Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Maagd met
het kindeke Jezus-uit
Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Maagd-1
nr. 170 en 171- zie bladwijzers uit
Beweging en Verschijnsel deel3,
Maagd-1-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Maagd-2
nr. 195- zie bladwijzers uit
Beweging en Verschijnsel deel3,
Maagd-2-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Maagd-3,
nrs. 141,142 en 143-uit
Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Maaiveld
; het maaiveld-zie nr. 49,
Maatgevend
collectief ; vervallen van het maatgevend collectief-zie nr. 68,
Maatschappelijk
belang-zie bladwijzers,
Maatschappelijke
ontwikkeling-zie nr. 65
Maatschappelijke
vernieuwing- nr. 40,
Maatschappij
; het construeren van een moderne
maatschappij-zie nr. 08,
Maatschappij ; Islam e.a., greep op de maatschappij,
zie aflevering no. 18
Maatschappij
; topzware moderne maatschappij-zie nr. 06,
Maatschappij en de samenleving,
Maatschappij-Samenleving ; Is het verstandig - nà lezing van o.a. de nrs. 18,
27 en 37 uit Alledaags Commentaar 1t/m40 - niet-christelijke godsdienstigen
w.o. Islamieten zitting te laten nemen op
belangrijke posten in onze Maatschappij / Samenleving..? ( zie ook de bladwijzers Islam 1t/m12 èn Afhankelijkheidsrelatie
)
Macht
( hoe zit dat ), besturen of regeren,
Macht ; ( de macht en de seksualiteit ),
Macht ;
absolute macht-zie nr. 57
Macht ;
academische macht in de maatschappij-zie nr. 45,
Macht ;
de macht van de civiele ondernemingen-zie nr. 58
Macht ;
denken zonder macht-zie nr. 50,
Macht ;
geen hogere macht-zie nr. 51,
Macht
; Het aspect van de macht-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Macht
; het aspect van de macht-zie bladwijzers,
Macht ; Kan
macht zich ten goede keren..?,
Macht ;
vervluchtigende macht-zie nr. 57 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Macht als
levensvervulling- zie bladwijzers in “De Kunst van het Filosoferen”,
Macht corrumpeert
onvermijdelijk-zie nr. 16 uitFilosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Macht
en de onvolwassen wereld- nr. 33 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Macht versus vooruitgang_zie nr. 25 uit Alledaags
Commentaar,
Macht/Invloed
; zie bladwijzers uit Kan Macht zich ten goede keren..?,
Macht; hunkering
naar macht-zie nr. 04 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Machthebbers
; droom van de machthebbers-zie nr. 42 uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Machthebbers
; economische machthebbers-zie nr. 57 uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Machtsdenken-zie
nr. 69 uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Magna
Mater ; ongodsdienstige Grote Moeder, Magna Mater-zie nr. 11,
Management ; Wetten van het management-zie nr. 06,
Manager
; de manager-zie nr. 59,
Manager
; de moderne manager als koning van de groep-zie nr. 67,
Manipuleren/op de mouw spelden- zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Manipuleren/op de mouw spelden- zie bladwijzers uit Filosofie van de
Hak op de Tak nr.2,
Mannelijkheid-1A-zie bladwijzers-uit Vrouw en Wereld),
Mannelijkheid-2B-zie
bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,
Mannelijkheid-
Mannelijkheid-4D(volgt nog),
Maria met het kindeke
Jezus; Wereldbouwer/Timmerman/Bethlehem/Nazareth
zie 02,
Markt
; vrije markt, Is de vrije markt dan toch een sprookje?,
Marx,
Klik op de LINK [ Op de Valreep 2015 ] en vervolgens op bladwijzer { Karl Marx
}
Massa
en Kuddedier ; de begrippen kuddedier en massa-zie nr. 01,
Materialistisch- zie
bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Materialistisch-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Materialistisch–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Materialistisch-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Materialistisch-zie
bladwijzers-uit Het andere Nihilisme,
Materie ;
elementaire materie-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Materie
; Het begin van de Materie-Energie(zie bladwijzers uit Gedachten van Ontstaan
en Bestaan)
Materie
; intelligente materie-zie nr. 19,
Materieel
onderzoek ; geen materieel onderzoek-zie nr. 20,
Maximum
aan innigheid-zie nr. 69,
Meditatie ; Het Oosten-zie bladwijzers uit Op de
vlucht voor je eigen denken,
Meditatie(methode)
; zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel1,
Meditatie(methode)
; zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel2,
Meditatie(methode)
; zie bladwijzers uit De ontwikkeling van de West Europese Cultuur,
Meditatie(methode)
; zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Meditatie(methode)
; zie bladwijzers uit Het kennen van de Werkelijkheid,
Meditatie/
Zelfaanschouwing-zie
bladwijzers,
Meedoen
; geen excuus voor meedoen-zie nr. 49,
Meedoen
en meepraten-zie nr. 49,
Meeleven
; Bemoeien en Meeleven-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Meeleven
; zelf beslissen en meeleven-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Meeleven-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Meepraten
en meedoen-zie nr. 49,
Meetbare
grootheden-zie nr. 47,
Mein
Kampf-zie bladwijzers in Beweging en Verschijnsel deel 3,
Mens : Wat
is de waarde van een mens..! Hoe zit dat..? (zie bladwijzer: waardeoordelen ),
Mens ; De wetende
mens- zie afl. 01(Dat 'weten' mag overigens niet verward worden met “Kennen”
Mens ;
culturele misdadigheid van de moderne mens-zie nr. 73,
Mens ;
de dienstbare mens-zie nr. 65
Mens ; de
geestelijke mens-zie nr. 19,
Mens ;
de intellectuele aanleg van de mens-zie nr. 64,
Mens ;
de mens als “de” individu-zie nr. 13,
Mens ;
de mens als absoluut vrij verschijnsel-zie nr. 01,
Mens ;
de mens als cultuur-zie nr. 62,
Mens ;
de mens als dier-zie nr. 69,
Mens ;
de mens als ding-zie nr. 49,
Mens ;
de mens als individu-zie nr. 60,
Mens ;
de mens als individu-zie nr. 66,
Mens ;
de mens als particulier-zie nr. 04,
Mens ;
de mens als rebel-zie nr. 69,
Mens ;
de mens als slotaccoord-zie nr. 67,
Mens ;
de mens als volstrekt niets-zie nr.
