Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Barbaren ; onbehouwen barbaren,
Basis ; de practische basis
-zie nr. 17
Basis ;
onmisbare basis-zie nr. 49,
Basisinkomen-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Bedachte
constructies-zie nr. 54
Bedenksels
; rationele bedenksels -zie nr. 64,
Bedoelingen
; goede bedoelingen -zie nr. 04,
Bedriegen ; wij laten ons rustig bedriegen,
Beeld ;
de werkelijkheid als beeld - nr. 24-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Beeld ; De Werkelijkheid als Beeld-zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel 1(hoofdwerk),
Beeld ;
de werkelijkheid als beeld-zie nr. 15-uit Filosofie
van de Hak op de Tak 1t/m73,
Beeld ; de werkelijkheid als beeld-zie
nr. 26-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Beeld ; helder beeld-zie nr.
07-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Beeld ;
het voertuig van het beeld- nr. 24-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Begin
; het begin van West Europa-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Begin
; van het begin naar het eind redeneren, no 3,
Begrijpen
; bestrijden en begrijpen-zie nr. 51,
Begrijpen
; de rol van het begrijpen-zie nr. 51,
Begrijpen
; handelen en niets begrijpen- nr. 26,
Begrijpen
; onbegrip begrijpen-zie nr. 52,
Begrijpers en
Bestrijders v/d godsdienst..! zie
aflevering 51
Beheersen ; het beheersen -zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Behoren
; ergens bij behoren -zie nr. 69,
Bekwaamheid
; deskundigheid en bekwaamheid- nr. 40,
Belangeloze
arbeid-zie bladwijzers,
Beledigingen(6x) 1)Moslims-nr. 38 , 2)Huwelijk/Liefde
, 3)Christus
, 4)Intellectuele
lafheid/Mening/Tolerant , 5)Seksualiteit/Vouw en 6)Sterven- nr.10)
Beleid ;
Beleidsmakers zie: inhoudsopgave 16
Beleving-beleving
, zie bladwijzers uit Hoe zit het nou met god,
Beleving-beleving ,
zie bladwijzers uit Vrouw en Wereld,
Beleving-beleving van de ruimte, zie bladwijzers uit
Beweging en Verschijnsel deel 1,
Beleving-beleving,
zie bladwijzers uit Een korte schets van de Seksualiteit,
Beleving-beleving, zie bladwijzers uit Filosofie van
de Hak op de Tak nr. 3,
Beleving-beleving,
zie bladwijzers uit Robot denken,
Beleving-concrete beleving van de liefde, zie
bladwijzers uit Gedachten over ontstaan en Bestaan,
Beleving-foutieve beleving van de realiteit, zie
bladwijzers uit Op de vlucht voor je eigen denken,
Beleving-mystieke beleving, zie bladwijzers uit De
kunst van het Filosoferen,
Beleving-psychische belevingswereld, zie bladwijzers
uit Filosofie van de Hak op de Tak nr. 1,
Bemoeien
; het je met elkaar bemoeien-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Bemoeien
en meeleven-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Bemoeienis
van de samenleving-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Bemoeizucht-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Benodigde ; het benodigde-zie nr. 14,
Berekening
; de berekening leidt niet tot vooruitgang-zie nr. 49,
Beschaving ; vastgelegde
Beschaving,
Beschaving oftewel Civilisatie versus Cultuur-nr.61 -
uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Beschaving
oftewel civilisatie-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Beschermingsrecht-zie bladwijzers uit Waar
gaat het in de mensheid nu wezenlijk om,
Beslissen
; zelf beslissen en meeleven-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Besluiten
; overwegen en besluiten-zie nr. 14,
Bestrijders
en Begrijpers v/d godsdienst..! zie aflevering 51
Besturen en vormen ; zichzelf besturen en vormen- nr. 38,
Betekenis
; het begrip betekenis-zie nr. 56
Betekenis
van een uitspraak–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,
