Terug
naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie
Help mee om deze site
te promoten. Vertel het uw…!
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
N.S.B
; De Nederlandse N.S.B.-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
N.S.B.-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Nadenken ; denkt de moderne mens eigenlijk wel,
Nadenken ; het verzamelaars denken,
Nadenken ; nadenken-1-zie bladwijzers,
Nadenken
; nadenken-2-zie bladwijzers,
Nadenken
; nadenken-3-zie nrs. 02 en 04,
Nadenken
; Over zelf nadenken gesproken...-02,
Nadenken
over wetenschap-zie nr. 20,
Nationaal socialisme ; De Misdadigheid van het
Nationaal Socialisme
Nationaal
Socialisme-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Nationaal
socialistische beweging,
Natuur-
Het welzijn van de natuur, zie: afl.73
Natuurkunde ; de relatie tussen de filosofie en de
natuurkunde; basale deeltjes-afl. 02,
Natuurkunde
als illustratie bij filosofie-zie nr. 02,
Natuurkundig filosoferen-zie nr. 44,
Natuurkundige vervreemding-zie nr. 19,
Natuurrampen-3/oorlogen/revoluties, ( lees
minimaal nos 125 t/m 127 )
Natuurrampen-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
NAVO-0-zie bladwijzers uit
Tijl Uilenspiegel,
NAVO-1-zie
bladwijzers uit Perestrojka,
NAVO-2-zie
bladwijzers uit Het socialisme is dood,Leve het socialisme,
NAVO-3-zie
bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
NAVO-4-zie
bladwijzers uit Alledaags Commentaar 1t/m40,
NAVO-5-zie
bladwijzers uit Briefwisseling Macht,
NAVO-6-zie
bladwijzers uit De Kunst van het Filosofern,
NAVO-7-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Negatief/positief
moment-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
New Age-1 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-2 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-3 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-4 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-5 ; (Volg
bladwijzer new age),
New Age-6 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-7 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-8 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New Age-9 ; (maak gebruik van
de zoekterm new age),
New
Age-zie bladwijzers van ontwikkeling
West Europese Cultuur,
Niels Bohr
–zie bladwijzers in “De ontwikkeling
van het Denken”,
Niet te gebruiken waarheid-zie nr. 26,
Niet-meedoen
; het zinvolle niet-meedoen-zie nr. 71,
Niets ; Absolute
Niets -zie bladwijzers van Beweging en
Verschijnsel deel 1,
Niets is zeker -nr.09-uit
Filosofische Invallen 1t/m26,
Niets is zeker -zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak
nr. 2,
Niet-weten en onwetendheid-zie nr. 22,
Nieuwe wereldorde,
Niet-weters ; een paradijs voor niet-weters-zie nr.
24,
Nieuwe Wereldorde-zie bladwijzers,
Nihilisme ; Dat verrekte nihilisme,
Nihilisme ; Levensbegrippen=nihilisme,anarchisme,socialisme en communisme,
Nihilisme ; Nihilisme en Anarchisme als basis van het
Atheïsme
Nihilisme ; Nihilisme- zie nr. 01
Noodzaak ; bittere noodzaak-zie nr. 13,
Noodzakelijk
Kwaad-zie bladwijzers van ontwikkeling
West Europese Cultuur,
Normen
en Waarden zijn niet te leren-zie nr. 71,
Normen en Waarden, vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook alcohol- en
drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld
worden, vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij
goden, ideologieën, denkmodellen of theorieën.”
Normen en waardenstelsels-zie bladwijzers,
NSB,
Nuance
en Detail-zie nr. 02 uit Filosofie
van de Hak op de Tak 1t/m73,
Nuances en
Details-zie nr. 04 uit Filosofische
Invallen 1t/m26,
Nut ; het nut en voordeel- nr. 34 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Het nationaal socialisme; ( Voor allen die gebukt gaan onder het
begrip NSB. (Rob
van Es) )
Achteraf is iedereen er van overtuigd dat de hele zaak misdadig was: ze hebben
6 miljoen Joden vermoord, maar de vraag is en blijft of…die misdadigheid ook
herkend zou zijn geworden als die feiten niet bekend waren. Met andere woorden:
herkende men de misdadigheid louter en alleen aan de nationaal socialistische
mentaliteit en eventueel aan de ideologie? Het antwoord moet zijn neen,
behoudens…(Jan
Vis)
Wat betekenen o.a. de woorden: wereldbouwer , Bethlehem en Nazareth ?
