Terug
naar: de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
Trefwoorden: A; B; C; D; E ; F; G; H; I; J; K ; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X ; Y ; Z
Opgevraagde artikelen/werken
en/of cursussen vindt u terug onder deze link
Aanvullingen trefwoorden a t/m z
Waan ;
doorbreken van een waan- nr. 21,
Waanvoorstelling
; de wetenschappelijke waanvoorstelling- nr. 23,
Waanvoorstellingen
; christelijke waanvoorstellingen-zie nr. 46
Waar gaat
het nu in de Westerse Cultuur om..? ..!
nr. 27
WAAR ZIJN ; In de FILOSOFIE draait alles om slechts één
wezenlijke eigenschap : je uitspraken moeten morgen ook nog WAAR zijn. Die
UITSPRAKEN moeten dus een onafhankelijk karakter dragen en niet een
samenvatting zijn van zaken die je van horen zeggen hebt. Meer
info. Zie bladwijzers: Je uitspraken moeten morgen ook nog WAAR
zijn,
Waarde
; god toppunt van waarde-zie nr. 57
Waarden
en Normen zijn niet te leren-zie nr. 71,
Waardenstelsels
en Normen-zie bladwijzers,
Waardevrije
wetenschap-zie nr. 56
Waardigheid; menselijke waardigheid,
Waarheden
; afwijkende waarheden-zie nr. 52,
Waarheden
; strenge universele waarheden- nr. 22,
Waarheid ; “de waarheid" over…
Waarheid
; de begrippen 'juistheid' en 'waarheid'-zie nr. 08,
Waarheid
; het begrip waarheid-zie nr. 45,
Waarheid ; hoe benadert de mens de waarheid-zie
bladwijzers,
Waarheid
; is er wel een waarheid-zie nr. 46
Waarheid ; niet te gebruiken waarheid-zie nr. 26,
Waarheid ; onbruikbare waarheid-zie nr. 07,
Waarheid ;
wat is waarheid en juistheid..?,
Waarheid
; weten van de waarheid-zie nr. 50,
Waarheid
; zuiver begrip en waarheid-zie nr. 19,
Waarheid
en Juistheid ; de begrippen Juistheid en Waarheid-zie nr. 08,
Waarheid en Juistheid-zie nr. 04,
Waarheid
en schoonheid- nr. 30,
Waarheid-2,
een vast uitgangspunt,
Wangedrag-uit Beweging en Verschijnsel
deel 2-zie bladwijzers,
Wangedrag-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Ware
menselijkheid-zie nr. 49,
Warlords
; zelfstandige warlords-zie nr. 17,
Warrige
twijfelaars-zie nr. 53
Wat de
gek er voor geeft-zie nr. 56
Wat is
leven-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Wat is
tijd-2-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Wat
verschijnt er op de planeet? –zie bladwijzers
in “De ontwikkeling van het Denken”,
We
hebben het niet geweten… hoe zit dat?-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Weefsel
; het ononderbroken weefsel-zie nr. 15,
Weefsels
en organisme-zie nr. 69,
Weerstand tegen vooruitgang-zie nr. 15,
Welvaart-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Welvaart-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Welzijn-Het welzijn van de natuur, zie: afl.73,
Wereld
; de wereld is al doende ontstaan-zie nr. 41,
Wereld ; maakbare
wereld-1..?,
Wereld ;
maakbare wereld-2..?,
Wereld ; maar een met geweld veilig gemaakte wereld is
nog altijd een onveilige wereld,
Wereld
; macht en de onvolwassen wereld- nr. 33,
Wereld
; voorbije collectivistische wereld-zie nr. 11,
Wereld- het opbouwen van een nieuwe wereld,
Wereldbank-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Wereldbeeld
; bedrijfsmatig wereldbeeld- nr. 33,
Wereldbouwer
; de moderne mens als wereldbouwer-zie bladwijzers,
Wereldbouwer,
Ramadan,
Wereld-de wereld op zijn kop- zie aflevering 10,
Wereldoorlog ;
derde wereldoorlog-zie bladwijzers,
Wereldoorlog
; derde Wereldoorlog-zie nr. 62,
Wereldoorlog
; derde wereldoorlog-zie nr. 63,
Wereldoorlog; tweede wereldoorlog,
Wereldorde ; de Nieuwe Wereldorde-zie bladwijzers,
Wereldorde ; Nieuwe wereldorde,
Wereldverbeteraars(1)
– zie bladwijzers,
Wereldverbeteraars(2) – zie bladwijzers,
Wereldveroveraars–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van
het Denken”,
Werk ;
werk als handelswaar-zie nr. 18,
Werk …dat
het werk voor het meisje gaat-zie bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel
1,
Werkelijkheden
; twee werkelijkheden- nr. 35-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Werkelijkheid ,
De werkelijkheid_Het begrip aanleg_zie nr. 06-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Werkelijkheid
; de kaart van de werkelijkheid,
Werkelijkheid
; de werkelijkheid als beeld- nr. 24-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Werkelijkheid
; de werkelijkheid als beeld-zie nr. 15-uit Filosofie
van de Hak op de Tak 1t/m73,
Werkelijkheid
; de werkelijkheid als leven-zie nr. 48-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Werkelijkheid
; de werkelijkheid van de dingen-zie nr. 49-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Werkelijkheid ;
discussie aangaan over “de
Werkelijkheid”-zie bladwijzers uit Geen God,wat dan,
Werkelijkheid ; een vrouwelijke werkelijkheid-zie nr.
18- uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Werkelijkheid
; het wezen van de werkelijkheid-zie nr. 54-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Werkelijkheid
; hogere en lagere werkelijkheid-zie nr. 43-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Werkelijkheid
; theoretische werkelijkheid- nr. 40-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Werkelijkheid
; verbreken van de werkelijkheid-zie nr. 73-uit Filosofie van de Hak op de Tak
1t/m73,
Werkelijkheid
; Wij mensen zijn zelf de gehele
werkelijkheid – zie bladwijzer,
Werkelijkheid
achter de dingen-zie nr. 44-uit Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73,
Werkelijkheid als beeld-zie
nr. 26-uit Filosofische Invallen 1t/m26,
Werkelijkheid als systeem-zie nr. 19-uit Filosofische
Invallen 1t/m26,
Werkelijkheid
als Zelfbewustzijn en Bewustzijn-zie nr.
29 in Filosofie van de Hak op de Tak 1t/m73
Werkelijkheid-zie nr. 06-uit Filosofische Invallen
1t/m26,
Werken ; is werken een aangename bezigheid? - zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Werken ; wie niet wil werken zal niet eten- zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Werken–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van
het Denken”,
Werkgelegenheid-1-zie bladwijzers,
Werkgelegenheid-2-zie bladwijzers,
Werkgelegenheid-zie
bladwijzers van ontwikkeling West
Europese Cultuur,
Werklozen
als arbeidsloze arbeiders-zie nr. 18,
West
Europa ; het begin van West Europa-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Westen
; de lokroep van het Westen-zie nr. 61
Westen
; haat tegen het Westen-zie nr. 61
Westen
; het superieure Westen-zie nr. 61
Westen
; Het Westen onderdrukt-zie nr. 60,
Westerse cultuur is superieur aan de Islamitische-Is
dat zo..?zie nr.61,
Westerse
wereld ; De Westerse wereld en de wereld van de Islam,
Wet ; het recht als wet-zie nr. 15,
Wet ;
hun wil is wet-zie nr. 16,
Weten ;
buitenwetenschappelijk weten-zie nr. 53
Weten ; objectief weten-zie nr. 26,
Weten ;
onmiddellijk weten-zie nr. 52,
Weten
van de waarheid-zie nr. 50,
Wetenschap
; door de wetenschap verstrekte kennis- nr. 38,
Wetenschap
; nadenken over wetenschap-zie nr. 20,
Wetenschap
; overeenkomst tussen wetenschap en godsdienst- nr. 26,
Wetenschap
; waardevrije wetenschap-zie nr. 56
Wetenschap
; wetenschap als middelmaat-zie nr. 48,
Wetenschap, kunst en filosofie-zie nr. 23,
Wetenschappelijk
; niet wetenscappelijk
aantoonbare einde-zie nr. 43,
Wetenschappelijk
begin ; primitief wetenschappelijk begin- nr. 39,
Wetenschappelijk
beslag op het leven-zie nr. 41,
Wetenschappelijk
denken ; in de ban van wetenschappelijk denken-zie nr. 53
Wetenschappelijk
gelijk ; het wetenschappelijk gelijk-zie nr. 41,
Wetenschappelijk
kriterium ; betrouwbaarheid als wetenschappelijk kriterium- nr. 20,
Wetenschappelijk
onderzoek_weerstand tegen vooruitgang_de klok en de klepel_zie nr.15,
Wetenschappelijke filosofie-zie nr. 11,
Wetenschappelijke mens-zie nr. 14,
Wetenschappelijke
theorie ; verwording tot wetenschapplijke theorie-zie
nr. 03,
Wetenschappelijke verhoudingen-zie nr. 22,
Wetenschappelijke
waanvoorstelling- nr. 23,
Wetenschappelijke
zekerheden-zie nr. 08,
Wetenschapper
en consument-zie nr. 53
Wetenschapsfilosofie–zie
bladwijzers in “De ontwikkeling van
het Denken”,
Wetenschapsfilosofie-zie
bladwijzers van Beweging en Verschijnsel deel 1,
Wetten van het management-zie nr. 06,
Wezen ;
vervreemding van eigen wezen-zie nr. 55
Wie ben
ik-uit Beweging
en Verschijnsel deel 2-zie bladwijzers,