69,
Mens ; de mens heeft alles zelf in de hand-zie nr. 08,
Mens ;
de mens is geen kuddedier-zie nr. 14,
MENS ; De structuur van de MENS
Mens ;
de ware mens-zie nr. 65
Mens ; de wetenschappelijke mens-zie nr. 14,
Mens ;
geen hoge dunk van de mens-zie nr. 19,
Mens ;
inhoud van de mens-zie nr. 62,
Mens ; ontstaan van het Heelal / de mens,
Mens ;
oorlogsverklaring aan de mens-zie nr. 65
Mens ; Verzet tegen het laatste verschijnsel de
mens_zie nr.08,
Mens ; voorvaderen van de mens-zie
bladwijzers,
Mens;
een mens een sociaal dier?- zie nr. 07,
Menselijk
Gedrag begrijpen–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het
Denken”,
Menselijke
zelfontkenning-zie bladwijzers uit De ontwikkeling van het Denken,
Menselijkheid
; ware menselijkheid-zie nr. 49,
Mensen
; gewone mensen-middelmaat-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Mensen
; gewone mensen-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Mensen ; gewone mensen-zie
bladwijzers,
Mensen
; gewone mensen-zie nr. 72,
Mensen
; intelligentere mensen-zie nr. 48,
Mensen
; onvolwassen mensen-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Mensen ; slechte
mensen-zie de bladwijzers van “De grote Vierslag”,
Mensen
; Wij mensen zijn zelf de werkelijkheid – zie bladwijzer,
Mensen
moeten socialer worden..!,
Mensenrechten-1-zie
bladwijzers uit Vrouw en Wereld,
Mensenrechten-2-zie
bladwijzers uit-De ontwikkeling van het Denken,
Mensenrechten-3-zie bladwijzers uit-Bedreiging van het
Vrijdenken en het Atheisme,
Mensenrechten-4-zie
bladwijzers uit-De Kunst van het Filosoferen,
Mensenrechten-5-zie
bladwijzers uit-Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Mensenrechten-6-zie
bladwijzers uit-Filosofie van de Hak op de Tak nr.3,
Mensenrechten-7-zie
bladwijzers uit-Perestrojka,
Mensenzoon
Jezus-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Mensheid
; de mensheid beneden haar mogelijkheden-zie nr. 47,
Mensheid
; De
mensheid is onregeerbaar (zie bladwijzers),
Mensheid
; de mensheid schijnt mislukt-zie nr. 71,
Mensheid
; De mensheid schudt haar oude huid af,
Mensheid
; onvolwassen mensheid-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Mensheid ; Waar gaat het in de mensheid nu wezenlijk
om,
Mentaliteit ; op winnen gerichte mentaliteit-zie afl. 06
Met rust
laten–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Met
zijn allen ; wij zijn met zijn allen- nr. 21,
Metafysica-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Methode
; Paul Feyerabend en de methode-zie nr. 11,
Middelmaat
; de middelmaat maakt zich breed-zie nr. 47,
Middelmaat
; de samenleving als middelmaat-zie nr. 49,
Middelmaat
; de werkelijkheid als middelmaat-zie nr. 50,
Middelmaat
; maatgevende middelmaat-zie nr. 47,
Middelmaat
; wetenschap als middelmaat-zie nr. 48,
Midden-Oosten conflict ; Oplossing Midden-Oosten
conflict !, Bestudeer Beweging en Verschijnsel,
Mild ; de ergste
nazigruwelen zijn nog te mild voor de vrijdenkers,
Mild
individualisme-Westers Godsdienst als de Protestanse-zie afl. 27,
Mildere
vorm van een maatschappelijk ideaal…ideëel
collectief…(zie bladwijzers)
Militair
geweld : gunstige besluiteloosheid inzake militair geweld-zie nr. 10,
Misbruik-Het
seksuele misbruik-zie bladwijzer,
Misdaad ;
Grondgedachte van de Misdaad-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel
1,
Misdaad
; Voorkomen van misdaad -zie nr. 09,
Misdaad als begin van iets nieuws-zie nr. 24,
Misdaad
steeds in het geniep-zie nr. 71,
Misdadige
toepassingen-zie nr. 45,
Misdadigheid
; culturele en juridische misdadigheid-zie nr. 72,
Misdadigheid
; culturele misdadigheid van de moderne mens-zie nr. 73,
Misdadigheid
; culturele misdadigheid-zie nr. 72,
Misdadigheid-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Misdadigheid-zie bladwijzers-1,
Misdadigheid-zie bladwijzers-2,
Modern
onderwijs ; de zin van modern onderwijs- nr. 23,
Moderne
kunstenaars-zie nr. 54
Moderne
maatschappij ; costrueren van een moderne maatschappij-zie nr. 08,
Moderne
maatschappij ; topzware moderne maatschappij-zie nr. 06,
Moderne
manager als koning van de groep-zie nr. 67,
Moderne
mens ; culturele misdadigheid van de moderne mens-zie nr. 73,
Moderne mens ; ongelovige moderne mens- zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Moderne
progressieve mens-zie bladwijzers,
Moderne
spiritualiteit ; resultaat van moderne spirituliteit-zie nr. 50,
Moderne
vijandigheid-zie nr. 04,
Moederschap-A
; zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,
Moederschap-B ; zie
bladwijzers uit Tijl Uilenspiegel,
Moederschap-C ; zie
bladwijzers uit Vrouw en Wereld,
Mogelijkheden
; vrijmaken van mogelijkheden-zie nr. 11,
Mohammedaans-1-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mohammedaanse-1–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Mohammed-uit Beweging en
Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Monarch vervangen door een President..? een verbetering..?
zie bladwijzers,
Monarchie ; de Nederlandse monarchie afschaffen..?,
Mooi vinden
; schoonheid en mooi vinden- nr. 27,
Moorden
als management-zie nr. 10,
Moordlust
; losgebroken moordlust-zie nr. 17,
Moordlust ; wrede moordlust-zie nr. 05,
Moordlust..! Oorlog.? Zie inhoudsopgave 17
Moslims ; beledigingen(3x) Arme
slachtoffers-nr.38 Huwelijk/Liefde
en Het Vaticaan en de Godin,
Moslims, kunnen moslims zich invoegen in de Moderne
cultuur..? – aflevering no. 37,
Mussolini-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mystiek
en Metafysica de nos. 214 en 215- zie
bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Mystiek
zie: nos. 151 en 152- zie bladwijzers
uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Mystiek-1–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Mystiek-1-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mystiek-2–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Mystiek-2-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mystiek-3-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mystiek-4-zie
bladwijzers van ontwikkeling West Europese
Cultuur,
Mystiek-5-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mystiek-6-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Mystiek-zie bladwijzers uit “Het kennen van de
Werkelijkheid”,
Mythen ; De betekenis van mythen, legenden en sprookjes, zie
nr.30,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Waar
ik het vanavond, als bijdrage van de vrijdenkers aan kerstmis, speciaal over
wil hebben is het sprookje van de maagd met het kind, oftewel Maria met het
kindeke Jezus.
Al
2000 jaar weten de christelijke geestelijken dat het veel eenvoudiger en overtuigender
kan. Je moet je gewoon beroepen op getuigenverklaringen! En die staan in
overvloed in de bijbel. Getuigenverklaringen slaan op gebeurtenissen die echt
plaats gevonden hebben, althans... die suggestie wekken zij.
Voor
meer info. Zie : De
maagd met het kind, oftewel Maria met het kindeke Jezus.
Een banaal
Kerstfeest;Wereldbouwer/Timmerman/Bethlehem/Nazareth ( 02 ) (Kinderachtig sprookje)
Zie : Alledaags
commentaar- nr. 30
Iets over de vrouwelijke oudheid (03 )
De oudheid stond in het teken
van het vrouwelijke. Dat blijkt uit allerlei verhalen, uit de kunstzinnigheid,
de wetenschap en tal van andere dingen. Maar vooral uit het feit dat de
werkelijkheid als "inhoud" niet van belang was.
Met deze mannelijke
werkelijkheid kon men niet uit de voeten: de samenleving bijvoorbeeld werd niet
begrepen als te bestaan uit afzonderlijke, bij name te noemen, mensen. De
individuen waren "verzonken" in het geheel van de samenleving. Dat
geheel werd vertegenwoordigd door een vorst, die uiteraard absoluut en
goddelijk was: het geheel is het enig werkelijke en het heeft niets naast zich
omdat er niets anders bestaat. Meer info. Zie: Een
korte schets van de menselijke seksualiteit
( Bladwijzer: vrouwelijke
oudheid )
DE MAAGD EN HET KIND (04 )
In de loop der jaren heb ik er bij alle mogelijke
gelegenheden op gewezen dat de Roomse Kerk ons niet alleen om de tuin leidt met
volstrekt absurde voorstellingen over een aan God onderworpen werkelijkheid,
maar dat zij vooral ook een gewetenloze vrouwenhaatster is. Bovendien vervalst
zij aantoonbaar de geschiedenis. Zo heeft zij 2000 jaar geleden al een aan alle
kanten corrupt verhaal bedacht dat ons zou moeten doen geloven dat figuren als
Maria, Jezus en dergelijken, uniek zouden zijn geweest. Het wemelde er namelijk
van!
