VERNIETIGING VAN MACHT
Mei/juni 1980
Naar de nrs. 1 en 2 van het artikel
anarchisme,de derde wereldoorlog,democratie,het recht,het vernietigen van macht,macht,machtsstelsels,nihilisme,politici,
psychische
verschijnselen,regeren,saamhorigheid,verkiezingsstrijd,vernielzucht,vernietiging
van macht,zelfbewustzijn.
Terug naar: de
Startpagina
Help mee om deze site
te promoten. Vertel het uw…!
(Adres
homepage luidt: https://janvis-creatief-filosoof.nl/
)
Naar bladwijzer: Vertrouwen in GOD en de ECONOMIE
; Het Machtssysteem en Het alternatief bestuur
; REGEREN
; Samenleving en
Maatschappij ; De juiste vraag is: Hoe zit het ; Parlementaire
democratie ; Derde wereldoorlog al lang aan de gang ; Elke ECONOMIE is
een inhoudsloze fictie ; onderdrukking ; overheid/vogelaar-1 ; overheid/de maat-2
; Bevrijding ; progressief ; De mensheid is onregeerbaar
; Redelijkheid
; ECONOMIE ;
Men rekent met fouten ; Wat geldt er voor de mens
; De mensheid
schudt haar oude huid af ; Toekenning van macht ; De mensheid is onregeerbaar ; Besturen
; Afghanistan
; Rellenschoppers in
A’dam/Rellen ; ECONOMISCHE crisis ; Argeloze onderwerping aan een
nieuw machtstelsel ; Monarch vervangen door een President...? een
verbetering…? ; Alternatief BESTUUR
;
Naar andere artikelen: Kunnen
moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Kan
macht zich ten goede keren ; Abortus, de christelijke praktijken ; Godsdienst en Geloof ; God
bestaat niet ; De verdedigers van de Godsdienst ; Evolutie of Creatie ; het
zelfbeschikkingsrecht. ; Een
korte schets van de “Menselijke Seksualiteit” ; ONVREDE
; De
verloedering van de seksualiteit ; Briefwisseling -Incest ; Het
toenemend belang van het Atheïsme ; De
fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme
; Waarom
is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ;
Toch nog
een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Een grens te ver (Israël) ; Verbieden
van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert
/ onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de
Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Kunnen
moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ;
Het
zelfbeschikkingrecht ; Is
er dan toch nog een GOD..? Hoe zit dat..? ; Individualisering ; Individualisering-Tomeloze
verwarring-Collectieve krankzinnigheid_zie nr. 12
; De Islam is met groot succes in
opmars.-afl.18 ; Waar
gaat het in de mensheid nu wezenlijk om..? ; Een dodelijke oorlogsverklaring aan de mens-afl.65
; Geen GOD, wat
dan..! ; Hoe
zit het nou met God, Allah, Jahweh, Religies, etc. ; Bestaat
GOD toch..? ; Jodendom en het Christendom hebben een heldere intuïtieve
basis, die teruggaat tot diep in de grijze oudheid. Hoe zit dat met de
Islam..?-zie nr. 64 ; AGRESSIE
; Hoe herstel je “
HET GEZAG ” ; Overspel/huwelijkswet ; GEMOEDELIJKHEID/vriendelijkheid -zie A-afl.22 , B -De
Filosoof en de Politiek en C -scroll
naar 54 en 59 ; Nihilisme en Anarchisme als basis van het Atheïsme
; Discussie
over Atheïsme - zie nr. 20 ; Moskeeën; de Islam is met groot
succes in opmars-zie afl.18
; Uilenspiegel
en de macht ; Ongehoorzaamheid ; Oorzaak SEXUEEL
misbruik - zie bladw. ;Het
Buitenechtelijke - bandeloosheid - Overspel - Liefde - zie bladwijzers
; Het HUWELIJK is een belediging voor de LIEFDE - zie bladw. ; Houden van...Liefde...Trouw ; Overspel/huwelijkswet
; Wilders
; Proces van de EEUW-(Telegraaf) ;
VERNIETIGING VAN MACHT (1) mei/juni 1980
Nu
het koninkrijk der Nederlanden een nieuwe vorstin ingehuldigd heeft zullen de
discussies over de waarde van het koningschap wel voor enige tijd verstommen.
De zaak is weer van de baan, de nieuwe vorstin is er en nu maar weer afwachten
hoe zij het doet. Over het algemeen zijn de verwachtingen van de Nederlanders
niet ongunstig, men spreekt er zelfs van dat zij goed voorbereid is voor haar
taak en dat zij in het verleden getoond heeft een hoge opvatting van die taak
te hebben. Enkele misplaatste opmerkingen worden haar gaarne vergeven omdat zij
beschouwd kunnen worden als schoonheidsfoutjes die nu eenmaal overal aan
meekomen.
Dat
die schoonheidsfoutjes blijk geven van een bepaalde gesteldheid wordt niet van
belang gevonden en men krijgt zelfs de indruk dat de gezaghebbende figuren in
onze staat het eigenlijk vanzelfsprekend en noodzakelijk vinden dat
staatshoofden er een bepaalde gesteldheid op na houden. Het schoonheidsfoutje
is slechts hierom misplaatst omdat het iets onthult van datgene waarom het
werkelijk gaat: autoriteit. Met het veranderen van het denken aan de
basis van onze cultuur gedurende de laatste twintig jaren is de autoriteit in
een enigszins ander daglicht komen te staan als voorheen. Het vanzelfsprekende
en onbetwistbare karakter ervan is in sterke mate dubieus geworden. Vroeger
werd de autoriteit ook wel bij allerlei gelegenheden aangetast, maar toen ging
het steeds over de vraag of een bepaalde autoriteit wel aanvaardbaar was. De
vraag was dus niet of er autoriteit moest zijn, maar de vraag was: welke
autoriteit moet er zijn, en in verband daarmee ook de vraag of een bepaalde
persoon of groep van personen geschikt was voor zijn taak. In het verlengde
daarvan lag het vraagstuk van “de toekenning van macht”:
hoe moest men het inrichten dat de macht in handen kwam van betrouwbare
personen van wie niet te verwachten viel dat zij van hun bijzondere positie
misbruik zouden maken. Onze parlementaire democratie is een betrekkelijk redelijk
antwoord op het vraagstuk van “de toekenning van macht”.