Betrokkenheid ; Oorsprong van Betrokkenheid-zie
bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 1,
Betrokkenheid-zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel 2,
Betrokkenheid-zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel 3,
Betrouwbaar
onderwijs- nr. 20,
Betrouwbaar, betrouwbaarheid, onbetrouwbaar, trouw,
Betrouwbaarheid
als wenschappelijk kriterium- nr. 20,
Betweterij
; theoretische betweterij-zie nr. 57-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Bevrijdende
enkelingen-zie nr. 67,
Beweeglijkheden-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Beweeglijkheid
; de beweeglijkheid als basale bouwsteen-zie nr. 14,
Beweeglijkheid
; verkwanselen van filosofische beweeglijkheid- nr. 21,
Beweeglijkheid
en levend-zijn-zie nr. 69,
Beweger-2 ; De eerste Beweger -zie
bladwijzers uit Filosofievan de Hak op de Tak nr.2,
Beweger-3 ; De eerste Beweger -zie
bladwijzers uit Gedachten over Ontstaan en Bestaan,
Beweringen
; uit de lucht gegrepen beweringen-zie nr. 15,
Bewustszijn
; verwaarloosd bewustzijn-zie nr. 53
Bewustzijn
; emotioneel bewustzijn- nr. 29,
Bewustzijn ; hoe ontstaat ons Bewustzijn en ons Zelfbewustzijn..?
Bewustzijn
; Hoger bewustzijn..?-zie nr. 14
Bewustzijn
; levendzijn en bewustzijn- nr. 28,
Bewustzijn
en zelfbewustzijn- nr. 29,
Bewustzijn-4-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Bezit ;
het in bezit nemen van alles en iedereen-zie nr. 59,
Big Bang
– zie bladwijzers in Beweging en Verschijnsel deel 1,
Big
Bang-1-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Big
Bang-2-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Big
Bang-3-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Big
Bang-4-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Big
Bang-5-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Big
Bang-6-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Bijbel-de vier Evangelien-Sprookjesvertellers-zie
bladwijzer,
Bijbelvervalsing-nr. 05-uit Varia 1t/m10,
Bijna doodervaringen -zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 2,
Binnen
en buitenwereld- nr. 28,
Bloed
en bodem-zie bladwijzers van
ontwikkeling West Europese Cultuur,
Blokkade(zie
ook vanaf no. 200) - zie bladwijzers
uit Beweging en Verschijnsel deel3,
Boeddhisme ; Zenboedisdisme-8,
Boeddhisme -uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie
bladwijzers,
Boeddhisme-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Boeken
; verscheuren van de boeken-zie nr. 44,
Boerka,
(Burqa),
Bohr,
Niels –zie bladwijzers in “De
ontwikkeling van het Denken”,
Bolvormig(nrs 63 en 64)-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Bolvormig-zie bladwijzers, en neem ook nota
van Rond en gebogen ; Mens heeft een diepgewortelde
voorkeur voor gebogen en rond,
Borreltafel
individualisme-zie nr. 67,
Bosnië
en toenemendevijandigheid-zie nr. 10,
Bouwsteen
; de beweeglijkheid als basale bouwsteen-zie nr. 14,
Brandpunt
van bewegingen-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Brein-10-zie
bladwijzer brein in Kennen en
Kunnen, de technologische mens,
Brein-11-zie
bladwijzer brein in Toetsing van
onze Kennis, het leren kennen v/d Werkelijkheid,
Brein-1-zie
bladwijzers brein in Beweging en
Verschijnsel deel 1,
Brein-2-zie
bladwijzers brein in Beweging en
Verschijnsel deel 2,
Brein-3-zie
bladwijzers brein in Beweging en
Verschijnsel deel 3,
Brein-4-zie bladwijzer
brein in Conditionering,
Brein-5-zie bladwijzer brein in De Grote Vierslag,
Brein-6-zie
bladwijzers brein in De Kunst van
het Filosoferen,
Brein-7-zie
bladwijzer brein in Een Korte schets
van de Menselijke Seksualiteit,
Brein-8-zie
bladwijzer brein in Filosofie van de
Hak op de Tak no.1,