Voor meer info. Zie : HET VATICAAN EN
DE GODIN
DE MAAGD EN HET KIND
(05
)
Ik
noem één voorbeeld, dat wij allemaal kennen, namelijk dat van de "maagd
Maria en haar kindje”. "Onzin", wordt er dan geroepen, "een
maagd kan geen kindje krijgen en tegelijk maagd blijven, maak dat je grootje
wijs!". Zou je het denken van de oudheid bestudeerd hebben, dan zou je
weten dat je met een "formule" te doen hebt, een formule die overal
in de oudheid voorkomt en die uitdrukking geeft aan de gedachte dat de
werkelijkheid, als een vrouwelijk en moederlijk geheel gedacht, vanuit zichzelf
leven voortbrengt zonder daartoe van buitenaf enigerlei vorm van
"bevruchting" van node te hebben.
Voor
nadere info, Zie : Hoe zit het nou met god (Bladwijzer : maagd
)
'Maagd' (06 )
In wijsgerige zin echter richt het zich op het
achterhalen van authentieke betekenissen, zoals bijvoorbeeld het begrip 'Magna
Mater' of het begrip 'Maagd'.
Meer info: zie : Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering
51
De Maagd
met het Kind. (07 )
Je komt dat onder andere tegen in de vele
verhalen over de Maagd met het Kind. Die maagd was zwanger door de activiteit
van de geest en dus door iets dat in haarzelf aanwezig is. Weliswaar gaat het
over een mannelijke zaak, maar die komt niet van buitenom in de maagd nieuw
leven te verwekken. Hij is reeds permanent in haar aanwezig. Op grond daarvan
kun je zeggen dat de Maagd altijd (en nooit niet) zwanger is van de geest.
Altijd is zij in het bezit van haar naamloze inhoud. Die inhoud is
tegelijkertijd de eeuwig actieve verwekker, zodat te concluderen is dat alles
wat er is door de geest verwekt is, hetgeen overeenkomt met onze conclusie dat
voor de mens de gehele werkelijkheid geestelijk is, namelijk materie als
niet-materie. En filosofisch van groot belang is uiteraard het inzicht dat
dit alles volstrekt nietszeggend is, en dus ook waardeloos, wezenlijk
ongrijpbaar en zinloos. Meer info. Zie :
Beweging
en Verschijnsel deel 3
(Bladwijzer: maagd )
De maagd
met het kind (08 )
Maar als je dat wel doet, dan ontdek je dat er
ten tijde van het begin van onze jaartelling een bijzonder belangrijke omslag
in de geschiedenis geweest is. Die omslag vond plaats nadat de culturen van de
oudheid in de Griekse cultuur hun bekroning hadden gevonden, enerzijds verbeeld
in de godin Afrodite en anderzijds verwoord in gnostische geschriften als de
Evangeliën. Doorgaans worden deze geschriften ten onrechte in de historische
lijn van de Joodse cultuur geplaatst en dus gezien als een sublimering van die
cultuur. In werkelijkheid zijn zij Grieks en houden als zodanig veel méér in
dan alleen maar het joodse cultuurmoment. Het cultuurbeeld van de maagd met het
kind bijvoorbeeld is helemaal niet joods maar van oorsprong Indisch. De omslag
in de cultuur kwam historisch voor de dag in de strijd van de Romeinen tegen de
volkeren van Griekenland en Klein-Azië. Meer info. Zie : Beschrijving
en Verschijnsel deel 2 (Bladwijzer: Maagd )
De maagd met het kind (09 )
Het komt
tegenwoordig vaak voor dat een publicist gebruik maakt van allerlei op zichzelf
juiste concrete gegevens om een fantastisch verhaal op te dissen dat op menigeen
diepe indruk maakt. Dat is bijvoorbeeld het geval met het oeroude verhaal van
de maagd met het kind. In grote lijnen kennen wij dat verhaal nog uit de
Bijbel, maar daaruit is een aantal essentiële details verwijderd, enerzijds
omdat men er later niets meer van begreep, anderzijds omdat sommige
Christelijke monniken en prelaten het maar al te goed begrepen en zich
onmiddellijk realiseerden dat het bekend worden van die details buitengewoon
gevaarlijk zou zijn voor hun Christelijke kerk.
Het kind van de maagd ( 10 )
Tenslotte is daar Maria
de hemelkoningin. De naam 'Maria' is eigenlijk niet goed, maar voor de westerse
mens in de christelijke traditie is zij het meest herkenbaar vanwege het feit
dat het om de 'moeder' van Jezus zou gaan. Zij is 'de moeder van het kind'.
Waar het in dit geval werkelijk om gaat is het kind van de maagd. Dat kind is
niet haar inhoud voorzover die 'vluchtig' is, maar haar inhoud voorzover die
reëel is. Het is een 'wordende' inhoud, want dat kind zal eens, in de toekomst,
de ware mens zijn. Die mens is geen heilige, want van een heilige is feitelijk
het leven afgedacht, maar het is de mens die bij zichzelf terecht is gekomen en
bij wie dus alles tot zijn recht komt. De werkelijk levende mens dus!
Meer info. Zie : Vrouw en Wereld
(Bladwijzer: maagd )
1. Als
men spreekt van een 'maakbare wereld' is men wederom uitermate ondoordacht
bezig. De mens mòet zijn eigen wereld maken en daarin heeft hij geen keuze. Hij
kan er met geen mogelijkheid onderuit. De vraag naar maakbaarheid slaat
derhalve nergens op.
Als men er mee
bedoelt dat men zich afvraagt of men een wereld kan maken die gegrond is op de
idealen, de kennis en de voorstellingen van een bepaald moment, dan moet het
antwoord zonder meer ontkennend zijn. Een toekomstige wereld kan niet gemaakt
worden volgens vooropgezette plannen en blauwdrukken. Niemand kan nu weten wat
hij straks zal weten, noch over de dingen, noch over de kennis, noch over het
leven.
2. Het
wordt op het ogenblik al steeds meer duidelijk dat allerlei, op
wetenschappelijk uitgedokterde blauwdrukken gebaseerde, innovaties zonder
mankeren mislukken. Dat zal in de toekomst steeds vaker en op een steeds
rampzaliger manier het geval zijn. Vooral in de politiek, als het over het
zogenaamde regeren of besturen gaat, is het thans al een groot probleem.
Nagenoeg alle nieuwe regelingen blijken in ernstige mate inefficiënt te zijn.
In tegenstelling
tot wat politici en andere belanghebbenden de mensen willen wijsmaken zijn de
hedendaagse mislukkingen geen incidenten die te wijten zijn aan ondeskundige
overheden, maar zijn het manifestaties van de fundamentele onkunde van de
managers die het voor het zeggen hebben. Die kunnen daar evenwel zelf niets aan
doen. Zij kunnen nu eenmaal niet vervangen worden door kundige managers omdat
het volstrekt ondenkbaar is dat die er zouden zijn. Een dergelijk management is
een fictie, voortkomend uit de almaar voortgaande theoretisering van de
werkelijkheid.
Voor meer info. Zie:
Filosofie
van de Hak op de Tak no.3 nos 586 t/m 600
Maatschappij en de samenleving
Zo tegen het eind van de 20ste eeuw is er een kentering gekomen in het denken
over de maatschappij en de samenleving
In het kort komt het hier op neer: het
begrip 'maatschappij' heeft betrekking op het geheel van relaties tussen
de verschillende individuen. Het zijn de talloze verbindingen die de mensen
tussen elkaar aanleggen. Zij zijn genoodzaakt dat te doen omdat zij in de grond
van de zaak ieder voor zich een volstrekt autonoom verschijnsel zijn.