Natuurlijk gaat ook deze redelijkheid - zoals met alle redelijkheid het geval
is - niet verder dan hij gaat. Omdat het geen levende maar een uitgedachte zaak
is kan hij slechts gerealiseerd worden door middel van woorden, redelijke
woorden die gemakkelijk kunnen verbloemen wat er werkelijk aan de hand is. Een
plausibel beroep op het welzijn van de staat is doorgaans voldoende om macht
toebedeeld te krijgen. De zogenaamde verkiezingsstrijd is niets anders dan de
poging van redelijke mensen om elkaar met goede argumenten te overtroeven
teneinde te verwerven wat zij werkelijk zoeken: macht.
In
onze democratie komt over het algemeen de macht terecht bij diegenen die er
logischerwijze recht op hebben. Gedacht vanuit het redelijk democratische
beginsel althans. Geen wonder mag het dan ook heten dat de autoriteiten zich
voortdurend beroepen op dit beginsel, enerzijds om hun macht te legaliseren,
anderzijds om de aanspraken van anderen zoveel mogelijk voor onrechtmatig te
kunnen verklaren. Ons democratisch stelsel is dus in wezen niets anders dan het
intellectuele antwoord op de vraag hoé er macht moet worden toegekend en aan
wie. Opmerkelijk is dat de oorspronkelijke betekenis (de Griekse) een totaal
andere was. Het ging daarbij in principe niet om de vraag hoe iemand tot macht
kon komen, maar om de vraag hoe de staat bestuurd moest worden en door wie. De
gedachte dat er een bestuurder moet zijn is een andere dan onze westerse
gedachte dat er macht toebedeeld moet worden. Vandaar dat de Grieken niet
schroomden zichzelf het recht van de tirannenmoord toe te kennen. De tiran, de
dwingeland, de eenzijdig machtige was voor het Griekse denken, aan het begin
van de individuele zelfbewustwording van de mens, een onhoudbaarheid. Zo er al
van machtigen gesproken kon worden waren dit de goden, maar een ieder wist dat
ook dezen beperkt waren. Het is interessant cultuur historisch na te gaan wat
er van het begrip democratie is terechtgekomen in W -Europa. Hoe er een
verschuiving heeft plaats gevonden in het denken van de mensen: begonnen met
het begrip bestuur is het geworden tot het begrip “macht”. Weliswaar is het één
nooit zonder het ander zodat gezegd kan worden dat ook het Griekse bestuur niet
zonder macht was en de westerse macht niet zonder bestuur. Maar uit de laatste
formulering wordt wel duidelijk hoe het tot op de dag van vandaag in W -Europa
met het bestuur gesteld is. Het begrip ‘bestuur” vooronderstelt dat er iets is
dat in beweging is. Er is iets dat ergens heen op weg is en dat daarbij
begeleiding verdient. Die begeleiding kan alleen dan zinvol zijn als er ook een
doelstelling is. Dus moet niet alleen “het op weg zijn” in het zelfbewustzijn
van een cultuur liggen, maar ook en vooral het doel: waarheen zijn wij op weg.
Het doel kan voor een volk dat in beweging is alleen in dat volk zelf gevonden
worden. Het kan niet bedacht en gesteld worden door de een of andere
intellectueel die behendig weet om te gaan met redelijke rekensommetjes. Het
kan slechts begrepen worden uit de beweging van het volk zelf, dus: uit zijn
wezenlijke cultuur.
Dat de zaak zo
zit is eigenlijk wel bekend. Want de grote machthebbers in deze westerse wereld
hebben nooit nagelaten hun volk als een vogelaar de zoete wijsjes van
zijn eigen cultuur voor te spelen. Telkens als grote massa's hierin trapten was
het de vogelaars gelukt de mensen te suggereren dat dit was wat zij
eigenlijk wilden. Op een andere wijze was het niet mogelijk zich als leider van
een volk op te werpen. Er is hier dus volop gelegenheid tot misbruik: laat de
mensen geloven dat je hen begrijpt en je kan ze voor je karretje spannen. Maar
dit doet niets af aan het feit dat een volk in de grond van de zaak alleen maar
gevoelig is voor bestuur en dat als gevolg daarvan een macht alleen maar
uitgeoefend kan worden als die macht zich voordoet als bestuur.
Dit
nu is in de westerse wereld het geval. In feite is er namelijk op geen enkele
wijze van een bestuur sprake, althans niet waar het de staat en zijn
instellingen betreft: kortweg de overheid. We zien dan ook dat alle
maatregelen van een westerse overheid gericht zijn op orde, en daaronder
is te verstaan: een zodanig vastgelegd complex van verhoudingen dat het
voortbestaan van de staat gewaarborgd is. Doordat dit streven naar orde er is,
is er het achter de feiten aanlopen, want de behoefte om orde te scheppen
vooronderstelt dat er allerlei als niet in orde wordt gezien. Dat wat volgens
een overheid in een volk niet in orde is, is datgene dat zich ondanks de
orde in beweging heeft gezet.
Dus
datgene waarvan een volk het uiteindelijk moet hebben, de vooruitgang. Voor een
overheid is dit noodzakelijk iets dat niet in orde is. Bijgevolg verzet
elke Overheid zich tegen vooruitgang en dat doet ook een overheid
die zichzelf progressief noemt. Haar progressiviteit slaat namelijk niet op
wezenlijke vooruitgang maar op een andere methode van orde scheppen. Deze
andere methode kan gebaseerd zijn op de nieuwste inzichten en zelfs kan hij
speculatief zijn, met bepaalde experimenten, maar steeds is hij gericht op het
scheppen en in stand houden van een zekere orde. En dus van het voornoemde
vastgelegde complex van verhoudingen. Het is een feit dat veel mensen zich
thuis en veilig voelen bij de gestelde orde. Men meent te weten waar men aan
toe is en dat is ook wel begrijpelijk. De mensheid, zoals we die tot nu toe
gekend hebben is voortdurend tegen zichzelf gericht, hetgeen het gevolg is van
het feit dat de mensen niet inzien dat zij bij elkaar horen. De mensen menen
dat zij “ieder voor zich” zijn en als zodanig trachten zij zichzelf waar te
maken. Nu is hen dat eigenlijk niet kwalijk te nemen omdat het de huidige
cultuur is die zich in hen laat gelden. In die cultuur leert de mens zichzelf
als individu kennen en realiseren. En daarbij staat natuurlijk een eventueel
gevoel van saamhorigheid op de achtergrond. Met het op de achtergrond staan
hiervan wordt ook de natuurlijke beweeglijkheid van de mensheid verwaarloosd en
daardoor begrijpen de mensen niet dat niet een vastgelegde orde hun leven
inhoud kan geven maar juist het voortgaan. Ik wijs er met klem op dat ik hier
spreek van een vastgelegde orde, door de mensen uitgedacht om het bestaan in
stand te houden. Een statische zaak dus. Maar er valt met recht op te wijzen
dat ook het in - beweging - zijn een orde kent. Deze orde kenmerkt zich niet
door een zichzelf vastleggen maar door een voortdurend zichzelf vernieuwen. Het
is de gang der ontwikkeling. Daarbij gaat het toe als bij het groeien van een
levend organisme: strikt volgens de noodzakelijkheid en altijd functioneel. Om
zich hieraan te durven overgeven en zich hierbij thuis te voelen moet de
mensheid een stuk verder zijn in haar ontwikkeling. Zover is het nog lang niet.
