexualiteit is geen huwelijks-aangelegenheid - zie bladw. ; Overspel/Huwelijkswet ; Wilders ; Proces van de EEUW(telegraaf) ; Over de ISLAM, DE VRIJE MENINGSUITING en HET BELEDIGEN ; Reciteren van heilige schriften- nr. 23 ; Veiligheid ;  JEZUS-zie bladw.  ;  Vrijheid van godsdienst ; Sociaal Democratie-1- zie bladwijzers ; Zijn Godsdiensten achterlijk ?-zie afl. 40 ; In tegenstelling tot de Islam hebben het Jodendom en het Christendom een geheel eigen intuďtieve basis.-zie afl. 64

 

 

Voor welke vrijheid kiest U…? (mei 1977)

 

 

Naar bladwijzers:  dictatuur ; Liberalisme ; Democratie ; Zelfvertrouwen ; VRIJHEID ; de progressieve mens ; Welk karakter moet die Overheid hebben ; De overgave aan god..Vrijheid? ;

 

Nu de verkiezingen weer voor de deur staan sloven de politici zich uit om de gunsten van het publiek te winnen. Op de politieke markt prijzen zij hun waren aan: de ene belofte klinkt nog schoner dan de andere en al die beloften zijn gebaseerd op een volstrekt logisch doordacht model van de maatschappij waarin wij leven... althans, zo wordt ons voorgespiegeld. Dat het evenwel met die volstrekt logische gedachtegang zo'n vaart niet loopt, of beter dat het uitgangspunt van waaruit die gedachtegang wordt opgebouwd in bijna alle gevallen uiterst dubieus is, dat moge blijken als wij één van de kreten eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Ik denk aan de kreet: vrijheid die door alle politici met enige geestdrift naar voren wordt gebracht, waarbij er kennelijk van uitgegaan wordt, of: op gespeculeerd wordt, dat dit woord voor iedereen dezelfde betekenis heeft. Het woord vrijheid wordt gehanteerd alsof het een formule was, een formule met een voor iedereen gelijke waarde. Echter, het begrip 'vrijheid' heeft voor niemand precies dezelfde waarde, gebonden als dit begrip is aan de omstandigheden waarin ieder mens is komen te verkeren. Het is onmogelijk al deze variaties te analyseren want er zijn er net zoveel als er mensen zijn.

Maar wel kunnen wij groepen van variaties analyseren, voor zover die groepen gekenmerkt worden door bepaalde algemene inzichten. Ik wil dan een onderscheid maken tussen een viertal betekenissen van het begrip vrijheid, en ik houd daarbij de volgorde aan zoals die in de ontwikkelingsgeschiedenis van de mensheid noodzakelijk voor de dag komt.

 

 

Daar is dan als eerste het christelijke vrijheidsbegrip. Daarbij staat altijd centraal de gedachte dat de mens als 'individu' op de een of andere wijze opgeheven dient te worden. Het draait dus om de 'ontkenning' van de individu. Als tweede is er het liberale vrijheidsbegrip, en dat is geworteld in de mens die zich van zichzelf als 'individu' bewust is geworden, met als gevolg dat die mens zichzelf als zodanig doorzet. Hier is dus te spreken van de mens die zichzelf als individu 'bevestigt’. Als derde is er het democratisch socialistische begrip van vrijheid. Dit vrijheidsbegrip heeft als inhoud dat de mens als 'individu' algemeen erkend is, terwijl de betekenis ervan de volgende is: die algemeen erkende individuele mens heeft zich qua vrijheid aan te passen aan de groep waartoe hij behoort. Die groep kan zijn de partij, maar het kan - in groter verband - ook de staat zijn. We kunnen zeggen dat de erkende mens 'zichzelf beperkt'.


 

Tenslotte onderscheid ik nog de moderne progressieve mens, en die mens maakt er een begin mee de zichzelf opgelegde beperkingen op te heffen, waarbij als eerste dit moment op de voorgrond treedt dat deze mens wil functioneren in de maatschappij waarin hij leeft. Hier heeft de vrijheid dus een functionele betekenis en het is tot deze betekenis dat de cultuurontwikkeling van de mensheid in onze dagen gekomen is.

