Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

Help mee om deze site te promoten. Vertel het uw…!

 

Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z

Opgevraagde artikelen/werken  en/of cursussen vindt u terug onder deze link

 

Aanvullingen trefwoorden a t/m z

 

 

N.S.B ; De Nederlandse N.S.B.-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

N.S.B.-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nadenken ; denkt de moderne mens eigenlijk wel,

Nadenken ; het verzamelaars denken,

Nadenken ; nadenken-1-zie bladwijzers,

Nadenken ; nadenken-2-zie bladwijzers,

Nadenken ; nadenken-3-zie nrs. 02 en 04,

Nadenken ; Over zelf nadenken gesproken...-02,

Nadenken over wetenschap-zie nr. 20,

Nàdenken, Filosoferen ; maar als je echt over de dingen wilt nàdenken, filosoferen, zal je dat met je gehele Persoonlijkheid moeten doen en niet alleen met het rationele gedeelte van je zelfbewustzijn–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Nationaal socialisme ; De Misdadigheid van het Nationaal Socialisme

Nationaal Socialisme ; de misdadigheid van het Nationaal Socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nationaal Socialisme ; de term Nationaal Socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nationaal Socialisme ; het Nationaal Socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nationaal Socialisme ; het probleem van het nationaal socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nationaal Socialisme ; Het verschil tussen Fascisme en Nationaal Socialisme(zie bladwijzer Fascisme)-( Is De Koran een fascistisch boek..?)

Nationaal Socialisme ; Liberalisme, Fascisme en Nationaal Socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nationaal socialisme,

Nationaal Socialisme-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nationaal socialistische beweging,

Natuur- Het welzijn van de natuur, zie: afl.73

Natuurkunde ; de relatie tussen de filosofie en de natuurkunde; basale deeltjes-afl. 02,

Natuurkunde als illustratie bij filosofie-zie nr. 02,

Natuurkundig filosoferen-zie nr. 44,

Natuurkundige vervreemding-zie nr. 19,

Natuurrampen-1,

Natuurrampen-2,

Natuurrampen-3/oorlogen/revoluties, ( lees minimaal nos 125 t/m 127 )

Natuurrampen-4,

Natuurrampen-uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,

NAVO-0-zie bladwijzers uit Tijl Uilenspiegel,

NAVO-1-zie bladwijzers uit Perestrojka,

NAVO-2-zie bladwijzers uit Het socialisme is dood,Leve het socialisme,

NAVO-3-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

NAVO-4-zie bladwijzers uit Alledaags Commentaar 1t/m40,

NAVO-5-zie bladwijzers uit Briefwisseling Macht,

NAVO-6-zie bladwijzers uit De Kunst van het Filosofern,

NAVO-7-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Nazareth,

Nazi,

Negatief/positief moment-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

New Age-1 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-2 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-3 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-4 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-5 ; (Volg bladwijzer new age),

New Age-6 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-7 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-8 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-9 ; (maak gebruik van de zoekterm new age),

New Age-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

New Age-zie nr. 55

Niels Bohr –zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Niet te gebruiken waarheid-zie nr. 26,

Niet-meedoen ; het zinvolle niet-meedoen-zie nr. 71,

Niets ; Absolute Niets -zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,

Niets bijzonders -zie nr. 48,

Niets is zeker -nr.09-uit Filosofische Invallen 1t/m26,

Niets is zeker -zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr. 2,

Niet-weten en onwetendheid-zie nr. 22,
Nieuwe wereldorde,

Niet-weters ; een paradijs voor niet-weters-zie nr. 24,

Nieuwe Televisie Teksten,

Nieuwe Wereldorde-zie bladwijzers,

Nihilisme ; Dat verrekte nihilisme,

Nihilisme ; Levensbegrippen=nihilisme,anarchisme,socialisme en communisme,

Nihilisme ; Nihilisme en Anarchisme als basis van het Atheïsme   

Nihilisme ; Nihilisme- zie nr. 01

Nihilisme,

Nihilisme-levensbegrip,

Nivilleren-zie nr. 49,

Non-antwoord-zie nr. 10,

Noodzaak ; bittere noodzaak-zie nr. 13,

Noodzakelijk Kwaad-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Noordelijke Landen ; Amerikanen/Vietnam/ Midden Oosten/Afghanistan/derde wereldoorlog/noordelijke landen-uit Vernietiging van Macht,

Normen / Voorschriften,

Normen en Waarden ; De oorzaak v/h verval van al onze Normen en Waardenstelsels-zie bladwijzers-uit Robot denken

Normen en waarden ; zij hebben zich al bij voorbaat ingedekt, door namelijk de normen en waarden zèlf te bepalen, uiteraard voorzien van de democratische goedkeuring door de volksvertegenwoordiging-zie afl. 17,

Normen en Waarden zijn niet te leren-zie nr. 71,

Normen en Waarden, vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden, vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden, ideologieën, denkmodellen of theorieën.”