Ieder mens is een absoluut geïsoleerd
verschijnsel.
Tussen
die verschijnselen gaapt een niet te dempen kloof.
Het enige dat de mensen hieraan kunnen doen is het slaan van bruggen. Voorzover
dat gelukt vormen de mensen dat omvangrijke vlechtwerk van verbindingen dat in
de filosofie 'de werkelijkheid als maatschappij' heet.
Het begrip 'samenleving'
slaat op een geheel ander aspect van de menselijke werkelijkheid. We hebben nu
niet te doen met een vlechtwerk, maar met een structuur als van een levend weefsel.
Daarvan is de essentie dat alle elementen niet
door een kloof van
elkaar gescheiden zijn maar… geleidelijk in elkaar overgaan en op
die manier een ondeelbaar, in zichzelf oneindig genuanceerd, geheel vormen. Het
is onmogelijk om vast te stellen waar het een ophoudt en het ander begint. Dit
'ineenzijn' geldt in biologische zin voor alles wat leeft, dus voor alle
organismen. Maar voor de mens geldt naast dit biologische gegeven ook nog
iets intellectueels: hij weet zich één met de andere mensen. Omdat
dit het geval is geldt het begrip 'samenleving'. Je kunt zeggen dat de mensheid
als het ware een organisme is, een levend lichaam.
Wij vinden het vanzelfsprekend dat ons lichaam
van alles nodig heeft om te kunnen blijven leven. Het moet gevoed worden, maar
dat levert behalve dat leven niets op. Economisch gezien is dat voeden een
volstrekt waardeloze investering, want in feite kost het leven alleen maar
geld. En dat zijn zelfs letterlijk 'kosten op het sterfhuis'.
Precies zo is het gesteld met de samenleving. Er moet belangeloos in
geïnvesteerd worden om haar optimaal gezond te laten zijn. Iets anders dan
gezondheid leveren die investeringen niet op. Winsten en andere opbrengsten
zijn er niet van te verwachten. Maar het is natuurlijk wel zo dat een gezonde
samenleving onmisbaar is voor het vlechtwerk van de maatschappij.
Voor meer info, zie: Alledaags commentaar- nr. 34 ; Wat bedoelt Drs. B. Verwaayen met “IKKE en WIJ” Is
dat: Ik weet me één met de andere
mensen..?
Dat proces is
vandaag al volop bezig en de gevolgen ervan worden steeds duidelijker
zichtbaar. De kloof
namelijk tussen de wereldbeschouwing van de intellectuele bovenlaag en die van
de 'gewone' mensen aan de basis van de samenleving wordt op een verontrustende wijze
almaar groter. Die 'gewone' mensen voelen niet meer met de zaak mee, begrijpen
niet meer waarover het gaat en het kan niet uitblijven dat zij er steeds minder
vertrouwen in hebben.
De
wereld volgens die intellectuele voorstelling blijkt als zodanig helemaal niet
te bestaan. Zo worden de mensen door moderne politici allerlei zaken in de
schoenen geschoven waaraan zij zich in geen enkel opzicht schuldig maken.
Frappant is bijvoorbeeld dat men het voorstelt alsof de burgers het milieu
vervuilen ('Een schoon milieu begint bij onszelf'), terwijl de mensen nu
juist geen keuze hebben, omdat zij het moeten doen met de producten die hen
door de èchte vervuilers, de producenten, aangereikt worden!
Een ander voorbeeld betreft de zogenaamde
voorlichting aan de mensen. Men vindt het nodig van allerlei voorlichting te
geven, maar bij nadere beschouwing blijkt dit geen voorlichting doch iets
totaal ànders te zijn. Het is namelijk indoctrinatie die met alle mogelijke
slimme psychologische trucs bedreven wordt. De bedoeling ervan is de mensen zo
'op te voeden' dat zij zich zullen gaan conformeren aan de wereld van de
wetenschappelijke voorstelling van de intellectuelen. Voorzover dat zo af en
toe gelukt wordt dat door die intellectuelen, de managers van de bovenlaag, als
vanzelfsprekend opgevat als een bewijs voor de juistheid van hun
wetenschappelijk verantwoorde voorstelling.
Voor meer informatie zie: Filosofie
van de hak op de tak no. 3
De kloof tussen (A) en (B) wordt als het ware overspannen
door de relatie tussen (A) en (B). Daarmee verdwijnt die kloof niet, hij wordt
zelfs door die overspanning geaccentueerd! Juist doordat je de wil hebt nader
tot elkaar te komen, zoals dat bij mensen het geval kan zijn, gaat de kloof als
een extra grote belemmering gelden. Het zoeken van een relatie bevestigt het
bestaan van de kloof en die kloof verhindert in principe het in elkaar
overgaan. Het absolute niets daarvan wordt min of meer maatgevend. Het gedicht
zegt: daar waren twee koningskinderen, zij hadden elkander zo lief (!); zij
konden bijeen niet komen; het water was veel te diep. Dat handelt over het
probleem van de relatie, die niet denkbaar is zonder een absolute kloof.
Hieraan kun je overigens ook zien dat de begrippen in de filosofie geen vaste
waarde kunnen hebben en zich daardoor niet lenen voor het van tevoren opstellen
van een methodiek. Telkens verandert de betekenis van de begrippen, al naar
gelang de situatie waarin ze optreden. Nu is bijvoorbeeld het begrip kloof of
scheiding, dat aanvankelijk een nietszeggend begrip was, geworden tot een
véélzeggend begrip dat een dominante rol speelt.
Voor meer informatie: Gedachten
over Ontstaan en Bestaan
De samenleving is gelijk een lichaam
zie : Alledaags
commentaar- nr. 34
De
samenleving vertoont een onaantastbare karakter binnen het materiële systeem
van het leven.
Zie: Filosofie
van de Hak op de Tak- aflevering 42 en… Voor de grondgedachte zie het
hoofdwerk van Jan Vis, filosoof.
Te weten : Beweging
en verschijnsel !
De heersende moderne cultuur, met haar fixatie
op de economie, draait uitsluitend om de menselijke werkelijkheid als
maatschappij. Dus het complex van relaties tussen de afzonderlijke mensen. Dat
zijn betrekkingen die gebaseerd zijn op de kloof die er gaapt tussen de mensen. De ene mens
is logischerwijs de andere niet. Intussen zijn beiden toch van elkaar
afhankelijk om te overleven. Daarom moeten de mensen met elkaar afspraken
maken, bijvoorbeeld wat betreft hun eigen en andermans veiligheid in de vorm
van het recht. En zij moeten elkaar diensten bewijzen in de vorm van het
leveren van voor het leven noodzakelijke produkten. Aan die levensbehoeften
moet zo goed mogelijk voldaan worden. Dat alles behoort tot het terrein van de
werkelijkheid als maatschappij. Maar voor het menselijk leven in haar volle
omvang geldt veel meer dan alleen maar het regelen van de levensbehoeften.
Eigenlijk is de maatschappij slechts de basis van het leven, onmisbaar
weliswaar, maar toch...