Nogmaals: de moderne westerse mensheid wordt niet bestuurd en wel omdat zij in
de grond van de zaak haar eigen beweeglijkheid afwijst. Zij wordt daarentegen
geregeerd, en dat wil zeggen dat zij in een patroon gedwongen wordt. Het
patroon van de orde. Deze ordelijke zaak is doortrokken van macht want dat is
de kracht die de dwang uitoefent. Dat is de kracht die tégen de beweeglijkheid
is. Een geordende maatschappij is altijd en noodzakelijk een aangelegenheid van
macht. En daar waar macht is, is ook autoriteit, d.w.z. het zich beroepen op
het recht om macht uit te oefenen. Zoals gezegd aan het begin van dit artikel:
de autoriteit is niet meer zo vanzelfsprekend. Het recht om macht uit te
oefenen wordt in begin en beginsel in twijfel getrokken door een toenemend
aantal mensen. Maar daarvan behoeven wij voorlopig nog niet al te veel te verwachten.
De meeste mensen hebben nog niet eens door dat dit de zaak is die zich in hen
afspeelt. En daardoor bepalen zij zich er toe te proberen de machtsposities in
andere handen te leggen. Met steeds een teleurstellend resultaat omdat datgene
waarom het werkelijk gaat, n.l. het vernietigen van macht, niet tot zijn recht
is gekomen. Het in twijfel trekken van het recht om macht uit te oefenen is op
zichzelf een zaak van nihilisme. Ontkend wordt immers alles wat zich
hoger en van meer waarde waant dan datgene dat voor de dag komt door het
natuurlijke proces in de mensheid. Ontkend wordt de zelfverheffing die
voorwaarde is voor de wil om de werkelijkheid te veranderen, te ordenen. De
autoriteiten worden teruggedrongen in het natuurlijk geheel dat de mensheid is
en dat ontdoet hen van hun waarde.
Het
nihilisme
is de enige kracht die opgewassen is tegen de remmende kracht van de macht, het
is de enige kracht die de mensen kan vrijmaken van hun onderdrukking. Mooie
theorieën over een anarchistische maatschappijstructuur halen niets uit waar
het macht en autoriteit betreft. Zij komen slechts tot een andere (en
inderdaad: sympathiekere) verdeling van macht en het recht op het uitoefenen
daarvan. Maar al met al blijft het een machtsstelsel zolang en voor zover er aan het anarchisme geen nihilisme voorondersteld is. Hoe zou een mens
zichzelf kunnen besturen (anarchisme) als hij zichzelf verbonden heeft met
krachten die tégen de beweging gericht zijn? Immers: dan stuurt hij niet, maar
dan remt hij af. Hoewel het anarchisme op zichzelf een veel betere maatschappij
kan opleveren is het toch niet in staat een goede te realiseren tenzij men het
denken over verdeling van macht vervangt door het denken over vernietiging van
macht. Als wij het voorgaande tot ons laten doordringen wordt het ons duidelijk
dat bij de discussie over het eventuele afschaffen van de Nederlandse monarchie het eigenlijke
probleem niet aan de orde komt. Zolang het erover gaat of de monarch
vervangen moet worden door een president is men niet op een wezenlijke
verandering uit. De macht spitst zich dan toch weer toe tot één punt. Bij de
desbetreffende discussie in het programma denkbeeld voor de TV bleek dat
ook prof. Nagel zonder meer een republiek voorstond. Met een president, waarvan
dan het voordeel zou zijn dat men hem naar huis kan sturen. Afgezien van het
feit dat in principe geen enkele machthebber zich naar huis laat sturen, is het
alternatief van een president niet meer dan wat het is: een alternatief. De
erfelijke dwaas wordt vervangen door een gekozen dwaas, net zo vol van
verbeelding en hoogmoed en net zo gespeend van capaciteiten, maar in zekere zin
zelfs nog gevaarlijker, omdat hij meer feitelijke macht heeft.
Het
is mogelijk om de gedachte te verdedigen dat wij voorlopig een republiek zouden
moeten hebben, maar dan wel een republiek zonder een staatshoofd. Het is al erg
genoeg dat er een regering is die pretendeert het land te besturen. Maar waar
wij ook voor zouden zijn, voor de domste oplossing: een erfelijke vorst, of
voor een iets minder domme oplossing: een gekozen president, of tenslotte voor
de op dit moment minst domme oplossing: een democratisch gekozen regering, in
alle gevallen is het dom. Overigens gaat het niet om de vraag waar we voor of
tégen zijn, maar om de vraag hoe het zit met een volk. En op de huidige trap
van ontwikkeling is de vernietiging van de macht nog een onmogelijkheid. Maar
gelukkig wordt het recht om macht uit te oefenen al heel wat kritischer
bekeken.