 

Die ontwikkeling gaat in de toekomst verder totdat tenslotte de laatste mogelijkheden zijn waargemaakt, maar speculeren op deze mogelijkheden heeft in de praktijk van het maatschappelijk leven geen zin, juist omdat het voorlopig alleen nog maar mogelijkheden zijn en nog lang geen werkelijkheden. Voorlopig moeten wij nog genoegen nemen met het feit dat er een overheid boven ons staat en dat wij doormiddel van een keuze moeten bepalen welk karakter die overheid zal hebben. En dan ligt het in de logica dat wij moeten proberen een overheid te kiezen die zoveel mogelijk overeenkomt met datgene dat zich in ons tijdsgewricht aan het realiseren is. En elke overheid die zich vanuit allerlei opvattingen niet met de huidige ontwikkeling wenst bezig te houden - en die dus noodzakelijk teruggrijpt op vroegere normen - moet de macht zoveel mogelijk worden onthouden. De moderne progressieve mens noemt zich graag socialistisch, maar terecht wijzen velen er op dat zijn streven weinig met socialisme te maken heeft. Terecht, voor zover we onder socialisme verstaan: democratisch socialisme. Want de progressieve mens lost, in zijn wil om te functioneren, in zijn wil om volwaardig naar eigen krachten méé te doen, de beperkingen van de groep op. Of, zo u wilt; ontkent de dictatuur van de partij. Wij zien dan ook dat er bij de progressieven weinig eenheid is en dat het steeds weer onmogelijk blijkt één gesloten front te vormen tegen aan de mens vijandige manipulaties. Telkens weer verbreekt de progressieve mens het verband van de groep, en dit is logisch omdat die mens zelf als individu wil functioneren. Het gaat hem er steeds om zijn eigen menselijke kwaliteiten tot bewustzijn te brengen en daarbij spoort hij de anderen er toe aan hetzelfde te doen. Hij beseft dat alleen dan een maatschappij kan deugen als een ieder naar zijn volle vermogen meedoet. Wij zien dus een zich oplossen van de groep ter wille van een werkzaamheid in de afzonderlijke mensen. Die werkzaamheid ligt uiteraard aan de basis van de maatschappij en het is begrijpelijk dat hij duidelijke anarchistische trekken vertoont...

 

Om het christelijke vrijheidsbegrip te doorgronden is het noodzakelijk om de verhouding te bepalen tussen de mens enerzijds en de 'hogere macht' anderzijds. Zonder die 'hogere macht, is de idee van de christelijke vrijheid volkomen onzinnig. Het is niet mogelijk om vanuit louter menselijke overwegingen ook maar de geringste logica te ontdekken in de christelijke gedachtegang wat betreft het begrip vrijheid. Hoe kan een mens zich vrij weten als hij zichzelf geen enkele wezenlijke waarde toekent en slechts een willekeurig speeltuig is van een machtige figuur die hij god noemt? Toch is in de zelfontkenning het kernpunt van de christelijke vrijheid gelegen. Er is in die zelfontkenning wel een aspect dat logisch houdbaar is omdat de mens als alleen -maar-individu, als alleen-maar-IK, de moordenaar van zijn medemens is. Die IK figuur moet dus op de een of andere manier verdwijnen, maar - in tegenstelling tot de christelijke opvatting - geschiedt dit niet door de eenzijdige ontkenning daarvan. Ontkenning van de mens als IK betekent ontkenning van alle menselijke mogelijkheden en betekent dus ook dat het leven voor de mens en de mensheid zonder uitzicht is. Het geschiedt echter zo dat de mens tenslotte door zichzelf hééngaat en om dat te kunnen moet hij niet zichzelf als IK ontkennen maar juist zoveel mogelijk bevestigen. Deze verwerkelijking vindt dan ook in de cultuurontwikkeling plaats. De mens moet zichzelf als IK leren kennen.