De metafoor 'wereldbouwer' is door de Roomse
geestelijkheid valselijk vertaald met 'timmerman', wat volstrekt nietszeggend
is. Het gaat natuurlijk over de mens die de wereld leefbaar maakt. Voorts slaat
het woord 'Bethlehem' niet op een of ander bestaand dorpje, maar op de metafoor
'huis van het brood', wat duidt op de levensvoorwaarde dat er voedsel is.
En met 'Nazareth' is hetzelfde aan de hand. Het betekent 'onthouding', zodat de
uitroep "kan er uit Nazareth iets goeds voortkomen?" gaat over de nog
steeds actuele vraag of het zich onthouden van allerlei geneugten, zoals
bijvoorbeeld tijdens de Ramadan, zin heeft in het licht van echt mens-zijn en
volwassenheid.
De
plannenmakers weten precies wat goed voor je is. Zij hebben een nieuwe wereld
uitgedacht, een wereld waarin alles nu eindelijk eens goed zal gaan in een,
door iedereen aanvaarde, geheel nieuwe wereldorde. Omdat die zaak
wetenschappelijk is uitgedacht kan hij niet anders dan lukken. Je moet namelijk
vooral niet denken dat de plannenmakers die wereld zomaar even verzonnen
hebben, zoals dat vroeger nogal eens het geval was bij wereldveroveraars, die
trouwens zelden aandacht hadden voor de bevolking en bijna altijd alleen maar
hun eigen belang najoegen. Neen, door het wetenschappelijke karakter ervan gaat
het bij de nieuwe wereldorde juist om de gewone mensen, het welzijn van de gehele
bevolking. Om dat verheven doel te bereiken is er een grondige
wetenschappelijke studie verricht, allerlei onderzoeken zijn gepleegd en
sommige denkers hebben er zelfs de filosofen op nageslagen. Die hebben immers
altijd al gezegd dat de mens zelf zijn eigen wereld moet opbouwen omdat anders
niemand het voor hem doet. Vanzelfsprekend kunnen zij hiermee niet de
machteloze “gewone man” bedoeld hebben. Die wordt trouwens door de filosofen
toch zelden meegeteld. Het ligt dus voor de hand dat niet jij en ik, maar de
plannenmakers de zaak moeten klaren en de wetenschap zal er wel borg voor staan
dat zij met goede plannen komen. Je bent dus welhaast verplicht om mee te
doen...
Toch moet je maken dat je wegkomt want er dreigt
een groot gevaar. De plannenmakers stellen het welzijn van de gewone mensen wel
als de maat voor hun plannen, maar helaas weten zij volstrekt niet wie die
gewone mensen zijn.
Voor meer info: 1-klik hier
en eventueel ook 2-klik hier ; 3-klik hier ; 4-klik
hier
Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en
over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie
van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens:
wat is de mens en wie is de mens?
Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme
en communisme) en vervolgens nihilisme
; dat
verrekte nihilisme; nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme
LEVENSBEGRIPPEN: nihilisme;anarchisme;socialisme;communisme,
(de grote vierslag)
Weliswaar is het dan geen socialisme meer, maar het geeft wel
inzicht in een maatschappelijk verschijnsel in de moderne mensheid dat sociaal
democratie genoemd wordt en dat steunt op politieke partijen die zichzelf
socialistisch noemen. Dat socialisme heeft natuurlijk ook alles te maken met De
Grote Vierslag in onvolwassen vorm. Gaat het op volwassen wijze om het inzicht
dat als ik er ben jij er vanzelfsprekend ook bent, op onvolwassen wijze gaat
het om het omgekeerde: als jij er bent heb ik het recht er ook te willen zijn.
Deze zaak heeft dus een opeisend karakter en alleen al daaruit blijkt het
onvolwassene ervan. Als je namelijk iets opeist stel je je afhankelijk van
degene aan wie je de eisen stelt en je levert je uit aan diens goedwillendheid.