Naar bladwijzer: Vertrouwen in GOD en de ECONOMIE
; Het Machtssysteem en Het alternatief bestuur
; REGEREN
; Samenleving en
Maatschappij ; De juiste vraag is: Hoe zit het ; Parlementaire
democratie ; Derde wereldoorlog al lang aan de gang ; Elke ECONOMIE is een
inhoudsloze fictie ; onderdrukking ; overheid/vogelaar-1 ; overheid/de maat-2
; Bevrijding ; progressief ; De mensheid is onregeerbaar
; Redelijkheid
; ECONOMIE ;
Men rekent met fouten ; Wat geldt er voor de mens
; De mensheid
schudt haar oude huid af ; Toekenning van macht ; De mensheid is onregeerbaar ; Besturen
; Afghanistan
; Rellenschoppers in
A’dam/Rellen ; ECONOMISCHE crisis ; Argeloze onderwerping aan een
nieuw machtstelsel ; Monarch vervangen door een President...? een
verbetering…? ; Alternatief BESTUUR
;
VERNIETIGING VAN MACHT (2) september 1980
Bladwijzers:
Rellen ; Rellenschoppers ; Vertrouwen in GOD en de ECONOMIE ;
Het Machtssysteem
en Het alternatief bestuur ; Samenleving en Maatschappij ; De juiste vraag is: Hoe
zit het ; Regeren
; Parlementaire
democratie ; Derde wereldoorlog al lang aan de gang ; Elke ECONOMIE is een
inhoudsloze fictie ; onderdrukking ; overheid/vogelaar-1 ; overheid/de maat-2
; Bevrijding ; progressief ; De mensheid is onregeerbaar
; Redelijkheid
; ECONOMIE ;
Men rekent met fouten ; Wat geldt er voor de mens
; De mensheid
schudt haar oude huid af ; Toekenning van macht ; De mensheid is onregeerbaar ; Besturen
; Afghanistan
; Rellenschoppers in
A’dam/Rellen ; ECONOMISCHE crisis ; Argeloze onderwerping aan een
nieuw machtstelsel ; Monarch vervangen door een President...? een
verbetering…? ; Alternatief BESTUUR
;
Zoals
ik in mijn vorige artikel over hetzelfde onderwerp al heb gezegd begint het in
het huidige tijdsgewricht langzaam aan duidelijk te worden dat de mensheid op
onze planeet wezenlijk niet kan leven in een stelsel van machtsverhoudingen.
Meer dan ooit en op een veel grotere schaal dan ooit het geval was, verzetten
grote groepen mensen zich tegen het over hen heersende machtsstelsel. En, wat
opmerkelijk is, zij verzetten zich met succes tegen de macht. Wel is waar
vergissen zij zich herhaaldelijk: nadat zij zich van een bepaald machtsstelsel
hebben bevrijd onderwerpen zij zich argeloos aan een nieuw dat met een ijzeren
onafwendbaarheid weer dezelfde kenmerken vertoont. Maar tegen dat nieuwe zullen
de mensen zich na verloop van tijd ook weer verzetten, en ook weer met succes.
De tijd is voorbij dat kleine groepen machtigen zich kunnen verheffen boven
grote groepen van de bevolking. Het gebeurt nog wel telkens, maar het kan niet
meer. Dat het niet meer kan blijkt voorlopig nog niet zozeer uit de politieke feiten
zoals je bijvoorbeeld de instelling van een (volks-) democratie of van een
radenstelsel een politiek feit kunt noemen, maar vooral uit allerlei psychische
verschijnselen zoals onvrede
en verbittering, agressie tegen politie en leger, gewelddadigheid en
vernielzucht bij jongeren. En deze verschijnselen treden vooral op bij die
bevolkingsgroepen die zelf in de praktijk weinig last van de onderdrukking
hebben. De Amsterdamse rellenschoppers
hebben zelf niet of nauwelijks te lijden onder dwingelandij van machten, maar
juist in hen vertoont zich een grote agressiviteit tegen de politie. Je kan
zelfs wel spreken van een haat tegen elk machtsvertoon. Daartegenover staat,
dat die mensen die werkelijk onder tirannie gebukt gaan, zoals dat op bijna het
gehele zuidelijk halfrond het geval is, weinig agressie en helemaal geen
baldadigheid en vernielzucht vertonen. In hen ligt de zaak veel redelijker en
het gaat gepaard met allerlei idealen en ideologieën die allemaal één ding
gemeen hebben: het begrip “bevrijding”. Wij maken een fout als wij menen
dat hun bevrijdingsgedachte zich beperkt tot bevrijding van
westerse grootmachten. De wil om zich van die westerse (beter is het om te
zeggen: noordelijke) grootmachten te bevrijden is niet meer dan “een
verbeelding”. Genoemde grootmachten staan symbool voor de zaak waarom het
eigenlijk gaat, zij zijn de gestalte, het concrete “beeld” waaronder de zaak
voor hen verschijnt. Zo wordt de zaak tastbaar en dus aantastbaar.
Precies zoals voor de vrijdenkers de kerken de tastbare en aantastbare
manifestatie zijn van datgene waartegen zij eigenlijk tekeer gaan: de
minderwaardigheid van de mens doordat hij zichzelf ziet als onderworpen aan
iets hogers. De strijd van de zuidelijke wereld tegen de noordelijke vertoont
zich als een strijd tegen grootmachten (symptoom) en is wezenlijk het begin van
de afwerping van alle macht (oorzaak). Hier komt niet voor de dag dat die
volkeren van een bepaalde (noordelijke) onderdrukking af willen, maar dat
machtsstelsels voor de mens, voor elke mens, fnuikend zijn. En als ze dat zijn
voor elke mens, zijn ze dat ook voor de samenlevingen waarin de mensen leven en
voor de maatschappijen die zij vormen.
Behalve
de hierboven geschetste zijn er nog tal van verschijnselen die er op wijzen dat
de mensheid begonnen is het door haarzelf in het leven geroepen machtssysteem
te vernietigen. Al eerder heb ik er op gewezen dat bijvoorbeeld het falen van
onze westerse regeringen en het voortdurend instorten van economieën niet te wijten zijn aan
de onbekwaamheid van bepaalde mensen maar aan het voor de dag komen van het
feit dat de mensheid onregeerbaar
is, en van het feit dat een economie, elke economie, een
inhoudsloze fictie is. De economie is namelijk een maatschappelijke
berekening waarin alle factoren fouten zijn. Let wel: ik zeg niet dat de
factoren fout ingevuld worden. Als dat het geval was zou het op den duur wel
terechtkomen. In alle wetenschappen worden om te beginnen de factoren fout
ingevuld. Maar gaandeweg ontdekt men de goede waarden en omdat de factoren zelf
goed waren komt de zaak in orde bij invulling van de goede waarden.