Brein-9-zie
bladwijzer brein in Filosofie van de
Hak op de Tak no.2,
Bron
van veel ellende-zie nr. 05,
Brug ; Ruimtebrug-1, 2 en 3 -zie bladwijzers -uit Beweging en Verschijnsel deel 1,
Buitenaf ;
Van buitenaf, over arrogantie gesproken- zie aflevering 3,
Buitenwereld
; binnen en buitenwereld- nr. 28,
Buitenwetenschappelijk
weten-zie nr. 53
Burgeroorlog-1, (Waarom niet hier
en wel dáár),
Burgeroorlog-2, (Waarom niet hier
en wel dáár),
Burgeroorlog-4, (Waarom niet hier
en wel dáár),
Burgers
; niet de burgers maar het hogere-zie nr. 16,
Burqa,
(Boerka),
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Wij
laten ons rustig bedriegen
WIJ ZIJN HET ZELF... (Column
voor blinden ) . Wij laten ons rustig bedriegen en
schreeuwen vervolgens moord en brand als het bedrog aan het licht komt. Wij
beroepen ons dan op normen en waarden, alsof daaruit blijkt hoe het eigenlijk
hoort. Het ergste is echter dat wij daarmee precies doen wat door die
plunderaars van ons verwacht wordt. Zij hebben zich al bij voorbaat ingedekt,
door namelijk de normen en waarden zèlf te bepalen,
uiteraard voorzien van de democratische goedkeuring door de
volksvertegenwoordiging.
Zie: Alledaags commentaar- aflevering 17
Conditionering
( een viertal passages )
1)
Maar wat ik zeggen wil is dit: het is inderdaad een feit dat de mensen vol
zitten met programma's, met denkprogramma’s, om zo te zeggen. Zij volgen die
programma's automatisch en menen zeker te weten dat die bepaalde wijze van
denken de juiste is -dat kennis, die je met behulp van dat soort denken opdoet
zonder twijfel ware kennis is. En dat je je dus rustig kunt laten overtuigen
van bepaalde waarheden door deskundigen, die zich in dat denken bekwaamd
hebben. Was het maar waar! Jammer genoeg ziet de realiteit er heel anders uit.
De denkprogramma's van de mensen zijn namelijk
conditioneringen. Die zijn er dus ingebracht, ongemerkt en heel geleidelijk.
Dat is al in de wieg begonnen. Men heeft stap voor stap in je brein een soort
van netwerk aangelegd en na verloop van tijd volg je denken vanzelf de draden
van dat netwerk. En jij maar in de mening verkeren dat je zelf aan het denken
bent! Helaas, je gedachtegangen lijken alleen maar jouw eigen gedachtegangen
omdat ze overeen komen met het bij jou ingeprente denkprogramma. Het zijn eigenlijk
de denkbeelden van anderen en je maakt ze tot de jouwe juist omdat je er op
geprogrammeerd bent om dat te doen.
2)
De zogenaamde “overheden” van deze wereld hebben er alle belang bij dat de
meerderheid van de mensen niet afwijkend gaat denken. Dat zou namelijk voor die
overheden de ondergang betekenen! Er zou niets van overblijven als iedereen
zich serieus af zou gaan vragen wat een overheid nou eigenlijk is. Het gevolg
zou niets minder dan een revolutie zijn!
Of het nu gaat over god, over de staat, over het
huwelijk of over de verdediging van je beschaving, steeds zijn het dingen die
je aangepraat zijn.
Dat betekent niet dat er geen juiste opvattingen
bij kunnen zijn - waarom het gaat is dat je ze niet zelf uitgedacht hebt. Ze
zijn je ingeprent. Maar geboren ben je als een onbevangen denkend mens zonder
conditioneringen en je moet zelf de dingen aan de weet zien te komen. Dat wil
in de praktijk zeggen dat je je steeds zou moeten afvragen: Is dat wel zo? Iedereen zegt dat nu wel, maar iedereen heeft
al zoveel gezegd dat achteraf niet waar is gebleken. Misschien kom ik er niet
achter hoe iets werkelijk zit, maar dat “niet weten” is altijd nog beter dan
“verkeerd weten”. Als je iets niet weet ga je vragen stellen, maar als je iets
verkeerd weet denk je dat je goed zit - en je laat het er bij. Zo houden de
verkeerde denkbeelden zichzelf in stand.