 

Hij moet zichzelf als IK ontwikkelen en tenslotte daaruit de consequenties voor zichzelf en dus ook voor de anderen trekken. In het christelijk denken is de hogere macht de enige, die werkelijk van belang is. In de verhouding tussen de mens en die hogere macht is de laatste steeds de bepalende. De mens is ten alle tijde de ondergeschikte, maar dit ondergeschikt-zijn is wel op twee manieren denkbaar. We kunnen het namelijk denken vanuit die 'hogere macht' en we kunnen het denken vanuit de mens. Met de volgende resultaten: vanuit de eerste mogelijkheid is het de ‘hogere macht' die de mens onderwerpt. Van buitenaf wordt de mens verpletterd zonder dat hij ook maar enige kans heeft aan dat lot te ontkomen. Zelfs als hij zich beroept op zijn 'vrije wil' mag dat niet baten; tot op zekere hoogte kan hij doen wat hij wil - onderworpen is hij toch. We kunnen hier spreken van een 'totale dwingelandij' en deze situatie treffen wij aan in het roomse christendom. De macht die over de mens gesteld is is absoluut autoritair. En de mensen die deze macht vertegenwoordigen vertonen hetzelfde kenmerk. Zij zijn zelfs zozeer autoritair dat zij zich bij gelegenheid een zekere mate van ruimdenkendheid kunnen veroorloven, mits de mensen maar onderworpen blijven en daarvan op gezette tijden blijk geven. De biecht is hiertoe een geraffineerd middel. De tweede mogelijkheid is deze: het is de mens zelf die zich onderwerpt aan de 'hogere macht'.  Dit is het geval in het protestantse christendom. Deze mens geeft zich dus over en hij onthoudt zich dus welbewust van elk verzet. De protestanten spreken dan ook graag van de overgave aan god en zij gaan daarbij zelfs zover dat zij zich een dienstknecht noemen. In feite hebben zij zich tot slaaf vernederd. De vrijheid van deze mens is in de totale gehoorzaamheid gelegen, maar die gehoorzaamheid moet hij zelf opbrengen, vandaar dat hij zich beijvert om Gods geboden op te volgen. Het individu-zijn is geheel en al taboe en van ruimdenkendheid is geen sprake: het gaat er om de 'smalle weg' te volgen zonder ook maar even daarvan af te wijken.

Als deze christelijke mensen, roomsen zowel als protestanten, propaganda maken voor de 'vrijheid', dan kan dit nooit anders dan een aan de mens vijandige zaak zijn. Het doet er daarbij in het geheel niet toe hoe die zaak voorgesteld wordt, onveranderlijk moet de werkelijke inhoud van die vrijheid de onvoorwaardelijke onderwerping zijn, de onderwerping aan god. Dat zou zo erg niet zijn als die god als iets zinnigs gezien werd, zoals bijvoorbeeld bij Spinoza het geval is. Maar wij hebben te maken met een god die zijn waarheid 'geopenbaard' heeft buiten alle begrip om en dat betekent dat de mens gehouden is zich aan de onzin te onderwerpen. Maar afgezien daarvan: elke onderwerping is menselijk onhoudbaar. De onhoudbaarheid van de menselijke onderwerping vertoont zich als eerste in het liberalisme. We hebben nu te doen met een mens die niet van zins is zijn eigen individualiteit weg te cijferen, integendeel, het gaat hem om de bevestiging daarvan. Omdat hij in dit streven om te beginnen alleen nog maar zichzelf op het oog heeft, zet hij zichzelf door zover hij kan. Pas als hij onoverkomelijke weerstand van anderen ondervindt is hij bereid enigszins in te binden, zonder daarbij overigens van zijn strevingen af te zien. Hij blijft attent op elke mogelijkheid zich nog breder te maken. Hij is er voortdurend op uit, zijn kansen te grijpen. Dit zichzelf breed maken gaat natuurlijk samen met en concentreert zich doorgaans op het bezit. Hoe meer bezittingen, hoe groter macht en daardoor ook een grotere mogelijkheid zich als een vrij mens te laten gelden. Bezit en macht betekenen vrijheid. Het is duidelijk dat hier ook de grond ligt voor het individuele kapitalisme en het is evenzeer duidelijk dat deze zaak in principe onvrijheid voor 'de anderen' betekent. Evenwel ligt deze onvrijheid niet in de beknotting van de vrijheid zelf maar in het ontbreken van levensmogelijkheden. Voor die anderen blijft immers niets over. Terecht wordt er gezegd: het liberalisme waarborgt de vrijheid om te creperen.