Wie niet wil werken zal niet eten- zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Wiel ; het wiel uitvinden-zie nr. 26,
Wij
mensen zijn zelf de gehele
werkelijkheid – zie bladwijzer,
Wij
zijn met zijn allen- nr. 21,
Wijsheden
; oeroude wijsheden-zie nr. 64,
Wijsmaken ; elkaars iets wijsmaken-zie nr. 19,
Wil ;
de eigen tirannieke wil- nr. 36,
Wilders ; De politicus Geert Wilders
wil met zijn film “Het nádenken” over o.a. 1) God,
Allah, Jahweh en 2) De Bijbel en De Koran-(zie bladwijzer: Bijbel en
Koran zijn intellectuele constructies) bevorderen. Zie ook de
bladwijzers/links in : Dialoog Het Gesprek Respect
Terrorisme Cultuurspanning
en Profeten(zie bladwijzers) Polarisatie/polariseren
Winstobject
; de samenleving als winstobject-zie nr. 06,
Wittgenstein
; de Tractatus logico-philosophicus
van Wittgenstein-zie af. 11,
Wordingsgerichte filosofie-zie nr. 16,
Wordingsproces en de Evolutie,
Wraak, Vergelding,
zedendelicten, vergeving, straf en schuld
Wraak:
zie A,
B,
C ;
Vergelding: zie D,
E, F(zoek met trefwoord wraak
en vergelding),
Wreedheid
; haat en de wreedheid-zie bladwijzers
van ontwikkeling West Europese Cultuur,
Wrijving ; Wrijving / Spanning-1,
Wrijving ; Wrijving/Spanning-2,
Wrijving-
zie bladwijzers uit Beweging en
Verschijnsel deel3,
Wrijvingen;
zie: Relatieproblemen / geven en nemen / houden van / rampspoed van de liefde,
Terug naar: de Homepage van Rob van Es voor méér
informatie
Enerzijds omdat het, zoals hiervoor
betoogd, de idealen vernietigt, maar vooral ook omdat het zich in de
geschiedenis nogal eens gericht heeft op de dingen , de instituten en de
normen.
En het heeft dan getracht die
verschijnselen zelf te vernietigen, vaak doormiddel van wrede terreur. Terecht
keren de mensen zich hiertegen hoewel zij lang niet altijd begrijpen waarom het
nihilisme als terreur onmenselijk is. Daarom leuteren zij maar wat over
zieligheden zoals de onschuldige slachtoffers en zij scharen zich daarbij graag
onder de beschermende vleugels van de staat.
Maar daarom gaat het natuurlijk
niet:
Het gaat om het feit dat
NIHILISME ALS TERREUR WAARDEBEVESTIGEND is in plaats van WAARDEVERNIETIGEND.
Deze bevestiging zit hierin dat
de te vernietigen objecten HET WAARD zijn om vernietigd te worden in de ogen
van deze nihilisten. En daaruit blijkt dan weer dat zij geen ware nihilisten
zijn maar idealisten met een zeer kwalijk ideaal. Eigenlijk zou het nihilisme
voor de atheïst van grote betekenis moeten zijn, temeer daar hij in zijn
atheïsme al een begin met de ontwaarding heeft gemaakt. Hij heeft immers één
van de meest gezaghebbende waarden in een ONVOLWASSEN WERELD, namelijk het
Godsdienstig geloof, in zijn denken vernietigd. Die ONTWAARDING heeft zich in
hem in ieder geval al doorgezet, maar aan het verder uitwerken van de gedachte
van het nihilisme komt hij gewoonlijk niet toe. Het is ook geen gemakkelijke
opgave. Zie: Nihilisme
Hieraan staat toch je waardegevoel in de
weg, al gaat het maar over de WAARDE die je aan een eventueel niet te vinden
waarheid toekent. Als die waarde van de waarheid er dan ook niet blijkt te
zijn, dan ga je je met Nietzsche afvragen hoeveel waarheid een mens eigenlijk wel kan
verdragen. En je loopt werkelijk net als Nietzsche de kans om in een vacuüm
terecht te komen waarin ook de geest verduisterd wordt. Want hij vernietigde
met de waarden ook de materie. En vanuit die leegheid was hij ten einde raad
dan maar bereid het bestaande als een realiteit zonder waarheid te accepteren.
En het daarbij te laten.