Als je afziet van vragen stellen betekent dat een
ramp voor jezelf en voor de andere mensen! Onze moderne wereld is daarvan een
schrijnend voorbeeld.
3)
Steeds als mensen terug redeneren stellen zij zich, op de een of andere manier,
als “schepper” op. Dat is zinvol als het werkelijk gaat over dingen die zij
zelf geschapen hebben, zoals een computer, want je kunt dan “van het eind naar
het begin” redeneren, maar niet als het over de natuur gaat en de daarin
voorkomende verschijnselen. De gebeurtenissen in de natuur spelen zich in één
richting af: “van het begin naar het eind”. Als je dan toch terug redeneert doe
je dat onwillekeurig vanuit het gezichtspunt van de “goddelijke programmeur”,
de god die alles geschapen zou hebben. Een dergelijke gedachtegang kan alleen
maar tot foute conclusies leiden, tot een volkomen vertekend beeld van de
werkelijkheid en, ten gevolge daarvan, tot een rampzalige manier van omgaan met
de natuur en het leven.
4)
Een volwassen mensheid staat niet meer in het teken van haar oorsprong. Voor
zover zij haar eigen leven op aarde ordent zet zij zich niet meer af tegen de
wanorde, maar richt zij zich daarentegen op het mogelijke. De “toekomst” dus.
Een dergelijke ordening is open naar nieuwe ideeën, gericht op maximale
ontplooiing van de mensen en, in de ware zin van het woord, progressief. Het
verleden dient niet meer als basis voor een in regels vastgelegde “beschaving”,
maar als leerschool voor het heden. Op zo'n manier werkt dat verleden niet
remmend, maar verhelderend, precies zoals dat, als het goed is, in je eigen
individuele leven ook het geval is...
Voor meer info, zie: conditionering
; De ontwikkeling van het denken
In een onvolwassen wereld bemoeien de mensen zich
met elkaar. Ze vinden namelijk dat ze elkaar nodig hebben en dat ze dus elkaar
van nut kunnen zijn. Ze verwachten dat nuttige dan ook van elkaar. Maar dat kan
alleen maar als de één denkt dat hij buiten de ander is, dat is voorondersteld
aan het elkaar gebruiken. Om dit gebruik mogelijk te maken probeert de één de
ander tot iets te dwingen en dat is de bemoeizucht die door de onvolwassen
wereld heenloopt. Altijd bemoeien de mensen zich met elkaar, maar dat is heel
iets anders dan het meeleven, dat voor volwassen mensen
geldt. Meeleven houdt in laten leven, het leven niet belemmeren of dwingen
anders te zijn dan het is. Bemoeien betekent gebruik maken van de ander en
uitbuiting van de zwakke; meeleven daarentegen de ander met
rust laten en de zwakke ondersteunen. Meeleven betekent ook dat er geen
grenzen zijn tussen jou en mij, zodat mijn vrijheid
niet ophoudt bij jou, en de jouwe niet bij mij: mijn leven is op andere wijze
het jouwe...
Voor meer info, zie:
De ontwikkeling van de
west europese cultuur
In een onvolwassen wereld bemoeien de mensen zich met
elkaar. Ze vinden namelijk dat ze elkaar nodig hebben en dat ze dus elkaar van
nut kunnen zijn. Ze verwachten dat nuttige dan ook van elkaar. Maar dat kan
alleen maar als de één denkt dat hij buiten de Ander is, dat is voorondersteld
aan het elkaar gebruiken. Om dit gebruik mogelijk te maken probeert de één de
ander tot iets te dwingen en dat is de bemoeizucht die door de onvolwassen
wereld heenloopt. Altijd bemoeien de mensen zich met elkaar, maar dat is heel
iets anders dan het meeleven, dat voor volwassen mensen geldt. Meeleven houdt
in laten leven, het leven niet belemmeren of dwingen anders te zijn dan het is.