In
de economische wetenschap echter kan je goede gegevens invullen zoveel je wilt
(juiste statistische informatie bijvoorbeeld over vraag en aanbod op de markt),
de uitkomst is toch fout omdat de formules en de factoren fout zijn. De economie zelf is fout.
Zo bedoel ik het als ik zeg: "de factoren zijn fouten". Men rekent
met fouten zoals ook de theologie rekent met fouten, immers god bestaat niet en
dus is de theologie een fictie. Ook ‘regeren” van mensen en volkeren is een idee die aanvankelijk
door de mensen aangehangen wordt en die thans gaat blijken een fictie, en dus
onhoudbaar, te zijn. Bekwaam of niet, de staatslieden en politici kunnen de
zaak niet klaren. De zaak zelf deugt namelijk niet en dat feit komt er nu niet
uit. Tot vernietiging van macht kan een mens niet besluiten. Het is een zaak
die zich in hem, vaak tegen zijn bewuste wil, afspeelt. Zolang dit proces nog
niet helemaal ten einde is, maar al wel in hem doorgebroken, zal hij zich meer
en meer tegen bepaalde machten verzetten en deze uitschakelen, maar hij zal
zich tevens, zij het in steeds mindere mate, buigen voor nieuwe machtsvormen.
Dit politieke proces, dat ondenkbaar is
zonder een grote mate van gewelddadigheid, zouden we best “de derde
wereldoorlog” kunnen noemen. Waarbij dan te bedenken valt dat deze niet “voor
de deur staat”, maar al lang begonnen is. De noordelijke mogendheden hebben
openlijk met de oorlogshandelingen nog niet zo erg veel te maken, maar
welbeschouwd zijn zij er allemaal mee bezig. De Amerikanen vochten in Vietnam
een hopeloze oorlog en thans doen zij dat in vrijwel geheel Zuid-Amerika en het
Midden Oosten: de Russen vechten hun strijd uit in Afghanistan en ook in
Vietnam. Het lijken betreurenswaardige incidenten, maar het is de derde wereldoorlog. Een oorlog die de noordelijke
landen hebben te verliezen, in uitwendige zin doordat zij er overal uitgegooid
worden en overspoeld worden door zuiderlingen (al volop aan de gang) en in
inwendige zin doordat zij zich qua stelsel in zich zelf vernietigen. En ook dat
laatste breidt zich almaar uit: politieke crisis, sociale crisis, economische
crisis en - last but not least
- grote psychische conflicten. Moet dit alles treurig stemmen? Een ieder ziet
maar hoe hij zich laat stemmen, maar treurig is het niet: de mensheid schudt
haar oude huid af. Pijnlijk is het echter wel...! Maar..!
De juiste vraag is:
Hoe zit het nou echt..? Ga naar: Het alternatief bestuur
No.
107 - mei/juni 1980 en No. 109- september 1980
Bovenstaande
tekst is geschreven: door Jan Vis, filosoof.
Artikel
(mei/juni ’80 en sept. ‘80) werd geplaatst in de uitgave "IN NIETS
NEUTRAAL" van De Vrije Gedachte te Rotterdam. Aangezien de filosofie er
niet is voor enkele bevoorrechten, maar juist voor alle mensen, is het citeren
uit dit artikel zonder meer toegestaan. Bronvermelding wordt echter wel op
prijs gesteld.
EEN ALTERNATIEF BESTUUR
Oktober 1980
atheisten,evolutie,het laatste verschijnsel,het leven op aarde,het recht,leiding,maat
Terug naar: de Startpagina
Naar: Ongehoorzaamheid
Naar: Kan macht
zich ten goede keren
Naar: Uilenspiegel en
de macht
Naar bladwijzer: Vertrouwen in GOD en de ECONOMIE
; Het Machtssysteem en Het alternatief bestuur
; REGEREN
; Samenleving en
Maatschappij ; De juiste vraag is: Hoe zit het ; Parlementaire
democratie ; Derde wereldoorlog al lang aan de gang ; Elke ECONOMIE is
een inhoudsloze fictie ; onderdrukking ; overheid/vogelaar-1 ; overheid/de maat-2
; Bevrijding ; progressief ; De mensheid is onregeerbaar
; Redelijkheid
; ECONOMIE ;
Men rekent met fouten ; Wat geldt er voor de mens
; De mensheid
schudt haar oude huid af ; Toekenning van macht ; De mensheid is onregeerbaar ; Besturen
; Afghanistan
; Rellenschoppers in
A’dam/Rellen ; ECONOMISCHE crisis ; Argeloze onderwerping aan een
nieuw machtstelsel ; Monarch vervangen door een President...? een
verbetering…? ; Alternatief BESTUUR
;
Een
alternatief bestuur
Het
is gemakkelijk om over het vernietigen van macht te spreken zonder tevens een
alternatief te bieden, d.w.z. zonder met iets anders te komen dat in de plaats
kan treden van de verloren gegane macht. Want als de wereld dan niet beheerst
gaat worden door machtsstelsels zal hij toch op een andere manier geregeld
moeten worden. Het is buiten kijf dat er regels moeten zijn, want als iedereen
maar aan kan rommelen wordt het een chaos waarin helemaal geen algemeen belang
meer kan worden aangewezen, laat staan dat het gediend kan worden. Zo’n
omvangrijke organisatie als de wereld is kan toch nimmer anders dan vanuit een
centrale top bestuurd worden en die centrale top moet toch weer de macht hebben
om het naleven van het algemeen belang af te dwingen. Als dus de macht
vernietigd zal zijn, volgens welk alternatief principe wordt de mensheid dan
bestuurd... ?