Normen en waarden,vandalisme,

Normen en waardenstelsels-zie bladwijzers,

NSB,

Nuance en Detail-zie nr. 02 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Nuances en Details-zie nr. 04 uit Filosofische Invallen 1t/m26,

Nut ; het nut en voordeel- nr. 34 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

 

 

Het nationaal socialisme; ( Voor allen die gebukt gaan onder het begrip NSB. (Rob van Es) ) Achteraf is iedereen er van overtuigd dat de hele zaak misdadig was: ze hebben 6 miljoen Joden vermoord, maar de vraag is en blijft of…die misdadigheid ook herkend zou zijn geworden als die feiten niet bekend waren. Met andere woorden: herkende men de misdadigheid louter en alleen aan de nationaal socialistische mentaliteit en eventueel aan de ideologie? Het antwoord moet zijn neen, behoudens…(Jan Vis)

Zie ALLERLEI -5

 

 

 

 

Wat betekenen o.a. de woorden: wereldbouwer , Bethlehem en Nazareth ?

De metafoor 'wereldbouwer' is door de Roomse geestelijkheid valselijk vertaald met 'timmerman', wat volstrekt nietszeggend is. Het gaat natuurlijk over de mens die de wereld leefbaar maakt. Voorts slaat het woord 'Bethlehem' niet op een of ander bestaand dorpje, maar op de metafoor 'huis van het brood', wat duidt op de levensvoorwaarde dat er voedsel is.
En met 'Nazareth' is hetzelfde aan de hand. Het betekent 'onthouding', zodat de uitroep "kan er uit Nazareth iets goeds voortkomen?" gaat over de nog steeds actuele vraag of het zich onthouden van allerlei geneugten, zoals bijvoorbeeld tijdens de Ramadan, zin heeft in het licht van echt mens-zijn en volwassenheid.

Nadere info. Zie: Alledaags commentaar- aflevering 30 en Varia- zie nr. 05

 

 

 

 

 

 

De nieuwe wereldorde

De plannenmakers weten precies wat goed voor je is. Zij hebben een nieuwe wereld uitgedacht, een wereld waarin alles nu eindelijk eens goed zal gaan in een, door iedereen aanvaarde, geheel nieuwe wereldorde. Omdat die zaak wetenschappelijk is uitgedacht kan hij niet anders dan lukken. Je moet namelijk vooral niet denken dat de plannenmakers die wereld zomaar even verzonnen hebben, zoals dat vroeger nogal eens het geval was bij wereldveroveraars, die trouwens zelden aandacht hadden voor de bevolking en bijna altijd alleen maar hun eigen belang najoegen. Neen, door het wetenschappelijke karakter ervan gaat het bij de nieuwe wereldorde juist om de gewone mensen, het welzijn van de gehele bevolking. Om dat verheven doel te bereiken is er een grondige wetenschappelijke studie verricht, allerlei onderzoeken zijn gepleegd en sommige denkers hebben er zelfs de filosofen op nageslagen. Die hebben immers altijd al gezegd dat de mens zelf zijn eigen wereld moet opbouwen omdat anders niemand het voor hem doet. Vanzelfsprekend kunnen zij hiermee niet de machteloze “gewone man” bedoeld hebben. Die wordt trouwens door de filosofen toch zelden meegeteld. Het ligt dus voor de hand dat niet jij en ik, maar de plannenmakers de zaak moeten klaren en de wetenschap zal er wel borg voor staan dat zij met goede plannen komen. Je bent dus welhaast verplicht om mee te doen...

 

Toch moet je maken dat je wegkomt want er dreigt een groot gevaar. De plannenmakers stellen het welzijn van de gewone mensen wel als de maat voor hun plannen, maar helaas weten zij volstrekt niet wie die gewone mensen zijn.

Voor meer info: 1-klik hier  en eventueel ook 2-klik hier ; 3-klik hier ; 4-klik hier

 

 

 

 

NIHILISME:

Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens: wat is de mens en wie is de mens?  

Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme en communisme) en vervolgens nihilisme ; dat verrekte nihilisme; nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme

 

 

 

 

LEVENSBEGRIPPEN: nihilisme;anarchisme;socialisme;communisme, (de grote vierslag)

