Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z

Opgevraagde artikelen/werken  en/of cursussen vindt u terug onder deze link

 

Aanvullingen trefwoorden a t/m z

 

 

Dans ; rituele dans-het politieke ritueel-aan de borreltafel zijn de meeste politici het daar wel mee eens, maar in het openbaar geven zij dat niet graag toe-zie nr. 39,

Darwin ; Charles Darwin nr. 69,

Darwin(isme) -uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,

Darwin-1-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 1,

Darwin-2-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 2,

Darwin-3-zie bladwijzers uit De kunst van het Filosoferen,

Darwin-4-zie bladwijzers uit Een korte schets van de Menselijke Seksualiteit,

Darwin-5-zie bladwijzers uit Evolutie of Creatie,

Darwin-6-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nrs. 1t/m73,

Darwin-7-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr. 1,

Darwin-8-zie bladwijzers uit Varia 1t/m10,

Darwin-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,

De “Zoon van de Mens”

De Denker,

De dwaas als dwingeland-zie nr. 52,

De een is de ander niet- nr. 32,

De eerste Beweger-1-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 1,

De eerste Beweger-2-zie bladwijzers uit Filosofievan de Hak op de Tak nr.2,

De eerste Beweger-3-zie bladwijzers uit Gedachten over Ontstaan en Bestaan,

De grote Beweger,

De Grote Vierslag-zie nr. 04,

De herrijzenis van De Halve Maan

De kloof ; de kloof tussen de wereldbeschouwing van de…,

De Kloof ; Overheid; moderne politici ; Voorlichting of Indoctrinatie; Opvoeden, zie “de kloof”,

De kloof,

De maagd en het kind,

De menselijke zelfontkenning-zie bladwijzers uit De ontwikkeling van het Denken,

De moderne mens,

De Nederlandse N.S.B.-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

De Open Society van Popper- nr. 22,

De structuur van de MENS

De Verlichting-10-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 2,

De Verlichting-11-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,

De Verlichting-12-zie bladwijzers uit De Grote Vierslag,

De Verlichting-1-zie bladwijzers uit Gedachten over Ontstaan en Bestaan,

De Verlichting-2-zie bladwijzers uit Nihilisme en Anarchisme als basis van het Atheisme,

De Verlichting-3-zie bladwijzers uit Ontkennen wat niet Bestaat ; God bestaat niet,

De Verlichting-4-zie bladwijzers uit Filosofische Invallen 1t/m26,

De Verlichting-5-zie bladwijzers uit De moderne mens als Wereldbouwer,

De Verlichting-6-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.3,

De Verlichting-7-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.2,

De Verlichting-8-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.1,

De Verlichting-9-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

De voorstellling en de dingen-zie nr. 05,

De Werkelijkheid ; de kaart van de werkelijkheid - onze voorstelling v/d werkelijkheid -,

De Werkelijkheid ; Wij mensen zijn zelf de gehele werkelijkheid – zie bladwijzer,

De Werkelijkheid als Zelfbewustzijn en Bewustzijn-zie nr. 29 in Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73

De zin van het leven,

De zin van het leven-1,

De zin van het leven-2,

De zin van het leven-Zie A(Filosofie van de Hak op de Tak nr.3) , B(Beweging en Verschijnsel deel3) , C(Nihilisme en Anarchisme als basis van het Atheisme),

De zogenaamde overheden,

De Zoon van de Mens,

Debat / dialoog / discussie / twistgesprek..?,(luisteren politici wel naar elkaar?; zie: het gelijk en de dialoog),

Debatteren ; zie Het Gelijk en de Dialoog,

Deeltjes ; Basale deeltjes-zie nr. 02 uitFilosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Deeltjes ; Hoe komen de Kosmische deeltjes precies aan hun extreem hoge energieën..? Een raadsel.? Bestudeer Beweging en Verschijnsel deel 1.

Deeltjesversneller-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,

DEMOCRATIE – [gaat het HIER om VRIJE mensen..?] - IS gebaseerd op de gedachte dat de mensen het zichzelf besturen uit handen geven aan een collectief, of beter aan legale vertegenwoordigers van een aantal collectieven, de erkende politieke partijen. – zie bladwijzers,

Democratie ; “Voor wie” functioneert de democratie..? zie nr.22-uit Alledaags Commentaar 1t/m40

Democratie ; de traditionele democratie is een paradijs voor niet-weters_ Atlantisch individualisme_zie nr. 24 uit Filosofische Invallen 1t/m26,

Democratie ; liberale Democratie-zie bladwijzers uit De Filosoof en de Politiek,

Democratie ; liberale Democratie-zie bladwijzers uit de Grote Vierslag,

Democratie ; liberale Democratie-zie bladwijzers uit De Ontwikkeling van de West Europese Cultuur,

Democratie ; liberale Democratie-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr. 1

Democratie ; liberale Democratie-zie bladwijzers uit Vrouw en Wereld,

Democratie ; liberale Democratie-zie nr. 22 of bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Democratie ; parlementaire democratie,

Democratie ; parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit de Grote Vierslag,

Democratie ; parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit De Ontwikkeling van de West Europese Cultuur,

Democratie ; parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Democratie ; parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 2,

Democratie ; parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit Filosofische Invallen 1-26,

Democratie ; parlementaire Democratie-zie bladwijzers uit Vernietiging van de Macht, Alternatief Bestuur,

Democratie ; sociaal Democratie-3-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Democratie ; sociaal Democratie-zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel 3,

Democratie ; sociaal Democratie-zie bladwijzers uit Dat verfoeilijke individualisme,

Democratie ; sociaal Democratie-zie bladwijzers uit De Grote Vierslag,

Democratie ; sociaal Democratie-zie bladwijzers uit De Ontwikkeling van de West Europese Cultuur,

Democratie ; sociaal Democratie-zie nr. 66 of bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Democratie ; volwassen democratie-zie nr. 25 uit Filosofische Invallen nrs. 1t/m26,

Democratie,

Democratie; volwassen democratie,

Democratie-zie bladwijzers uit Voor welke vrijheid kiest U,

Democratisch ; wat zijn we toch Democratisch..!- aflevering nr. 01 uit Alledaags Commentaar,

Denk ik nu zèlf na..?,

Denken ; analytische robot denken ,  (Voorstelling),

Denken ; andersom denken-zie nr. 19,

Denken ; bestrijd de vijand- het eenzijdige denken- in Uzelf–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Denken ; collectivistische denken(nos. 127 t/m 130)-uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,

Denken ; collectivistische denken-1,

Denken ; collectivistische denken-2,

Denken ; collectivistische denken-3,

Denken ; collectivistische denken-4,

Denken ; collectivistische denken-5,

Denken ; collectivistische denken-6,  

Denken ; creatief denken-zie nr. 10,

Denken ; de betekenis van het zelfbewuste denken-zie nr. 50,

Denken ; De vijand van de mens is zijn (eenzijdige) denken (de door onszelf als door anderen ingebrachte waardeoordelen-uit De Ontwikkeling van Denken),

Denken ; Denk IK? en Ik maar in de mening verkeren dat Ikzelf aan het denken bent!,

Denken ; denkt de moderne mens eigenlijk wel,

Denken ; en jij maar in de mening verkeren dat jezelf aan het denken bent!-zie bladwijzers,

Denken ; heen en weer flitsend denken- nr. 25,

Denken ; het verzamelaars denken,

Denken ; het zogenaamde logische denken–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Denken ; in de ban van wetenschappelijk denken-zie nr. 53

Denken ; mechanisch denken- nr. 34,

Denken ; Nàdenken- maar als je echt over de dingen wilt nadenken, filosoferen…,

Denken ; nadenken-1,

Denken ; nadenken-2,

Denken ; nadenken-3-zie nrs. 02 en 04,

Denken ; negatief analytish denken-zie nr. 55

Denken ; onwetenschappelijk denken-zie nr. 53

Denken ; Over zelf nadenken gesproken...-02,

Denken ; regels voor het denken-zie nr. 03,

Denken ; richting van denken-zie nr. 65

Denken ; tegenwoordig is er in het Moderne denken een fundamentele verandering gaande-zie afl. 13,

Denken ; Vrijdenken,

Denken ; wetenschappelijk denken-de agnost bedoelt met 'denken' stilzwijgend wetenschappelijk denken-zie afl. 15

Denken ; zelfstandig denken- zie bladwijzers uit Beweging en Verschijnsel deel3,

Denken ; zuiver begrip als hoog-laag denken-zie nr. 05,

Denken en de geest ; wat is eigenlijk het denken en de geest–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Denken en de waarheid–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Denken en Werken ; De begrippen denken en werken-Hoe zit dat..?-zie afl. 26,