In
de bovenstaande regels heb ik zo goed mogelijk onder woorden gebracht wat de meest
positieve reacties waren op mijn twee vorige opstellen over vernietiging van
macht. De meerderheid der reacties was niet zo best: men vond de
gedachte dat de mensheid zich eens zou gaan vrij maken van elke vorm van macht
een onzinnige gedachte, en dat zij thans al met dat proces begonnen zou zijn
werd al helemaal absurd gevonden. Neen wat er op dit ogenblik in de wereld
gaande is, is het zich bevrijden van overheersing door vreemde machten, door
elites die het recht op het gebruik van geweld voor zichzelf opeisen en zich
met behulp van dit geweld breed maken en verrijken. Maar na de bevrijding
van deze vreemde elites komt de macht aan het volk en die macht kan niet
meer misbruikt worden omdat diegenen die macht uitoefenen dit niet meer doen
vanuit door en voor zichzelf verworven rechten, maar vanuit door het
"volk" gegéven rechten, die tijdelijk zijn en die betrekking hebben
op één bepaalde taak of opdracht. Het dragen van autoriteit is dan het gevolg
van een keuze door het volk en de functie van de drager van de autoriteit is
een "vertegenwoordigende" functie. Op deze wijze zal de mensheid
straks, als ze bevrijd is de macht toekennen aan bekwame enkelingen. Alleen dan
is misbruik uitgesloten... Aldus de redenering van diegenen die mijn
gedachtegang over de vernietiging van alle macht onzin vonden. Ik waag het te
betwijfelen of die mensen het vraagstuk van “de macht" wel voldoende
doordacht hebben. Volgens mij hebben zij getracht een oplossing te vinden met
instandhouding van alle in onze denktraditie liggende factoren.
Dit
heeft tot gevolg dat er een oplossing uit de bus komt waarin het begrip
"orde" niet doordacht is zoals het eigenlijk zou moeten.
Dit
sleept met zich mee dat de maatschappelijke rol van de wetenschap en de
techniek, van de politiek en het recht, van arbeid en productie, van gelijkheid
en van distributie, enzovoort, zonder meer gehandhaafd blijft zoals die in onze
westerse wijze van denken is ontstaan. Als dit alles zonder onderzoek
gehandhaafd blijft is er voor “de macht" inderdaad geen betere regeling
dan het hierboven aangegeven vertegenwoordigend stelsel. Die gedachte is al zo
vaak naar voren gebracht dat het mijn critici weinig inspanning kost haar mij
voor de voeten te werpen. Vijf minuten bedenktijd is voldoende... Zij die
interesse tonen in “een alternatief" geven er blijk van althans open te
staan voor een nieuwe beoordeling van alle factoren die in dit vraagstuk een
rol spelen, maar erg diep kunnen zij toch ook niet gegaan zijn, want anders
hadden zij begrepen dat de hele zaak met “een alternatief" niets te maken
heeft. En bovendien: "mijn alternatief" is al helemaal niet
belangrijk. Het zou zin hebben je af te vragen welk alternatief “het gros"
van de mensen eventueel voor mogelijk houdt en je zou dan ertoe mee kunnen
werken zo'n alternatief te realiseren. Het stelsel van de vertegenwoordigende
machtstoekenning is daar wellicht een voorbeeld van, die gedachte wordt door vele
mensen aangehangen.
Maar
als ik een alternatief te bieden zou hebben zou dat even weinig menselijk zijn
als het alternatief dat de ons bekende en onbekende dictators bieden. Het zou
niet meer zijn dan mijn particuliere wens en daaraan heeft niemand iets. De
juiste vraag is: hoe zit het. Wat geldt er voor de mens en hoe vertoont
zich dat als samenleving van mensen en welke maatschappij bouwen zij bijgevolg
op. Samenleving en maatschappij zijn veranderende grootheden: zij zijn
afhankelijk van de visie die de mensen op zichzelf hebben. De kwaliteit van die
visie wordt bepaald door de ontwikkelingsgraad van de mensheid als geheel op
een bepaald historisch moment (de onpersoonlijke factor) en door de wijze
waarop een individu het totaal van zijn eigen omstandigheden verwerkt heeft
(persoonlijke factor). Los echter van de veranderende grootheden is er de
onveranderlijke grootheid, die wij met een (vage) term het wezen van de
mens kunnen noemen, laat nu niemand beweren dat ook dat wezen een veranderlijk
iets is en dat het daardoor niet op zichzelf gekend kan worden want dan ziet
hij voorbij aan het feit dat de mens heel gewoon een verschijnsel is tussen de
verschijnselen. Met de andere verschijnselen kan je hem een "ding"
noemen. En elk ding heeft zijn eigen karakter, elk ding "is iets".
Als
een ding veranderlijk is, zoals de levende dingen dat zijn, dan kan je nog
altijd zeggen: dat ding "is iets". De veranderlijkheid is een
kwaliteit van datgene dat iets is. Wanneer wij nu spreken over “het wezen"
van de mens dan hebben wij het over "iets" dat hij is en wij
calculeren daarbij in dat hij als zodanig verandert. Ik denk niet dat de
programmaleiding van de KRO zich heeft gerealiseerd wat zij uitzond toen zij
onlangs die serie over het leven op aarde op de buis bracht. In de laatste
aflevering werd de mens behandeld en daarbij werd duidelijk gezegd dat hij
"het laatste verschijnsel" is. Trek daaruit nu eens de conclusies!
Als de mens het laatste verschijnsel is, dan betekent dit dat hij niets boven
zich heeft. Er is dan geen organisatievorm van het leven die "hoger",
oftewel "inniger" is dan de vorm die de mens is. Hoger en lager
kunnen namelijk alleen maar betrekking hebben op organisatievormen. Het voert
te ver om hierop thans in te gaan, -
zie hiervoor: Beweging
en Verschijnsel (deel 1, 2, en 3) – toegevoegd door RvE - maar in ieder geval is het zo dat die
organisatie "hoger" is waarvan de samenhang der samenstellende delen
(cellen) inniger is. Het laatste verschijnsel kan logisch niet anders dan het
toppunt van innigheid zijn: het is dan het hoogste en heeft dus niets boven
zich. In deze gedachtegang zit één "maar". Er is namelijk te vragen
of de mens wel het laatste verschijnsel is.