 

Het moderne liberalisme voert ook het begrip democratie in haar vaandel. Maar het is gemakkelijk na te gaan dat deze democratie er niet is om de wereld voor allen leefbaar te maken, maar om de wereld voor vélen leefbaar te maken. Die vélen namelijk die zich ook breed gemaakt hebben. In feite regelen de liberalen dus de zaken voor individuele kapitalisten: de ondernemers. Werkende mensen zijn er slechts voor zover zij het bestaan voor deze lieden mogelijk maken en het 'volk' - dat er tegenwoordig ook graag bijgehaald wordt is er slechts als tegenstelling tot de individu die zichzelf heeft wéten te bevestigen. Die tegenstelling is de rechtvaardiging van de machtige enkeling. Het vrijheidsbegrip van de liberalen heeft een dodelijke inhoud.

Het dodelijke van deze inhoud is gelegen in de omstandigheid dat de één niet daar kan zijn waar de ander reeds is. Als deze ander zich bevestigd heeft is de één ontkend, niet omdat hij niet aanwezig mag zijn, maar omdat hij niet aanwezig kan zijn.


En dit is het bedrieglijke van het liberalisme: het erkent ieders volledige vrijheid en juist daardoor verstikt het al diegenen die niet boven het gemiddelde zijn uitgekomen. Het is deze verhouding die de kiem voor het socialisme heeft voortgebracht. Wat dan voor de dag komt is de mens die zich van zichzelf als individu bewust is en het is de mens die zich vrij weet, maar het is vooral de mens die zichzelf beperkt omdat hij samen met anderen in een gemeenschap leeft. De zelfbevestiging als individu is dus gebonden aan de normen van de groep. Deze groep moet in stand gehouden en zo mogelijk versterkt worden, mede in verband met het feit dat een dergelijke groep macht kan uitoefenen. En die macht is noodzakelijk om levensmogelijkheden te scheppen voor diegenen die als lid van de verdrukte massa ten onder dreigen te gaan. Kenmerkend is dus voor het socialisme dat de éne individu de andere herkent en erkent en zo komt tot de vorming van de groep.

 

Het is een misvatting te menen dat het socialisme streeft naar werkelijke menselijkheid. Het streeft veeleer naar beperking en omdat dit het geval is houdt het een nieuw gevaar in: het gevaar dat de groep een eigen leven gaat leiden. Zo ontstaat de dictatuur van de partij en die dictatuur wordt vertegenwoordigd door de partijbonzen. De verhouding is nu omgekeerd in plaats van dat de mensen zichzelf ter wille van de groep beperken gaat de groep inzake de beperking de dienst uitmaken. Dit is gebeurd in het Russische socialisme; zoals bekend is het thans niet eens meer mogelijk dat de individuele mens zelfs maar méédenkt over het wel en wee van zijn groep. Een dergelijke ontwikkeling vertoont fascistische trekken en het is niet zo'n grote stap van de groepsdictatuur naar de dictatuur van de leider die in persoon de alles overheersende groep vertegenwoordigt. In ons land hebben deze zaken op grond van allerlei factoren geen kans gehad. Maar toch is een zekere behoefte om zich overal mee te bemoeien niet te ontkennen.


Gelukkig heeft dat vele positieve aspecten, vooral omdat we nog lang niet af zijn van de manipulaties van de christelijken en de liberalen. Maar wij mogen de ogen toch niet sluiten voor het gevaar van een zich doorzettende staatsbemoeiing. Er is nu eenmaal een sterke neiging binnen het democratisch socialisme om de staat te stellen in de plaats van de mensen. Wat zich de laatste jaren aan het ontwikkelen is en wat ik het progressieve pleeg te noemen (meer omdat iedereen het zo noemt dan omdat dit woord zoveel zegt), vertoont een duidelijke reactie op het democratisch socialisme. Maar deze reactie moeten wij wél onderscheiden van die van de christelijken en de liberalen. De laatsten willen oude waarden handhaven, zij willen dus de noodzakelijke voortgang tegenhouden en er zijn zelfs tekenen die er op wijzen dat zij 100 jaar terug willen. Een dergelijke reactie is geworteld in twee grootheden: ten eerste de angst die behoort bij het gemis aan zelfvertrouwen en ten tweede de arrogantie van de autoriteit. Twee grootheden dus die nu niet bepaald een waarborg voor een gezonde samenleving bieden. De reactie van de ‘progressieve' mensen op het socialisme is vooral gericht tegen het vastgelegde, het gereglementeerde: tegen de betutteling en de kleinsteedse behoefte om het eigen nest veilig te stellen. De 'progressieve' mens is door deze familiegeest heen en voor hem geldt er slechts één doel: ervoor te zorgen dat alle mensen levensmogelijkheden hebben, in materieel zowel als geestelijk opzicht. Want op grond van die mogelijkheden kan de mens functioneren. Natuurlijk ligt ook hierin weer een gevaar besloten: dit gevaar namelijk dat de 'progressieve' mens alle verhoudingen in het menselijk leven als functies gaat zien, met de computermens als noodlottig gevolg. Een dergelijke mens is er ook niet best aan toe, hij is het slachtoffer van zijn eigen berekeningen geworden. Zover is het echter nog niet. Voorlopig staan wij straks voor de vraag: wat kiezen we. Eigenlijk kan dit nauwelijks een vraag zijn omdat we in wezen geen keuze hebben.

