Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Saamhorigheid-zie
bladwijzers,
Samen leven en werken-zie bladwijzer,
Samen-bladwijzers uit Een Korte schets
van de Menselijke Seksualteit,
Samenhang
; incidenten zonder samenhang-zie nr. 63
uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Samenhang-1
; ik en mijn samenhang-zie bladwijzers,
Samenhang-2 ; Ik en mijn Samenhang-zie
bladwijzers uit “Trouw aan”,
Samenhang-3-zie bladwijzers van Beweging en
Verschijnsel deel 1,
Samenhangende
verhoudingen-zie nr. 53 uit
Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Samenleving
; Bemoeienis van de samenleving-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Samenleving
; de idealiteit van de samenleving- nr. 35,
Samenleving
; de samenleving als machine- nr. 32,
Samenleving
; de samenleving als middelmaat-zie nr. 49,
Samenleving
; de samenleving is gelijk een lichaam-zie afl. 34,
Samenleving
; De samenleving is niet berekenbaar, (De liefde is de moderne mens een probleem, een last.)
Samenleving
; De Samenleving-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Samenleving
; de samenleving-zie nr. 41,
Samenleving
; Investeer belangeloos in een gezonde samenleving,
Samenleving ; Macht / Veiligheid / Verzorging (het
veilig stellen van een samenleving),
Samenleving ; Politici ; De samenleving dienen..?; zie
aflevering nr.1,
Samenleving ; verdienen aan de samenleving-zie afl.
01,
Samenleving
als winstobject-zie nr. 06,
Samenleving dienen-zie afl. 01,
Samenleving
is niet berekenbaar- zie bladwijzers
uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Samenleving; de samenleving is volstrekt geen
economische grootheid- zie nr. 16,
Samenwerken
; de behoefte tot samenwerken-zie nr. 04,
Samenwerken vanuit
het besef dat…afl.9a
Sartre
en het communisme- nr. 21,
Schepping(s)verhaal-zie afl. 03, 37, 43, 44, 69
Scheppingsverhaal-zie
bladwijzers,
Schild ;
Ruimteschild-zie nr.19 uit Alledaags
Commentaar 1t/m40,
Schizofrenie-Culturele
Schizofrenie-zie bladwijzers uit Vrouw en Wereld,
Schizofrenie-multiculterele schizofrenie-zie bladwijzers uit Alledaags
Commentaar 1t/m40,
Schizofrenie-zie
bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73
Schizofrenie-zie
bladwijzers uit Filosofie van de Tak op de Tak nr.3,
Scholastiek ; terugkeer van de Scholastiek-zie afl.
01,
Schoonheid
; ontbreken van schoonheid-zie nr. 63,
Schoonheid
en liefde-zie nr. 19,
Schoonheid
en liefde-zie nr. 41,
Schoonheid
en mooi vinden- nr. 27,
Schoonheid
en waarheid- nr. 30,
Schuld
; onvermijdelijke schuld-zie nr. 19,
seksualiteit
/ seks/ pornografie,
Seksualiteit
; de machtsfactor in de
seksualiteit,
Seksualiteit ; de machtsfactor in de seksualiteit,
Seksualiteit ; de verloedering van de Seksualiteit,
Seksualiteit ;
Elke prikkel vraagt om meer. Hoe zit dat..?
Seksualiteit
; geen enkele bedoeling
Seksualiteit ; wat is seksualiteit,
Seksualiteit ;( de macht en de seksualiteit ),
Sharia- de Heilige Wet-Sjaria,
Sjaria- de Heilige Wet-Sjaria,
Slachtoffers ; arme slachtoffers- zie aflevering 38,
Slavernij
; economische slavernij-zie nr. 18,
Slavische
eigenaardigheden-zie nr. 12,
Slavische ideologie-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Slechte mensen-zie de bladwijzers van “De grote Vierslag”,
Slotaccoord
; de mens als slotaccoord-zie nr. 67,
Slotaccoord ; Het Ontstaan van het Heelal/Kosmos/Universum t/m het Slotaccoord “De Mens”,
Sneuvelen
voor de Vrede-nr.13-uit Alledaags Commentaar,
Sociaal
bewustzijn van de gewone mensen-zie nr. 73,
Sociaal
Democratie-1-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Sociaal
Democratie-2-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Sociaal
Democratie-3-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Sociaal
Democratie-4-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Sociaal
Democratie-5-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Sociaal
Democratie-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,
Sociaal Democratie-zie bladwijzers uit Dat
verfoeilijke individualisme,
Sociaal Democratie-zie bladwijzers uit De Grote
Vierslag,
Sociaal
Democratie-zie bladwijzers uit De Ontwikkeling van de West Europese Cultuur,
Sociaal
Democratie-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Sociaal democratie-zie nr. 66-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Sociaal
zenuwstelsel ; communicatie als sociaal zenuwstelsel-zie nr. 16,
Social engineering-zie nr. 03,
Sociale
bewogenheid-zie bladwijzers,
Sociale
dienstplicht-zie nr. 66,
Socialer
worden ; de mensen moeten socialer worden..!
Socialisme
; Het socialisme is dood…Leve het
socialisme…!,
Socialisme
; het socialisme-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Socialisme ; Vrijsocialisme en Religie,
Socialisme
als Staatsterrorisme-zie nr. 04,
Socialisme,
Sociaal Democratie, Communisme-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Socialistische
partijen-zie nr. 66,
Socrates
; Socrates als niet-weter- nr. 38,
Socrates
en vrijdenken-zie nr. 46
Soennieten en Sji'ieten: zie Islam
Solidariteit ;
gebrek aan solidariteit en gemeenschapszin,
Solidariteit
en verantwoordelijkheid,
Spanning- zie
bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Spanningen ; Zie: Relatieproblemen / geven en nemen /
houden van / rampspoed van de liefde,
Spanningen-1-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Spanningen-2-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Spielerei
van dames en heren- nr. 27,
Spiritualiteit
; resultaat van moderne spirituliteit-zie nr. 50,
SPORT ; Verdienen aan de SPORT is een GEMEENHEID, het is, menselijk gesproken, MISDADIG-zie nr.5.,
SPORT een BROODWINNING..? – zie bladwijzers,
Sport en winnaar- zie
bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Sportief..?-2-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel2,
Sportieve
als het artistieke spel-uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Sprookje ; atheïstisch sprookje-zie bladwijzer,
Sprookjes ; De betekenis van mythen, legenden en
sprookjes, zie nr.30
Sprookjesvertellers ; de Bijbel, de
Vier Evangelien, Meesterlijke sprookjesvertellers,
Staat
; Kerk en Staat in Nederland,
Staat ; scheiding van Kerk en Staat (dienaressen van
God),
Staat-De Staat; Onderhorig aan de Staat (naar het begin v/h artikel ),
Staatsterrorisme
; socialisme als Staatsterrorisme-zie nr. 04,
Staken-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Staken–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van
het Denken”,
Stap ; een stap verder-zie nr. 15,
Stelen
/ Diefstal ; Is diefstal ook een geestelijke storing?,
Stellige uitspraken-zie nr. 18,
Stellige uitspraken-zie nr. 21,
Stemmen !
? ; Overheid; moderne politici ; Voorlichting of Indoctrinatie; Opvoeden, zie
“de kloof”,
Sterven ; menswaardig sterven,
Stoffelijke
systeem ; het stoffelijk systeem- nr. 38,
Straf, schuld,
vergelding, wraak, zedendelicten, vergeving,
Strenge
universele waarheden- nr. 22,
Structuren
; verinniging van structuren- nr. 28,
Subjectief en Objectief-zie nr. 20,
Subjectieve voorstelling-zie nr. 26,
Superieure momenten-zie nr. 61
Survival
of the fittest-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Survival
of the fittest-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Survival of the fittest-zie bladwijzers,
Systeem
; bedacht systeem-zie nr. 63,
Systeem ; werkelijkheid als systeem-zie nr. 19,
Systemen
; gegroeide systemen-zie nr. 62,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Met de mond wordt namelijk door die SGP de
scheiding van kerk en staat onderschreven. Daardoor lijkt het of die partij in
staatkundige zin democratisch is. De truc is echter dat wel de instituten
'kerk' en 'staat' van elkaar gescheiden worden, maar dat zij tegelijkertijd
alle twee onderworpen zijn aan God. Zij zijn beide 'dienaressen van God'. De
staat en de kerk zijn dus wel gescheiden, maar niet de staat en de godsdienst.
Dat kan alleen maar stiekem verwijzen naar het ideaal van een theocratie.
Daarin verschilt die o zo democratische Staatkundig Gereformeerde Partij in
geen enkel opzicht van de Islam en al die andere godderige
tirannieën.