Toch zat hij dicht bij de
oplossing van het probleem:
De mens die hij met
"Übermensch" betitelde kan immers niet de mens zijn van een hogere
waarde, maar de mens van BETEKENIS. De mens van betekenis is een zo helder
mogelijk beeld van de werkelijkheid; hij is dus wat we zouden kunnen noemen een
waar mens. Zijn waarheid ligt niet in een vastgelegde formule maar juist in het
niet-geformuleerd zijn en in het niet-vastgelegd zijn.
En in het dagelijkse leven ligt
zijn waarheid in het functioneren en dus in het zinvol zijn.
Gedacht vanuit een ideaal
probeert de mens van te voren te bepalen wanneer hij zinvol is, maar gedacht
vanuit zijn menselijke betekenis bemerkt hij vanzelf wel waar en wanneer hij
zinvol is. En zo ontstaat er vanzelf een natuurlijk leven, in die zin dat de
mens gaat leven overeenkomstig zijn menselijke natuur. Wanneer hij dat doet zal
het vanzelf uit zijn met de onvrijheid, met de dwingelandij en met de
vervreemding. Hij zal vanzelfsprekend zich voorzien van de dingen die voor zijn
leven ZIN hebben en hij zal zich niet méér toe-eigenen. Dit alles zal voor hem
gelden niet omdat hij goed is, want goed-zijn is ten opzichte van slecht-zijn
een betrekkelijke waardebepaling, maar het zal voor hem gelden omdat hij zich
richt op de betekenis van de werkelijkheid.
En die betekenis komt door het
NIHILISME voor de dag.
Het wordt daarom tijd dat de
vrijdenkersbeweging zich serieus met het nihilisme gaat bezighouden en niet
langer ongenuanceerd ertegen stelling neemt. Dank voor uw aandacht.
Voor meer informatie over het
begrip nihilisme, zie: Nihilisme en Dat verrekte
nihilisme , het
gelijk en de dialoog
Hieronder een citaat uit: De
ontwikkeling van het denken en zie ook: nihilisme
Geest en natuur
Als wij onderzoek plegen naar de betekenis van het
"paradijsverhaal", ontdekken wij het volgende: de slang staat voor
het geestelijke principe; hij wordt gewoonlijk als "mannelijk"
gezien, maar dat is niet helemaal juist omdat hieraan de (westerse)
vooronderstelling ten grondslag ligt dat de man het geestelijke zou
vertegenwoordigen. Helemaal fout is het echter ook niet voor zover je het
denken, in de zin van "onderscheiden", als een mannelijk aspect van
het menszijn kunt zien. Het geestelijke staat BUITEN de (natuurlijke)
werkelijkheid omdat het (zie 6,2) in de mensen als ontkenning voor de dag komt.
Het komt dan ook, voor de natuurlijke mens, van buitenaf. Dat is uitgedrukt in
het beeld van de "verleiding". Die natuurlijke mens is Eva, de "moeder
van alle levenden", de "Grote Moeder", de "Oermoeder"
of "Magna Mater". Zij sluit alle leven in - een idee die wij nog
terugvinden in Maria met haar blauwe mantel (= het omhullende), versierd met
sterren (= de kosmos). Als zij verleid wordt door de slang betekent dit dat het
geestelijke zich nestelt IN al het levende, culminerende in de mens. Het
geestelijke wordt gezien als GELDEND VOOR DE LEVENDE MENSEN. Zodra dit echter
een feit is gaat het geestelijke voor de mensen functioneren: met de verleiding
van Adam door Eva wordt het denken, in de zin van "onderscheiden" bij
de mensen betrokken.
Daarmee ontstaat "vijandschap", d.w.z. er treedt nu
een SCHEIDING op. Het een vormt niet meer een geheel met het ander; de harmonie
(= gelukzaligheid) begint te verbreken; de kennis van goed en kwaad begint en
daarmee komen de waardeoordelen
in de wereld - inderdaad, op zichzelf, een "vloek" voor de mensheid.
Hoewel die vloek niet uit kan blijven - het geestelijke moet voor de mensen
gaan gelden - kunnen wij toch zeggen dat de mensen in het verleden ingezien
hebben dat het geestelijke, in de vorm van "onderscheidend denken",
de mensen veel lijden bezorgt. Er ontstaat een machtswereld vol ongelijkheid en
strijd, de harmonie verdwijnt steeds meer en het "Gouden Tijdperk"
van de mensheid raakt in het vergeetboek. Al met al een uitermate diepzinnig
verhaal: het is het verhaal van de menselijke ongehoorzaamheid (toch van die
boom eten), het is het verhaal van de geest die via de menselijke natuur de
mensen tot denken aanzet en het is het verhaal van het lijden van de mensen, de
"erfzonde" die tot op de dag van vandaag voor de mensen van kracht
is. Met het ontstaan van de "vijandschap" komt de opgave van het
overleven opzetten. In verband daarmee moeten het begrip
"creativiteit" nader bekijken.