Bemoeien betekent gebruik maken van de ander en uitbuiting van de zwakke;
meeleven daarentegen de ander met rust laten en de zwakke ondersteunen. Meeleven
betekent ook dat er geen grenzen zijn tussen jou en mij, zodat mijn vrijheid
niet ophoudt bij jou, en de jouwe niet bij mij: mijn leven is op andere wijze
het jouwe...
Voor meer info, Zie: De ontwikkeling van
de West-Europese cultuur
De gehele werkelijkheid is doortrokken van tegenstellingen.
Die moeten niet opgeheven worden, maar juist tot hun recht komen. Bij de
uitspraak hebt uw vijanden lief verliest het begrip liefhebben zijn betekenis
als er geen vijanden, en dus tegenstellingen, zouden zijn. Het liefhebben
vooronderstelt vijanden. Het gaat er dus niet om de vijandschap op te heffen en
uit te bannen, maar het gaat er om de vijand, de tegenstelling, te zien in het
licht van het harmonieuze geheel: hij is er ook, hij is ook een manifestatie
van de werkelijkheid en als zodanig zal ik hem met rust moeten laten, en dat
geldt uiteraard wederzijds. Het begrip met rust laten betekent eigenlijk dat je
de werkelijkheid laat zijn zoals ze is en dat houdt onmiddellijk harmonie in.
Als je, zoals met de huidige mensheid het geval is, de werkelijkheid ziet als
een verzameling afzonderlijke voorwerpen ben je niet in staat haar met rust te
laten. Je bent niet in staat het bestaansrecht te erkennen van datgene dat je
tegenstelling is en bijgevolg wil je die tegenstelling opheffen, hetgeen in de
praktijk betekent: uitroeien. Daartoe moet je elkaar, als het over het
onderlinge gedoe van de mensen gaat, voortdurend opzoeken en dat leidt telkens
tot oorlogen, moord en doodslag. Uiteraard zijn het de leidende figuren die tot
een oorlog aanzetten, want uit hun behoefte om macht uit te oefenen
komt voort dat zij in principe niet dulden dat sommige mensen hun tegenstander
zijn. Wat bij het gros van de mensen min of meer latent aanwezig is, is voor
die leidende figuren een levensbehoefte en van daaruit jutten zij de mensen op
ten oorlog. Voor meer informatie: De Grote
Vierslag en Gedachten over ontstaan en bestaan
Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities
van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart
individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde
verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een
ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een
situatie van "geven en nemen" ontstaat.
De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander
en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de
ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en
als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last
te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de
handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die
voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit
is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn
vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit
best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne
mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van
voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede
bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.
En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een
ieder aan zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen,
streven naar een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij
onbewust als vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen
en waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker
iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor
de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie
verredelijken de onvrijheid door het te doen
voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen
hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te
brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met
onze eigen voorstelling van vrijheid: Vrijheid is… Meer informatie? Zie…Eenzaamheid en onvrijheid
Hoe dan
ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit dat
de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van de
relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen maar
kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in een
relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en nemen
“er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat gebeurt
ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander. Omdat de
maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan vervreemdend
werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het functioneren
in… Voor meer info. Zie: De
ontwikkeling van het denken ; Vrouw en Wereld
(trefwoord: geven en nemen )
en Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering nr. 09
Het zogenaamd goedmoedig bedekken met de mantel der liefde is
in principe rampzalig, al klinkt het geweldig humaan. Het kan bijvoorbeeld gaan
over het mismaken van jonge meisjes om bepaalde morbide gevoelens van
agressieve, fanatieke mannen te bevredigen. Besnijdenis dus. Dan zie je dat men
tegenwoordig, uit overwegingen van karakterloze tolerantie, een dergelijke
wandaad goedpraat met het argument dat die besnijdenis tot de
"cultuur" van sommige volkeren behoren zou. Filosofisch kun je dan alleen
maar reageren door te stellen dat zo'n verhaal wel aardig kan klinken, maar dat
het toch een misdaad is om de integriteit van het menselijk lichaam van
iemand anders aan te tasten, cultuur of geen cultuur, begrip of geen begrip.