Velen menen dat de evolutie nog niet
afgelopen is: dat er na de mens nog een hoger wezen zal verschijnen dat voorbij
is aan het getob van de mens. Maar deze gedachte die doorgaans meer een wens is
dan echt een gedachte, bestrijd ik. Hij ligt geheel niet in de logica. Maar ook
dit zou te ver voeren om aan te tonen (zie ook bovenstaand url-adres
); ik laat dit daarom maar achterwege en sla de weg in die geopend wordt door
de gedachte dat "de mens niets boven zich heeft". Een gedachte
waarvan je zou verwachten dat juist de atheïsten die in volle omvang zouden
begrijpen. Als de mens niets boven zich heeft kan hij door niets gedwongen
worden. Niet alleen dat hij door niets buiten hemzelf gedwongen kan worden,
maar, wat zeker voor de moderne mens goed zou zijn om zich eens te realiseren,
hij kan ook door niets binnen hemzelf gedwongen worden. Vooral de moderne mens
namelijk is een mens die zichzelf tot allerlei dwingt. Hij noemt de dwingende
kracht gewoonlijk “de
redelijkheid", en hoewel er zeker te zeggen is dat een mens zich
het beste van al door redelijkheid kan laten dwingen, is het toch een feit dat
hij gedwongen wordt. Vaak komt hij er toe de redelijkheid te verabsoluteren en
hem voor te stellen als een uitwendige zaak. Als zodanig kan die zaak dan als "algemeen
geldig" en dus als dwingend gesteld worden en uitgangspunt zijn voor
bijvoorbeeld een rechtsfilosofie (Leo Polak e.a.). Maar redelijkheid, hoe
waarheidsgetrouw desnoods ook, is en blijft een inwendige zaak waarmee een mens
zichzelf allerlei oplegt. Deze dwang die de mens zichzelf oplegt is de meest
onontkoombare. Het feit dat er niet of nauwelijks een uitweg is doet zich bij
de tegenwoordige mens meer en meer als iets fataals gelden.
Vele psychische storingen komen hieruit
voort. We horen dan zo'n mens zeggen: "ik begrijp niet waardoor ik zo in
de war en onbevredigd geworden ben, ik heb me toch voortdurend redelijk
opgesteld". Zonder het te weten heeft die mens de oorzaak van zijn
verwarring aangegeven...Niets boven zich hebben heeft dus zowel een uitwendig
als een inwendig aspect. Maar, of een mens zich nu laat dwingen door iets
uitwendigs of door iets inwendigs, in beide gevallen stelt hij het als zodanig.
Iets wat er eigenlijk niet is kan door de mens alleen maar gesteld worden.
Daarom stelt hij de overheid als de maat. En hij laat zich
daardoor dwingen of hij dwingt zichzelf. Als wij - voor het gemak - deze termen
aanhouden komen wij tot het volgende: zowel het begrip "overheid"
als het begrip "redelijkheid" (dit laatste als dwingend principe
bedoeld) bestaan eigenlijk niet. Zij kunnen eenvoudig niet bestaan. Voor zover
mensen menen dat zij er wel zijn is dit een fictie. In de loop der ontwikkeling
heeft de mens zich deze dingen gesteld. En de oorzaak daarvan is geen andere
dan deze: onvolwassenheid. Het zich op enigerlei wijze denken van een
dwingend principe is, omdat het iets is van de onvolwassen mens, en historisch
bepaalde zaak. Dat betekent in de praktijk dat de mensen die binnen die
historische zaak vallen automatisch denken volgens modellen die bij die zaak
behoren. Aan een automatisch denken wordt niet getwijfeld: de bij dat denken
behorende voorstellingen worden kritiekloos voor waar gehouden. En dat ligt zo
sterk in de mensen dat de enkelingen die deze voorstellingen doorzien voor gek
worden verklaard.
Zelfs
allerlei psychische mechanismen verzetten zich hysterisch tegen gedachten die
de historische voorstellingen vernietigen. Begrijpelijk is het dus dat de
mensen gewoonlijk niets willen horen van denkbeelden waarin alle macht, al het
dwingende, als fictie afgewezen wordt. En zij weigeren pertinent om ook maar te
overwegen of een wereld zonder macht (uitwendig en inwendig) mogelijk is, laat
staan dat zij zich afvragen hoe zo een wereld er uit zou zien. Zij wensen zich
dus niet in te laten met hun eigen "Utopia" en bepalen zich in het
beste geval tot een welwillende, doch gereserveerde, instemming met Thomas
More. Niet dat ik denk dat de goede Thomas gelijk had met zijn voorstelling van
zaken. Ook Thomas kan niet zonder dwingend principe, maar hij kwam er in ieder
geval nog toe om zich een toekomst te denken... iets wat helaas lang niet van
iedereen gezegd kan worden. Maar ter zake: een mensheid zonder enig hoger
beginsel is - als het tenminste over een volwassen mensheid gaat - een mensheid
die in zichzelf functioneert zoals een gezond organisme functioneert: iedere
cel heeft, geheel zelfstandig, het zijne te doen in volledige samenhang met
alle andere cellen. Geen van deze cellen is hoger of belangrijker dan de andere
cellen. Door de volledige samenhang is een overkoepelend orgaan overbodig, dat
pretendeert te weten wat er nodig is en wat er geregeld moet worden. Alweer een
gedachte die vanuit ons historische denkmodel moeilijk te verstaan is.
Maar
toch: moeilijk te verstaan of niet, als ertussen de mensen tenslotte samenhang
is behoeft er niets van bovenaf geregeld te worden. De concrete voorwaarde voor
die samenhang is, wat de mensheid betreft, de communicatie. Met het zich
doorzetten van ons streven naar communicatie verwerkelijkt zich op den duur het
besef van totale samenhang. Maar "samenhang" is op zichzelf
iets anders dan "communicatie". Het laatste is gebaseerd op de
relatie tussen twee cellen ( Mensen, Volken etc.). Het heeft als zodanig met
die cellen niets te maken. Samenhang echter is er vanuit die cellen zelf.
Vertaald naar de mensen: vanuit al die mensen zelf komt er op den duur
het weten dat zij met z'n allen één organisme vormen, namelijk het levende
organisme. Dat weten, gevoegd bij de praktische mogelijkheid van het contact,
oftewel het er zijn van de relatie, is het enige dat nodig is voor de mensheid.
Dat is geen dwingend weten, maar een feitelijk weten, net zo feitelijk als het
weten dat de atoomkern splijtbaar is. In die "wetende" situatie zijn
de afzonderlijke mens en de mensheid precies wat zij moeten zijn. Wat er aan
dingen nodig is en wat er dus geproduceerd moet worden is door de samenhang
bekend en aan die behoefte wordt vanzelfsprekend voldaan. Een overkoepelende organisatie,
gebaseerd op de gedachte dat er leiding moet zijn, is alleen mogelijk en nodig
in een situatie waarin de mens nog onvolwassen is, dus zich niet als een
samenhangend geheel met de andere mensen beseft en ook nog niet de praktische
mogelijkheden heeft om in relatie te zijn met de andere mensen.
Is
dit echter uiteindelijk wel het geval, dan is elke macht zich baserend op welk
hoger principe dan ook, uitgebannen en onmogelijk geworden.