uit: De
ontwikkeling van het denken en zie ook: nihilisme
18 maart 2003. Het komen tot een zo
helder mogelijke en genuanceerde beschrijving van de werkelijkheid kan alleen
maar op autonome wijze geschieden. In feite heeft hij niets aan de beweringen
van anderen. Trouwens, een belangrijk kenmerk van de kunst en de filosofie is
dat men geen platgetreden paden bewandelt. Essentie van beide activiteiten is die ène
waarheid steeds weer opnieuw tot uitdrukking te brengen. (
Jan Vis, filosoof )
Voor meer info: Filosofische invallen- aflevering 26 …
( gepubliceerd op 5 maart 2003 ) en zie ook waarheid-2
Het zou mooi geweest zijn
als dat uitgangspunt er wel was, immers, je behoefde dan maar een logisch
sluitend stelsel op te bouwen om vanzelf DE WAARHEID te vinden, en NIET ALLEEN
de waarheid, MAAR OOK DE VERKLARING voor de VERSCHIJNSELEN die wij OM ONS HEEN
ZIEN. Misschien kon je zelfs wel achterhalen waar er in de menselijke
ontwikkeling een breekpunt gekomen was, waar de mensheid de verkeerde weg
opging en uiteindelijk terechtkwam in de chaos die wij nu meemaken. Opmerkelijk
is dat in de filosofie tot op de dag van vandaag de neiging bestaat dat vaste
uitgangspunt te zoeken. Ik denk niet dat het nodig is aan dit gezelschap dat
hier vandaag bijeen is uit te leggen dat de godsdiensten, alle godsdiensten,
natuurlijk steunen op een of ander uitgangspunt, een of andere godheid die alpha en omega is, begin en einde; uitgangspunt voor het
geloof en conclusie voor datzelfde geloof. Een uitgangspunt voor de
vrijdenkende filosofie, en voor het filosofische vrijdenken, kan ik u vandaag
niet geven, niet omdat ik het niet weet, maar omdat het er eenvoudig niet is.
Vrijdenken is voor mij niet alleen niet-godsdienstig denken maar in de meest
letterlijke zin niet-gelovig denken. Dus het is een denken zonder een
AANGENOMEN, een GEOPENBAARD, dat wil zeggen EEN DOOR MIJ VERZONNEN
UITGANGSPUNT. Het is een denken in pure beweeglijkheden. Daarop kom ik straks
nog terug.
Voor nadere informatie,
zie : NIHILISME
en de waarheid-1
1. Als
men spreekt van een 'maakbare wereld' is men wederom uitermate ondoordacht
bezig. De mens mòet zijn eigen wereld maken en daarin
heeft hij geen keuze. Hij kan er met geen mogelijkheid onderuit. De vraag naar
maakbaarheid slaat derhalve nergens op.
Als men er mee
bedoelt dat men zich afvraagt of men een wereld kan maken die gegrond is op de
idealen, de kennis en de voorstellingen van een bepaald moment, dan moet het
antwoord zonder meer ontkennend zijn. Een toekomstige wereld kan niet gemaakt
worden volgens vooropgezette plannen en blauwdrukken. Niemand kan nu weten wat
hij straks zal weten, noch over de dingen, noch over de kennis, noch over het
leven.
2. Het
wordt op het ogenblik al steeds meer duidelijk dat allerlei, op
wetenschappelijk uitgedokterde blauwdrukken gebaseerde, innovaties zonder
mankeren mislukken. Dat zal in de toekomst steeds vaker en op een steeds
rampzaliger manier het geval zijn. Vooral in de politiek, als het over het
zogenaamde regeren of besturen gaat, is het thans al een groot probleem.
Nagenoeg alle nieuwe regelingen blijken in ernstige mate inefficiënt te zijn.
In
tegenstelling tot wat politici en andere belanghebbenden de mensen willen
wijsmaken zijn de hedendaagse mislukkingen geen incidenten die te wijten zijn
aan ondeskundige overheden, maar zijn het manifestaties van de fundamentele
onkunde van de managers die het voor het zeggen hebben. Die kunnen daar evenwel
zelf niets aan doen. Zij kunnen nu eenmaal niet vervangen worden door kundige
managers omdat het volstrekt ondenkbaar is dat die er zouden zijn. Een
dergelijk management is een fictie, voortkomend uit de almaar voortgaande
theoretisering van de werkelijkheid.
Voor meer info. Zie:
Filosofie
van de Hak op de Tak no.3 nos 586 t/m 600
Het gaat goed met het land..!