Voor meer info zie: Alledaags commentaar- nr. 21
“de moderne westerse mensheid wordt niet bestuurd
en wel omdat zij in de grond van de zaak haar eigen beweeglijkheid afwijst. Zij
wordt daarentegen geregeerd, en dat wil zeggen dat zij in een patroon gedwongen
wordt. Het patroon van de orde. Deze ordelijke zaak is doortrokken van macht
want dat is de kracht die de dwang uitoefent. Dat is de kracht die tégen de
beweeglijkheid is. Een geordende maatschappij is altijd en noodzakelijk een
aangelegenheid van macht. En daar waar macht is, is ook autoriteit, d.w.z. het
zich beroepen op het recht om macht uit te oefenen.”
Meer info: zie vernietiging
van macht .
“Ik waag
het te betwijfelen of die mensen het vraagstuk van “de macht" wel
voldoende doordacht hebben. Volgens mij hebben zij getracht een oplossing te
vinden met instandhouding van alle in onze denktraditie liggende factoren. Dit
heeft tot gevolg dat er een oplossing uit de bus komt waarin het begrip
"orde" niet doordacht is zoals het eigenlijk zou moeten. “ zie
ook: een alternatief bestuur
Men zou kunnen denken: in
de oudheid oefenden de vrouwen macht uit over de mannen en omgekeerd in het
westen de mannen over de vrouwen. Dit is echter niet juist. De afbeeldingen en
de verhalen uit de oudheid hebben een erg liefelijk karakter, terwijl die uit
het westen steeds een sfeer van geweldaardigheid hebben: de vrouw wordt veroverd
en zij wordt verleid en zij geeft zich tenslotte "gewonnen". Wat
betreft deze tegenstelling moet je bedenken: het vrouwelijke behoeft over het
mannelijke geen macht uit te oefenen omdat dit vluchtige mannelijke als haar
permanente inhoud werd gezien. Hij was dus geen tegenstander en geen
buitenstaander en hij was ook niet meer- of minderwaardig. Bovendien is het
niet denkbaar dat er naast het (vrouwelijke) geheel nog iets anders bestaat.
Rivaliteit en vijandigheid zijn dus uitgesloten. In het westen daarentegen
wordt de inhoud op zichzelf gesteld als de zaak waarom alles draait. Nu gaat
het dus om "het één en het ander". En dit betekent voor de
seksualiteit dat men ten opzichte van elkaar "buitenstaanders" wordt:
de één is BUITEN de ander. Het wordt nu zaak elkaar ergens " toe te
krijgen". Daarbij voelt de man zich dominant omdat het gaat over het
mannelijke aspect van de werkelijkheid: de inhoud. Dit heeft als noodzakelijk
gevolg dat ertussen de één en de ander een machtsverhouding ontstaat, gegrond
op de SCHEIDING van de één en de ander en de meerwaarde van één van die twee. Dit heeft
grote gevolgen... Voor meer info, zie…
Voor een beter inzicht in de begrippen
“vrouwelijk” , “mannelijk”en “inhoud”, verwijs ik u naar het hoofdwerk Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3
Investeer in jezelf, mentaal wel te verstaan.
Onderwerp: inzicht in
uzelf
Bouwen wij mensen niet onze gehele
persoonlijkheid op met behulp van een besef van eigenwaarde,
ja zelfs van eigen meerwaarde ten opzichte van de andere mensen? En is niet ons
gehele ethische, maatschappelijke, politieke en economische stelsel gebaseerd
op de meerwaarde van de een ten opzichte van de ander en dus ook op de
competitie en naijver tussen de mensen, alle mooie woorden over “gelijkheid”
ten spijt? Mentaliteitsverandering gewenst ? Zeer zeker! Het bevordert
ons leven zowel in psychische als in materiële zin ofwel toename van het
welzijn van onszelf.
Laten
we eerlijk zijn: het is wel degelijk een feit dat onze eigen mentaliteit in
essentie niet zo bar veel verschilt van die van de regenten.
In welke
richting mentaliteitsverandering? Neem
nota van : “houden van” en
liefde en voorts:
Citaat 2) . En de inhoud van die
veiligheid is “het verzorgd zijn” en “het recht”, waarbij ik met nadruk
aanteken dat het hier om een beschermingsrecht gaat. Het zou te ver voeren hierop thans
uitvoerig in te gaan, maar zoveel kan ik er - voor de goede verstaander - wel
over zeggen dat bij een beschermingsrecht ik veilig gesteld ben voor de ander,
terwijl er werkelijk recht is als de ander veilig is voor mij. Waar
gaat het in de mensheid nu wezenlijk om
En vervolgens: Het begrip
'erkenning' - Existentiële garanties - Het begrip 'zelfstandigheid' - Het begrip
'zelfgenoegzaamheid' - Wat betekent veiligheid - Voorhanden levensbehoeften -
Luxe goederen. Zie: Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 07
En zie ook eens
: Alledaags
commentaar- nr. 34 Alledaags commentaar- nr. 19
Zie ook voor nadere informatie : Individualisme,
Kapitalisme : nummers 242; 243;
244; 245;
246; 247; 248
citaat uit: Beweging
en Verschijnsel deel 3. De formule a2+b2=c2 zegt absoluut
niets tenzij je erbij vermeldt dat hij betrekking heeft op de zijden van een
rechthoekige driehoek; de stelling van Pythagoras! Je moet kennis altijd in een
context, een bepaald verband plaatsen om er iets mee te kunnen aanvangen. Het
is geen wonder dat onvolwassen mensen er dan maar waarde aan gaan toekennen om
er zodoende een middel tot het verwerven en handhaven van macht van te maken;
kennis is macht.
Macht…Zoals ik in mijn vorige artikel over
hetzelfde onderwerp al heb gezegd begint het in het huidige tijdsgewricht
langzaam aan duidelijk te worden dat de mensheid op onze planeet wezenlijk niet
kan leven in een stelsel van machtsverhoudingen. Meer dan ooit en op een veel
grotere schaal dan ooit het geval was, verzetten grote groepen mensen zich
tegen het over hen heersende machtsstelsel.
KAPITALISME / KAPITALIST: Het veelgehoorde
verhaal van de vrije markt is dan ook een sprookje. Het kapitalisme is qua
ondernemen, productie en handel helemaal niet vrij, al moet toegegeven worden
dat men zich heel wat permitteert als men de kans krijgt.
zie: dat verfoeilijke individualisme
DE
OERCEL : ( trefwoorden : beweeglijkheden , ruimte ,
elementaire materie , samenhang , materie , relatie , oercel , bewustzijn ,
psyche , buitenwereld , wat is geest , zelfbewustzijn ).
Lees hiervoor: Beweging
en Verschijnsel deel 1, 2 en 3
In een onvolwassen wereld bemoeien de mensen zich met
elkaar. Ze vinden namelijk dat ze elkaar nodig hebben en dat ze dus elkaar van
nut kunnen zijn. Ze verwachten dat nuttige dan ook van elkaar. Maar dat kan
alleen maar als de één denkt dat hij buiten de Ander is, dat is voorondersteld
aan het elkaar gebruiken. Om dit gebruik mogelijk te maken probeert de één de
ander tot iets te dwingen en dat is de bemoeizucht die door de onvolwassen
wereld heenloopt. Altijd bemoeien de mensen zich met elkaar, maar dat is heel
iets anders dan het meeleven, dat voor volwassen mensen geldt. Meeleven houdt
in laten leven, het leven niet belemmeren of dwingen anders te zijn dan het is.
Bemoeien betekent gebruik maken van de ander en uitbuiting van de zwakke;
meeleven daarentegen de ander met rust laten en de zwakke ondersteunen.
Meeleven betekent ook dat er geen grenzen zijn tussen jou en mij, zodat mijn
vrijheid niet ophoudt bij jou, en de jouwe niet bij mij: mijn leven is op
andere wijze het jouwe...