Denken in beelden-zie nr. 11,

Denken in begrippen,

Denken in begrippen-1-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,

Denken van beneden naar boven ( no. 106 ) -uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,

Denken van boven naar beneden-zie nr. 10,

Denken zonder macht-zie nr. 50,

Denken; economisch denken, ontwikkeling van het denken,

Denken-leerlingen ; Er werd dan ook een systeem van onderwijs bedacht waarin de leerlingen zich konden oefenen in het concentreren en het naleven v/d  regels v/h  denken-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73-zie nr. 03,

Denken–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Denker ; de denker en de filosoof-zie nr. 20,

Denkers en anarchisten ; libertaire denkers en anarchisten-zie nr. 58

Denkontwikkeling ; kwalitatieve en kwantitatieve denkontwikkeling–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Denkproces ; dialectisch denkproces- nr. 25,

Denkt de moderne mens eigenlijk wel..? (het op een rijtje zetten / een goed onderzoek ) –zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Depressie -wat is dat..?-scroll naar 129,

Derde Rijk ; Het Derde Rijk-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Derde Rijk-1-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Derde Wereld ; het voormalige Oostblok en de Derde Wereld-zie nr. 41,

Derde wereld zal nog verder verarmen–zie bladwijzers in “De ontwikkeling van het Denken”,

Derde Wereldoorlog ; Amerikanen/Vietnam/ Midden Oosten/Afghanistan/derde wereldoorlog/noordelijke landen-uit Vernietiging van Macht,

Derde wereldoorlog-zie bladwijzers in Vernietiging Van Macht,

Derde Wereldoorlog-zie nr. 62,

Derde wereldoorlog-zie nr. 63,

Descartes-zie nr. 19,

Deskundige ; Roofdier Kater “Bonk” als deskundige.

Deskundigen- nr. 40,

Deskundigheid ; zaak van deskundigheid-zie nr. 54

Deskundigheid als gevolg van analyse- nr. 40,

Deskundigheid en bekwaamheid- nr. 40,

Detail en Nuance-zie nr. 02,

Details en Nuances-zie nr. 04,

Deugen ; besef van niet-deugen-zie nr. 50,

Dialectisch denkproces- nr. 25,

Dialoog ; Het gelijk en de dialoog,

Dictatuur van de partij,

Dictatuur-zie bladwijzers,

Diefstal / Stelen ; Is diefstal ook een geestelijke storing?,

Diefstal,

Dienaressen van god,

Dienstbaarheid, gehoorzaamheid en het goddelijke-zie bladwijzers,

Dienstbare mens-zie nr. 65

Dienstplicht ; sociale dienstplicht-zie nr. 66,

Diepzinnige verhalen-zie nr. 64,

Dieren ; vergelijking met dieren-zie nr. 67,

Discriminatie ; angst voor discriminatie-zie nr. 63 en 61 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Discriminatie ; koningschap_lintjesdoorknipper_discriminatie..!_zie 12 uit Alledaags Commentaar 1t/m40,

Discriminatie ; Men mag over de culturen geen negatief oordeel vellen, want dat zou discriminatie zijn. Is dat zo..? uit Alledaags Commentaar 1t/m40,

Discriminatie uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.3,

Discriminatie, onderdrukking, agressie en terreur..?- aflevering 60- gezien vanuit de Islamitische wereld uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Discriminatie-1,

Discriminatie-2,

Discriminatie-3,

Discriminatie-zie bladwijzers uit Een nieuwe Spiritualiteit DVG 204,

Discriminatie-zie nr. 60 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Discrimineert en Onderdrukt de Westerse Cultuur..? uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Discrimineren ; Angst om leden van andere culturen te discrimineren-nr. 61 en 63 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Discussie ; discussie over geloof en ongeloof,

Discussie over Atheïsme-zie nr. 20-uit Filosofische Invallen 1t/m26,

Discussies- nr. 37,

Doden ; waar komt het verbod vandaan om je medemens te doden,

Doden ; zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.3,

Doen alsof ; artistiek doen alsof- nr. 24 uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Doen alsof,

Doen alsof-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Doen alsof-zie bladwijzers,

Dogma ; de intellectueel en het dogma-zie nr. 11,

Domheid op hoog niveau- nr. 26,

Doodervaring ; bijna doodervaring-1 -uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,

Doodervaring ; bijna doodervaring-2 -uit Beweging en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,

Doodsbedreigingen a/h adres van Geert Wilders. Wat zegt dit over de afzenders? Arme slachtoffers-nr.38

Doodstraf ; de doodstraf / doden,

Doodstraf ; zie bladwijzers uit De Grote Vierslag,

Doodstraf ; zie bladwijzers uit Gedachten over Ontstaan en Bestaan,

Doodstraf ; zie bladwijzers uit Tijl Uilenspiegel,

Doodstraf ; zie bladwijzers uit Vrouw en Wereld,

Doodstraf/doodvonnis ; zie bladwijzers uit Tijl Uilenspiegel,

Doodstraffen ; willekeurige doodstraffen-zie nr. 60-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Doodsvijand van iedereen-zie nr. 68-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Doodvonnis ; zie bladwijzers uit Varia 1t/m10,

Doodvonnis/doodstraf ; zie bladwijzers uit Tijl Uilenspiegel,

Doodvonnissen ; zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak nr.1,

Doodvonnissen ; zie bladwijzers uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Doorbreken van individualisme-zie nr. 66-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Droom ; boze droom- nr. 19-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,

Drugs ; zo vluchten een heleboel jonge mensen in de drugs,

Drugs en Godsdienst-zie nr. 63,

Drugs( het vernevelen van het denken ); zie A_63 en B

Drugs(t/m pag.39) -zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Drugs,

Dubbele agenda- nr. 35,

Dubbelfiguur-zie nr. 42,

Dubbelfiguur-zie nr. 43,

Dubbelfiguur-zie nr. 67,

Dubbelfiguur-zie nr. 69,

Dubbelhartigheid,

Dubbelhartigheid-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Duitse cultuur ; iets over de Duitse cultuur-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Duitsland ; waarom juist in Duitsland-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Duitsland ; Waarom nu juist in Duitsland-zie bladwijzers van ontwikkeling West Europese Cultuur,

Duivel ; de Duivel-zie nr. 71,

Duizend en één nacht (zie bladwijzers),

Dwalingen ; onvermijdelijke dwalingen- nr. 36,

Dwangmatig analytsch onderzoek-zie nr. 72,

Dwingeland ; de dwaas als dwingeland-zie nr. 52,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

Dat proces is vandaag al volop bezig en de gevolgen ervan worden steeds duidelijker zichtbaar. De kloof namelijk tussen de wereldbeschouwing van de intellectuele bovenlaag en die van de 'gewone' mensen aan de basis van de samenleving wordt op een verontrustende wijze almaar groter. Die 'gewone' mensen voelen niet meer met de zaak mee, begrijpen niet meer waarover het gaat en het kan niet uitblijven dat zij er steeds minder vertrouwen in hebben.

 

        De wereld volgens die intellectuele voorstelling blijkt als zodanig helemaal niet te bestaan. Zo worden de mensen door moderne politici allerlei zaken in de schoenen geschoven waaraan zij zich in geen enkel opzicht schuldig maken. Frappant is bijvoorbeeld dat men het voorstelt alsof de burgers het milieu vervuilen ('Een schoon milieu begint bij onszelf'), terwijl de mensen nu juist geen keuze hebben, omdat zij het moeten doen met de producten die hen door de èchte vervuilers, de producenten, aangereikt worden!

Een ander voorbeeld betreft de zogenaamde voorlichting aan de mensen. Men vindt het nodig van allerlei voorlichting te geven, maar bij nadere beschouwing blijkt dit geen voorlichting doch iets totaal ànders te zijn. Het is namelijk indoctrinatie die met alle mogelijke slimme psychologische trucs bedreven wordt. De bedoeling ervan is de mensen zo 'op te voeden' dat zij zich zullen gaan conformeren aan de wereld van de wetenschappelijke voorstelling van de intellectuelen. Voorzover dat zo af en toe gelukt wordt dat door die intellectuelen, de managers van de bovenlaag, als vanzelfsprekend opgevat als een bewijs voor de juistheid van hun wetenschappelijk verantwoorde voorstelling.