Trouwens, wat is cultuur anders dan een conglomeraat van waandenkbeelden,
frustraties en tirannie? Zelfs de "edele" uitingen van een cultuur
zijn nooit zonder een achtergrond van waanideeën en andere malligheden.Voor
meer info, zie : besnijdenis
“de moderne
westerse mensheid wordt niet bestuurd en wel omdat zij in de grond van de zaak
haar eigen beweeglijkheid afwijst. Zij wordt daarentegen geregeerd, en dat wil
zeggen dat zij in een patroon gedwongen wordt. Het patroon van de orde. Deze
ordelijke zaak is doortrokken van macht want dat is de kracht die de dwang
uitoefent. Dat is de kracht die tégen de beweeglijkheid is. Een geordende
maatschappij is altijd en noodzakelijk een aangelegenheid van macht. En daar
waar macht is, is ook autoriteit, d.w.z. het zich beroepen op het recht om
macht uit te oefenen.”
Meer info, zie: vernietiging van macht .
“Ik waag
het te betwijfelen of die mensen het vraagstuk van “de macht" wel
voldoende doordacht hebben. Volgens mij hebben zij getracht een oplossing te
vinden met instandhouding van alle in onze denktraditie liggende factoren. Dit
heeft tot gevolg dat er een oplossing uit de bus komt waarin het begrip
"orde" niet doordacht is zoals het eigenlijk zou moeten. “ zie
ook: een
alternatief bestuur
Maar toch: moeilijk te verstaan
of niet, als ertussen de mensen tenslotte samenhang is behoeft er niets van
bovenaf geregeld te worden. De concrete voorwaarde voor die samenhang is, wat
de mensheid betreft, de communicatie. Met het zich doorzetten van ons streven
naar communicatie verwerkelijkt zich op den duur het besef van totale
samenhang. Maar "samenhang" is op zichzelf iets anders dan
"communicatie". Het laatste is gebaseerd op de relatie tussen twee
cellen ( Mensen, Volken etc.). Het heeft als zodanig met die cellen niets te
maken. Samenhang echter is er vanuit die cellen zelf. Vertaald naar de mensen:
vanuit al die mensen zelf komt er op den duur het weten dat zij met z'n allen
één organisme vormen, namelijk het levende organisme. Dat weten, gevoegd bij de
praktische mogelijkheid van het contact, oftewel het er zijn van de relatie, is
het enige dat nodig is voor de mensheid. Dat is geen dwingend weten, maar een
feitelijk weten, net zo feitelijk als het weten dat de atoomkern splijtbaar is.
In die "wetende" situatie zijn de afzonderlijke mens en de mensheid
precies wat zij moeten zijn. Wat er aan dingen nodig is en wat er dus
geproduceerd moet worden is door de samenhang bekend en aan die behoefte wordt
vanzelfsprekend voldaan. Een overkoepelende organisatie, gebaseerd op de
gedachte dat er leiding moet zijn, is alleen mogelijk en nodig in een situatie
waarin de mens nog onvolwassen is, dus zich niet als een samenhangend geheel
met de andere mensen beseft en ook nog niet de praktische mogelijkheden heeft om
in relatie te zijn met de andere mensen. Is dit echter uiteindelijk wel het
geval, dan is elke macht zich baserend op welk hoger principe dan ook,
uitgebannen en onmogelijk geworden. Voor meer info..
Zie: een alternatief
bestuur en
om inzicht te krijgen in het
begrip SAMENHANG lees: Beweging en
Verschijnsel deel 1 , 2 en 3 Het
hoofdwerk van Jan Vis, filosoof.
Wat betekenen o.a. de woorden: wereldbouwer
, Bethlehem en Nazareth ?