(Column voor goedgelovigen)
Voor het
realiseren van een waarlijk menselijke
wereld moeten de mensen leren inzien dat de samenleving in al haar
aspecten niet ondergeschikt is aan de maatschappij, maar juist andersom dat de
maatschappij inhoud van de samenleving is. Alleen in die verhouding kan het
werkelijk om de kwaliteit van het leven gaan.
Zie: Alledaags commentaar- zie aflevering 21.
Wat betekenen o.a. de woorden: wereldbouwer , Bethlehem en Nazareth ?
De metafoor 'wereldbouwer' is door de Roomse
geestelijkheid valselijk vertaald met 'timmerman', wat volstrekt nietszeggend
is. Het gaat natuurlijk over de mens die de wereld leefbaar maakt. Voorts slaat
het woord 'Bethlehem' niet op een of ander bestaand dorpje, maar op de metafoor
'huis van het brood', wat duidt op de levensvoorwaarde dat er voedsel is.
En met 'Nazareth' is hetzelfde aan de hand. Het betekent 'onthouding', zodat de
uitroep "kan er uit Nazareth iets goeds voortkomen?" gaat over de nog
steeds actuele vraag of het zich onthouden van allerlei geneugten, zoals
bijvoorbeeld tijdens de
Ramadan, zin heeft in het licht van echt mens-zijn en volwassenheid.
De
plannenmakers weten precies wat goed voor je is. Zij hebben een nieuwe wereld
uitgedacht, een wereld waarin alles nu eindelijk eens goed zal gaan in een,
door iedereen aanvaarde, geheel nieuwe wereldorde. Omdat die zaak
wetenschappelijk is uitgedacht kan hij niet anders dan lukken. Je moet namelijk
vooral niet denken dat de plannenmakers die wereld zomaar even verzonnen
hebben, zoals dat vroeger nogal eens het geval was bij wereldveroveraars, die
trouwens zelden aandacht hadden voor de bevolking en bijna altijd alleen maar
hun eigen belang najoegen. Neen, door het wetenschappelijke karakter ervan gaat
het bij de nieuwe wereldorde juist om de gewone mensen, het welzijn van de
gehele bevolking. Om dat verheven doel te bereiken is er een grondige wetenschappelijke
studie verricht, allerlei onderzoeken zijn gepleegd en sommige denkers hebben
er zelfs de filosofen op nageslagen. Die hebben immers altijd al gezegd dat de
mens zelf zijn eigen wereld moet opbouwen omdat anders niemand het voor hem
doet. Vanzelfsprekend kunnen zij hiermee niet de machteloze “gewone man”
bedoeld hebben. Die wordt trouwens door de filosofen toch zelden meegeteld. Het
ligt dus voor de hand dat niet jij en ik, maar de plannenmakers de zaak moeten
klaren en de wetenschap zal er wel borg voor staan dat zij met goede plannen
komen. Je bent dus welhaast verplicht om mee te doen...
Toch moet je maken dat je wegkomt want er dreigt
een groot gevaar. De plannenmakers stellen het welzijn van de gewone mensen wel
als de maat voor hun plannen, maar helaas weten zij volstrekt niet wie die
gewone mensen zijn.
Voor meer
info: 1-klik hier
en eventueel ook 2-klik hier ; 3-klik hier ; 4-klik
hier
De kaart van de werkelijkheid.
Je zou je eigen
voorstelling van de werkelijkheid kunnen vergelijken met een landkaart. Als je
dat doet wordt onmiddellijk duidelijk dat die voorstelling, hoe gedetailleerd
ook, nooit kan samenvallen met de werkelijkheid. Ook als alle details kloppen
blijf je toch met het feit zitten dat het maar een “kaart van de werkelijkheid”
is en niet de werkelijkheid zelf. Aan dat feit is niet te ontkomen. Doordat de
werkelijkheid is zoals ze is tekent ze tenslotte, als ze eenmaal “mens”
geworden is, een kaart van zichzelf in de geest van mensen: de voorstelling.
Het is van belang om je te realiseren wat, in je “geest”, de werking van de
voorstelling is. Die werking is “vastleggen”. Je legt de werkelijkheid als het
ware vast in een kaart en die kaart krijgt steeds meer een absoluut karakter
naarmate zij gedetailleerder ingevuld wordt en er dus meer kennis aan ten
grondslag ligt. Met het toenemen van de kennis verabsoluteert zich die kaart.
