De Vrije Gedachte No. 184 maart 1988
Auteur: Jan
Vis, creatief filosoof
Terug naar: de
Startpagina
Naar andere artikelen: Elkaar
nodig hebben ; voor elkaars welzijn zorgen - Hoe zit dat..? - Zie bladw.: Afhankelijkheidsrelatie ; Robot
denken ; Op de vlucht voor je eigen
denken ; Het gelijk en de dialoog ; Het toenemend belang van het Atheïsme ;
Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Toch nog een
Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst
atheïsme- zie afl. 32 ; Het
ontstaan van het HEELAL / DE KOSMOS t/m het slotakkoord “DE MENS”
; Verbieden
van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Hoe zit het nou met god ; Discrimineert
/ onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de
Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De
ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; Conditionering ; De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en dubbelhartigheid ) ; Behoort Israël tot de
Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de
Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich
invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering
no. 37,
; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou met Jahweh, God en Allah ; Een
korte schets van de menselijke sexualiteit
; Houden van…
Liefde… Trouw… ; Relatieproblemen
– zie bladw. ; Huwelijk,
LIEFDE..? – zie bladw.
LIEFDE ; De VIER Levensbegrippen ; Moordlust-collectieve waan ; COMMUNISME
- zie bladwijzers ; Een verbetering in de SAMENLEVING tot stand
brengen-zie bladwijzers: ; Mil.
Interventie in Syrië..? ; Vanwaar
die Haat..?-zie: naar inhoudsopgave 16 ; Elkaar
nodig hebben ; voor elkaars welzijn zorgen - Hoe zit dat..? - zie bladw.: Afhankelijkheidsrelatie ; Macht / Economie / Redelijkheid ; Maatschappij/Samemenleving-afl.34
; De
Maatschappij is inhoud van de Samenleving – zie bladw.
; De
Samenleving dienen-afl.1 ; Verzorgingsstaat
- zie bladw. ; IS LIEFDE hen(o.a politici) VREEMD..? ; Eenzaamheid en Samenleven ; BEDOELING – GEDOE -
DOEL ; OVERLEVEN ; Bevrijding van de mens – zie bladwijzers
; Hij/Zij zal
zich moeten beteren – zie bladw. GEDRAG ; De FILOSOOF- zie bladw. FILOSOOF ; Denk ik nu zelf na..? ; Verzorgingsstaat-zie
bladw. Nationaal socialisme ; Moralisten
- naar inhoudsopgave 06-Verwachtingen ; Racisme..! - zie bladwijzers ; Rassenvraagstuk – zie
briefnummer 12 ; Waanvoorstellingen – zie bladwijzers : Arts/hulpverlener
verbreekt zijn EED..! - zie LINK no. 10 ; Met
elkaar omgaan-zie bladwijzers ; DISCRIMINATIE(7x)-
zie trefwoorden onder D ; Waanvoorstellingen: zie bladwijzers in A-1, B-2, C-3,
D-4, E-5,
F-6,
G-7
; RACISME - verhullend taalgebruik - zie bladwijzers
; Rassenvraagstuk – zie
briefnummer 12 ; VRIJHEID om te STERVEN…? – zie aflevering 23
; Beschermen v/h LEVEN
/ STERVEN - zie LINK no. 10 ; Liefde
/wel-niet laten gelden..? en Actieve Euthanasie /- keuze -
verantwoordelijkheid - zie bladw. ; Hoe ontstaat ons Bewustzijn en de voorstelling in ons
Zelfbewustzijn..? – zie bladw. ; De
onechte cultuurontwikkeling-nrs.1t/m6 (berust de cultuur op minderheden..? – zie bladw. ; De
strijd tegen het vrouwelijke ; Hermafrodiete
mens ; Wat
is seksualiteit nu eigenlijk ; OP de Valreep 2015 – Zie de Link op pag. Cultuur Filosofische
Opmerkingen en KLIK op o.a. bladw. De Maatschappij fungeert als
BIOTOOP ; Er is één leven, v/h ééncellige/Grondstructuur t/m het slotakkoord
“De mens”- Zie bladwijzer “ Levende
Cellen, de elementen v/h leven op aarde” ; Wrijving
en spanningen typeren de RELATIES
van vooral de moderne
mensen. Zie bladwijzer “ Wrijving/Spanning ” ; Denk ik nu zelf na..?
– Zie bladw. ; Cultuur
versus Beschaving – zie aflevering 61 ; In een
gezellige wereld gaat het niet om
winnaars, máár om de talenten en de vermogens van de individuen – zie
bladwijzer ;
Volgens mijn oude “Oosthoek” uit 1961 is het
holisme een denkwijze die betrekking heeft op “het wezen van het leven",
en wel in deze zin: "De levensverschijnselen zouden steeds, in
tegenstelling tot die in de levenloze natuur, beheerst worden door de geheelheid(totaliteit) van het levende wezen. Dit geheel is
niet alleen een som van de onderdelen, maar het is meer; het heeft
eigenschappen die niet uit die van de delen verklaard kunnen worden. Het geheel
is derhalve, volgens de holisten, principieel niet te analyseren". In het
artikel van H. Dekker, verschenen in nr. 182- december 1987/januari 1988- van
De Vrije Gedachte, komt wel zo’n vijf maal de uitdrukking "het geheel is
meer dan de som der delen" voor. Als je zoekt naar definities van het
holisme kom je steeds weer tegen dat er gesproken wordt van “een geheel ”een
totaliteit” , “de som der delen” en bovendien de bewering dat er iets meer zou
zijn dan die totaliteit of die som. De wijze waarop men die begrippen hanteert
is opmerkelijk...