De metafoor 'wereldbouwer' is door de Roomse
geestelijkheid valselijk vertaald met 'timmerman', wat volstrekt nietszeggend
is. Het gaat natuurlijk over de mens die de wereld leefbaar maakt. Voorts slaat
het woord 'Bethlehem' niet op een of ander bestaand dorpje, maar op de metafoor
'huis van het brood', wat duidt op de levensvoorwaarde dat er voedsel is.
En met 'Nazareth' is hetzelfde aan de hand. Het betekent 'onthouding', zodat de
uitroep "kan er uit Nazareth iets goeds voortkomen?" gaat over de nog
steeds actuele vraag of het zich onthouden van allerlei geneugten, zoals
bijvoorbeeld tijdens de Ramadan, zin heeft in het licht van echt mens-zijn en
volwassenheid.
DE
OERCEL : ( trefwoorden : beweeglijkheden , ruimte ,
elementaire materie , samenhang , materie , relatie , oercel
, bewustzijn
, psyche , buitenwereld , wat is geest ,
zelfbewustzijn ).
Lees hiervoor:
Beweging en Verschijnsel deel
1, 2 en 3
“De Big Bang”: Mensen, theologen bijvoorbeeld,
kunnen redeneringen opzetten die op zichzelf intelligent en sluitend zijn, maar
die getuigen van een fout inzicht in de werkelijkheid. Maar…Hoe zit het dan wel!
Zie: het
hoofdwerk deel 1, 2 en 3 van Jan Vis,filosoof
Hoe zit het met de begrippen TROUW en
BETROUWBAAR.
Men kan bijvoorbeeld tegenover zijn partner(s)
trouw en betrouwbaar zijn en tegelijkertijd buiten die verhouding een en al
misdadige schurkachtigheid vertonen. Wie zijn de schuldigen? Zie: Trouw aan…
Laten we eerlijk zijn:
Het is wel degelijk een feit dat onze eigen
mentaliteit in essentie niet zo bar veel verschilt van die van de
regenten. Wat namelijk bij 'hoog en
laag' hetzelfde is, is de wijze van denken. Zie: Op de vlucht voor je eigen denken…
Op het ogenblik wordt een heel complex van sociale
voorzieningen afgebroken. Het heet dat dit noodzakelijk is omdat de zaak anders
niet langer betaalbaar zou zijn. Bovendien wijst men er steeds weer op dat het
met de economie slecht gaat en dat we dus moeten inbinden. Tegelijkertijd
worden er tientallen miljarden in het buitenland geïnvesteerd en verrijzen er
overal nieuwe luxueuze bedrijfspanden. Een bepaald soort bovenlaag kan zich
vrijwel alles veroorloven, niet doordat er nu eenmaal kapitaal in de familie
is, maar doordat er zo buitensporig veel verdiend wordt. Hoe dan ook, er is een
verschuiving gaande van een denken in termen van gemeenschappelijkheid naar
termen van individualiteit. Natuurlijk wordt dat door politici en overheden ook
opgemerkt, maar enerzijds verwijten zij de mensen dat zij steeds meer
individualistisch worden en spreken zij smalend van de calculerende burger, die
overigens niets anders doet dan wat de bovenlaag altijd al gedaan heeft, om
anderzijds van de individualisering gebruik te maken teneinde nog meer gelden
door te sluizen naar het particuliere bedrijfsleven. Zo kan de bedoelde
bovenlaag aan zijn verdiensten komen.