Tenslotte weet je niet beter dan dat die kaart echt de werkelijkheid te zien
geeft. Je bent ervan overtuigd dat zo de werkelijkheid is. Als het zover is
gekomen - en dat is het in onze moderne cultuur - ontstaat er een soort
schimmenwereld, waarvan het opvallende is dat iedereen van zichzelf vindt heel
realistisch bezig te zijn, maar in feite volkomen in de ban is van een alles
overheersende fictie. Het behoeft je echt niet te verbazen dat zo ongeveer alle
dingen, die in onze moderne wereld “geregeld” worden, verkeerd blijken uit te
pakken. Hoe hoger het vastgelegde kennisniveau, hoe meer “vastgestelde feiten”,
hoe absoluter de voorstelling en hoe onwezenlijker
het gedoe. Men is in de weer met een werkelijkheid, die in feite helemaal niet
bestaat, en een belangrijk gevolg daarvan is dat vrijwel al het gedoe ontaardt
in een doen alsof. Doen alsof je de staat , terwille
van de bevolking, democratisch bestuurt; doen alsof je wilt ontwapenen; doen
alsof je redelijk bent. Doen alsof je kunstenaar bent, sportsman, hulpverlener,
geestelijke, wetenschapper of wat dan ook. Toch is het hebben van
voorstellingen een doodgewone, een “natuurlijke” zaak en hij is onvermijdelijk.
Voor meer info Zie: Het
kennen van de werkelijkheid
op
de vlucht voor je eigen denken
Arbeid – werken (een aantal passages uit
de werken van Jan Vis,filosoof)
Dus arbeid wordt niet verricht
om te overleven, noch om zich te verrijken, noch om macht te verwerven: arbeid
is er omdat het laatste verschijnsel de aarde omzet tot zichzelf. De
handelingen om te overleven leveren niets op. Weliswaar blijf je in leven, maar
de aarde wordt er niets leefbaarder door.
Zo gezien is overleven zinloos,
maar dat is het niet als het overleven begrepen wordt als de volstrekte
voorwaarde om via de arbeid de aarde menselijk te maken. In dat geval arbeid je
niet om te overleven, maar overleef je om te arbeiden. De alsnog onvolwassen
mens is niet in staat het overleven en de arbeid in deze verhouding te zien.
Hij denkt ten onrechte dat het verrichten van arbeid noodzakelijk is om te
overleven. Hij denkt dat hij arbeidt om zijn brood te verdienen. Voor zover de
onvolwassen mens dit nog denkt is hij niet bezig met arbeid, maar met werken.
Werken doet hij ergens voor, het heeft een doel, en omdat dit het geval is
zoekt hij steeds wegen om het doel te bereiken zonder te werken. Werken is
namelijk geen aangename bezigheid: het is sloven en ploeteren en het gaat
gepaard aan onderdanigheid, vernedering en ondergeschiktheid. In de westerse
wereld lijkt het er voor sommige mensen op of werken prettig is. Zij zullen
niet willen toegeven dat zij het liever niet zouden doen, maar uit hun gedrag
blijkt dat zij proberen het via werken zover te krijgen dat zij niet meer
behoeven te werken, althans de vernederende kanten ervan kunnen opheffen. Hoe
dan ook, de mensen hebben er iets onmenselijks van gemaakt. Dat is vooral
gebeurd na de Verlichting, bij het intreden van het industriële tijdperk. In de
daaraan vooraf gaande agrarische periode met zijn feodale verhoudingen leefde
nog veel meer het besef dat het bebouwen van de akker een wijze van leven was,
in feite natuurlijk het vanzelfsprekende omzettingsproces. De landbouw is
inderdaad een heel direct voorbeeld daarvan.
De begrippen arbeid en werk
betekenen in mijn gedachtegang achtereenvolgens dat de mens de aarde omzet tot
zichzelf en dat dit omzettingsproces in het teken van het overleven is komen te
staan. Deze laatste verandering is vooral kenmerkend voor de industriële
cultuur van de westerse wereld. In deze wereld werkt men dus en naar eigen
besef doet men dat om te overleven, om zijn brood te verdienen. Is door een of
ander gelukkig toeval, een erfenis, een hoofdprijs in de loterij of een
geslaagde bankoverval, het brood aanwezig, dan houdt men gewoonlijk op met
werken. Het is dan niet meer nodig...
Niet domheid, slechtheid,
hebzucht en egoïsme verzieken de zaak, maar het analytische, naar oorzaken
zoekende, onvolwassen denken is de (overigens onvermijdelijke) boosdoener.
Zolang dat onvolwassen denken nog de maat is werken de mensen voor hun brood en
dat betekent dat zij geen goede producten maken, niet zichzelf welbevinden bij
het werk, de wereld niet leefbaar maken maar daarentegen juist steeds meer
onbewoonbaar. Het is waar dat er desondanks enige welstand en veiligheid
ontstaan, maar die zijn minimaal omdat zij slechts bijproducten zijn van het
algemene gejaag naar brood, in de zin van bezit. Daarbij gaat het (vrijwel)
niemand om de aarde en alles wat zich daarop bevindt.