Voor meer info. Zie: De
ontwikkeling van de West-Europese cultuur
De moderne mens: Zo laat zich in de moderne mens gelden dat
hij zelf zijn wereld op moet bouwen. De politici zijn dan ook volop daarmee
bezig, maar : de wijze waarop dat geschiedt en de doelstellingen die daarbij
gelden deugen, filosofisch gezien, niet. De mensen zijn op de verkeerde manier
met het goede bezig... Hoe begrijpelijk en logisch verklaarbaar het ook is, de
mensen zouden eigenlijk nergens waarde aan moeten toekennen, omdat zij
wezenlijk nihilistisch zijn.
Een argument voor deze gedachte heb ik al gegeven: het toekennen
van waarde doet de absolute onafhankelijkheid van de mens teniet. Je zou dat
het persoonlijke argument kunnen noemen. Er is echter ook nog een universeel
argument, een argument dat dus betrekking heeft op de werkelijkheid zelf. Als
je namelijk aan iets waarde toekent maak je dat iets tot een bijzonderheid, een
zaak die uitgelicht is uit het onderlinge verband der verschijnselen in de
werkelijkheid. Je stelt die waardevolle zaak als iets dat belangrijker is dan
de rest. Daarmee heb je de werkelijkheid verbroken. Voor nadere informatie: Zie…
en lees ook eens: nihilisme
Ten tijde van de aanvang van de moderne jaartelling breekt in
de mensheid een besef van individualiteit door. De mens gaat zichzelf als 'ik'
herkennen, overigens zonder daar aanvankelijk erg in te hebben. Dat is
gebruikelijk bij ontwikkelingen van de diepste lagen van de cultuur. Maar, al
hebben de mensen het niet in de gaten, toch kan het logischerwijs niet
uitblijven dat er reacties op komen. Op zichzelf zijn die van blijvende aard.
Tot op de dag van vandaag spelen die ontwikkelingen op allerlei manieren hun
rol en daarbij worden zij steeds zelfbewuster. Tegenwoordig manifesteren zij
zich op onmiskenbare, maar helaas vaak onaangename wijze.
Een viertal hoofdstromingen zijn in het proces van de ontwakende
individualiteit te onderscheiden: zie… Alledaags commentaar- nr. 31
En…: men wil, overigens bepaald niet zonder eigenbelang, die
landen van het voormalige Oostblok en de zogenaamde Derde Wereld politiek en
economisch op het peil van de Westerse wereld brengen. Dat beantwoordt mooi aan
de normen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Een
loffelijk streven dus...
Maar, het denken over de vraag welke weg daartoe gevolgd moet worden zit bijna
autistisch beklemd in de moderne wetenschappelijke opvatting dat uitsluitend de
analytisch wetenschappelijke benadering tot een aanvaardbare oplossing kan
leiden.
Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 30 Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 41
Wat de mensen tot hun culturele
misdadigheid aanzet is het zelfbewuste verbreken van de verbanden in de
werkelijkheid. Dat is een onvermijdelijke werkzaamheid van het zelfbewustzijn.
Dus is het een puur intellectueel proces. Het zet onmiddellijk bij de geboorte
van de mens op de planeet in. In dit verband is het overigens interessant te
weten dat de aanvang van dit verbrekingsproces reeds aangeduid wordt in het
zogenaamde paradijsverhaal
van Adam en Eva. Het thema van de 'kennis van goed en kwaad' heeft hierop
betrekking. Daarbij is vooral het begrip 'kennis' van cruciale betekenis. Het
hele thema van de menselijke culturele misdadigheid draait hier om.
Het is een zaak van kennis. Voor meer info. , zie: Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 72
We hebben gezien hoe er, met het verschijnen van de mens op de
aarde, een onmogelijk geval zijn intrede deed in de natuur. Een geval waarvoor
het overleven een OPGAVE bleek te zijn omdat het op geen enkele natuurlijke
wijze op het leven in de natuur was toegerust. Een geval dus ook dat het moest
hebben van zijn niet-natuur-zijn en dus van zijn niet-materieel geaarde
kwaliteiten. Nu is het opmerkelijk dat in de overal op de wereld optredende
"paradijsverhalen" een duidelijke tekening van de situatie, waarin
die "eerste mens" verkeerde, werd gegeven. In de westerse christelijke
cultuur kent men vooral het paradijsverhaal uit Genesis. In dat verhaal is er
sprake van een gelukzalige toestand waarin de eerste mensen zich bevonden,
geheel samenvallend met de hen omringende natuur, die op geen enkele wijze
bedreigend was. De opgave om te overleven ontbrak dus. Die opgave wordt pas dan
een realiteit als de mensen zich laten verleiden om aan "god" gelijk
te worden en dus kennis te verkrijgen "omtrent goed en kwaad". Vanaf
dat moment wordt het overleven een zaak die "in het zweet uws
aanschijns" verwerkelijkt moet worden; de vrouwen zullen "met
smart" baren en er zal "vijandschap" zijn.
Het is uit met het paradijselijke, want de "zonde"
heeft zijn intrede gedaan. Het verhaal draait om het samenspel van een viertal
grootheden. Ten eerste is daar de….
Voor meer informatie : als eerste De
ontwikkeling van het denken
en vervolgens Vrouw en Wereld
De plannenmakers weten precies
wat goed voor je is. Zij hebben een nieuwe wereld uitgedacht, een wereld waarin
alles nu eindelijk eens goed zal gaan in een, door iedereen aanvaarde, geheel
nieuwe wereldorde. Omdat die zaak wetenschappelijk is uitgedacht kan hij niet
anders dan lukken. Je moet namelijk vooral niet denken dat de plannenmakers die
wereld zomaar even verzonnen hebben, zoals dat vroeger nogal eens het geval was
bij wereldveroveraars, die trouwens zelden aandacht hadden voor de bevolking en
bijna altijd alleen maar hun eigen belang najoegen. Neen, door het
wetenschappelijke karakter ervan gaat het bij de nieuwe wereldorde juist om de
gewone mensen, het welzijn van de gehele bevolking. Om dat verheven doel te
bereiken is er een grondige wetenschappelijke studie verricht, allerlei
onderzoeken zijn gepleegd en sommige denkers hebben er zelfs de filosofen op
nageslagen. Voor meer info. , Zie: Een mensheid zonder mensen
De gehele werkelijkheid is doortrokken van tegenstellingen.
Die moeten niet opgeheven worden, maar juist tot hun recht komen. Bij de
uitspraak hebt uw vijanden lief verliest het begrip liefhebben zijn betekenis
als er geen vijanden, en dus tegenstellingen, zouden zijn. Het liefhebben
vooronderstelt vijanden. Het gaat er dus niet om de vijandschap op te heffen en
uit te bannen, maar het gaat er om de vijand, de tegenstelling, te zien in het
licht van het harmonieuze geheel: hij is er ook, hij is ook een manifestatie
van de werkelijkheid en als zodanig zal ik hem met rust moeten laten, en dat
geldt uiteraard wederzijds. Het begrip met rust laten betekent eigenlijk dat je
de werkelijkheid laat zijn zoals ze is en dat houdt onmiddellijk harmonie in.
Als je, zoals met de huidige mensheid het geval is, de werkelijkheid ziet als
een verzameling afzonderlijke voorwerpen ben je niet in staat haar met rust te
laten. Je bent niet in staat het bestaansrecht te erkennen van datgene dat je
tegenstelling is en bijgevolg wil je die tegenstelling opheffen, hetgeen in de
praktijk betekent: uitroeien. Daartoe moet je elkaar, als het over het
onderlinge gedoe van de mensen gaat, voortdurend opzoeken en dat leidt telkens
tot oorlogen, moord en doodslag. Uiteraard zijn het de leidende figuren die
tot een oorlog aanzetten, want uit hun behoefte om macht uit te oefenen komt
voort dat zij in principe niet dulden dat sommige mensen hun tegenstander zijn.