 

Voor meer informatie zie: Filosofie van de hak op de tak no. 3

 

 

 

De kloof

De kloof tussen (A) en (B) wordt als het ware overspannen door de relatie tussen (A) en (B). Daarmee verdwijnt die kloof niet, hij wordt zelfs door die overspanning geaccentueerd! Juist doordat je de wil hebt nader tot elkaar te komen, zoals dat bij mensen het geval kan zijn, gaat de kloof als een extra grote belemmering gelden. Het zoeken van een relatie bevestigt het bestaan van de kloof en die kloof verhindert in principe het in elkaar overgaan. Het absolute niets daarvan wordt min of meer maatgevend. Het gedicht zegt: daar waren twee koningskinderen, zij hadden elkander zo lief (!); zij konden bijeen niet komen; het water was veel te diep. Dat handelt over het probleem van de relatie, die niet denkbaar is zonder een absolute kloof. Hieraan kun je overigens ook zien dat de begrippen in de filosofie geen vaste waarde kunnen hebben en zich daardoor niet lenen voor het van tevoren opstellen van een methodiek. Telkens verandert de betekenis van de begrippen, al naar gelang de situatie waarin ze optreden. Nu is bijvoorbeeld het begrip kloof of scheiding, dat aanvankelijk een nietszeggend begrip was, geworden tot een véélzeggend begrip dat een dominante rol speelt.

Voor meer informatie: Gedachten over Ontstaan en Bestaan

 

 

DE MAAGD EN HET KIND ( 1 ) (zie ook hieronder de navolgende passages t/m 10 )

Waar ik het vanavond, als bijdrage van de vrijdenkers aan kerstmis, speciaal over wil hebben is het sprookje van de maagd met het kind, oftewel Maria met het kindeke Jezus.

 

Al 2000 jaar weten de christelijke geestelijken dat het veel eenvoudiger en overtuigender kan. Je moet je gewoon beroepen op getuigenverklaringen! En die staan in overvloed in de bijbel. Getuigenverklaringen slaan op gebeurtenissen die echt plaats gevonden hebben, althans... die suggestie wekken zij.

Voor meer info. Zie : De maagd met het kind, oftewel Maria met het kindeke Jezus.

 

 

Een banaal Kerstfeest ( 2 )  (Kinderachtig sprookje) Zie : Alledaags commentaat nr. 30

 

 

Iets over de vrouwelijke oudheid ( 3 )

De oudheid stond in het teken van het vrouwelijke. Dat blijkt uit allerlei verhalen, uit de kunstzinnigheid, de wetenschap en tal van andere dingen. Maar vooral uit het feit dat de werkelijkheid als "inhoud" niet van belang was.

Met deze mannelijke werkelijkheid kon men niet uit de voeten: de samenleving bijvoorbeeld werd niet begrepen als te bestaan uit afzonderlijke, bij name te noemen, mensen. De individuen waren "verzonken" in het geheel van de samenleving. Dat geheel werd vertegenwoordigd door een vorst, die uiteraard absoluut en goddelijk was: het geheel is het enig werkelijke en het heeft niets naast zich omdat er niets anders bestaat. Meer info. Zie: Een korte schets van de menselijke seksualiteit

( Trefwoord: vrouwelijke oudheid )

 

DE MAAGD EN HET KIND ( 4 )

In de loop der jaren heb ik er bij alle mogelijke gelegenheden op gewezen dat de Roomse Kerk ons niet alleen om de tuin leidt met volstrekt absurde voorstellingen over een aan God onderworpen werkelijkheid, maar dat zij vooral ook een gewetenloze vrouwenhaatster is. Bovendien vervalst zij aantoonbaar de geschiedenis. Zo heeft zij 2000 jaar geleden al een aan alle kanten corrupt verhaal bedacht dat ons zou moeten doen geloven dat figuren als Maria, Jezus en dergelijken, uniek zouden zijn geweest. Het wemelde er namelijk van!

Voor meer info. Zie : HET VATICAAN EN DE GODIN

 

 

 

DE MAAGD EN HET KIND ( 5 )

Ik noem één voorbeeld, dat wij allemaal kennen, namelijk dat van de "maagd Maria en haar kindje”. "Onzin", wordt er dan geroepen, "een maagd kan geen kindje krijgen en tegelijk maagd blijven, maak dat je grootje wijs!". Zou je het denken van de oudheid bestudeerd hebben, dan zou je weten dat je met een "formule" te doen hebt, een formule die overal in de oudheid voorkomt en die uitdrukking geeft aan de gedachte dat de werkelijkheid, als een vrouwelijk en moederlijk geheel gedacht, vanuit zichzelf leven voortbrengt zonder daartoe van buitenaf enigerlei vorm van "bevruchting" van node te hebben.

Voor nadere info, Zie : Hoe zit het nou met god ( trefwoord : maagd )

 

 

'Maagd' ( 6 )

In wijsgerige zin echter richt het zich op het achterhalen van authentieke betekenissen, zoals bijvoorbeeld het begrip 'Magna Mater' of het begrip 'Maagd'.

Meer info: zie : Filosofie van de hak op de tak-zie nr. 51

 

 

 

De Maagd met het Kind. ( 7 )

Je komt dat onder andere tegen in de vele verhalen over de Maagd met het Kind. Die maagd was zwanger door de activiteit van de geest en dus door iets dat in haarzelf aanwezig is. Weliswaar gaat het over een mannelijke zaak, maar die komt niet van buitenom in de maagd nieuw leven te verwekken. Hij is reeds permanent in haar aanwezig. Op grond daarvan kun je zeggen dat de Maagd altijd (en nooit niet) zwanger is van de geest. Altijd is zij in het bezit van haar naamloze inhoud. Die inhoud is tegelijkertijd de eeuwig actieve verwekker, zodat te concluderen is dat alles wat er is door de geest verwekt is, hetgeen overeenkomt met onze conclusie dat voor de mens de gehele werkelijkheid geestelijk is, namelijk materie als niet-materie. En filosofisch van groot belang is uiteraard het inzicht dat dit alles volstrekt nietszeggend is, en dus ook waardeloos, wezenlijk ongrijpbaar en zinloos. Meer info. Zie :  Beweging en Verschijnsel deel 3

( trefwoord : maagd )

 

 

 

De maagd met het kind ( 8 )

Maar als je dat wel doet, dan ontdek je dat er ten tijde van het begin van onze jaartelling een bijzonder belangrijke omslag in de geschiedenis geweest is. Die omslag vond plaats nadat de culturen van de oudheid in de Griekse cultuur hun bekroning hadden gevonden, enerzijds verbeeld in de godin Afrodite en anderzijds verwoord in gnostische geschriften als de Evangeliën. Doorgaans worden deze geschriften ten onrechte in de historische lijn van de Joodse cultuur geplaatst en dus gezien als een sublimering van die cultuur. In werkelijkheid zijn zij Grieks en houden als zodanig veel méér in dan alleen maar het joodse cultuurmoment. Het cultuurbeeld van de maagd met het kind bijvoorbeeld is helemaal niet joods maar van oorsprong Indisch. De omslag in de cultuur kwam historisch voor de dag in de strijd van de Romeinen tegen de volkeren van Griekenland en Klein-Azië.

Meer info. Zie : Beschrijving en Verschijnsel deel 2 ( trefwoord : Maagd )

 

 

 

De maagd met het kind ( 9 )

Het komt tegenwoordig vaak voor dat een publicist gebruik maakt van allerlei op zichzelf juiste concrete gegevens om een fantastisch verhaal op te dissen dat op menigeen diepe indruk maakt. Dat is bijvoorbeeld het geval met het oeroude verhaal van de maagd met het kind. In grote lijnen kennen wij dat verhaal nog uit de Bijbel, maar daaruit is een aantal essentiële details verwijderd, enerzijds omdat men er later niets meer van begreep, anderzijds omdat sommige Christelijke monniken en prelaten het maar al te goed begrepen en zich onmiddellijk realiseerden dat het bekend worden van die details buitengewoon gevaarlijk zou zijn voor hun Christelijke kerk.

Meer info. : Filosofie van de Hak op de Tak nr. 3  ( trefwoord : Maagd )

 

 

Het kind van de maagd ( 10 )

Tenslotte is daar Maria de hemelkoningin. De naam 'Maria' is eigenlijk niet goed, maar voor de westerse mens in de christelijke traditie is zij het meest herkenbaar vanwege het feit dat het om de 'moeder' van Jezus zou gaan. Zij is 'de moeder van het kind'. Waar het in dit geval werkelijk om gaat is het kind van de maagd. Dat kind is niet haar inhoud voorzover die 'vluchtig' is, maar haar inhoud voorzover die reëel is. Het is een 'wordende' inhoud, want dat kind zal eens, in de toekomst, de ware mens zijn. Die mens is geen heilige, want van een heilige is feitelijk het leven afgedacht, maar het is de mens die bij zichzelf terecht is gekomen en bij wie dus alles tot zijn recht komt. De werkelijk levende mens dus!