Voor meer informatie , zie: ideologie
of individualisme , dat verfoeilijke
individualisme en
De Grote
Vierslag ( nihilisme, anarchisme, socialisme en communisme )
GEHOORZAAMHEID EN ONGEHOORZAAMHEID
Als de
mens aan geen enkele macht onderworpen is, dan kan er alleen maar gelden dat
hij zichzelf bestuurt. Een zichzelf besturend mens weet noch van
gehoorzaamheid, noch van ongehoorzaamheid. Dat zijn begrippen die in zijn
denken niet voorkomen. Maar een dergelijk mens leeft voorlopig nog wel in een
wereld die nog geheel en al in het teken van de macht staat en die dus
afhankelijk is van de gehoorzaamheid en de ongehoorzaamheid van de mensen. Temidden van dit machtsspel is het onmogelijk je
voortdurend te onttrekken aan de inwerking van de machtsstructuren, omdat het
tot het karakter van de macht behoort zich niet tot zichzelf te bepalen en zich
op te leggen aan anderen. Omdat dus de macht de ander niet vrij laat en altijd
maar weer gehoorzaamheid probeert af te dwingen, is er in een machtswereld niet
aan te ontkomen.En dan blijft er niets anders over
dan zo soepel mogelijk met de druk mee te geven, ongeveer zoals een bokser
meegeeft met de klap die hij te incasseren krijgt. Maar net zo min als deze van
plan is het daarbij te laten en onmiddellijk weer zijn positie probeert te
herstellen, ben je bereid je gewonnen te geven. Je veert altijd weer terug. In
een televisie-uitzending heb ik gezegd dat je gehoorzaamheid alleen maar kan
huichelen. Dat huichelen van gehoorzaamheid is te vergelijken met het meegeven
van de bokser. Je moet het wel doen, omdat je anders verpletterd wordt. Maar
het is niet meer - en ook niet minder - dan een tactiek om te overleven en je
vrijheid te bewaren. Hoewel de meeste mensen het niet graag toe zullen geven is
hun zogenaamde gehoorzaamheid ook niet meer dan een vernisje, een houding naar
buiten toe. Want zodra zij ook maar even de kans krijgen er onderuit te komen
zullen zij het niet laten. En die kans wordt groter… Voor meer info. Zie…
Hitler schoffeerde dan
ook de staatslieden uit het westen en de met hen gesloten overeenkomsten hadden
voor hem geen morele waarde, hoogstens een incidentele politieke. Het
verbranden van boeken, het afwijzen van ontaarde kunst, het diskwalificeren van
Joodse kunstuitingen, het zijn allemaal reacties op het élitair klassieke. En
daar tegenover staat het ophemelen van het zogenaamde volkse. Men had het
steeds over het volkse karakter, over bloed en bodem en over de oude Germaanse verhalen,
die door Wagner zo typisch Duits verklankt waren in zijn opera’s. En de nationaal-socialistische elites waren volkse elites,
doorgaans afkomstig uit de meest onontwikkelde sociale milieus, geprogrammeerd
op Vaderlandsliefde, gehoorzaamheid en eer. We moeten ons echter wel realiseren
dat in de gehele westerse wereld een hang naar het volkse aanwezig was. Er was
een overal toenemende belangstelling voor volksliederen, voor volkskunst, voor
de eigen (Germaanse) identiteit.
Voor meer info. Zie: De ontwikkeling van de West
Europese Cultuur
De oeroude gedachte dat
de kosmos zich eens een keer in beweging gezet heeft blijkt dus te kloppen,
maar onjuist is de gedachte dat er iets geweest zou moeten zijn dat hiervan de
oorzaak was. De grote
beweger, oftewel god, blijkt ook wat dit betreft weer een hersenspinsel.
De elementaire deeltjes zetten elkaar in beweging bij het vormen van drie- en
meervoudige combinaties. We moeten nu een vijftal soorten van beweeglijkheid
gaan onderscheiden, afhankelijk van het systeem waarin zij optreden:
Meer
info: zie Beweging en Verschijnsel deel 1
Burqa; De status van de Islamitische vrouw
vertoont sterke overeenkomsten met die van de Griekse vrouwen van
destijds. Dat heeft alles te maken met oeroude beseffen omtrent het
verschijnsel vrouw. Hoewel de praktische toepassing van deze oude intuïties op
zijn minst bedenkelijk genoemd moet worden is de grondslag ervan volkomen
juist. (bedekkende kleding- Burqa)
Deze voorzieningen beschermen haar tegen het van buitenaf opdringende
mannelijke principe. Zie: Vrouw en Wereld Godsdienstvrijheid..?
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie