Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Uilenspiegel en
de macht uit Uilenspiegel en de Macht,
Uitbreiding en verfijning -KENNIS- zie nr. 14 uit
Filosofische Invallen 1t/m26,
Uitdijend
heelal?-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Uitgekookte
volksmenners-afl.37
Uitsluiten
; de een sluit de ander uit-zie nr. 68 uit Filosofie
van de Hak op de Tak 1t/m73 ,
Uitsluiting
; het begrip uitsluiting-zie nr. 59 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Uitspraak
; betekenis van een uitspraak –zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het
Denken”,
Uitspraken ; stellige uitspraken werken polariserend en lokken tegenspraak uit
– Hoe zit dat…?
Uitspraken ; stellige uitspraken-zie nr. 18 uit
Filosofische Invallen 1t/m26,
Uitspraken ; stellige uitspraken-zie nr. 21 uit
Filosofische Invallen 1t/m26,
UITSPRAKEN ; In de FILOSOFIE draait alles om slechts één
wezenlijke eigenschap : je uitspraken moeten morgen ook nog WAAR zijn. Die
UITSPRAKEN moeten dus een onafhankelijk karakter dragen en niet een
samenvatting zijn van zaken die je van horen zeggen hebt. Meer
info. Zie bladwijzers: Je uitspraken moeten morgen ook nog WAAR
zijn,
Uitvergroting van zichzelf- nr. 36 uitFilosofie
van de Hak op de Tak 1t/m73,
Ultiem resultaat-zie nr. 42 uit Filosofie van de Hak
op de Tak 1t/m73,
Ultieme
verschijningsvorm van de dingen-zie nr. 69 uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Unieke
identiteit-zie nr. 01 en 67 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Universeel
filosofisch verklaringsprincipe-zie nr. 02 uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Universeel
verklaringsprincipe-zie nr. 17 uit Filosofische Invallen 1t/m26
Universele
herkenbaarheid- nr. 24 uit Filosofie Van de Hak op de Tak 1t/m73,
Universele
kwaliteit-zie nr. 55 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Universele
Verklaringsprincipe-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3_Advies : voor
een beter begrijpen bestudeer óók deel 1 en 2
Universele
volwassenheid-zie nr. 12 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Universum
; het bestaan van het universum uit Beweging en Verschijnsel deel 1,
Universum ; Het Ontstaan van het Heelal/Kosmos/Universum t/m het Slotaccoord “De Mens”,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Universitaire
opleiding
Het begrip kennis vergaren is in onze
moderne tijd danig verwaterd. In de Middeleeuwen bijvoorbeeld gingen sommige
mensen naar de universiteit omdat zij kennis wilden vergaren. Zij wilden
persoonlijk betrokken zijn bij de wetenschappelijke ontwikkelingen en in staat
zijn de kennis te toetsen. Daarvoor moest je op de universiteit zijn.
Toentertijd viel er nog wat te toetsen omdat het terrein van de wetenschap nog
maar uiterst beperkt was. Tegenwoordig is dat toetsen onmogelijk geworden door
de niet meer te verwerken hoeveelheid informatie en door het ontbreken van
geld. Het gaat de studenten niet meer om het vertoeven bij de bron van de
kennis, maar om het leggen van een maatschappelijke basis. Het gaat niet meer om kennis,
maar om opleiding. En dan is het nog steeds een feit dat de
universitaire opleiding de hoogste is, d.w.z. de laatste in een rijtje dat met
de kleuterschool begint. Slechts een enkeling gaat het om de wetenschap zelf,
maar die enkeling krijgt nauwelijks de kans om dat streven te realiseren omdat
slechts bepaalde maatschappelijk relevante studies en onderzoeken gefinancierd
worden. Al met al kunnen wij stellen dat er in onze, op wetenschap drijvende,
moderne wereld maar heel weinig wetenschappelijkheid bestaat en maar weinig
wetenschap bedreven wordt. Waar het in hoofdzaak om gaat is het overdragen, en
tegenwoordig zelfs wel VERKOPEN, van kennis, met de bedoeling daarmee je
voordeel te doen. Kennis, d.w.z. algemeen aanvaarde kennis, is veel geld waard
en er is de laatste jaren dan ook een levendige handel in ontstaan. Het is
koopwaar geworden. De wetenschappelijke kennis zal altijd een overgedragen
kennis zijn, die voor de gebruikers ervan voor waar gehouden wordt. Niemand kan
VOOR ZICHZELF die waarheid controleren. Dat zegt niets ten nadele van die
wetenschappelijke kennis. Zo is haar karakter nu eenmaal. Het zou goed zijn als
wij ons daarvan meer bewust waren, maar voorlopig drijven de mensen, in hun
onvolwassenheid, nog op de overtuigingen.
Informatie uit “De ontwikkeling van de
West-Europese cultuur”( Trefwoord: kennis vergaren)
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
|
|