Meer info. Zie : Vrouw en Wereld ( trefwoord : maagd )

 

 

 

De moderne mens:

Zo laat zich in de moderne mens gelden dat hij zelf zijn wereld op moet bouwen. De politici zijn dan ook volop daarmee bezig, maar : de wijze waarop dat geschiedt en de doelstellingen die daarbij gelden deugen, filosofisch gezien, niet. De mensen zijn op de verkeerde manier met het goede bezig... Hoe begrijpelijk en logisch verklaarbaar het ook is, de mensen zouden eigenlijk nergens waarde aan moeten toekennen, omdat zij wezenlijk nihilistisch zijn.

Een argument voor deze gedachte heb ik al gegeven: het toekennen van waarde doet de absolute onafhankelijkheid van de mens teniet. Je zou dat het persoonlijke argument kunnen noemen. Er is echter ook nog een universeel argument, een argument dat dus betrekking heeft op de werkelijkheid zelf. Als je namelijk aan iets waarde toekent maak je dat iets tot een bijzonderheid, een zaak die uitgelicht is uit het onderlinge verband der verschijnselen in de werkelijkheid. Je stelt die waardevolle zaak als iets dat belangrijker is dan de rest. Daarmee heb je de werkelijkheid verbroken. Voor nadere informatie: Zie…  en lees ook eens: nihilisme

 

De kaart van de werkelijkheid

Je zou je eigen voorstelling van de werkelijkheid kunnen vergelijken met een landkaart. Als je dat doet wordt onmiddellijk duidelijk dat die voorstelling, hoe gedetailleerd ook, nooit kan samenvallen met de werkelijkheid. Ook als alle details kloppen blijf je toch met het feit zitten dat het maar een “kaart van de werkelijkheid” is en niet de werkelijkheid zelf. Aan dat feit is niet te ontkomen. Doordat de werkelijkheid is zoals ze is tekent ze tenslotte, als ze eenmaal “mens” geworden is, een kaart van zichzelf in de geest van mensen: de voorstelling. Het is van belang om je te realiseren wat, in je “geest”, de werking van de voorstelling is. Die werking is “vastleggen”. Je legt de werkelijkheid als het ware vast in een kaart en die kaart krijgt steeds meer een absoluut karakter naarmate zij gedetailleerder ingevuld wordt en er dus meer kennis aan ten grondslag ligt. Met het toenemen van de kennis verabsoluteert zich die kaart. Tenslotte weet je niet beter dan dat die kaart echt de werkelijkheid te zien geeft. Je bent ervan overtuigd dat zo de werkelijkheid is. Als het zover is gekomen - en dat is het in onze moderne cultuur - ontstaat er een soort schimmenwereld, waarvan het opvallende is dat iedereen van zichzelf vindt heel realistisch bezig te zijn, maar in feite volkomen in de ban is van een alles overheersende fictie. Het behoeft je echt niet te verbazen dat zo ongeveer alle dingen, die in onze moderne wereld “geregeld” worden, verkeerd blijken uit te pakken. Hoe hoger het vastgelegde kennisniveau, hoe meer “vastgestelde feiten”, hoe absoluter de voorstelling en hoe onwezenlijker het gedoe. Men is in de weer met een werkelijkheid, die in feite helemaal niet bestaat, en een belangrijk gevolg daarvan is dat vrijwel al het gedoe ontaardt in een doen alsof. Doen alsof je de staat , terwille van de bevolking, democratisch bestuurt; doen alsof je wilt ontwapenen; doen alsof je redelijk bent. Doen alsof je kunstenaar bent, sportsman, hulpverlener, geestelijke, wetenschapper of wat dan ook. Toch is het hebben van voorstellingen een doodgewone, een “natuurlijke” zaak en hij is onvermijdelijk.

Voor meer info Zie:

Het kennen van de werkelijkheid   ;   op de vlucht voor je eigen denken      robot denken

 

De zin van het leven: Zie : no. 64 ; no. 3 ; no. 57 ( trefzin : de zin van het leven ).

 

De zin van het leven-1

Omdat men doorgaans niet in staat blijkt te begrijpen welk verschijnsel de mens is en dus al

helemaal in het duister tast als het gaat om datgene dat dit verschijnsel zoal vertoont aan

eigenaardigheden, zijn het vooral vragen naar de zin van het leven waarover men voortdurend de

nek breekt.

Steeds zoekt men het antwoord buiten de menselijke werkelijkheid, ergens over de grens

van leven en dood en ver boven de banale stoffelijkheid van de planeet.

 

Maar het antwoord ligt besloten in het verschijnsel mens zelf. Helaas is dat een te eenvoudige wijsheid om waar gevonden te kunnen worden!


De een of andere ingewikkelde, in academische termen vervatte abstracte verhandeling, rijkelijk voorzien van kennistheoretische hoogstandjes, maar geheel en al zonder innerlijke samenhang.. kortom zo'n verhandeling wordt gretig aanvaard als een plausibel antwoord. Of men het ook als het juiste antwoord beschouwt hangt van de gelovigheid van de vraagsteller af. En daarbij speelt een uitermate bedrieglijke rol het feit dat gelovigheid gedijt op een geslepen evenwicht tussen ingewikkeldheid en onbegrijpelijkheid. Beide laatstgenoemde criteria werden door handige filosofen, zoals bijvoorbeeld Heidegger, in ruime mate toegepast, met als gevolg dat de jongens en meisjes filosofiestudenten er tot op de dag van vandaag de hersenen mee pijnigen. Uiteraard in de rotsvaste zekerheid dat Heidegger een genie was..!

Voor meer info, zie:  Filosofie van de Hak op de Tak no.3

 

 

 

de zin van het leven-2                                             

Niemand heeft zin om in een doolhof te leven en almaar niet te weten waarheen de weg gaat en zelfs in twijfel te verkeren over de vraag of er eigenlijk wel een uitweg uit de verwarring bestaat. Ieder mens zoekt en vindt een wereldbeschouwing (essentieel) en dat wil zeggen dat een ieder zich een zodanige voorstelling van de werkelijkheid eigen maakt dat duidelijk wordt wat de zin van zijn leven is. ( de zin van het leven ) Dat zich eigen maken van die voorstelling geschiedt doorgaans via conditionering, het klakkeloos inprenten van algemeen aanvaarde opvattingen. Hoe dan ook, de vraag is feitelijk niet of mensen de waarheid zoeken, maar de vraag is met welke waarheid zij genoegen nemen (incidenteel) en wat dit betreft zou je voortdurend stomverbaasd staan als je niet langs de weg van de creatieve filosofie zou leren begrijpen waarom in de praktijk bij de mensen hun waarheid is zoals ze is. Dat een mens niet zonder waarheid kan is niet, zoals vaak gemeend wordt, gelegen in het feit dat hij kan denken - dat kunnen de dieren ook - maar is hierin gelegen dat de mens het laatste verschijnsel is waartoe het wordingsproces, en dus de werkelijkheid, komt. Als laatste verschijnsel is de werkelijkheid ten volle voor de dag gekomen (zelfbewustzijn) en dus is dan, om zo te zeggen, de vraag hoe is de werkelijkheid beantwoord: de werkelijkheid is zoals de mens is. Vandaar dat de Zoon van de mens in het Evangelie zeggen kan: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. En het schijnt dat Hegel een keer gezegd heeft: Ik ben de waarheid en ik zeg de waarheid. Er zijn min of meer uitzonderlijke mensen die geen genoegen nemen met de gangbare voorstelling van de waarheid. Die mensen gaan dieper zoeken, maar komen dan tot de ontdekking dat het ze niet goed gelukt de zaak helder te krijgen. Het behoort tot het karakter van de westerse cultuur om over alles waardeoordelen uit te spreken en bijgevolg dat niet goed gelukken als een mislukking te beschouwen. Wat telt is datgene dat gelukt is, wat telt is bijvoorbeeld in de sport en in het algemeen in het maatschappelijk leven de winnaar.

Voor meer info, zie : Beweging en Verschijnsel deel 3 ( lees ook eens deel 1 en 2 )

 

Conditionering ( een viertal passages )                                         

1) Maar wat ik zeggen wil is dit: het is inderdaad een feit dat de mensen vol zitten met programma's, met denkprogramma’s, om zo te zeggen. Zij volgen die programma's automatisch en menen zeker te weten dat die bepaalde wijze van denken de juiste is -dat kennis, die je met behulp van dat soort denken opdoet zonder twijfel ware kennis is. En dat je je dus rustig kunt laten overtuigen van bepaalde waarheden door deskundigen, die zich in dat denken bekwaamd hebben. Was het maar waar! Jammer genoeg ziet de realiteit er heel anders uit.

De denkprogramma's van de mensen zijn namelijk conditioneringen. Die zijn er dus ingebracht, ongemerkt en heel geleidelijk. Dat is al in de wieg begonnen. Men heeft stap voor stap in je brein een soort van netwerk aangelegd en na verloop van tijd volg je denken vanzelf de draden van dat netwerk. En jij maar in de mening verkeren dat je zelf aan het denken bent! Helaas, je gedachtegangen lijken alleen maar jouw eigen gedachtegangen omdat ze overeen komen met het bij jou ingeprente denkprogramma. Het zijn eigenlijk de denkbeelden van anderen en je maakt ze tot de jouwe juist omdat je er op geprogrammeerd bent om dat te doen.

 

2) De zogenaamde “overheden” van deze wereld hebben er alle belang bij dat de meerderheid van de mensen niet afwijkend gaat denken. Dat zou namelijk voor die overheden de ondergang betekenen! Er zou niets van overblijven als iedereen zich serieus af zou gaan vragen wat een overheid nou eigenlijk is. Het gevolg zou niets minder dan een revolutie zijn!

Of het nu gaat over god, over de staat, over het huwelijk of over de verdediging van je beschaving, steeds zijn het dingen die je aangepraat zijn.

Dat betekent niet dat er geen juiste opvattingen bij kunnen zijn - waarom het gaat is dat je ze niet zelf uitgedacht hebt. Ze zijn je ingeprent. Maar geboren ben je als een onbevangen denkend mens zonder conditioneringen en je moet zelf de dingen aan de weet zien te komen. Dat wil in de praktijk zeggen dat je je steeds zou moeten afvragen: Is dat wel zo?  Iedereen zegt dat nu wel, maar iedereen heeft al zoveel gezegd dat achteraf niet waar is gebleken. Misschien kom ik er niet achter hoe iets werkelijk zit, maar dat “niet weten” is altijd nog beter dan “verkeerd weten”. Als je iets niet weet ga je vragen stellen, maar als je iets verkeerd weet denk je dat je goed zit - en je laat het er bij. Zo houden de verkeerde denkbeelden zichzelf in stand.

Als je afziet van vragen stellen betekent dat een ramp voor jezelf en voor de andere mensen! Onze moderne wereld is daarvan een schrijnend voorbeeld.                           

 

3) Steeds als mensen terug redeneren stellen zij zich, op de een of andere manier, als “schepper” op. Dat is zinvol als het werkelijk gaat over dingen die zij zelf geschapen hebben, zoals een computer, want je kunt dan “van het eind naar het begin” redeneren, maar niet als het over de natuur gaat en de daarin voorkomende verschijnselen. De gebeurtenissen in de natuur spelen zich in één richting af: “van het begin naar het eind”. Als je dan toch terug redeneert doe je dat onwillekeurig vanuit het gezichtspunt van de “goddelijke programmeur”, de god die alles geschapen zou hebben. Een dergelijke gedachtegang kan alleen maar tot foute conclusies leiden, tot een volkomen vertekend beeld van de werkelijkheid en, ten gevolge daarvan, tot een rampzalige manier van omgaan met de natuur en het leven.                      

 

4) Een volwassen mensheid staat niet meer in het teken van haar oorsprong. Voor zover zij haar eigen leven op aarde ordent zet zij zich niet meer af tegen de wanorde, maar richt zij zich daarentegen op het mogelijke. De “toekomst” dus. Een dergelijke ordening is open naar nieuwe ideeën, gericht op maximale ontplooiing van de mensen en, in de ware zin van het woord, progressief. Het verleden dient niet meer als basis voor een in regels vastgelegde “beschaving”, maar als leerschool voor het heden. Op zo'n manier werkt dat verleden niet remmend, maar verhelderend, precies zoals dat, als het goed is, in je eigen individuele leven ook het geval is...

 

Voor meer info, zie: conditionering ;  De ontwikkeling van het denken

 

 

 

De zoon van de mens  ( lees onderstaande 3 passages )                          

1) De beoordeling van de mens vond zijn uitgangspunt in de mens en niet in een hoger principe. Dienovereenkomstig dacht men de mens als uitlopend in het eeuwige, het zogenaamd goddelijke, in feite het geheel dat de werkelijkheid is. In de oudheid kon je dan ook zien dat de heersers van goddelijke komaf waren en dat iedereen zich naar die zaak toedacht. Men dacht zich als een zaak die uiteindelijk in dat goddelijke zijn bestemming zou vinden. De restanten van dat denken vinden wij nog in de zogenaamde evangeliën. Kenmerkend daarin is dat de mensen uitdrukkelijk niet veroordeeld worden, niet gebukt gaan onder zonde en schuld. De Zoon van de mens - wij noemen hem Jezus - was van goddelijke komaf (besef), maar zijn denken was van beneden naar boven. In het latere Romeinse Christendom lag dat precies andersom: Christus werd als naar boven verheven beseft (opstanding en Hemelvaart), maar diens leer is van boven naar beneden. In die leer fungeert hij nog steeds als middelaar tussen god en de mensen. Die mensen zijn per definitie zondig en schuldig. In het kort gezegd: 1) het westerse denken, met de daarbij behorende waardeoordelen, geschiedt van boven naar beneden, en het denken van de oudheid vormde zijn waardeoordelen van beneden naar boven. En 2) in het westerse besef wordt alles naar boven toe geprojecteerd, terwijl in het antieke besef alle verschijnselen, inclusief de mens, naar beneden toe verkleind werden tot een microkosmos. De noodzakelijke onderscheiding ligt dus bij het begrip het besef en het begrip het denken. In de oudheid drukten de mensen hun besef uit in beelden. Dat waren beelden uit en van het goddelijke, feitelijk natuurlijk uitdrukkingen van de werkelijkheid als beeld. Uiteraard werd die werkelijkheid aan de voorstelling afgelezen en uitgedrukt in voorstellingen met een beeldend karakter. Het ging echter niet om de voorstelling, maar dat is, te beginnen met de Romeinse cultuur, in de westerse wereld precies andersom komen te liggen. De Christelijke god dankt zijn aanvaardbaarheid juist aan zijn (vermeende) concrete bestaan.

Voor meer informatie, zie : Beweging en Verschijnsel deel 2

 

De zoon van de Mens

2) Die kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Men noemde het kind van de maagd “de zoon van de mens” en dat wil zeggen: de volwassen mens die straks door de bestaande mensheid, door ons, opgeleverd zal worden. Dat dit kind de zoon van god zou zijn is veel later door de Roomse kerk verzonnen evenals de onzin dat hij door zijn goddelijke vader naar de aarde gestuurd zou zijn om de zondige mensen te verlossen.

 

In dat geval gaat het over de Christus uit het christendom, maar dat is een bedenksel van op macht beluste priesters uit het oude Rome.

 

Het verhaal van de maagd met het kind is een sprookje over de werkelijkheid. En het is een waar sprookje: inderdaad brengt de werkelijkheid uit zichzelf alle verschijnselen voort en inderdaad zal er op den duur een mensheid komen die niet langer bezig is zichzelf het leven zuur te maken met uitbuiting en geweld. Dat zal een realistische mensheid zijn die zichzelf niet langer kwelt met allerlei verslavende godsdienstige onzin. Want het sprookje van de maagd met het kind is een volstrekt atheïstisch sprookje waarin duidelijk gesteld wordt dat er buiten het heelal helemaal niets is.

Voor meer informatie, zie : De maagd en het kind

 

 

 

De zoon van de Mens

3) Verzorgen houdt in: de belemmeringen voor een volledige ontplooiing wegnemen. Treffend is dat de evangelische mensen van destijds de Zoon van de mens (voor ons Jezus of Christus) de Geneesheer van de kosmos noemden... Een ander voorbeeld: steeds meer heeft de maatschappij te lijden onder vernielzucht en vandalisme. Normen en waarden verliezen hun functie, het respect voor de overheid en voor de regels verdwijnt. Gezien vanuit de zichzelf beschermende Onvolwassen mensheid is dat verval een kwalijke ontwikkeling die de betrekkelijke veiligheid en het welzijn aantast. Toch komt er hier iets (op uitermate negatieve wijze) voor de dag dat voor de mensen essentieel is: nihilisme. Dat wil zeggen het inzicht dat er aan de afzonderlijke dingen geen waarde gehecht kan worden, ook niet aan de gestelde regels. Het nihilisme is de bodem waarop straks de volwassen mensen met elkaar kunnen leven, maar in een Onvolwassen mensheid is het bedreigend en in veel opzichten zelfs misdadig. Vandalisme is eigenlijk een ziekelijke uiting van nihilisme dat in een infantiele wereld van normen en waarden niet uit de voeten kan, beklemd zit.  Voor meer informatie, zie : De ontwikkeling van de West Europese Cultuur

 

NORMEN en WAARDEN: 3 Citaten uit “robot denken” van Jan Vis, filosoof.              