Je kunt toch niets anders doen dan meegaan in je eigen ontwikkeling en die ligt op het ogenblik bij datgene dat ik ‘progressief’ genoemd heb.

 

no.76-mei 1977

 

 

Bovenstaande tekst is geschreven:

Door Jan Vis, filosoof.

Terug naar: de Startpagina

 

Naar andere artikelen: Conditionering ; Robot denken ; Op de vlucht voor je eigen denken ; Het gelijk en de dialoog ; Eenzaamheid en onvrijheid ; Het toenemend belang van het Atheďsme ; Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof ; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; God bestaat niet ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheďsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Toch nog een Theocratie- zie afl. 18 ;  Ongewenst atheďsme- zie afl. 32 ;  Verbieden van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert / onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27  ; De heilige wet-De Sjari’a ; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; De ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en dubbelhartigheid  ) ; Behoort Israël tot de Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de Palestijnen, ; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou met Jahweh, God en Allah ; Een korte schets van de menselijke sexualiteit ; Een grens te ver (Israël) ; Kunnen moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ; De Islam ; Het staat in de Koran- zie aflevering 36 ; Is er dan toch een GOD..? Hoe zit dat..?  Briewisseling- Geweld- Godsdienst- Geloof ; Vrijheid van Godsdienst ; Kan alles maar..!-zie bladwijzers Cultuurfilosofische Opmerkingen-o.a. Verveling, verlies van houvast, Islam’s succes ; de kunst; het schone verschijnsel ; Samenleving, Maatschappij en Gezin ; Filosofie van de kunst ; Artikelen betreffende o.a. Moslims / ISLAM ; Proces v/d Eeuw tegen alle ingezetenen van Nederland.!.? ; De KUNST van het FILOSOFEREN ; Hoe zit het nou met God ; het toenemend belang van het atheďsme ; Onvrijheid ; Veiligheid ; Het milieu ; Het Buitenechtelijke - Overspel - Liefde - zie bladwijzers ; Het HUWELIJK is een belediging voor de LIEFDE - zie bladw. ; Houden van...Liefde...Trouw ; Overspel - De sexualiteit is geen huwelijks-aangelegenheid - zie bladw. ; Overspel/Huwelijkswet ; Wilders ; Proces van de EEUW(telegraaf) ; Over de ISLAM, DE VRIJE MENINGSUITING en HET BELEDIGEN ; Reciteren van heilige schriften- nr. 23 ; Veiligheid ;  JEZUS-zie bladw.  ;  Vrijheid van godsdienst ; Sociaal Democratie-1- zie bladwijzers ; Zijn Godsdiensten achterlijk ?-zie afl. 40 ; In tegenstelling tot de Islam hebben het Jodendom en het Christendom een geheel eigen intuďtieve basis.-zie afl. 64

 

 

Artikel werd geplaatst in de uitgave "IN NIETS NEUTRAAL" van De Vrije Gedachte te Rotterdam.

Aangezien de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten, maar juist voor alle mensen, is het citeren uit dit artikel zonder meer toegestaan.

Bronvermelding wordt echter wel op prijs gesteld.

 

website analysis
website analysis

website analysis
online hit counter