Voor meer info. Zie: Beweging
en verschijnsel deel 3
en De
ontwikkeling van het denken
( trefwoorden: arbeid , werken )
Levensprogramma's - Scheppingsverhaal - Goed en kwaad -
Academische filosofie - Natuurkundig filosoferen - Wie ben ik? - Werkelijkheid achter de
dingen - Verscheuren van boeken.
Zie: Filosofie van de Hak op de Tak-
aflevering 44
En: Onbetrouwbare zintuigen
- Onmogelijke objectiviteit - Het begrip Waarheid - Academische macht in de
maatschappij - Misdadige toepassingen - De virtuele inhoud - Verheldering via
generaties - Verstand zuiveren - Criteria voor het filosoferen - Ken U zelve.
Zie : Filosofie van de Hak op de
Tak- aflevering 45
Voor een heldere uiteenzetting van de grondgedachte zie het
hoofdwerk : BEWEGING
EN VERSCHIJNSEL bestudeer ook deel 1 en 3
het wordingsproces, de evolutie: (wat is: o.a. geest,bewustzijn,psyche,gevoel,begrijpen,denken.
)
Als je de hele gedachtegang over het wordingsproces, de
evolutie van het leven en de structuur van de mens af gedacht hebt blijken er
bewustzijn en zelfbewustzijn te gelden en op grond daarvan is de werkelijkheid
zogezegd tot weten omtrent zichzelf gekomen. Dan blijkt dat dit weten de
leidraad voor de filosofische gedachtegang is en niet de een of andere
waarneming. Maar, het is typisch filosofisch, dat je hier pas dan achter kunt
komen als je de hele denkweg afgelegd hebt. Omdat wij
dit op het ogenblik nog niet gedaan hebben kunnen wij eigenlijk nog niet weten
dat wij, bij het begin van onze gedachtegang, niet met een waarneming te doen
hadden. En, voor zover het toch een waarneming was - want dat is het ook - is
die er tengevolge van iets anders. Het blijkt
namelijk dat wij mensen waar kunnen nemen juist omdat dit weten er is en dat de
in onze cultuur heersende opvatting dat weten een gevolg zou zijn van
waarneming, waarop onze gehele wetenschap en de daarbij behorende theorieën
gebaseerd zijn, een misvatting is. Deze wreekt zich dan ook, met het
voortschrijden van de wetenschappelijke ontwikkeling, steeds meer: de toename
van de kennis leidt helemaal niet tot een beter weten, maar daarentegen juist
tot een steeds grotere verwarring. Die heft zich op den duur echter wel weer op
als de mensen cultureel zover gevorderd zijn dat zij de gedachtegang, op grond
van louter denken, aandurven. Als het zover is zal ook blijken wat het
werkelijke nut van het verzamelen van wetenschappelijke kennis is geweest.
Er zijn nogal wat verschijnselen waarop het wetenschappelijke
denken slechts tot aan een zekere grens vat heeft en daaraan voorbij niet meer.
Volgens Newton moet je daarop verder geen acht slaan, maar intussen blijven de
problemen wel liggen. Als voorbeeld de werking van de hersenen. Men weet een
heleboel, zeker nu men meer vertrouwd is geraakt met kunstmatige geheugens
zoals computers en zich geoefend heeft in een andere wijze van denken. Daardoor
kan men zich wel enigszins voorstellen hoe bijvoorbeeld de herinnering werkt.
Maar voor een wetenschapper is de vraag wat het bewustzijn is, niet op te
lossen. Wat is geest, wat is gevoel, wat is bewustzijn, wat is begrijpen? Hij
kan er desnoods wel een aantal eigenschappen van opsommen, maar de vraag wat is
het, blijkt onoplosbaar. De oorzaak van dit merkwaardige verschijnsel is
gelegen in het feit dat in het verschijnsel hersenen, als samenklontering en
als organisatie, ook het aaneen gegroeid zijn meespeelt en daarover is
empirisch niets aan de weet te komen. Dat geldt niet alleen voor de hersenen,
maar voor de gehele verschijnselen wereld. De onderzoekers stuiten dan ook
steeds op onverklaarbare en niet te onderzoeken zaken. Daar slaat het
onderzoeks- denken af. De leegte, die dan ontstaat, is gewoonlijk precies het
terrein waarop allerlei theorieën losgelaten worden, van behoorlijk plausibele
tot en met mystieke, paranormale en metafysische.
Voor nadere informatie, zie: Beweging
en Verschijnsel deel 1,2 en 3
Terug
naar: de
Homepage van Rob van Es voor méér informatie
|
|
|
|