1) “Alle rampen, zoals vandalisme, corruptie, terrorisme, maar ook alcohol- en drugsmisbruik, komen in laatste instantie voort uit de afhankelijkheid van normen die van buitenaf aan de mensen gesteld worden, vanuit de een of andere fictie omtrent hogere werkelijkheden, hetzij goden, ideologieën, denkmodellen of theorieën.”

 

Zie: Normen en waarden

 

2) “Uit het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik niet veel op heb met normen en waardenstelsels, enerzijds omdat zij het leven in bepaalde patronen en modellen vastleggen en het daarmee beroven van haar meest wezenlijke eigenschap: vrijheid, en anderzijds omdat het patronen en modellen zijn die op den duur zullen verdwijnen. Als je dus je verwachtingen inzake de toekomst van de mensheid baseert op een dergelijke “ethiek” ben je bezig met een luchtkasteel, dat er desnoods wel steeds fraaier uit gaat zien, maar dat al met al toch een fictie is.

 

3) “Uiteraard kan je het denken niet afschaffen, je moet het gebruiken, of je wilt of niet! Ligt het dan niet voor de hand dat je ophoudt met vluchten, met de kop in het mystieke zand te steken, en dat je eens iets aan dat denken gaat doen? Want dat is de oorzaak van al het getob. Als kind is je al afgeleerd om na te denken. En het is je aangeleerd om gedachteloos te gaan denken, als een automaat. “

 

 

 

NIHILISME:

Je kunt niet nadenken over het menselijk leven en over de levensbegrippen waarmee de mensen komen als je niet eerst de positie van de mens in de kosmos kent. De eerste vraag is derhalve die naar de mens: wat is de mens en wie is de mens?  

Zie : de grote vierslag ( nihilisme,anarchisme,socialisme en communisme) en nihilisme;

dat verrekte nihilisme; nihilisme en anarchisme als basis van het atheïsme

 

 

 

Vrijheid                                                            

Vrijwel zonder uitzondering zijn de gebruikelijke definities van het vrijheidsbegrip bevangen in het zichzelf beschouwen als een apart individu. Als gevolg daarvan wordt de vrijheid gezien als een bepaalde verhouding tussen de mensen. Een verhouding die van zodanige aard is dat een ieder verplicht is rekening te houden met de ander zodat er onafwendbaar een situatie van "geven en nemen" ontstaat.

De éne mens houdt zichzelf almaar in ter wille van de ander en de ander doet evenzo, ter wille van de één. Niemand is vrijuit zichzelf: de ander belet hem dat omdat hij niet eenzijdig in de verdrukking wil komen, en als hij redelijk is belet de mens het zichzelf om de ander niet teveel tot last te zijn. In het beste geval ontstaat er een evenwichtssituatie waarvan de handhaving ook nog bevorderd wordt door een voor allen geldende gedragscode die voor bepaalde gevallen bovendien in “het recht" is vastgelegd. Van hieruit is het te begrijpen dat de moderne mens als de meest redelijke norm voor zijn vrijheid stelt: mijn vrijheid houdt op waar die van de ander begint. Hoewel dit best een behoorlijke norm genoemd kan worden, zeker als het er om gaat de éne mens te beletten de ander leed te berokkenen, is het toch een zaak van voortdurende vrijheidsberoving. Het feit dat dit tot op zekere hoogte met goede bedoelingen geschiedt doet aan deze zaak niets af.

En dat het wezenlijk over beroving gaat kan een ieder aan zichzelf en aan zijn omgeving vaststellen. Wij, moderne mensen, streven naar een zo gering mogelijke beroving van elkaars vrijheid waarbij wij onbewust als vanzelfsprekendheid aanvaarden dat die beroving er is. Wij regelen en waarborgen niet elkaars vrijheid, maar elkaars onvrijheid. Hoe redelijker iemand is, hoe minder men de onvrijheid voelt. Dit komt al heel duidelijk voor de dag bij de moderne staatsinrichtingen. Kiesrecht, medezeggenschap en democratie verredelijken de onvrijheid door het te doen voorkomen dat gereglementeerde onvrijheid vrijheid is. Dat vrijwel iedereen hierin trapt komt niet doordat “de overheden" het zo listig weten te brengen (wat zij overigens wel doen!), maar doordat het geheel overeenkomt met onze eigen voorstelling van vrijheid: Vrijheid is…  

Meer informatie? Zie… Eenzaamheid en onvrijheid

 

geven en nemen

Hoe dan ook, het karakteristieke van huwelijk en samenwonen is gelegen in het feit dat de maat bij het begrip "samen" ligt, bij de inhoud en de vorm van de relatie (de verhouding TUSSEN twee mensen), terwijl de maat logisch alleen maar kan liggen bij het ZICHZELF ZIJN van de mensen. Dit zichzelf zijn kan in een relatie niet anders dan onderdrukt worden en dat heet dan " geven en nemen “er het beste van maken " en " redelijk zijn ". En dat gebeurt ter wille van iets BUITEN jezelf; de relatie tussen jou en een ander. Omdat de maat buiten jezelf ligt kan huwelijk of samenwonen niet anders dan vervreemdend werken, je kunt daarin nooit "tot jezelf komen". Van het functioneren in…

Voor meer info. Zie: De ontwikkeling van het denken ; Vrouw en Wereld (trefwoord: geven en nemen )

en Filosofie van de hak op de tak-zie nr. 51  

 

Debatteren:

Bij politieke debatten bijvoorbeeld kun je opmerken dat de politici helemaal niet naar elkaar luisteren, zich niet op een idee wensen te laten brengen en uitsluitend reageren op "trefwoorden" in het betoog van de ander. Daardoor ontstaan er telkens ruzies over de vraag of iemand al of niet iets bepaalds gezegd heeft, terwijl over de inhoud van het gezegde niet verder nagedacht wordt. Het hooggewaardeerde "compromis", dat men, naar het schijnt, nu eenmaal in de politiek sluiten moet, is in feite niets anders dan een wapenstilstand tussen twee vechtenden, die ondanks die wapenstilstand toch elkaars vijanden zullen blijven. “Het compromis" is het gevolg van een botsing tussen twee mensen die niet naar elkaar willen luisteren, geen gesprek willen voeren omdat zij eigenlijk gelijk willen krijgen. Maar iemand die in de gaten heeft hoe het zit met de werkelijkheid wil…

Voor meer info. Zie:

Het gelijk en de dialoog ; Oude meesters- nr.2   Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 37   Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 66

 

 

 

 

 

parlementaire democratie

Onze parlementaire democratie is een betrekkelijk redelijk antwoord op het vraagstuk van “de toekenning van macht”. Natuurlijk gaat ook deze redelijkheid - zoals met alle redelijkheid het geval is - niet verder dan hij gaat. Omdat het geen levende maar een uitgedachte zaak is kan hij slechts gerealiseerd worden door middel van woorden, redelijke woorden die gemakkelijk kunnen verbloemen wat er werkelijk aan de hand is. Een plausibel beroep op het welzijn van de staat is doorgaans voldoende om macht toebedeeld te krijgen. De zogenaamde verkiezingsstrijd is niets anders dan de poging van redelijke mensen om elkaar met goede argumenten te overtroeven teneinde te verwerven wat zij werkelijk zoeken: macht.

Voor meer info. Zie:

 

 

 

DEMOCRATIE:

De democratie is gebaseerd op de gedachte dat de mensen het zichzelf besturen uit handen geven aan een collectief, of beter aan legale vertegenwoordigers van een aantal collectieven, de erkende politieke partijen. Voor nadere informatie: Zie… 

En ! Doorbreken van individualisme - Kinderachtigheid - Sociale dienstplicht - Afkeer van traditionele politiek - Nieuw cultureel zelfbewustzijn - Verwetenschappelijking - Instortend collectivisme - Socialistische partijen - Sociaal democratie - De mens als individu - Menswaardig leven.

Zie: Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 66

 

 

 

Volwassen democratie
De werkelijke, volwassen, democratie is gegrond op kennis van zaken en niet, zoals tot nu toe gebruikelijk, op partijbelangen. Zoals het woord al zegt gaat het er bij dit laatste om dat er zoveel mogelijk voordelen voor een bepaalde groep binnen gehaald worden. De belangen van de andere groepen doen dan niet terzake. Als regel worden deze zelfs gewetenloos gedwarsboomd. Dat het, zoals steeds beweerd wordt, om het landsbelang zou gaan is in feite al helemaal een keiharde leugen.