Meer info, zie : Alledaags
commentaar- aflevering 40
CHRISTELIJKE MORAAL: kwijten
onze regeerders zich van de taak neutraal tegenover de godsdienst te staan? Dat
valt helaas bitter tegen. Kennelijk begrijpen zij nog steeds niet wat het
betekent dat kerk en staat gescheiden moeten zijn.Toen
ook al ! Zie…
solidariteit,
lotsverbondenheid, saamhorigheid, verbondenheid, gemeenschapszin
a) Gewoonlijk zeggen de mensen dan dat zij zich
met elkaar “verbonden” voelen en zij spreken van “solidariteit” en
“saamhorigheid” om daaraan dadelijk toe te voegen op welke grond zij zich
verbonden voelen. Je krijgt dan een aantal verklaringen te horen die bij nadere
beschouwing niets met het begrip “samenhang” te maken hebben, maar die
allemaal terug zijn te brengen tot het begrip “relatie”.
b) Wat wij doorgaans onder
“verbondenheid”, “solidariteit” en “saamhorigheid” verstaan is niet wat ik
bedoel met samenhang. Het is beslist noodzakelijk elke verbinding terzijde te
laten.
Meer info. Zie: conditionering
liefde. Citaat uit “Trouw
aan…”: Je moet je echter wel afvragen welke begrippen inhoud zijn van het
begrip liefde. Ik kom dan op een tweetal begrippen, namelijk eerlijkheid en
trouw. Het eerste betekent dat je voor jezelf alles laat gelden wat er te gelden
heeft, dat je dus niets in jezelf verdoezelt. Dat hangt ten nauwste samen met
het begrip twijfel.
Een
eerlijk mens durft voor zichzelf toe te geven dat hij twijfelt.
Het
tweede betekent dat je jezelf, als geheel van allerlei eigenaardigheden, zo
helder mogelijk laat gelden en dat je dus niet van dat geheel afwijkt. Je
verschuilt jezelf niet achter uiterlijkheden. (gebruik b.v
de trefwoorden: samenhang, ruimte, liefde.)
Twee begrippen en hun relatie; ofwel VROUW , MAN en hun
relatie
Om
duidelijk te maken hoe wij in onze denktraditie omgaan met begrippen die
onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn en die tegelijk beide een andere
betekenis hebben, kunnen wij de balans als voorbeeld nemen. En dan gaat het om
de verhouding tussen de twee schalen daarvan. Die twee schalen hebben voor ons
denken niets met elkaar te maken, het zijn voorwerpen die volkomen van elkaar
gescheiden zijn. Maar, er is wel een "relatie" TUSSEN beide schalen:
zij worden met elkaar verbonden door de arm van de balans, waaraan beide
opgehangen zijn. De arm van de balans is dus iets zelfstandigs dat beide
schalen verbindt, maar dat op zichzelf BUITEN beide schalen is en dat als
zodanig het gedrag van de twee schalen bepaalt.
Zij
gaan samen, zij laten zich gelden als bij elkaar "behorend" door een
UITWENDIGE derde factor, die hen tot een soort van "eenheid" dwingt:
de balans als compleet instrument. Op dezelfde wijze gaan wij in ons denken om
met de begrippen "het geheel" en "de inhoud". Onwillekeurig
gaan wij zoeken naar een relatie die beide begrippen kan verbinden, en dan
denken wij aan een uitwendige derde factor. Een factor die "het
geheel" met "de inhoud" verzoent. In het concrete geval van
vrouw en man (op die twee houden wij het maar even) gaan onze gedachten uit
naar allerlei relatievormen en de mogelijkheden die deze te bieden hebben. Het
huwelijk is zo'n relatievorm, maar die heeft tegenwoordig aan waarde ingeboet.
Je kunt denken aan wat men in de dertiger jaren in progressieve socialistische
kringen als "vrije liefde" gepropageerd heeft en tegenwoordig is de Lat-relatie een voorbeeld. Steeds echter komt het er op
neer dat de partners zich voegen naar de DERDE factor: de relatie, en dat
beiden zich daaraan zo volledig en zo getrouw mogelijk uitleveren. In feite
komen de partners zelf niet tot hun recht (dat mag "zoveel
mogelijk"), maar gaat het er om dat de RELATIE tot zijn recht komt. Hoewel
men zich doorgaans helemaal niet bewust is van de begrippen "het
geheel" en "de inhoud", kunnen we wat dit betreft toch zeggen
dat men, onbewust, die beide begrippen OP ZICHZELF gesteld heeft: de vrouw is
het begrip "het geheel" en de man is het begrip "de
inhoud".
En
tussen die twee grootheden slaat men dan een brug, waaraan men dan als
kwaliteitseis stelt dat hij beantwoordt aan de liefde. Helaas verdwijnt die
"liefde" na enige tijd, zodat de partners zichzelf en elkaar
verwijten gaan maken omdat alles mislukt is. Zij komen dan tot de overtuiging
dat "de liefde nu eenmaal niet kan omdat wij er te egoïstisch voor
zijn". Maar in feite is voor de dag gekomen dat het onmogelijk is de
begrippen "het geheel" en "de inhoud" op zichzelf te
stellen om ze vervolgens met elkaar te verbinden door een derde factor die voor
beide grootheden maatgevend is. Vanuit dit streven kunnen het vrouwelijke en
het mannelijke elkaar niet vinden, zij zullen almaar voor elkaar een raadsel
zijn en in de praktijk zelfs angst en vijandschap teweeg brengen. In "De
roof van het vrouwengeheim" wordt dit thema door Fokke Sierksma
indringend behandeld aan de hand van restanten van oude verhalen, die nog bij
natuurvolkeren voorkomen. Typerend is in elk geval de voortdurende verwarring
bij de mannen die de samenhang in hun werkelijkheid kwijt zijn, en de mystiek
bij de vrouwen die met hun inhoud geen raad weten omdat die ongrijpbaar blijkt
te zijn. Het is namelijk zo dat de mensen in hun cultuurontwikkeling
achtereenvolgens "het geheel" en "de inhoud" op zichzelf
stellen, vertegenwoordigd resp. door de vrouw en door de man. Daardoor zijn er
twee essentieel verschillende perioden in de geschiedenis te onderscheiden,
namelijk de oudheid en de nieuwe tijd. Beide perioden vertonen de POLARITEIT
van de vrouw en de man op geheel eigen wijze. Het is goed om hier even bij stil
te staan omdat het ons thema wat concreter maakt.
Voor
meer info: zie…
Investeer in
jezelf, investeer belangeloos in een gezonde samenleving. Zie…
De samenleving is
gelijk een lichaam zie : Alledaags commentaar- aflevering 34
De
samenleving vertoont een onaantastbare karakter binnen het materiële systeem
van het leven.
Zie: Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 42
en…
Voor de grondgedachte zie het hoofdwerk van Jan
Vis, filosoof.
Te weten : Beweging
en verschijnsel !
De
machtsfactor in de seksualiteit:
Als ik
spreek over "macht" heb ik het over de wil of de wens van de ene mens
dat de andere mens zijn zal zoals die ene mens zich dat voorstelt. We hebben
niet te doen met de een of andere "natuurkracht", zodat je, met de
meeste mensen, zou kunnen zeggen: de macht zit in de mens, hij hoort er nu
eenmaal bij, getuige de dierenwereld. Een macht die op den duur ten goede
aangewend zou kunnen worden, in die zin dat men medemensen zou kunnen dwingen
zich te voegen naar een collectief teneinde het welzijn van dat collectief te
bevorderen en in stand te houden. Dergelijke interpretaties van de macht zijn
gewoonlijk excuses om te rechtvaardigen dat mensen over andere mensen heersen:
het smoesje van "je eigen bestwil". Maar de macht is geen
onontkoombare "natuurkracht", hij komt mee aan de mensen gedurende
een bepaalde periode van hun ontwikkeling en hij zal op den duur verdwijnen.
Volgens mijn definitie gaat het nadrukkelijk om “de wil" en dat betekent
dat wij op het terrein van het zelfbewustzijn en dus van de voorstellingen
zijn. Doordat wij een bepaalde voorstelling hebben over een ander kunnen wij
willen dat die ander daaraan zal beantwoorden. Die voorstellingen kunnen
"onbewust zelfbewust" zijn en ook "bewust zelfbewust", en
dat wil zeggen dat je al of niet weet hebt van bepaalde voorstellingen, die
inhoud zijn van je zelfbewustzijn. Het al of niet bewust zijn ervan hangt samen
met de wijze waarop je geconditioneerd bent, maar ook met de wijze waarop je
jezelf geconditioneerd hebt naar aanleiding van allerlei ervaringen.
Vanuit
die al of niet bewuste voorstellingen bedenk je hoe een ander mens zou moeten
zijn en dan ontstaat de wil om dat te realiseren. De wil heeft dus een
zelfbewuste oorsprong, je zou zelfs kunnen zeggen dat de wil
"intellectueel" van aard is. Ter vergelijking: de seksualiteit, als
het elkaar benaderen van het vrouwelijke en het mannelijke, kan geen
wilskwestie zijn omdat het elkaar benaderen ontspruit in het bewustzijn, de
trillende werkelijkheid in jezelf. Het elkaar benaderen gaat buiten je wil om
en je kunt zelfs vaak opmerken dat het gebeurt in strijd met je wil. Omdat dit
zo is kan je al onmiddellijk vaststellen dat de seksualiteit zelf niets met
macht te maken kan hebben, omdat het buiten je wil omgaat.