Dat geldt zelfs als je na een eventuele weigering - die natuurlijk
onvermijdelijk is - met geweld je deel in bezit neemt. In feite wordt je gehele
gedrag bepaald door de ander. Dat wil niet zeggen dat er geen gegronde reden
zou zijn om je deel van de koek op te eisen. Twee argumenten die pleiten voor
dat opeisen zijn zelfs voor de hand liggend: ten eerste het argument dat de
kapitalist, dus de particuliere individu, als hij niet afgeremd wordt alles
probeert in bezit te nemen en niets voor die ander over laat en ten tweede het
argument dat daarbij de ander gewetenloos onderdrukt wordt. Zie…
In de loop van mijn filosofische verhaal zal hopelijk
duidelijk worden dat de begrippen nihilisme anarchisme, socialisme en
communisme wel degelijk van nature bij de mens behoren en dat hij dus helemaal
niet behoeft te leren ze voor zichzelf en zijn wereld te laten gelden als
zouden ze iets geheel nieuws zijn dat er aanvankelijk niet was en er zelfs nu
nog niet is. Dat betekent dat de mensen een fundamentele fout maken als zij die
begrippen als een in de verte liggend ideaal zien. Als zij dit wel doen stellen
zij iets buiten zichzelf dat in feite binnen henzelf gezocht moet worden. Hun
zoektocht gaat dan precies de verkeerde kant uit en dat heeft verschillende
consequenties. Een belangrijke is deze dat zij hun streven richten op de
buitenwereld en daarbij zichzelf buiten beschouwing laten. Bovendien ontstaat
er een levensprogramma van wensen en verlangens dat op zichzelf het hier en nu
degradeert tot iets dat niet deugt en dat minderwaardig is. Maar er is ook nog
een ernstige logische fout, die overigens door de moderne mens voortdurend
gemaakt wordt: men stelt iets dat vanzelfsprekend is als eis die ingewilligd
moet worden. Je kunt zo'n eis echter niet stellen zonder de zaak waarom het
gaat volkomen fout te interpreteren. Als je van mening bent dat een mens twee
armen en twee benen moet hebben doe je de werkelijkheid geweld aan want de mens
heeft twee armen en benen. Dat is geen norm maar dat is een feit. Zie…
NORMEN en WAARDEN: 3 Citaten uit “robot denken” van Jan Vis,
filosoof.
1)
“Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook
alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de
afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden,
vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden,
ideologieën, denkmodellen of theorieën.”
2)
“Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met normen en waardenstelsels,
enerzijds omdat zij het leven in bepaalde patronen en modellen vastleggen en
het daarmee beroven van haar meest wezenlijke eigenschap: vrijheid, en anderzijds omdat het
patronen en modellen zijn die op den duur zullen verdwijnen. Als je dus je
verwachtingen inzake de toekomst van de mensheid baseert op een dergelijke
“ethiek” ben je bezig met een luchtkasteel, dat er desnoods wel steeds fraaier
uit gaat zien, maar dat al met al toch een fictie is.
3)
“Uiteraard kan je het denken niet afschaffen, je moet het gebruiken, of je wilt
of niet! Ligt het dan niet voor de hand dat je ophoudt met vluchten,
met de kop in het mystieke zand te steken, en dat je eens iets aan dat denken
gaat doen? Want dat is de oorzaak van al het getob. Als kind is je al afgeleerd
om na te denken. En het is je aangeleerd om gedachteloos te gaan denken, als
een automaat. “
Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities
van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart
individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde
verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een
ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een
situatie van "geven en nemen"
ontstaat.
De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander en
de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de
ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en
als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last
te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de
handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die
voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit
is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn
vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit
best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne
mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van
voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede
bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.
En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan
zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar
een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als
vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en
waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker
iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor
de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en
democratie verredelijken de onvrijheid door het te
doen voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen
hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te
brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met
onze eigen voorstelling van vrijheid:
Vrijheid is… Meer
informatie? Zie… Eenzaamheid en onvrijheid
Hoe
dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit
dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van
de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen
maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in
een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en
nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat
gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander.
Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan
vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het
functioneren in… Voor meer info. Zie: De
ontwikkeling van het denken ;Vrouw en Wereld (trefwoord: geven en nemen
) en Filosofie van de Hak op de
Tak- aflevering 09
NORMEN en WAARDEN:
Zie: Normen
en waarden
“Alle rampen, zoals
vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook alcohol- en drugsmisbruik, komen in
laatst instantie voort uit de afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan
de mensen gesteld worden, vanuit de een of andere fictie omtrent hogere
werkelijkheden, hetzij goden, ideologieën, denkmodellen of theorieën.”
Normen / Voorschriften: Maar, let u wel
op: ik spreek over NORMEN, en dat zijn voorschriften inzake de toepassing van
een zaak. Als Bolland zegt dat één priester meer mensen in bedwang kan houden
dan een heel leger politieagenten, dan doelt hij op dit feit. Evenzo is dit het
geval met de bekende opmerking van Karl Marx dat de godsdienst "opium voor
het volk"zou zijn. Mensen als dominee Glashouwer
van de Evangelische Omroep spreken hierover als zij van de mensen verlangen dat
"Jezus leeft" in hen.
Voor meer info, zie : geen god, wat dan? (trefwoord: priester )
en godsdienst
en geloof ;
het
toenemend belang… (met b.v als trefwoord : islam )
Terug
naar: de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
|
|