Voor meer info. Zie: Filosofische invallen- nr. 25

 

 

 

analytische robot denken

Steeds meer in de analytische traditie opgegroeide mensen vluchten voor hun denken - in de drugs, in de een of andere 'Here God' of in “Het Oosten”. Toch is hun onvrede met het analytische denken terecht, omdat eenzijdige analyse inderdaad op vernietiging van de werkelijkheid uitloopt. En het is ook waar dat van al die vluchtenden diegenen, die zich op het oosten richten, het best aanvoelen waar de oplossing van het probleem ligt. Maar je komt er niet uit als je klakkeloos oosterse wijsheden overneemt en ook niet als je probeert als een oosterling te gaan denken. Je denken blijft toch analytisch. Dat kan je niet afschaffen, maar…

 Zie…Op de vlucht voor je eigen denken  en lees verder: robot denken

 

 

Onvrede:

In de grond van de zaak is alle onvrede met onze maatschappij gevolg van een diepgeworteld wantrouwen dat de moderne mens koestert ten aanzien van zijn denken.

Zie:   onvrede 

 

 

 

 

Vrijdenken

Als je afziet van vragen stellen betekent dat een ramp voor jezelf en voor de andere mensen! Onze moderne wereld is daarvan een schrijnend voorbeeld. Het zijn de vrijdenkers, die al eeuwenlang proberen hun denken tot “vrijdenken” te maken. Vrijdenken wil, in de grond van de zaak, zeggen: jezelf bevrijden van de conditioneringen, niets als vanzelfsprekend aannemen en alleen maar afgaan op je eigen inzichten, ook al liggen die dwars tegen die van de meerderheid van de mensen - wat uiteraard heel vaak het geval is. Het is niet gemakkelijk, dat vrijdenken. Je maakt er bepaald niet altijd vrienden mee! De mensen vinden je lastig omdat je ze in hun rust verstoort, hen wakker maakt uit de verdoving van de vanzelfsprekende “waarheden” en alles onzeker maakt. Maar dat moet dan maar, want zonder onzekerheden kom je helemaal niets aan de weet en blijft de mensheid maar op de oude manier doormodderen...

Voor nadere informatie, zie: conditionering

 

 

 

economisch denken

Voor mensen die opgegroeid zijn in de westerse denktraditie is het niet gemakkelijk het begrip ontwikkeling te begrijpen. Want onwillekeurig sluipt de "groeigedachte" het denken binnen, met als gevolg dat we aan "groter worden" gaan denken en dus bevangen raken in kwantitatieve begrippen. De ideeën over de huidige economie zijn een goede illustratie. Men zegt immers "het gaat goed met de economie, want de winsten stijgen, de export neemt toe, er komen weer arbeidsplaatsen bij ", enzovoort. Er is dus inderdaad te spreken van "groei", maar betekent dit nu ook dat de economie als zodanig verbetert?

Voor meer informatie, zie: De ontwikkeling van het denken

 

 

 

RESPECT / TOLERANTIE:

respect hebben voor het feit dat iemand een mening heeft zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar respect hebben voor de inhoud van iemands mening spreekt helemaal niet vanzelf, dat is maar net hoe het valt.

Zie: het gelijk en de dialoog   en de fundamentele intolerantie van de godsdiensten

 

 

 

 

dictatuur van de partij                                             

Tenslotte onderscheid ik nog de moderne progressieve mens, en die mens maakt er een begin mee de zichzelf opgelegde beperkingen op te heffen, waarbij als eerste dit moment op de voorgrond treedt dat deze mens wil functioneren in de maatschappij waarin hij leeft. Hier heeft de vrijheid dus een functionele betekenis en het is tot deze betekenis dat de cultuurontwikkeling van de mensheid in onze dagen gekomen is.

 

Die ontwikkeling gaat in de toekomst verder totdat tenslotte de laatste mogelijkheden zijn waargemaakt, maar speculeren op deze mogelijkheden heeft in de praktijk van het maatschappelijk leven geen zin, juist omdat het voorlopig alleen nog maar mogelijkheden zijn en nog lang geen werkelijkheden. Voorlopig moeten wij nog genoegen nemen met het feit dat er een overheid boven ons staat en dat wij doormiddel van een keuze moeten bepalen welk karakter die overheid zal hebben. En dan ligt het in de logica dat wij moeten proberen een overheid te kiezen die zoveel mogelijk overeenkomt met datgene dat zich in ons tijdsgewricht aan het realiseren is. En elke overheid die zich vanuit allerlei opvattingen niet met de huidige ontwikkeling wenst bezig te houden - en die dus noodzakelijk teruggrijpt op vroegere normen - moet de macht zoveel mogelijk worden onthouden. De moderne progressieve mens noemt zich graag socialistisch, maar terecht wijzen velen er op dat zijn streven weinig met socialisme te maken heeft.                                 

Terecht, voor zover we onder socialisme verstaan: democratisch socialisme. Want de progressieve mens lost, in zijn wil om te functioneren, in zijn wil om volwaardig naar eigen krachten méé te doen, de beperkingen van de groep op. Of, zo u wilt; ontkent de dictatuur van de partij. Wij zien dan ook dat er bij de progressieven weinig eenheid is en dat het steeds weer onmogelijk blijkt één gesloten front te vormen tegen aan de mens vijandige manipulaties. Telkens weer verbreekt de progressieve mens het verband van de groep, en dit is logisch omdat die mens zelf als individu wil functioneren. Het gaat hem er steeds om zijn eigen menselijke kwaliteiten tot bewustzijn te brengen en daarbij spoort hij de anderen er toe aan hetzelfde te doen. Hij beseft dat alleen dan een maatschappij kan deugen als een ieder naar zijn volle vermogen meedoet. Wij zien dus een zich oplossen van de groep ter wille van een werkzaamheid in de afzonderlijke mensen. Die werkzaamheid ligt uiteraard aan de basis van de maatschappij en het is begrijpelijk dat hij duidelijke anarchistische trekken vertoont...

Voor meer info, zie: Voor welke vrijheid kiest U?  en Robot denken

 

 

 

dienaressen van God

Met de mond wordt namelijk door die SGP de scheiding van kerk en staat onderschreven. Daardoor lijkt het of die partij in staatkundige zin democratisch is. De truc is echter dat wel de instituten 'kerk' en 'staat' van elkaar gescheiden worden, maar dat zij tegelijkertijd alle twee onderworpen zijn aan God. Zij zijn beide 'dienaressen van God'. De staat en de kerk zijn dus wel gescheiden, maar niet de staat en de godsdienst. Dat kan alleen maar stiekem verwijzen naar het ideaal van een theocratie. Daarin verschilt die o zo democratische Staatkundig Gereformeerde Partij in geen enkel opzicht van de Islam en al die andere godderige tirannieën.

Meer info, zie : Alledaags commentaar- nr. 40

 

 

 

CHRISTELIJKE MORAAL: kwijten onze regeerders zich van de taak neutraal tegenover de godsdienst te staan? Dat valt helaas bitter tegen. Kennelijk begrijpen zij nog steeds niet wat het betekent dat kerk en staat gescheiden moeten zijn. Toen ook al !  Zie…

 

 

 

Discriminatie-1

Telkens weer blijkt dat overheden een heel arsenaal aan slimmigheden ter beschikking hebben om, op zichzelf volstrekt gerechtvaardigde, verlangens van het volk terzijde te schuiven. En juist omdàt men hierbij van slimmigheden gebruik maakt, vaak uit gewoonte, als het eigenlijk helemaal niet nodig is, is het terecht om vast te stellen dat men eigenlijk heel goed weet dat die verlangens van het volk in de rede liggen.

Wat is dan de uit al dit gedoe te trekken, onontkoombare, conclusie? Deze: men acht zich verstandiger, deskundiger en gekwalificeerder dan het volk en dat niet omdat men dit ook aantoonbaar en onmiskenbaar is, maar omdat men nu eenmaal hoger staat. Men rekent zichzèlf tot enigerlei vorm van een hogere werkelijkheid en, daarmee onverbrekelijk verbonden, de ànderen tot een lagere. Deze infame discriminatie wordt natuurlijk nimmer openlijk toegegeven! Mogelijk zijn veel leden van overheden zich er nauwelijks echt van bewust, maar er wordt wel heel bewust naar gehandeld. De arrogantie waarmee het volk behandeld wordt is duidelijk niet incidenteel, het is uitdrukking van het basisgegeven van de moderne cultuur, namelijk dat de werkelijkheid uiteenvalt in een hogere en een lagere, terwijl de verhouding tussen die twee is dat het om de hogere gaat omdat die in het teken van 'het goede' zou staan en dat de lagere overwonnen, althans overheerst, moet worden.

Voor meer informatie, zie: Filosofie van de Hak op de Tak-no. 3

 

Discriminatie-2

Deze heeft zich na de Tweede Wereldoorlog definitief doorgezet en beheerst nu de gehele westerse wereld en straks ook de oosterse. In de hedendaagse sport bijvoorbeeld zie je dat de nadruk is komen te liggen bij het winnen en niet meer bij het sporten zelf; in het bedrijfsleven is het 'maken van carrière' geen schande meer maar juist iets heel lofwaardigs. En in het sociale denken worden de verliezers zo volledig mogelijk buitengesloten. Al met al, voor ons is het van belang in te zien dat de nog steeds onaangetaste norm van het 'hogerop komen' door en door bepalend is voor het denken en er noodzakelijk toe leidt dat de mensen zichzelf en de anderen onvermijdelijk als schuldig beschouwen.