Meer
info: zie…
Seksualiteit : Niets is toevallig
Alvorens
je je kunt gaan verdiepen in de vraag wat seksualiteit nu eigenlijk is moet je
gedachten laten gaan over het begrip "toeval". Te vaak wordt
tegenwoordig als verklaring voor bepaalde verschijnselen aangevoerd dat dit
"toeval" zou zijn, d.w.z. zomaar, zonder logische noodzaak, zonder
voorafgaande processen. De Nobelprijswinnaar Jaques Monod heeft in 1970 een boek het licht doen zien:
"Toeval en onvermijdelijkheid", en daarin noemt hij het verschijnen
van de mens een "toevalstreffer". Een andere wetenschapper lichtte
dit nog wat toe door de toevalligheid van het ontstaan van de mens te
vergelijken met het gooien van een mand met televisieonderdelen in een hoek van
de kamer, net zo lang tot de boel zo terecht zou komen dat er plotseling een TV
toestel stond. Zo "toevallig" zou volgens hem het ontstaan van de
mens zijn.
Het
staat iemand natuurlijk vrij er zo over te denken, maar het zal duidelijk zijn
dat het begrip "toeval" hier gebruikt wordt om onbegrip en onvermogen
tot doordenken te verdoezelen. Je behoeft nu niets meer te verklaren, terwijl
je toch een indruk van grote diepzinnigheid achterlaat...
Een
poging om de toevalligheid te omzeilen is gedaan in het godsdienstige denken:
god heeft de mens geschapen. Dat is inderdaad niet toevallig, maar het zegt net
zo min iets als het verhaal over het toeval. Dan zijn er ook nog mensen die het
over een "mysterie" hebben en dit dan reden genoeg vinden om het
nadenken over deze zaak te staken, meestal met de verzuchting dat "het
mensenverstand nu eenmaal te klein is om dit soort dingen te begrijpen".
Waarschijnlijk bedoelen ze hun eigen verstand! Wij zullen in ieder geval
proberen over de kwestie van leven en seksualiteit NA TE DENKEN zonder het
toeval en ons kleine verstand als uitvlucht te gebruiken.
Meer
info: zie…
Men zou
kunnen denken: in de oudheid oefenden de vrouwen macht uit over de mannen en
omgekeerd in het westen de mannen over de vrouwen. Dit is echter niet juist. De
afbeeldingen en de verhalen uit de oudheid hebben een erg liefelijk karakter,
terwijl die uit het westen steeds een sfeer van geweldaardigheid hebben: de
vrouw wordt veroverd en zij wordt verleid en zij geeft zich tenslotte
"gewonnen". Wat betreft deze tegenstelling moet je bedenken: het
vrouwelijke behoeft over het mannelijke geen macht uit te oefenen omdat dit
vluchtige mannelijke als haar permanente inhoud werd gezien. Hij was dus geen
tegenstander en geen buitenstaander en hij was ook niet meer- of minderwaardig.
Bovendien is het niet denkbaar dat er naast het (vrouwelijke) geheel nog iets
anders bestaat. Rivaliteit en vijandigheid zijn dus uitgesloten. In het westen
daarentegen wordt de inhoud op zichzelf gesteld als de zaak waarom alles
draait. Nu gaat het dus om "het één en het ander". En dit betekent
voor de seksualiteit dat men ten opzichte van elkaar
"buitenstaanders" wordt: de één is BUITEN de ander. Het wordt nu zaak
elkaar ergens " toe te krijgen". Daarbij voelt de man zich dominant
omdat het gaat over het mannelijke aspect van de werkelijkheid: de inhoud. Dit
heeft als noodzakelijk gevolg dat ertussen de één en de ander een
machtsverhouding ontstaat, gegrond op de SCHEIDING van de één en de ander en de
meerwaarde
van één van die twee. Dit heeft grote gevolgen...
Voor
meer info, zie…
Voor
een beter inzicht in de begrippen “vrouwelijk” , “mannelijk”en
“inhoud”, verwijs ik u naar het hoofdwerk Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3
Investeer in
jezelf, mentaal wel te verstaan.
Onderwerp: inzicht in uzelf
Bouwen wij mensen niet onze gehele
persoonlijkheid op met behulp van een besef van eigenwaarde, ja zelfs van eigen meerwaarde
ten opzichte van de andere mensen? En is niet ons gehele ethische,
maatschappelijke, politieke en economische stelsel gebaseerd op de meerwaarde
van de een ten opzichte van de ander en dus ook op de competitie en naijver tussen de mensen, alle mooie woorden over
“gelijkheid” ten spijt? Mentaliteitsverandering gewenst ? Zeer zeker! Het bevordert
ons leven zowel in psychische als in materiële zin ofwel toename van het
welzijn van onszelf.
Laten we eerlijk zijn: het is wel degelijk een
feit dat onze eigen mentaliteit in essentie niet zo bar veel verschilt van die
van de regenten.
In welke
richting mentaliteitsverandering? Neem
nota van : “houden
van” en liefde en voorts:
Citaat 2) . En de inhoud van die
veiligheid is “het verzorgd zijn” en “het recht”, waarbij ik met nadruk
aanteken dat het hier om een beschermingsrecht gaat. Het zou te ver voeren
hierop thans uitvoerig in te gaan, maar zoveel kan ik er - voor de goede verstaander
- wel over zeggen dat bij een beschermingsrecht ik veilig gesteld ben voor de
ander, terwijl er werkelijk recht is als de ander veilig is voor mij. Zie…
En vervolgens : Het begrip 'erkenning'
- Existentiële garanties - Het begrip 'zelfstandigheid' - Het begrip
'zelfgenoegzaamheid' - Wat betekent veiligheid - Voorhanden levensbehoeften -
Luxe goederen.
Zie: Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 07
Bouwen zij niet hun gehele persoonlijkheid op met
behulp van een besef van eigenwaarde, ja zelfs van eigen meerwaarde ten
opzichte van de andere mensen? En is niet ons gehele ethische,
maatschappelijke, politieke en economische stelsel gebaseerd op de meerwaarde
van de een ten opzichte van de ander en dus ook op de competitie en naijver tussen de mensen, alle mooie woorden over
“gelijkheid” ten spijt?
Onze
waardenstelsels berusten op de analyse, het uit elkaar halen van de
werkelijkheid en het vervolgens vergelijken van het ene onderdeel met het
andere. Bij die vergelijking zijn onze eigen belangen de maat. Op grond van die
belangen hechten wij- letterlijk - waarde aan bepaalde dingen en mensen en aan
andere niet. Dat geldt ook voor de overtuigingen, de zogenaamde geestelijke
zaken, de idealen, want ook die vormen wij vanuit ons eigen belang. Weliswaar
beweren wij in dat geval dat het ons om het belang van de mensheid gaat, maar
intussen zijn wij het toch zelf die bepalen wat het belang van de mensheid is.
Het is voor ons belangrijk dat het goed komt met de mensheid, maar voor dat
goede leggen wij onze eigen normen aan.
Het goede is voor een godsdienstige iets anders
dan voor een vrijdenker. Dus wordt het waarde hechten aan bepaald door onze
eigen geest, waarin wij ons een voorstelling maken van de werkelijkheid, zoals
die volgens ons zou moeten en kunnen zijn. Het is echter de vraag of de
werkelijkheid is zoals wij ons haar voorstellen.
Voor meer informatie, zie: Dat verrekte
nihilisme
Seksualiteit
beleven is alleen maar mogelijk als je "het" vrij in jezelf haar gang
laat gaan - wat héél iets anders is dan zelf je gang gaan. Dit laatste is
helaas in onze cultuur de gangbare opvatting. De seksualiteit is in die cultuur
niet iets ongrijpbaars dat zich in je afspeelt, maar het is een handeling, een
daad, iets wat je tot stand brengt. Het wordt doorgaans ook verbonden met het
verrichten van een prestatie, zoals blijkt uit zogenaamde liefdesscènes
in moderne films. Het komt er op neer, dat men een bepaalde opeenvolging van
gebeurtenissen aan ziet voor seksualiteit, meestal zelfs beperkt tot “de
geslachtsdaad" met uitsluiting van alle andere mogelijkheden tot uiting
van de seksualiteit. Het vrijen van homofiele mensen, het vrijen op een andere
dan de "voortplantingsmanier", dat alles wordt door veel mensen afgewezen
als iets pervers dat met echte seksualiteit niets te maken zou hebben. Meer
info: zie…
De strijd tegen het vrouwelijke Wat is seksualiteit elkaar lustobject zijn Je lijf met rust laten
De macht en de seksualiteit Wat gebeurt er met de vrouw Pornografie Moderne hysterie
Het psychische conflict :
(verkrachting) Homofilie De westerse
vrouw telt niet mee:
Seksualiteit beleven: Erotiek en objectivering: De
machtsfactor in de seksualiteit :
BRIEFWISSELING (
INCEST ) huwelijksproblemen/
relatieproblemen VROUW , MAN en
hun relatie
De
pornografie is er op gericht in de mensen prikkeling teweeg te brengen.
Doorgaans is de behoefte daaraan het grootst in samenlevingen waarin strenge
taboes op de seksualiteit rusten. Je zou dan ook verwachten dat met het
verdwijnen van die taboes de behoefte aan pornografie zou afnemen, maar wij
hebben in de afgelopen decennia gemerkt dat dit helemaal niet het geval is. De
verklaring voor dit verschijnsel is hierin gelegen dat de mensen in onze
cultuur elkaar vrijwel uitsluitend object zijn. Dat geldt op alle gebieden en
ook op dat van de seksualiteit. De prikkeling beheerst vrijwel het gehele
seksleven van de mensen en de kwaliteit daarvan wordt aan die prikkeling
afgemeten. Omdat de prikkeling een verhouding van buiten elkaar staande
objecten is, is het op zichzelf een kwantitatieve zaak: hoe sterk, hoe vaak en
hoe langdurig. Dat is uiteraard best in orde, maar het is uitermate armoedig
als zoiets zo ongeveer de gehele inhoud van de seksualiteit is. Het ineen gaan
als gaafste en natuurlijkste uiting van het psychische, dat tot haar recht wil
komen, is dan eigenlijk verworden tot een soort van veredelde zelfbevrediging.
Onnodig te zeggen dat er dan van met elkaar meeleven weinig terechtkomt.
Meer
info: zie… en tevens meeleven
De strijd tegen het vrouwelijke: Alle vrouwelijkheid wordt
haar zonder pardon ontzegd wil zij niet voor “een hoer" aangezien worden
en zij mag alleen maar "vrouwelijk" zijn VOOR DE MAN, in
overeenstemming met de normen die HIJ daarvoor aanlegt. Hoewel zij zich, door
daaraan te voldoen, juist dan laat gelden als een begerenswaardig nuttig
voorwerp, wordt zij binnen zo'n verhouding niet als een hoer gezien: zij is dan
deugdzaam, een goede echtgenote en moeder en eventueel ook een gelijkwaardig
lid van de maatschappij. Meer info: zie…
In een onvolwassen wereld bemoeien de mensen zich met
elkaar. Ze vinden namelijk dat ze elkaar nodig hebben en dat ze dus elkaar van
nut kunnen zijn. Ze verwachten dat nuttige dan ook van elkaar. Maar dat kan
alleen maar als de één denkt dat hij buiten de Ander is, dat is voorondersteld
aan het elkaar gebruiken. Om dit gebruik mogelijk te maken probeert de één de
ander tot iets te dwingen en dat is de bemoeizucht die door de onvolwassen
wereld heenloopt. Altijd bemoeien de mensen zich met elkaar, maar dat is heel
iets anders dan het meeleven, dat voor volwassen mensen geldt. Meeleven houdt
in laten leven, het leven niet belemmeren of dwingen anders te zijn dan het is.
Bemoeien betekent gebruik maken van de ander en uitbuiting van de zwakke;
meeleven daarentegen de ander met rust laten en de zwakke ondersteunen.
Meeleven betekent ook dat er geen grenzen zijn tussen jou en mij, zodat mijn
vrijheid niet ophoudt bij jou, en de jouwe niet bij mij: mijn leven is op
andere wijze het jouwe...
Voor meer info. Zie: De
ontwikkeling van de West-Europese cultuur
Dat "beginnen" moeten we niet uitsluitend
in de tijd denken, het is niet altijd het eerste wat je aan elkaar ervaart en
daarom moet je het zien als "het eerste moment" van de zaak. Logisch:
zonder uiteen zijn kan er geen ineenzijn ontstaan. De
prikkeling ligt op het terrein van het uiteen zijn, maar tegelijk is de
prikkeling het eerste begin van het naar elkaar toe gaan. Het is als het ware
“de grens" van het buiten elkaar zijn van twee mensen. Dat je de
prikkeling als "eerste moment" niet in de tijd moet denken blijkt ook
hieruit dat bij verdere toenadering van twee mensen die prikkeling niet
verdwijnt, zij blijft almaar meespelen. Zou zij verdwijnen dan zou het met het
vrijen ook niet veel worden. Ook hier zien we weer dat we moeten vermijden om
(westers) lineair te denken. Zouden we dat wel doen, dan zou met het optreden
van het tweede moment het eerste voorbij zijn, maar zo is het dus niet. Het is
zelfs nog sterker: als in de seksualiteit “het elkaar object zijn" niet
mee blijft spelen, mislukt de hele zaak. Iedereen weet wel dat je ten opzichte
van elkaar geprikkeld moet zijn, maar lang niet iedereen realiseert zich dat
dit gebaseerd is op het voor elkaar over en weer "object zijn" - om
een tegenwoordig veel misbruikt woord te gebruiken: "elkaar lustobject
zijn". In allerlei verhandelingen over de seksualiteit wil men dit er
nogal eens uitpoetsen omdat men het niet "humaan" vindt elkaar als
een object te beleven. Typisch is dat de westerse mensen nauwelijks iets anders
doen dan elkaar als een object te beschouwen, maar in de seksualiteit zou het
dan niet erg liefdevol zijn! De seksualiteit wordt vaak heel zoetig
voorgesteld, als een sprookjeswereld waarin de prins en de prinses elkaar
vinden en heel poëtisch één worden. Het uiteen zijn, waar nu juist de prikkel
ligt, is dan geheel en al opgeheven. Typisch: in het Oosten liet men de
geliefden op dat moment sterven! Men wilde daar de individualiteit niet en dus
wilde men elkaar ook in geen geval lustobject zijn. Dat wil niet zeggen dat men
de lust als zodanig afwees; in tegendeel, maar men zag die als goddelijk en dus
als bovenaards, als boven het object uitgaande.
Meer info, zie…
Het is
in het algemeen, maar ook ten aanzien van de seksualiteit, van belang om je
lijf met rust te laten. Dat betekent natuurlijk niet dat je het zoveel mogelijk
"in rust" moet houden. Het wil zeggen dat je aan al die lijfelijke
behoeften voldoet die er toe leiden dat je je lijf niet voelt. Een gezond lijf
voel je niet, je bemerkt niet dat je het hebt, en daarom kan je eigenlijk ook
niet zeggen: "Ik voel me gezond", want gezondheid voel je niet.
Wanneer je je lichaam gaat voelen is er iets met je aan de hand; er dringt zich
iets op en dat is een verbreking van de harmonie. Al je lichamelijke gedoe, of
je wilt sporten, in de zon wilt liggen of luieren zou zo bemeten moeten worden
dat het voor je lijf weldadig is, dat het het
"niet voelen" bevordert en dus de gezondheid. Dat geldt natuurlijk
ook voor het voedsel dat je gebruikt. Ik meen er toch op te moeten wijzen dat
het bovenstaande, hoe eenvoudig op zichzelf ook, toch weinig bekend is bij de
moderne mensen, die sterk de neiging hebben van het lijf prestaties te
verlangen. Dan zijn er ook nog de zogenaamde lustgevoelens. Veel mensen
onderdrukken die, doorgaans vanuit godsdienstige waardeoordelen, terwijl weer
anderen er voortdurend achteraan lopen: de Casanova types, de playboys en over
het algemeen “de haantjes". In beide gevallen kan je ook spreken van een
niet met rust laten van het lichaam; het moet zo nodig niet en het moet zo
nodig wel. En alweer zijn het de geestelijke waardeoordelen die de oorzaak zijn
van het getob. In de seksualiteit echter speelt het voelen van je lijf een
dominante rol.
Meer
info: zie…
Wat gebeurt er met de vrouw: En dan kan je zeggen: de vrouwen
zijn, geredeneerd vanuit die cultuur, tegen zichzelf. Een situatie die
natuurlijk door de mannen aangescherpt wordt. Het tegen zichzelf zijn heeft een
conflict tot gevolg en dat is een psychisch conflict (“het geheel" ligt,
omdat het als zelfbewuste zaak tot het verleden behoort, verzonken in de psyche, is een - onbegrepen - gevoelszaak geworden) dat
juist door de vrouwen zelf verdrongen wordt.
Meer
info: zie…
Hoewel de hysterie als epidemisch verschijnsel
tegenwoordig niet meer zo'n grote kans krijgt, kunnen we toch opmerken dat we
er nog lang niet van af zijn. Redeloze reacties op bijvoorbeeld de
vredesbeweging, de antikernenergie beweging en het feminisme zijn nog steeds
schering en inslag. En wat te denken van de vele Amerikanen die als gekken
tekeer gaan tegen homofielen, tegen abortus en tegen euthanasie? Steeds is de
hysterie gericht tegen mensen die op de een of andere manier buiten het
mannelijke normstelsel vallen en meer of minder direct een verband doen
beseffen met vrouwelijke verhoudingen.
Meer info: zie…
Het
conflict in de West-Europese vrouw is gelegen in het feit dat zij de
vrouwelijkheid, die zij in zichzelf aanvoelt, niet mag laten gelden omdat zij
vindt dat dit niet "fatsoenlijk" is. Wezenlijk is het conflict dus
een moreel conflict dat op een heel diep verzonken terrein ligt: de vrouwelijke
werkelijkheid als “het geheel" bevindt zich in het vergeten en verdrongen
zelfbewustzijn dat onder geen voorwaarde manifest mag worden op straffe van
uitstoting uit de samenleving. Dat maakt een aanhoudende waakzaamheid
noodzakelijk, die overgevoelige reacties oproept bij verstoring van de
betrekkelijke "rust" van het verdrongene.
Op seksueel misbruik, op aanrandingen en verkrachtingen wordt gereageerd met
een alles overheersende psychische verwarring die bijna niet te genezen is.
Maar binnen het kader van de moraal blijft die reactie achterwege: alle
gewelddadige gruwelen worden geaccepteerd als het onder de dekmantel van het
huwelijk gebeurt. Het psychische conflict van de West-Europese vrouw ligt
altijd op de loer; de spanning tussen het verdrongen vrouwelijke en het fatsoen
is permanent aanwezig en die gaat pas over als het vrouwelijke vrij baan krijgt
en het fatsoen doorzien wordt als een mannelijke herwaardering van de
werkelijkheid. Met dat doorzien verdwijnt het tegen-zichzelf-zijn van de vrouw
en dan kan er zich een werkelijke vrouwelijkheid ontwikkelen, die uiteraard
meer betekenis heeft dan de eenzijdig vrouwelijke van het verleden.
Tegenwoordig is er een kentering gaande, maar die staat toch nog in sterke mate
in het teken van het conflict. Van de aanwezigheid van dit conflict zijn de
vrouwen zich bewust aan het worden, maar nog slechts weinigen hebben in de
gaten dat het de moraal en het fatsoen zijn die de problemen opleveren. Men
richt zich gewoonlijk op de macht van de mannen als zou het gaan over een zaak
die BUITEN de vrouw stond. Maar het conflict is de wijze waarop het mannelijke
denkmodel IN de vrouw terechtkomt. Het komt in haar terecht als iets vijandigs
omdat het “het geheel" ontkent. En dat is zelfs het geval voor zover zij
met haar zelfbewustzijn geheel en al het mannelijke denkmodel toegedaan is.
Meer
info: zie…
homofilie verbieden ?
( Zie ook onderstaande 6 stukjes tekst )
Maar
het resultaat van de christelijke macht is zonder meer rampzalig. De gehele
westerse cultuur is tot op de dag van vandaag verziekt door de tirannie van een
aantal haatdragende geestdrijvers, die precies de essentieel menselijke
verhoudingen stelselmatig verstoord hebben. Als de mensen hunkerden naar vrede
riepen zij op ten oorlog, als de mensen elkaar wilden beminnen werd de sexuele liefde als iets verdorvens voorgesteld, als de
mensen hulp en troost zochten werden zij gestraft met boetedoeningen, als zij
over hun werkelijkheid wilden nadenken werden de vuren van de brandstapels
opgestookt. Het is waar, tegenwoordig loopt het allemaal zo'n vaart niet meer,
maar de schijn bedriegt! Het zijn alleen maar de methoden van machtsuitoefening
die veranderd zijn. Je moet tegenwoordig veel geraffineerder te werk gaan als
je succes wilt hebben. Je kunt bijvoorbeeld niet meer botweg stellen dat
homofilie verboden is, neen, je moet er begrip voor tonen en meeleven met die
mensen die het zo moeilijk hebben; vervolgens moet je je "medeleven"
ongemerkt ombuigen naar "medelijden"; daarmee heb je de grond gelegd
voor "barmhartigheid" zodat je met een "hulpprogramma" kunt
beginnen en aan het einde van de rit heb je weer iemand een gigantisch
schuldgevoel ingeprent, zodat zij of hij psychisch van jou afhankelijk wordt.
Op dezelfde manier kan je de zaak manipuleren als het over abortus, euthanasie,
bewapening of feminisme gaat. Dat men met die methode nog steeds succes heeft
blijkt uit de gang van zaken in onze wereld: de belachelijke uitspraken van
pausen en andere "geestelijke leiders" zijn voorpaginanieuws, de
heren worden door de "groten der aarde" met respect behandeld en ten
koste van vele miljoenen guldens in bescherming genomen. In de politiek worden
de godsdienstige standpunten als "ethische waarden" hoog gewaardeerd
en op grond daarvan onbelemmerd doorgedrukt.
Uit : Hoe zit het nou
met God Bestudeer ook eens: Beweging en Verschijnsel deel 1, 2,en 3 ;
Een
korte schets van de menselijke seksualiteit en Vrouw en wereld
Uit: Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 36
Zo is bijvoorbeeld de verwachting gerechtvaardigd dat katholieken
homoseksualiteit zullen veroordelen omdat het volgens hun kerkleer en dus de
geboden van hun God een ernstige zonde zou zijn. Maar tegenwoordig is
waarschijnlijk een overgrote meerderheid van hen een andere opvatting
toegedaan. Zij vinden homoseksualiteit niet langer een zonde en ook geen
lichamelijk of psychisch defect. Zij beschouwen het gewoon als een seksuele
mogelijkheid die onvoorwaardelijk recht van bestaan heeft. Toch behoort een veroordeling
wezenlijk bij hun levensbeschouwing, maar dan als een achterhaalde zaak, die nu
op 'negatieve wijze' geldt
Uit : Filosofie
van de Hak op de Tak no.2 Al op
jonge leeftijd wordt de scholieren ingeprent wat als juist moet worden
gewaardeerd en op grond van welke criteria dat het geval is. Meestal klopt een
en ander wel, maar zodra het over zaken gaat die zich niet laten meten en
berekenen worden de criteria uiterst dubieus. Een voorbeeld van dit laatste is
het gescharrel van de orthodoxe en evangelische christenen met de evolutie
theorie, met de euthanasie, abortus, homofilie en dergelijken. Men komt dan met
argumenten die kant noch wal raken, maar de christelijk opgevoede kinderen zijn
inmiddels al zo geraffineerd geprogrammeerd dat zij de meningen van hun
opvoeders in goed vertrouwen voor waar houden.
Uit : Dat verrekte nihilisme
De mensen zouden onverschilliger
tegenover elkaar moeten staan: wat kan het je schelen of iemand al of niet
gestudeerd heeft, al of niet in een auto rijdt, al of niet werkt voor de kost,
al of niet duur gekleed gaat, homofiel is of eventueel een dialect spreekt. Het
berust allemaal op waardeoordelen
die voor het denken op geen enkele manier stand kunnen houden en het geeft
aanleiding tot een ergerlijke bemoeizucht van de een ten opzichte van de ander.
Het belemmert het zicht op elkaar, zodat het onmogelijk wordt elkaar nu eens
echt te leren kennen en elkaar te aanvaarden precies zoals we zijn. En als je
elkaar niet kunt leren kennen is het onmogelijk om met elkaar samen te leven.
Je komt dan hoogstens tot een juridisch en sociaal geregeld niet-samenleven dat
menselijk lijkt te zijn, maar het niet is.
Uit : Abortus Provocatus
Ook wat betreft de
seksualiteit is het een door onze mannelijke cultuur ingegeven misvatting dat
de man de gang van zaken zou bepalen. Iedere eerlijke minnaar weet dat dit
geenszins het geval is. Het zou in het bestek van dit artikel te ver voeren
hierop uitvoerig in te gaan, maar ik kan toch niet nalaten te stellen dat wij
bij het verzet van de christelijken tegen abortus, tegen vrije seksualiteit,
tegen geboortebeperking en tegen homofilie te doen hebben met onmiskenbare
uitingen van een aan het vrouwelijke vijandige cultuur. Dat alle bovengenoemde
zaken in het verleden in onze wetboeken zijn terechtgekomen laat zich hieruit
verklaren, maar het wordt nu de hoogste tijd om deze erfenis van een walgelijk
verleden eens radicaal op de mesthoop te smijten. Het wordt de hoogste tijd om
onze wetboeken - voor zover wij die nog nodig menen te hebben - eens grondig te
herzien in het licht van het ware recht van de mens: bezit te zijn van
ZICHZELF...
Uit : Alledaags
commentaar- aflevering 18 Een
groot aantal gelovige miezerigheden waren tot voor kort al aardig verdwenen.
Vaak waren die bedoeld als vernedering van de vrouw en het vrouwelijke: abortus
deugde niet, anticonceptie niet, zich charmant kleden niet, een
maatschappelijke positie verwerven niet, en ga zo maar door. En dan was daar
natuurlijk de homoseksualiteit die tot de meest agressieve taboes behoorde.
Gelukkig was dat alles zo langzamerhand teruggedrongen tot het betrekkelijk
beperkte domein van orthodoxe godsdienstige fanaten. Maar helaas, die
ruimhartige mentaliteit is thans bezig het onderspit te delven en wel door het
onverdraagzame gedrag van al die nieuwe godsdienstige groeperingen. En wie
verzet zich daar nog tegen?
De westerse vrouw telt niet mee:
De
moderne vrouw moet wel anders zijn dan zij is. Men is bereid haar niet meer uit
te buiten, haar een volwaardige status toe te kennen en haar alle vrijheid te
geven, als zij maar vooral geen VROUW is met een eigen vrouwelijke identiteit.
Zij mag er zijn voor iets of iemand anders: voor de man, voor de maatschappij,
voor het fatsoen, voor het gezin en de kinderen. In tegenstelling tot de man
mag zij niet zichzelf zijn - wat dat ook moge inhouden. In de periode van “de
hoofse liefde" werd de vrouw hoog geprezen, maar, zoals al eerder gezegd:
zij werd geprezen om datgene dat zij VOOR DE MAN was, zij was de smachtende
kuise jonkvrouw, geïsoleerd van de wereld en als zodanig inspireerde zij de
ridder tot zijn "edele daden”. Zij moest echter vooral niet zelf gaan
léven! Hierdoor wordt haar persoonlijkheid aangetast.
Meer
info: zie…
Hoe geneest men van de hysterie:
Het
ijveren van de vrouwenbeweging heeft op den duur als resultaat dat de
maatschappelijke verhoudingen tussen vrouwen en mannen gelijkwaardig worden,
maar dat behoeft nog niet te betekenen dat het in het duister gedrongen
vrouwelijke weer vrij komt. Groot is de kans dat het nog effectiever weggewerkt
wordt. Omdat het gaat om een wisselwerking tussen het zelfbewuste mannelijke
normstelsel en het vrouwelijke, waarbij dat norm stelsel dominant is, moet dit
laatste steeds meer in twijfel getrokken worden; de conditioneringen moeten
zich oplossen. Omdat je om te beginnen niet weet waar die conditioneringen
zitten, moet je alle zogenaamde vanzelfsprekendheden betwijfelen. Je moet het
vrouwelijke vrijelijk in je op laten komen en het niet veroordelen. Deze bevrijding
zet zich door tezamen met het vervallen van de geldende cultuurwaarden.
Meer info:
zie…
We
hebben gezien dat seksualiteit is: het elkaar benaderen van het vrouwelijke en
het mannelijke. Dat is lang niet altijd hetzelfde als vrouw en man, maar
daarover moeten wij het nog hebben. Erotiek heeft uiteraard met seksualiteit te
maken, maar toch is het in zoverre iets anders dat het strikt individueel is,
d.w.z. dat het geldt voor jou zelf, ongeacht de ander, die er overigens wel de
oorzaak van kan zijn. De erotiek is het hele complex van verschijnselen en
ervaringen die prikkelend zijn. Zonder prikkeling is de seksualiteit, in de zin
van met elkaar vrijen, onmogelijk, of in ieder geval niet bevredigend.
Prikkeling ontstaat door zintuiglijke ervaringen (vaak ook fantasieën van
zintuiglijke ervaringen) die dus van buitenaf komen, een "uitwendig"
karakter hebben. Het is een complex van zintuiglijke ervaringen aan elkaar. Die
winden je op. Maar essentieel is hierbij dat "jij" buiten
"mij" bent. Hier geldt het begrip "buiten elkaar zijn", dat
voor alle verschijnselen en dus ook voor een mens geldt. De vrouwelijke
verhouding (geheel) en de mannelijke verhouding (inhoud) zijn uiteen. Dat is de
praktische basissituatie van de mensen; in de seksualiteit gaan ze ineen en dat
proces begint met de een of andere prikkeling.
Meer
info: zie…
BRIEFWISSELING ( INCEST ) De
seksualiteit van de moderne mensen blijft steken in het pornografische…En dan
denk ik vanzelf aan iets wat Anton Constandse in een
van onze televisie uitzendingen gezegd heeft, namelijk dat de mensen in onze
cultuur seksueel uitgehongerd zijn. Ik behoef jou niet te vertellen dat het
over het algemeen met de seksualiteit van de mensen treurig gesteld is. Die
eenzijdigheid zit hierin, dat wij er nauwelijks oog meer voor hebben dat een
mens, in alle individualiteit, ook nog samenhangt met alle andere mensen, zodat je
kunt zeggen dat de ‘verzameling' van individuele mensen ook nog méér is dan
dat, namelijk een ‘geheel' van al die mensen. Als dit laatste in een cultuur op
de achtergrond is geraakt - en dat is het bij ons, omdat wij alles stuk
geanalyseerd hebben - staan de mensen alleen nog maar buiten elkaar en in die
omstandigheden kunnen zij niet veel anders dan gebruik maken van elkaar, op
welke manier en op welk terrein dan ook.
En zo
maken zij ook in seksueel opzicht gebruik van elkaar.Wat
seksualiteit echt kan zijn, namelijk het naar elkaar toe gaan van mensen om aan
en met elkaar de liefde
te beleven, komt helemaal niet aan de orde, de zaak blijft staan bij een min of
meer luxueuze vorm van zelfbevrediging. Nou, als het daarom gaat, dan is je
kind ook goed, dat is zogezegd 'voor het grijpen'. Want, Cees, je hebt wel
gelijk dat het misbruiken van je kind een heleboel angst voor ontdekking met
zich mee brengt, maar tegelijk is het ook waar dat in de beslotenheid en de
machtsverhoudingen van het gezin een schitterende mogelijkheid ligt voor wie
daarvan gebruik wil maken. Je zult het misschien niet geloven, maar vaak zijn
het de echtelieden zelf, die het gedrag van hun partners dekken, zodat het kind
in de kou staat.
Voor
meer info: zie… en zie
ook…
Als
zaken uit “het vergeten zelfbewustzijn" bij gelegenheid vanuit de
duisternis op je inwerken en als je die ervaringen als "slecht"
beoordeelt, kan je reactie daarop “een hysterische" zijn. Dan komt het
"wakkere" zelfbewustzijn en dus ook je denken in een soort
kramptoestand te verkeren en wordt elk redelijk oordeel onmogelijk. Als
verblind richt je zelfbewustzijn zich op die ervaringen en elk onzinnig
argument voldoet om je haat uit te kunnen leven. Ook is er de behoefte om eigen
vermeende "slechtheid" te projecteren op de andere mensen, of op
bepaalde andere mensen en die mensen moeten dan vernietigd worden. Want zij
worden representanten van je eigen verafschuwde vrouwelijkheid. Op directe of
indirecte wijze hangt hysterie, zoals ik het opvat, steeds met vrouwelijkheid
samen. Uiteraard komt het voor bij vrouwen zowel als mannen: hoe machtiger een
man, hoe meer de hysterie dreigt; hoe kuiser en fatsoenlijker een vrouw, hoe
groter bij haar de kans op hysterie. Meer info: Zie… Terug naar seksualiteit
liefde… liefde heeft
betrekking op 'mij'. Wat betekent liefde dan? Zie: houden van…liefde en trouw…
Het begrip
psyche laat zich moeilijk beschrijven, vooral omdat
die werkelijkheid door ons mensen zelfbewust ervaren wordt zodat wij ervan
weten en erover kunnen spreken. De beste vertaling voor de psyche
is gevoel, maar dan moet je er goed op letten dat je dit niet verwart met
allerlei gevoelens, zoals die tot ons zelfbewustzijn doordringen.
Hoewel
men sinds Freud van een onbewuste en zelfs wel van een onderbewuste spreekt is
de werkelijkheid als psyche nog steeds een vrijwel
onbekend gebied.
Voor
een leesbare uiteenzetting van het begrip psyche
leest u in het hoofdwerk deel 1, 2 en 3 van Beweging
en verschijnsel en in: een
korte schets van de menselijke seksualiteit
1)
Het instorten van de democratische collectieven van de moderne wereld wordt
door vrijwel niemand toegejuicht. Inderdaad is het niet zo prettig: er is een
toenemende onverschilligheid voor de medemens en alle collectieve en
gemeenschappelijke voorzieningen. Deze onverschilligheid tref je niet alleen
aan bij grote groepen aan de basis, maar ook - dat wordt nogal eens vergeten -
bij de bovenlaag en niet in het minst bij de overheden en regeringen. Het lukt
steeds minder om sociaal te denken en dat is er de reden van dat een groot
aantal sociale voorzieningen tegenwoordig afgebroken worden. Men weet niet goed
meer waartoe ze eigenlijk dienden en daardoor zijn het onbeheersbare
mechanismen geworden, die een eigen leven zijn gaan leiden. Daardoor zijn ze
natuurlijk buitensporig duur geworden... zo gaat dat altijd in een Onvolwassen
maatschappij! Het is nog slechts enkele tientallen jaren geleden dat de mensen
voortdurend gezegd werd dat de maatschappij door de overheid vanuit collectief
sociale doelstellingen bestuurd werd en dat zij dus recht konden laten gelden
op allerlei voorzieningen. Het collectief (de staat) liet zich toen nog iets
gelegen liggen aan de eigen essentiële principes, zoals onderlinge solidariteit
tussen de leden van het collectief. Deze solidariteit is langzaam aan het
verdwijnen, omdat de beweging van de cultuurontwikkeling gericht is op
definitieve realisering van de mens als individu.
2) Opmerkelijk is dat het juist
altijd de machtzoekers en machthebbers zijn die er op
aandringen dat je solidair moet zijn, je niet op jezelf mag laten gelden
en geen egoïst mag zijn. En steeds blijkt dat je solidair moet zijn met het
collectief waarvan zij de baas zijn en dat solidariteit met een ander
collectief geheel en al uit den boze is. Het zijn de politici die manifestaties
zijn van de als eis gestelde vanzelfsprekendheid: zij willen je dwingen je als
onderdeel van een collectief te gedragen, hetgeen onmiddellijk ook betekent dat
je je moet onderwerpen aan hun macht. Het zal duidelijk zijn dat deze hele zaak
strijdig is met het begrip anarchisme, in de zin van het zichzelf besturen van
de mens. Hoewel dat duidelijk is, wordt het toch niet door de moderne politici
toegegeven. Zij zullen je er juist op wijzen dat het aan een ieder vrij staat
tot welk collectief dan ook toe te treden. Daarom gaat het evenwel juist. Je
moet wel ergens bij behoren!
3) Je zou dus geneigd zijn hem asociaal te noemen en op grond
daarvan gaan zoeken naar een mogelijkheid om hem opnieuw solidariteit en
verantwoordelijkheid bij te brengen. En dat is inderdaad het streven van een
ieder die zich verkijkt op de oppervlakkige symptomen van het groeiproces in de
mensheid. Tegenwoordig is de roep om een nieuwe samenbindende ideologie dan ook
overal te horen, niet in het minst bij diegenen die voor hun machtshonger
afhankelijk zijn van groepen van mensen, de door mij genoemde collectieven. De
bovenstaande gedachtegang is ergens blijven steken, namelijk bij de enkeling
als opgesplitste groep. Omdat het uitgangspunt hierbij de groep is, namelijk de
opvatting dat de mensen om te kunnen overleven noodzakelijkerwijs in een groep
thuishoren, loopt die gedachtegang vanzelf vast als die groep tot in zijn
kleinste element opgesplitst is.
Meer info. Zie: De Grote vierslag
en zie ook eens: WESTERSE
EXISTENTIELE VEILIGHEID ;
LEVENSBEGRIPPEN:
nihilisme;anarchisme;socialisme;communisme, (de grote
vierslag)
Weliswaar is het dan geen socialisme
meer, maar het geeft wel inzicht in een maatschappelijk verschijnsel in de
moderne mensheid dat sociaal democratie genoemd wordt en dat steunt op
politieke partijen die zichzelf socialistisch noemen. Dat socialisme heeft
natuurlijk ook alles te maken met De Grote Vierslag in onvolwassen vorm. Gaat
het op volwassen wijze om het inzicht dat als ik er ben jij er vanzelfsprekend
ook bent, op onvolwassen wijze gaat het om het omgekeerde: als jij er bent heb
ik het recht er ook te willen zijn. Deze zaak heeft dus een opeisend karakter
en alleen al daaruit blijkt het onvolwassene ervan. Als je namelijk iets opeist
stel je je afhankelijk van degene aan wie je de eisen stelt en je levert je uit
aan diens goedwillendheid. Dat geldt zelfs als je na een eventuele weigering -
die natuurlijk onvermijdelijk is - met geweld je deel in bezit neemt. In feite
wordt je gehele gedrag bepaald door de ander. Dat wil niet zeggen dat er geen
gegronde reden zou zijn om je deel van de koek op te eisen. Twee argumenten die
pleiten voor dat opeisen zijn zelfs voor de hand liggend: ten eerste het
argument dat de kapitalist, dus de particuliere individu, als hij niet afgeremd
wordt alles probeert in bezit te nemen en niets voor die ander over laat en ten
tweede het argument dat daarbij de ander gewetenloos onderdrukt wordt. Zie…
In de loop van mijn filosofische
verhaal zal hopelijk duidelijk worden dat de begrippen nihilisme anarchisme,
socialisme en communisme wel degelijk van nature bij de mens behoren en dat hij
dus helemaal niet behoeft te leren ze voor zichzelf en zijn wereld te laten
gelden als zouden ze iets geheel nieuws zijn dat er aanvankelijk niet was en er
zelfs nu nog niet is. Dat betekent dat de mensen een fundamentele fout maken
als zij die begrippen als een in de verte liggend ideaal zien. Als zij dit wel
doen stellen zij iets buiten zichzelf dat in feite binnen henzelf gezocht moet
worden. Hun zoektocht gaat dan precies de verkeerde kant uit en dat heeft
verschillende consequenties. Een belangrijke is deze dat zij hun streven
richten op de buitenwereld en daarbij zichzelf buiten beschouwing laten.
Bovendien ontstaat er een levensprogramma van wensen en verlangens dat op
zichzelf het hier en nu degradeert tot iets dat niet deugt en dat minderwaardig
is. Maar er is ook nog een ernstige logische fout, die overigens door de
moderne mens voortdurend gemaakt wordt: men stelt iets dat vanzelfsprekend is
als eis die ingewilligd moet worden. Je kunt zo'n eis echter niet stellen
zonder de zaak waarom het gaat volkomen fout te interpreteren. Als je van
mening bent dat een mens twee armen en twee benen moet hebben doe je de
werkelijkheid geweld aan want de mens heeft twee armen en benen.
Dat is geen norm maar dat is een
feit. Zie…
Ik heb als definitie van het
begrip socialisme gegeven als ik er ben, ben jij er vanzelfsprekend ook.
Opmerkelijk bij deze definitie is dat hij uitgaat van ik, hetgeen betekent dat
het een uitspraak is van iemand die ik zegt en die dus een mededeling doet over
een inzicht omtrent zichzelf. Met die mededeling maakt hij de verhouding tussen
hemzelf en de ander duidelijk. Hij geeft aan hoe voor hem de zaak ligt. We
hebben dus te doen met een zuiver persoonlijke aangelegenheid. Het gaat echter
niet alleen over de mens persoonlijk. Het gaat daarenboven over de mens die een
bepaald stadium van ontwikkeling heeft bereikt, namelijk het stadium van het
individu-zijn. Dan heb je te doen met de mens die werkelijk ik kan zeggen en
voor wie dat ik werkelijk inhoud heeft gekregen. Dat is dus de mens die weet
wat hij zegt als hij ik zegt.
Gewoonlijk weet men helemaal
niet wat het begrip ik betekent.
Voor nadere informatie. Zie…
Je
hoort tegenwoordig vaak de klacht dat er zo weinig samenhang tussen de mensen
is. Meestal heeft men het dan over een gebrek aan solidariteit, gemeenschapszin
en saamhorigheid. Opvallend is daarbij dat die begrippen steeds gesteld worden
in het licht van eenstemmigheid : de mensen zouden zich achter
gemeenschappelijke idealen of doelstellingen moeten scharen en meer begrip voor
elkaar tonen. Dat zou niet alleen het geval zijn in de mensheid als zodanig,
maar… ook in de particuliere betrekkingen zoals het huwelijk, de bewoners van
een flat of wijk en dergelijke. Men wil dan die situatie verbeteren en denkt
daarbij als vanzelfsprekend in termen van relaties. Dat is begrijpelijk, want
men kent het onderscheid tussen samenhang en relatie niet meer en bovendien
denkt men uitsluitend in relaties. Het gevolg daarvan is dat de kloof tussen de
mensen almaar meer op de voorgrond komt te staan en er van verbetering
nauwelijks meer sprake is: bijna alle gemaakte plannen lopen in het honderd of
halen niets uit. Meer info, Zie: GEDACHTEN
OVER ONTSTAAN EN BESTAAN
( om Uzelf meer duidelijkheid te
verschaffen inzake het begrip “kloof”, verwijs ik U naar het hoofdwerk Beweging
en Verschijnsel van Jan Vis,creatief
filosoof.
(On)volwassenheid -dienstweigeren- Stemmen?…Hoezo
stemmen ! Waarom?
Het
is namelijk opmerkelijk dat het thema van de huidige menselijke onvolwassenheid
zelden of nooit in wetenschappelijke en filosofische verhandelingen aangeroerd
wordt. Laat staan dat dit als een plausibele verklaring voor de menselijke
ellende aangevoerd wordt. Men blijft maar draaien rond de fictie dat de mens
niet deugt en dat hij noodzakelijkerwijs door geestelijke en politieke
overheden tot een behoorlijk gedrag gedwongen moet worden.
Het
'niet meedoen' is in de praktijk niet bepaald een dankbare onderneming. Door de
zogenaamd beschaafde medemensen…Voor meer info. Zie: Filosofie
van de Hak op de Tak-aflevering 71;
vervolgens:
stemmen-1 ; stemmen-2 ; stemmen-3 ; stemmen-4 ; stemmen-5 ;
En
bekijk ook eens : Filosofische invallen- nr. 24
Maar
het gaat mij er nu eigenlijk niet om dat het in het politieke systeem van het
verenigde Europa in ernstige mate aan democratie ontbreekt, zoals bijvoorbeeld
blijkt uit het schandelijke feit dat het Europarlement niet of nauwelijks macht
heeft. Dat is namelijk een zaak van de democratie als formeel politiek
instituut. Voor zo'n instituut gelden bepaalde, wetenschappelijk uitgevogelde,
theoretische criteria. Wat betreft Europa weet iedereen dat daaraan nauwelijks
voldaan is. De europolitici zijn het volmondig eens met de theorie, maar ze
zijn als de dood voor de praktijk. Hun belangen kunnen wel eens in het gedrang
komen!
Maar juist omdat het allemaal maar theorie is durven die politici best wel te
erkennen dat het met het instituut Europa treurig gesteld is. Daaraan kun je
geen buil vallen! Sterker nog, vaak scoort het eerlijk erkennen van gebreken
juist goed bij de kiezers, die dan in hun onnozelheid denken inderdaad met een
eerlijk politicus van doen te hebben!
Waarom het mij gaat is niet dat Europese politieke instituut. Dat is maar een
armzalig hersenspinsel van een stel managers. Het gaat mij hier om: ook als het
op den duur gelukt de situatie te verbeteren wordt er nog steeds niet
democratisch gehandeld, en wel omdat het aan democratische gezindheid ontbreekt.
Laten we eens kijken hoe het gesteld is met die democratische gezindheid!
Zie:
Alledaags
commentaar- aflevering 01
Bij
alle mogelijke gelegenheden wordt er door overheden en politici op gewezen dat
burgers "rechten en plichten" hebben. Zo werd er onlangs, bij het
naderen van de verkiezingen, in alle ernst door een aankomend kamerlid beweerd
dat het een groot goed is dat wij "het recht" hebben om deel te nemen
aan het bestuur en dat het daarom van groot belang is om te gaan stemmen. Zo'n
opmerking roept nauwelijks verzet op bij de meeste mensen. Kennelijk doorzien
zij er de dubbele bodem niet van. Dat is jammer, want zo'n uitspraak steunt
onmiskenbaar op een verkeerde voorstelling van zaken. En dat niet alleen bij
politici, maar ook bij de gewone mensen.
Het is wat dit betreft leerzaam om eens even naar het verleden te kijken. Aan
het prille begin van de Middeleeuwen waren er overal in West-Europa kleine
boeren-democratiën. In de dorpen en gehuchten maakten
de mensen onder elkaar uit wat er gedaan moest worden en wie daarbij de leiding
zou hebben. Het spreekt vanzelf dat er altijd wel figuren bij waren die de baas
wilden spelen, maar doorgaans kregen die de lengte niet om hun asociale gedrag
door te zetten. In feite was er niemand de baas en diegenen die incidenteel
speciale volmachten kregen hoefden het niet te wagen daar permanente van te
maken. Zij kregen van hun dorpsgenoten alleen maar het recht een bepaalde zaak
te regelen, niet meer en niet minder. De verhoudingen lagen dus zo dat de
dorpelingen rechten gaven aan enkele personen. De gezamenlijke dorpelingen
vormden het hoogste gezag.
Dit is de situatie zoals hij wezenlijk behoort te zijn. De werkelijkheid loopt
immers niet uit in een elite die uit een aantal leden van een superieure
bovenlaag bestaat, maar in het volk als een verzameling zelfstandige
individuen. Het ligt in de logica dat dat volk zichzelf bestuurt, net zoals ook
je lichaam zichzelf bestuurt. Met dit als uitgangspunt kan het volk,…
Zie:
Alledaags commentaar- aflevering 10
Wat
zeggen nu de politici, consequent als altijd? Als toppunt van politieke
blaaskakerij roepen zij dat hun troepen geen enkel risico mogen lopen. Eerlijk
sneuvelen voor de goede zaak is er al helemaal niet bij. Sterker nog, zij mogen
zelfs geen geweld gebruiken tegen de misdadigers, ook niet als die aanstalten
maken om de bevolking uit te roeien. Dus worden onze vredessoldaten nauwelijks
bewapend. Kennelijk wordt hun blauwe helm afschrikwekkend genoeg gevonden.
Moordenaars zullen bij het zien daarvan vast wel afdruipen...Zie: Alledaags
commentaar- aflevering 13
Een
ander voorbeeld: onze democratie steunt op een juiste gedachte, namelijk deze
dat 'het volk' zichzelf zou moeten besturen. Maar in de praktijk gaat het om
zoveel mogelijk stemmen en daarbij doet het er nauwelijks toe op grond waarvan
men die stemmen verworven heeft. De partij-programma's
zijn niets anders dan lokkertjes om stemmenwinst te boeken en voorzover men incidenteel moeite doet om een bepaald
partij- programma uit te voeren, is dat voornamelijk om die stemmen te
behouden. Dat blijkt duidelijk als er weer een verkiezing in aantocht is.
Het gaat wezenlijk niet om een visie op de samenleving en de maatschappij, al
moet men het doen voorkomen alsof men er wel een heeft. Het gaat om een zo
groot mogelijke steun van de bevolking. Dat betekent macht. We kunnen het
aantal voorbeelden net zo veel uitbreiden als we willen, maar steeds weer
blijkt dat er vooralsnog geen sprake is van iets doen met het denken. Als we
dat wel zouden doen, dan zouden we al spoedig tot het inzicht komen dat we met
zijn allen helemaal fout bezig zijn en dat er daardoor zoveel ellende is...
zie: Alledaags commentaar- aflevering 19
Die
vreemde toestand is niet alleen opvallend bij de Europese en mondiale
bestuurscolleges: overal waar hooggeplaatste bonzen bijeen zijn is hetzelfde
waar te nemen. De democratie gaat er op een vreselijke manier mank aan en zelfs
in het burgerlijke verenigingsleven is het een normaal verschijnsel. Steeds
komt het er op neer dat de achterban van de politicus bepalend is voor zijn
wijsheid - of eigenlijk meer het ontbreken ervan. Het kriterium
van 'de meeste stemmen gelden' blijkt een domme basis voor wijsheid die als
zodanig zelfs uitermate negatief uitpakt.
Deze dwaasheid komt voort uit het juist bij de maatschappelijke bovenlaag
gebruikelijke infantiele denken, een denken dat door en door onvolwassen is.
Het is blijven steken in een primitief begrip van 'meer en minder'. Dat wil
zeggen: een kwantitatieve benadering van de werkelijkheid. Ik mag dat graag 'telraamdenken' noemen. Daarbij wordt alles uitgedrukt in
hoeveelheden, in maten en gewichten. Dan kan het gebeuren dat zelfs een zak met
veren, toch vrijwel uitsluitend bestaande uit lucht, aan belang wint als er
maar voldoende veren in zitten. Hij wordt dan letterlijk gewichtiger. En dat
geldt precies zo voor de gewichtige bonzen dezer wereld.
In de praktijk komt … Zie: Alledaags commentaar- aflevering 29
the
survival of the fittest / the struggle for
life
Wat
Darwin gezien heeft en waarop hij zijn theorie baseerde was niet de evolutie,
maar de aanpassing. Van dat aanpassingsproces is inderdaad te zeggen dat alles
draait om het overleven, en wel het overleven van die organismen die het meest
toegerust zijn op het leven in de wereld die zij bij hun ontstaan aantreffen.
Het gaat daarbij dus inderdaad om the survival of the fittest. Dat is wat
anders dan de gedachte dat de sterkste zal overwinnen. Het begrip overwinnen
heeft een andere inhoud dan survival, dat eigenlijk overleven betekent, en the fittest is niet per se de
sterkste, maar zoals gezegd de meest toegeruste. Overigens heeft de idee dat de
sterkste in the struggle for life zal overwinnen,- de wezenlijk foute interpretatie
dus-, in het begin van de 20ste eeuw bij een aantal Amerikaanse en Engelse
sociologen de mening doen post vatten dat ook de mensen aan die wetmatigheid
onderworpen zouden zijn: het edelste ras zou overwinnen! Zo ontstond de theorie
van het Sociaal Darwinisme. Die theorie is de poging de agressie van het blanke
ras te rechtvaardigen, omdat de onderlinge strijd van de mensen een wezenlijk
element van het mens-zijn zou uitmaken. Daarmee wordt in feite de
schofterigheid in de wereld goedgepraat. Het behoeft dan ook niet te
verwonderen dat er in het Nationaal Socialisme, het Fascisme en ten dele ook in
het kapitalisme een warme sympathie voor het Sociaal Darwinisme bestaat.
Inderdaad vertoont de mensheid het beeld van een strijd van allen tegen allen.
Dat echter is geen manifestatie van de wezenlijke mens, maar een tijdelijk
verschijnsel dat aan de zich ontwikkelende individu meekomt. Het gaat daarbij
om een cultuurkwestie. Darwin echter had het over een zaak van de natuur.
Betrek je het Sociaal Darwinisme toch op de theorie van Darwin, die meende het
over de evolutie te hebben, dan wordt onmiddellijk duidelijk dat het Sociaal
Darwinisme nergens op slaat, omdat de mens immers aan de evolutie voorbij is.
Voor meer info, zie: Beweging
en Verschijnsel deel 2 en vervolgens conditionering, Beweging en
Verschijnsel deel 1, evolutie of creatie, De kunst van
het filosoferen, en
Filosofie van de hak op de tak no 1
Terug naar:
de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
|
|