Wat bij het gros van de mensen min of meer latent aanwezig is, is voor die
leidende figuren een levensbehoefte en van daaruit jutten zij de mensen op ten
oorlog. Voor meer informatie: De Grote Vierslag en Gedachten over ontstaan en bestaan
”Met
rust laten” of de mensen AANZETTEN TOT… b.v. een OORLOG?
Het begrip met rust laten betekent eigenlijk dat
je de werkelijkheid laat zijn zoals ze is en dat houdt onmiddellijk harmonie
in. Als je, zoals met de huidige mensheid het geval is, de werkelijkheid ziet
als een verzameling afzonderlijke voorwerpen ben je niet in staat haar met rust
te laten. Je bent niet in staat het bestaansrecht te erkennen van datgene dat
je tegenstelling is en bijgevolg wil je die tegenstelling opheffen, hetgeen in
de praktijk betekent : uitroeien. Daartoe moet je elkaar, als het over het
onderlinge gedoe van de mensen gaat, voortdurend opzoeken en dat leidt telkens
tot oorlogen, moord en doodslag. Uiteraard zijn het de leidende figuren die tot
een oorlog aanzetten, want uit hun behoefte om macht uit te
oefenen komt voort dat zij in principe niet dulden dat sommige mensen hun
tegenstander zijn. Wat bij het gros van de mensen min of meer latent aanwezig
is, is voor die leidende figuren een levensbehoefte en van daaruit jutten zij
de mensen op ten oorlog.
( Jan Vis, filosoof )
”Met
rust laten” of de mensen AANZETTEN TOT… b.v. een OORLOG?
Ongeveer
in diezelfde tijd, enkele eeuwen na het begin van onze jaartelling, heeft
Mohammed de Islam bedacht en ook dat was een intellectuele constructie,
eigenlijk net zoiets als het Christendom. Alleen waren de grondslagen anders:
de Islam is niet gefundeerd op oeroude en ware inzichten, maar op een
verzameling volstrekt patriarchale herdersverhalen, namelijk die van het Oude
Testament van de bijbel en een aantal plaatselijke godsdienstige
overleveringen. Door de oppervlakkigheid van die verhalen is de Islam eigenlijk
een stelsel van voorschriften. In zoverre geeft de Islam een goed beeld van het
inmiddels veranderde denken in en van de mensheid, de verschuiving namelijk van
het gericht zijn op het beeld naar gericht zijn op de voorstelling. Dat is in
het Christendom minder direct zichtbaar omdat dit zich baseerde op de
evangeliën en dat zijn inderdaad oude wijsheden, maar de wijze van denken is
dezelfde…een gericht zijn op de voorstelling met als gevolg een intellectuele
constructie. Overigens heeft de Islam destijds, in haar culturele bloeiperiode,
heel wat filosofie opgeleverd, maar die was wezenlijk niet in de Islam gegrond.
Het was een voortzetting en vooral een bestudering van de Griekse filosofie.
Deze filosofie is vijf eeuwen later via Noord-Afrika en Spanje (de Moren) in
het westen bekend geworden.
Voor meer info. Zie: Beweging
en verschijnsel deel 2
En vervolgens: De
ontwikkeling van de west europese cultuur ; De
ontwikkeling van het denken , filosofie
van de hak op de tak en Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 64
De Nederlandse monarchie afschaffen?
Als wij het voorgaande tot ons laten doordringen wordt het
ons duidelijk dat bij de discussie over het eventuele afschaffen van de
Nederlandse monarchie het eigenlijke probleem niet aan de orde komt. Zolang het
erover gaat of de monarch vervangen moet worden door een president is men niet
op een wezenlijke verandering uit. De macht spitst zich dan toch weer toe tot
één punt. Bij de desbetreffende discussie in het programma denkbeeld
voor de TV bleek dat ook prof. Nagel zonder meer een republiek voorstond. Met
een president, waarvan dan het voordeel zou zijn dat men hem naar huis kan
sturen. Afgezien van het feit dat in principe geen enkele machthebber zich naar
huis laat sturen, is het alternatief van een president niet meer dan wat het
is: een alternatief. De erfelijke dwaas wordt vervangen door een gekozen dwaas,
net zo vol van verbeelding en hoogmoed en net zo gespeend van capaciteiten,
maar in zekere zin zelfs nog gevaarlijker, omdat hij meer feitelijke macht
heeft.
Het is mogelijk om de gedachte te verdedigen dat wij
voorlopig een republiek zouden moeten hebben, maar dan wel een republiek zonder
een staatshoofd. Het is al erg genoeg dat er een regering is die pretendeert
het land te besturen. Maar waar wij ook voor zouden zijn, voor de domste
oplossing: een erfelijke vorst, of voor een iets minder domme oplossing:
een gekozen president, of tenslotte voor de op dit moment minst domme
oplossing: een democratisch
gekozen regering , in alle gevallen is het dom. Overigens
gaat het niet om de vraag waar we voor of tégen zijn, maar om de vraag hoe het
zit met een volk. En op de huidige trap van ontwikkeling is de vernietiging van
de macht nog een onmogelijkheid. Maar gelukkig wordt het recht om macht uit te oefenen al heel wat
kritischer bekeken. Voor meer info : klik hier
Onze parlementaire democratie is een betrekkelijk
redelijk antwoord op het vraagstuk van “de toekenning van macht”. Natuurlijk
gaat ook deze redelijkheid - zoals met alle redelijkheid het geval is - niet
verder dan hij gaat. Omdat het geen levende maar een uitgedachte zaak is kan
hij slechts gerealiseerd worden door middel van woorden, redelijke woorden die
gemakkelijk kunnen verbloemen wat er werkelijk aan de hand is. Een plausibel
beroep op het welzijn van de staat is doorgaans voldoende om macht toebedeeld
te krijgen. De zogenaamde verkiezingsstrijd is niets anders dan de poging van
redelijke mensen om elkaar met goede argumenten te overtroeven teneinde te
verwerven wat zij werkelijk zoeken: macht.
Voor meer info. Zie:
De Nederlandse monarchie :
Het nihilisme is de enige kracht die opgewassen is tegen de remmende kracht van
de macht, het is de enige kracht die de mensen kan vrijmaken van hun
onderdrukking.
Zie…
( trefwoord: monarchie )
CHRISTELIJKE MORAAL: kwijten
onze regeerders zich van de taak neutraal tegenover de godsdienst te staan? Dat
valt helaas bitter tegen. Kennelijk begrijpen zij nog steeds niet wat het
betekent dat kerk en staat gescheiden moeten zijn.Toen ook al ! Zie…
moslimfundamentalisme en moslimterrorisme
Zoals
een orkaan over een continent raast, zo verplaatst zich moslimfundamentalisme
en moslimterrorisme over N. Afrika, 't Midden Oosten naar Z.O. Azië en dicteren
Islamieten volgens de Koran de wet in landen als Soedan, Iran en Afghanistan. Zijn zulke uitingen van
fanatisme, moordzucht en onderdrukking het gevolg van het charisma van een
enkele leider of ligt hieraan de structuur van De Koran en navenant van de
Islam als godsdienst ten grondslag? In het hier gepresenteerde verslag krijgt de lezer antwoord
op deze vragen.