Weliswaar is het dan geen socialisme meer, maar het geeft wel inzicht in een maatschappelijk verschijnsel in de moderne mensheid dat sociaal democratie genoemd wordt en dat steunt op politieke partijen die zichzelf socialistisch noemen. Dat socialisme heeft natuurlijk ook alles te maken met De Grote Vierslag in onvolwassen vorm. Gaat het op volwassen wijze om het inzicht dat als ik er ben jij er vanzelfsprekend ook bent, op onvolwassen wijze gaat het om het omgekeerde: als jij er bent heb ik het recht er ook te willen zijn. Deze zaak heeft dus een opeisend karakter en alleen al daaruit blijkt het onvolwassene ervan. Als je namelijk iets opeist stel je je afhankelijk van degene aan wie je de eisen stelt en je levert je uit aan diens goedwillendheid. Dat geldt zelfs als je na een eventuele weigering - die natuurlijk onvermijdelijk is - met geweld je deel in bezit neemt. In feite wordt je gehele gedrag bepaald door de ander. Dat wil niet zeggen dat er geen gegronde reden zou zijn om je deel van de koek op te eisen. Twee argumenten die pleiten voor dat opeisen zijn zelfs voor de hand liggend: ten eerste het argument dat de kapitalist, dus de particuliere individu, als hij niet afgeremd wordt alles probeert in bezit te nemen en niets voor die ander over laat en ten tweede het argument dat daarbij de ander gewetenloos onderdrukt wordt. Zie…

In de loop van mijn filosofische verhaal zal hopelijk duidelijk worden dat de begrippen nihilisme anarchisme, socialisme en communisme wel degelijk van nature bij de mens behoren en dat hij dus helemaal niet behoeft te leren ze voor zichzelf en zijn wereld te laten gelden als zouden ze iets geheel nieuws zijn dat er aanvankelijk niet was en er zelfs nu nog niet is. Dat betekent dat de mensen een fundamentele fout maken als zij die begrippen als een in de verte liggend ideaal zien. Als zij dit wel doen stellen zij iets buiten zichzelf dat in feite binnen henzelf gezocht moet worden. Hun zoektocht gaat dan precies de verkeerde kant uit en dat heeft verschillende consequenties. Een belangrijke is deze dat zij hun streven richten op de buitenwereld en daarbij zichzelf buiten beschouwing laten. Bovendien ontstaat er een levensprogramma van wensen en verlangens dat op zichzelf het hier en nu degradeert tot iets dat niet deugt en dat minderwaardig is. Maar er is ook nog een ernstige logische fout, die overigens door de moderne mens voortdurend gemaakt wordt: men stelt iets dat vanzelfsprekend is als eis die ingewilligd moet worden. Je kunt zo'n eis echter niet stellen zonder de zaak waarom het gaat volkomen fout te interpreteren. Als je van mening bent dat een mens twee armen en twee benen moet hebben doe je de werkelijkheid geweld aan want de mens heeft twee armen en benen. Dat is geen norm maar dat is een feit. Zie…

 

 

NORMEN en WAARDEN: 3 Citaten uit “robot denken” van Jan Vis, filosoof.              

1) “Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden, vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden, ideologieën, denkmodellen of theorieën.”

 

2) “Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met normen en waardenstelsels, enerzijds omdat zij het leven in bepaalde patronen en modellen vastleggen en het daarmee beroven van haar meest wezenlijke eigenschap: vrijheid, en anderzijds omdat het patronen en modellen zijn die op den duur zullen verdwijnen. Als je dus je verwachtingen inzake de toekomst van de mensheid baseert op een dergelijke “ethiek” ben je bezig met een luchtkasteel, dat er desnoods wel steeds fraaier uit gaat zien, maar dat al met al toch een fictie is.

 

3) “Uiteraard kan je het denken niet afschaffen, je moet het gebruiken, of je wilt of niet! Ligt het dan niet voor de hand dat je ophoudt met vluchten, met de kop in het mystieke zand te steken, en dat je eens iets aan dat denken gaat doen? Want dat is de oorzaak van al het getob. Als kind is je al afgeleerd om na te denken. En het is je aangeleerd om gedachteloos te gaan denken, als een automaat. “

 

 

 

Vrijheid-1                                                           

Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een situatie van "geven en nemen" ontstaat.

De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.

En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie verredelijken de onvrijheid door het te doen voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met onze eigen voorstelling van vrijheid:

Vrijheid is…   Meer informatie? Zie… Eenzaamheid en onvrijheid

 

 

geven en nemen

Hoe dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander. Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het functioneren in… Voor meer info. Zie: De ontwikkeling van het denken ;Vrouw en Wereld (trefwoord: geven en nemen ) en Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 09

 

 

NORMEN en WAARDEN: Zie: Normen en waarden

“Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatst instantie voort uit de afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden, vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden, ideologieën, denkmodellen of theorieën.” 

 

 

 

 

Normen / Voorschriften: Maar, let u wel op: ik spreek over NORMEN, en dat zijn voorschriften inzake de toepassing van een zaak. Als Bolland zegt dat één priester meer mensen in bedwang kan houden dan een heel leger politieagenten, dan doelt hij op dit feit. Evenzo is dit het geval met de bekende opmerking van Karl Marx dat de godsdienst "opium voor het volk"zou zijn. Mensen als dominee Glashouwer van de Evangelische Omroep spreken hierover als zij van de mensen verlangen dat "Jezus leeft" in hen.

Voor meer info, zie : geen god, wat dan? (trefwoord: priester ) en godsdienst en geloof ;

het toenemend belang… (met b.v  als trefwoord : islam )

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

website analysis
online hit counter