Daarnaast is er natuurlijk te spreken van een onuitroeibare structurele discriminatie omdat de mogelijkheid om jezelf tot iets hogers te maken niet denkbaar is zonder de mogelijkheid om anderen te verlagen en als zodanig te behandelen. Het feit dat overheden die zichzelf 'democratisch' vinden anti-discriminatie wetten uitvaardigen bewijst dat onze wereld niet incidenteel maar wezenlijk discriminerend is.

Voor meer informatie, zie: De kunst van het filosoferen

 

Discriminatie-3

Daardoor houden zij steevast een machtsprincipe in en, samenhangend daarmee, een volstrekte discriminatie van de mensen. Immers, diegenen die zichzelf geestelijk ontwikkeld vinden achten zichzelf hoger dan anderen, al beweren zij dat dit niet het geval is. Zij maken voor de onontwikkelden uit wat hun geestelijke inhoud zou moeten zijn. Als die zogenaamd onontwikkelde mensen zelf, doorgaans zonder dat zij zich daarvan zo bewust zijn, tot een andere geestelijke inhoud komen wordt daaraan geen waarde gehecht en dus wordt de zaak niet onderzocht op mogelijke nieuwe, maar nu echte, perspectieven. Neen, omdat zo'n nieuwe ontwikkeling zich (onvermijdelijk !) manifesteert als een ontkenning van een onverschilligheid voor tot dan toe geldende geestelijke waarden is hij bij voorbaat verkeerd. Tegenwoordig heet dat dan “nihilisme”, geestelijke leegheid .

Voor meer informatie, zie: Een nieuwe spiritualiteit dvg 204

 

 

 

Je medemens doden en de DOODSTRAF :

Vraag je waar het verbod elkaar te doden vandaan komt, dan krijg je meestal een onduidelijk en aan alle kanten rammelend verhaal te horen over humaniteit, ethiek, zeden, gewoonten en wetten, terwijl het tegenwoordig ook weer toegestaan is te verwijzen naar de geboden gods.

Zie voor nadere informatie:  Filosofie van de hak op de tak no. 3 ( bladwijzer: doden) en vervolgens… Vrouw en Wereld ter verduidelijking van o.a. het begrip vrijzwevend (met het trefwoord : vrijzwevend en Bladwijzer: doodstraf )

 

 

 

 

Dubbelhartigheid ( passage uit: een grens te ver )

Zo'n voorstelling wordt in elk mens opgebouwd ten gevolge van een grote variëteit aan ervaringen. Tot die ervaringen moeten ook de conditioneringen gerekend worden, die als het ware het grondpatroon opleveren van waaruit aan alles een betekenis gegeven wordt waaraan vervolgens een waardeoordeel wordt gehecht. Dat gehele veelsoortige complex is de inhoud van de voorstelling en het is daarop dat een mens zijn gedrag afstemt. Het is voor hem de realiteit, zo denkt hij oprecht dat dat de werkelijkheid is. Er wordt vaak beweerd dat een mens zijn gedrag afstemt op de objectieve realiteit. Mensen willen graag "realistisch" zijn en dat is logisch: wie wil er nu leven in de wetenschap met een illusie bezig te zijn? Toch weten wij allemaal dat een reële gebeurtenis door de ene mens anders geduid wordt dan door de andere mens. Kennelijk is er voor de mensen geen eenduidige realiteit en dat klopt: voor een ieder is de realiteit een subjectieve realiteit. Het is in feite de eigen voorstelling en op die voorstelling richt zich ieders denken met als gevolg een bepaalde beoordeling, een bepaald waardeoordeel. Dat leidt dan weer tot een bepaald gedrag. Als je dus een bepaald gedrag wilt begrijpen, zoals in ons geval dat van politici en andere machthebbers, dan zul je aan de weet moeten zien te komen wat de algemene geaardheid van hun voorstellingen is. Die geaardheid stemt overeen met de soort van cultuur waarin die mensen zich ontwikkeld hebben.

Voor meer info, zie: een grens te ver

 

 

 

 

Discussie over geloof en ongeloof

Vanuit het ongeloof (in de zin die ik er aan geef) komen wij in de discussie met gelovigen niet verder dan een compromis: “de godsdienst is een privaatzaak". Hoewel dit op zichzelf juist is - ieder moet toch voor zichzelf weten wat hij scharrelt in zijn denken - is het natuurlijk niet de zaak waarom het gaat. Hoewel ieder het voor zichzelf maar moet uitzoeken, is het toch zo dat godsdienst en geloof onzin zijn. De argumenten voor deze zaak vinden wij niet in de discussie over geloof en ongeloof, máár in de discussie over de werkelijkheid” zelf.

Voor meer informatie, zie: Geen God, wat dan!

 

 

Het gaat er dus om de werkelijkheid als bewustzijn te laten gelden. Die werkelijkheid is voor een ieder op eigen wijze (=tolerantie) dezelfde. Bovendien laat het bewustzijn de waarheid zien zodat ze als paradigma kan functioneren voor de levenskoers van ieder (zichzelf besturend) individu. Voor zover dat het geval is gaat het over het leven, het dagelijkse leven, van de mens. Daarbij draait alles om het gelden van de grote vierslag, en dus om de begrippen nihilisme, anarchisme, socialisme en communisme. Al eerder heb ik er op gewezen dat dit levensbegrippen zijn en ik bedoel dan ook: geldend letterlijk voor het leven van alledag. Dat houdt onder meer ook in dat deze begrippen essentieel zijn voor de samenleving en voor de maatschappij. En wat dit laatste betreft: mensen van Onze cultuur willen graag weten hoe je kunt controleren of iedereen zich er aan houdt. Men kan zich niet voorstellen dat het goed gaat als er geen regels zijn. In onze huidige wereld verzuipen wij in de regels, voorschriften en aanbevelingen en op grond daarvan verbeelden wij ons dat goed en kwaad duidelijk gedefinieerd zijn. Toch is dat in werkelijkheid geenszins het geval. Het is maar net hoe de omstandigheden zijn. Moorden is streng verboden, behalve als iemand zegt dat het moet in een situatie die men oorlog noemt. Diefstal is toegestaan als het tot het economisch bestel behoort, maar niet als het in de sfeer van individuele betrekkingen geschiedt.

Voor meer informatie: De Grote Vierslag en Filosofie van de Hak op de Tak- aflevering 14

 

 

 

De oeroude gedachte dat de kosmos zich eens een keer in beweging gezet heeft blijkt dus te kloppen, maar onjuist is de gedachte dat er iets geweest zou moeten zijn dat hiervan de oorzaak was. De grote beweger, oftewel god, blijkt ook wat dit betreft weer een hersenspinsel. De elementaire deeltjes zetten elkaar in beweging bij het vormen van drie- en meervoudige combinaties. We moeten nu een vijftal soorten van beweeglijkheid gaan onderscheiden, afhankelijk van het systeem waarin zij optreden:

 

Meer info: zie Beweging en Verschijnsel deel 1

 

 

De moderne mens is een wandelende fictie, hij doet alsof hij praktisch handelt en hij gelooft daar ook in, maar in feite slaat het absoluut nergens op. De kunstenaars bijvoorbeeld doen alsof zij zich met de kunst bezig houden, maar in feite volgen zij een intellectueel beredeneerd gedragspatroon dat met kunstenaarschap niets gemeen heeft. De medici doen alsof zij de mensen genezen, ménen dat ook werkelijk, en hebben niet in de gaten dat zij met een economisch programma bezig zijn en wezenlijk de mensen eerder ziek maken dan genezen. De hulpverleners doen alsof zij de mensen helpen, maar zijn in feite bezig met hun eigen maatschappelijke rechtvaardiging. Zo kan je eindeloos doorgaan... Let op: bedoel ik nu dat men de boel belazert? - Neen, dat bedoel ik niet; behoudens enkele uitzonderingen is men eerlijk bezig. Men heeft gewoon niet in de gaten dat vrijwel alle gedoe een doen alsof is. Men is vervreemd van eigen menszijn en men bevindt zich in een fictieve werkelijkheid. Daarin heeft men zelf geen erg, allicht niet, want zodra je het in de gaten krijgt kan je niet anders dan er onmiddellijk mee ophouden. Geen mens kan leven in een illusie.

Vanwaar die fictie?  Zie: De ontwikkeling van de West Europese Cultuur

 

Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér informatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

website analysis
online hit counter