DE KORAN EEN LIEFLIJKE
ROMAN ? NEEN ! lees ook voor een beter begrip van de woorden
godsdienst en geloof het artikel godsdienst
en geloof
Bouwen zij niet hun gehele persoonlijkheid op met
behulp van een besef van eigenwaarde, ja zelfs van eigen meerwaarde ten
opzichte van de andere mensen? En is niet ons gehele ethische,
maatschappelijke, politieke en economische stelsel gebaseerd op de meerwaarde
van de een ten opzichte van de ander en dus ook op de competitie en naijver
tussen de mensen, alle mooie woorden over “gelijkheid” ten spijt?
Onze waardenstelsels berusten op de analyse, het uit
elkaar halen van de werkelijkheid en het vervolgens vergelijken van het ene
onderdeel met het andere. Bij die vergelijking zijn onze eigen belangen de
maat. Op grond van die belangen hechten wij- letterlijk - waarde aan bepaalde
dingen en mensen en aan andere niet. Dat geldt ook voor de overtuigingen, de
zogenaamde geestelijke zaken, de idealen, want ook die vormen wij vanuit ons
eigen belang. Weliswaar beweren wij in dat geval dat het ons om het belang van
de mensheid gaat, maar intussen zijn wij het toch zelf die bepalen wat het
belang van de mensheid is. Het is voor ons belangrijk dat het goed komt met de
mensheid, maar voor dat goede leggen wij onze eigen normen aan.
Het goede is voor een godsdienstige iets anders
dan voor een vrijdenker. Dus wordt het waarde hechten aan bepaald door onze
eigen geest, waarin wij ons een voorstelling maken van de werkelijkheid, zoals
die volgens ons zou moeten en kunnen zijn. Het is echter de vraag of de
werkelijkheid is zoals wij ons haar voorstellen.
Voor meer informatie, zie: Dat verrekte nihilisme
solidariteit, lotsverbondenheid, saamhorigheid,
verbondenheid, gemeenschapszin
a)
Gewoonlijk zeggen de mensen dan dat zij zich met elkaar “verbonden” voelen en
zij spreken van “solidariteit” en “saamhorigheid” om daaraan dadelijk toe te
voegen op welke grond zij zich verbonden voelen. Je krijgt dan een aantal
verklaringen te horen die bij nadere beschouwing niets met het begrip “samenhang”
te maken hebben, maar die allemaal terug zijn te brengen tot het begrip “ relatie ”.
b)
Wat wij doorgaans onder “verbondenheid”, “solidariteit” en “saamhorigheid”
verstaan is niet wat ik bedoel met samenhang. Het is beslist noodzakelijk elke
verbinding terzijde te laten.
liefde. Citaat uit “Trouw aan…”: Je
moet je echter wel afvragen welke begrippen inhoud zijn van het begrip liefde.
Ik kom dan op een tweetal begrippen, namelijk eerlijkheid en trouw.
Het eerste betekent dat je voor jezelf alles laat gelden wat er te gelden
heeft, dat je dus niets in jezelf verdoezelt. Dat hangt ten nauwste samen met
het begrip twijfel.
Een eerlijk mens durft voor zichzelf toe
te geven dat hij twijfelt.
Het tweede betekent dat je jezelf, als
geheel van allerlei eigenaardigheden, zo helder mogelijk laat gelden en dat je
dus niet van dat geheel afwijkt. Je verschuilt jezelf niet achter
uiterlijkheden. (gebruik b.v de trefwoorden: samenhang, ruimte, liefde.)
Twee begrippen en hun relatie; ofwel
VROUW , MAN en hun relatie
Om duidelijk te maken hoe wij in
onze denktraditie omgaan met begrippen die onafscheidelijk met elkaar verbonden
zijn en die tegelijk beide een andere betekenis hebben, kunnen wij de balans
als voorbeeld nemen. En dan gaat het om de verhouding tussen de twee schalen
daarvan. Die twee schalen hebben voor ons denken niets met elkaar te maken, het
zijn voorwerpen die volkomen van elkaar gescheiden zijn. Maar, er is wel een
"relatie" TUSSEN beide schalen: zij worden met elkaar verbonden door
de arm van de balans, waaraan beide opgehangen zijn. De arm van de balans is
dus iets zelfstandigs dat beide schalen verbindt, maar dat op zichzelf BUITEN
beide schalen is en dat als zodanig het gedrag van de twee schalen bepaalt.
Zij gaan samen, zij laten zich
gelden als bij elkaar "behorend" door een UITWENDIGE derde factor,
die hen tot een soort van "eenheid" dwingt: de balans als compleet
instrument. Op dezelfde wijze gaan wij in ons denken om met de begrippen
"het geheel" en "de inhoud". Onwillekeurig gaan wij zoeken
naar een relatie die beide begrippen kan verbinden, en dan denken wij aan een
uitwendige derde factor. Een factor die "het geheel" met "de
inhoud" verzoent. In het concrete geval van vrouw en man (op die twee
houden wij het maar even) gaan onze gedachten uit naar allerlei relatievormen
en de mogelijkheden die deze te bieden hebben. Het huwelijk is zo'n
relatievorm, maar die heeft tegenwoordig aan waarde ingeboet. Je kunt denken
aan wat men in de dertiger jaren in progressieve socialistische kringen als
"vrije liefde" gepropageerd heeft en tegenwoordig is de Lat-relatie
een voorbeeld. Steeds echter komt het er op neer dat de partners zich voegen
naar de DERDE factor: de relatie, en dat beiden zich daaraan zo volledig en zo
getrouw mogelijk uitleveren. In feite komen de partners zelf niet tot hun recht
(dat mag "zoveel mogelijk"), maar gaat het er om dat de RELATIE tot
zijn recht komt. Hoewel men zich doorgaans helemaal niet bewust is van de
begrippen "het geheel" en "de inhoud", kunnen we wat dit
betreft toch zeggen dat men, onbewust, die beide begrippen OP ZICHZELF gesteld
heeft: de vrouw is het begrip "het geheel" en de man is het begrip
"de inhoud".
En tussen die twee grootheden
slaat men dan een brug, waaraan men dan als kwaliteitseis stelt dat hij
beantwoordt aan de liefde. Helaas verdwijnt die "liefde" na enige
tijd, zodat de partners zichzelf en elkaar verwijten gaan maken omdat alles
mislukt is. Zij komen dan tot de overtuiging dat "de liefde nu eenmaal
niet kan omdat wij er te egoïstisch voor zijn". Maar in feite is voor de
dag gekomen dat het onmogelijk is de begrippen "het geheel" en "de
inhoud" op zichzelf te stellen om ze vervolgens met elkaar te verbinden
door een derde factor die voor beide grootheden maatgevend is. Vanuit dit
streven kunnen het vrouwelijke en het mannelijke elkaar niet vinden, zij zullen
almaar voor elkaar een raadsel zijn en in de praktijk zelfs angst en
vijandschap teweeg brengen. In "De roof van het vrouwengeheim" wordt
dit thema door Fokke Sierksma indringend behandeld aan de hand van restanten
van oude verhalen, die nog bij natuurvolkeren voorkomen. Typerend is in elk
geval de voortdurende verwarring bij de mannen die de samenhang in hun
werkelijkheid kwijt zijn, en de mystiek bij de vrouwen die met hun inhoud geen
raad weten omdat die ongrijpbaar blijkt te zijn. Het is namelijk zo dat de
mensen in hun cultuurontwikkeling achtereenvolgens "het geheel" en
"de inhoud" op zichzelf stellen, vertegenwoordigd resp. door de vrouw
en door de man. Daardoor zijn er twee essentieel verschillende perioden in de
geschiedenis te onderscheiden, namelijk de oudheid en de nieuwe tijd. Beide
perioden vertonen de POLARITEIT van de vrouw en de man op geheel eigen wijze.
Het is goed om hier even bij stil te staan omdat het ons thema wat concreter
maakt.
Voor meer info: zie…
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
|
|