Juist in de tijd waarin wij nu leven komen de
eerste tekenen van een werkelijk vrijheidsbesef voor de dag. Omdat deze tekenen
echter verschijnen binnen de "historische modellen" zijn zij in de
eerste plaats een doorgaans redeloze reactie op die modellen. Anders gezegd:
zij verschijnen in het kleed van het historische model; zij hebben de gestalte
daarvan. Niet te verwonderen valt daarom dat alle infantiliteiten van het
historische volop mee doen en zelfs gaan overheersen. Een voorbeeld daarvan
zijn de zogeheten "rellen"
in Amsterdam: de diepe grond is de (onbegrepen) bevrijdingsdrang maar de
praktijk is infantiel, namelijk het afreageren op een "schuldige"
door zijn uiterlijke kenmerken aan te tasten, zoals daar zijn de dingen die bij
hem behoren en de dingen die hij vertoont als teken van zijn status. Beide zijn
echter bijzaken. Bevrijding houdt eigenlijk in een onverschillig-zijn
voor. Iets waarvan je bevrijd bent bestaat niet meer voor je en dan treedt de
merkwaardige situatie op dat je "er doorheen loopt".
Deze
situatie heeft een heel ander karakter dan die van het verzet. Voor deze
laatste situatie is het herkennen en erkennen voorwaarde en bijgevolg is te
zeggen dat diegene die zich verzet nog overwegend denkt in het patroon van
datgene waartegen hij zich verzet. Het vereist een veel groter inzicht, en het
is bijgevolg ook veel gevaarlijker voor de gestelde machten, als iemand er
zonder aangedaan te zijn doorhéén gaat.
Betekent
dit dat de mensen hun verzet moeten staken? Neen, dat betekent het niet want
het verzet is en blijft toch een uiting van de menselijke behoefte tot bevrijding.
Maar deze uiting is historisch bepaald en als zodanig gedoemd te verdwijnen -
wat hij dan ook na enige tijd doet in de individuele mens. Wat vanaf deze tijd
niet meer zal verdwijnen is datgene waar het werkelijk om gaat: de bevrijding van de mens....
Bladwijzers:
Rellen ; Rellenschoppers ;
No.
110 - oktober 1980
Bovenstaande
tekst is geschreven:
Door
Jan Vis, filosoof.
Terug naar: de Startpagina
Naar bladwijzer: Vertrouwen in GOD en de ECONOMIE
; Het Machtssysteem en Het alternatief bestuur
; REGEREN
; Samenleving en
Maatschappij ; De juiste vraag is: Hoe zit het ; Parlementaire
democratie ; Derde wereldoorlog al lang aan de gang ; Elke ECONOMIE is
een inhoudsloze fictie ; onderdrukking ; overheid/vogelaar-1 ; overheid/de maat-2
; Bevrijding ; progressief ; De mensheid is onregeerbaar
; Redelijkheid
; ECONOMIE ;
Men rekent met fouten ; Wat geldt er voor de mens
; De mensheid
schudt haar oude huid af ; Toekenning van macht ; De mensheid is onregeerbaar ; Besturen
; Afghanistan
; Rellenschoppers in
A’dam/Rellen ; ECONOMISCHE crisis ; Argeloze onderwerping aan een
nieuw machtstelsel ; Monarch vervangen door een President...? een
verbetering…? ; Alternatief BESTUUR
;
Naar andere artikelen: Kunnen
moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37, ; Kan
macht zich ten goede keren ; Abortus, de christelijke praktijken ; Godsdienst en Geloof ; God
bestaat niet ; De verdedigers van de Godsdienst ; Evolutie of Creatie ; het
zelfbeschikkingsrecht. ; Een
korte schets van de “Menselijke Seksualiteit” ; ONVREDE
; De
verloedering van de seksualiteit ; Briefwisseling -Incest ; Het
toenemend belang van het Atheïsme ; De
fundamentele intolerantie van de Godsdienst ; Bedreiging van het vrijdenken en het atheïsme
; Waarom
is de Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld..? zie no. 27. ;
Toch nog
een Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst atheïsme- zie afl. 32 ; Een grens te ver (Israël) ; Verbieden
van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Discrimineert
/ onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de
Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Kunnen
moslims zich invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering no. 37 ;
Het
zelfbeschikkingrecht ; Is
er dan toch nog een GOD..? Hoe zit dat..? ; Individualisering ; Individualisering-Tomeloze
verwarring-Collectieve krankzinnigheid_zie nr. 12
; De Islam is met groot succes in
opmars.-afl.18 ; Waar
gaat het in de mensheid nu wezenlijk om..? ; Een dodelijke oorlogsverklaring aan de mens-afl.65
; Geen GOD, wat
dan..! ; Hoe
zit het nou met God, Allah, Jahweh, Religies, etc. ; Bestaat
GOD toch..? ; Jodendom en het Christendom hebben een heldere intuïtieve
basis, die teruggaat tot diep in de grijze oudheid. Hoe zit dat met de
Islam..?-zie nr. 64 ; AGRESSIE
; Hoe herstel je “
HET GEZAG ” ; Overspel/huwelijkswet ; GEMOEDELIJKHEID/vriendelijkheid -zie A-afl.22 , B -De
Filosoof en de Politiek en C -scroll
naar 54 en 59 ; Nihilisme en Anarchisme als basis van het Atheïsme
; Discussie
over Atheïsme - zie nr. 20 ; Moskeeën; de Islam is met groot
succes in opmars-zie afl.18
; Uilenspiegel
en de macht ; Ongehoorzaamheid ; Oorzaak SEXUEEL
misbruik - zie bladw. ;Het
Buitenechtelijke - bandeloosheid - Overspel - Liefde - zie bladwijzers
; Het HUWELIJK is een belediging voor de LIEFDE - zie bladw. ; Houden van...Liefde...Trouw ; Overspel/huwelijkswet
; Wilders
; Proces van de EEUW-(Telegraaf) ;
Artikel
werd geplaatst in de uitgave "IN NIETS NEUTRAAL" No. 110 - oktober
1980
van
De Vrije Gedachte te Rotterdam.
Aangezien
de filosofie er niet is voor enkele bevoorrechten, maar juist voor alle mensen,
is het citeren uit dit artikel zonder meer toegestaan.
Bronvermelding
wordt echter wel op prijs gesteld.
|
|