Elk
verschijnsel is een samenstelling van een meer of minder groot aantal
elementen, laat ik voor het gemak zeggen: een verzameling atomen. Dat geldt
voor het zogenaamde dode verschijnsel, maar ook voor het levende. Hoe je het
ook wendt of keert, zo'n verzameling is niet groter of kleiner dan hij is. In
de meeste gevallen zal het niet gemakkelijk zijn om de grootte van een
verzameling atomen, of nog kleinere deeltjes, georganiseerd in een bepaald
verschijnsel, vast te stellen, maar ondanks deze moeilijkheid moet je als je
gaat “tellen” tenslotte toch bij een bepaalde hoeveelheid uitkomen. Dat geldt
ook voor de levende verschijnselen, die zijn eveneens uit een bepaalde
hoeveelheid deeltjes opgebouwd. Dekker geeft, in het genoemde nummer van ons
maandblad, het eenvoudige voorbeeld van water, dat uit twee atomen waterstof en
een atoom zuurstof is samengesteld. We weten dus precies dat het verschijnsel
“water” uit drie delen bestaat, tenminste als het gaat over gewoon water en als
je je bepaalt tot de vraag uit hoeveel atomen dat verschijnsel is opgebouwd.
Het antwoord op die vraag is volstrekt éénduidig: water bestaat uit drie
atomen, geen vier en ook geen twee, nee drie. Dat is “de som der delen”, dat is
“de totaliteit”. De woorden “som” en “totaliteit” geven aan wat de uitkomst is
als je je ertoe zet de elementen van een bepaalde verzameling te gaan tellen.
Als je
dat goed doet ben je er op bedacht niets over te slaan, maar ook tel je er
niets bij dat niet tot de verzameling behoort. Het is eigenlijk een doodsimpele
zaak, je leert het al op de lagere school. In je portemonnee zit niet meer geld
dan er in zit, maar ook niet minder - als er tenminste nog wat in zit, wat
tegenwoordig bij een heleboel mensen nog maar de vraag is! Zou iemand nu
beweren dat er meer in zit dan er in zit, dan zou je zonder dralen vaststellen
dat diegene die dat beweert niet goed bij zijn hoofd is. Je hebt niet meer geld
dan je hebt. Toch proberen de holisten, maar zij niet alleen, je wijs te maken
dat hun zogenaamde “geheel” meer is dan “het totaal”, en dus meer dan de som
van datgene dat er is. Heb je dan iets over het hoofd gezien? Nee, bij natellen
kom je op dezelfde hoeveelheid uit. Hoe zit dat dan?
Ik
durf te stellen dat diegenen, holisten of niet, die beweren dat “het geheel”
meer is dan de som der delen, niet weten waarover zij het hebben. Dat blijkt
uit de volgende feiten: zij gebruiken het woord “meer” terwijl er met de beste
wil van de wereld niets “meer” te ontdekken valt. Het totaal is het totaal en
daarmee uit! Vervolgens - zie de inleiding aan het hoofd van dit artikel -
bestaat men het om, sprekende over “een geheel”, zonder enig bezwaar het begrip
“totaliteit” te gebruiken. Alsof dat hetzelfde is. Men heeft er kennelijk zelfs
geen vermoeden van dat de begrippen “totaal” en “geheel” volkomen
ongelijksoortig zijn en betrekking hebben op twee verschillende aspecten van de
werkelijkheid. Ik las zelfs ergens, bij een aanhanger van het holisme nota
bene, dat de “totaliteit” niet te analyseren zou zijn. Wat een
begripsvervuiling! Elke totaliteit is te analyseren omdat hij uit een bepaalde
hoeveelheid elementen bestaat. De begrippen “totaliteit” en “analyse” sluiten
elkaar wederzijds in: de door analyse verkregen elementen vormen een totaliteit
en bij analyse van een totaliteit krijg je een zeker aantal elementen. Die
begripsvervuiling is een gevolg van onze cultuur. Voor ons denken is de gehele
werkelijkheid uit te drukken in verzamelingen, die uit totalen van een bepaalde
grootte bestaan. Het hoofdkenmerk van ons moderne denken is dat het een
kwantitatief denken is, (en dus ook een analytisch). Een denken in
hoeveelheden, aantallen en in getallen uit te drukken waarden. Wij drukken
alles in getallen uit: bij elk probleem, of het nu over de criminaliteit of de
ontkerkelijking gaat, vragen wij als eerste naar “de cijfers”, wat hebben die
te zeggen over onze werkelijkheid. En wij nemen die “cijfers” als de maat, ze
hebben voor ons een bijkans absolute betekenis. “De wil van het volk”
bijvoorbeeld wordt getalsmatig uitgedrukt in de helft plus 1 en de
betekenis van het vrijdenken in het aantal reacties op een televisie
uitzending. Een economie is in orde als er een zekere “groei” uit de cijfers
blijkt en een politieke ideologie wint aan geldigheid naarmate er meer mensen
zijn die hun stem er op uitbrengen. Elke cultuur heeft de behoefte haar
specifieke wijze van denken te verabsoluteren, dat wil zeggen van toepassing te
verklaren op alle aspecten van de werkelijkheid. En zo passen wij onze
kwantitatieve wijze van denken ook op alles toe. Bijna al onze gedachtegangen
verlopen ongemerkt op die manier. In een heleboel gevallen is dat volkomen
terecht, maar soms, zoals bij het thema van het holisme en in het algemeen bij
levensthema's, slaat het nergens op en geeft het aanleiding tot bijna
onoplosbare misverstanden doordat de verkeerde begrippen gehanteerd worden. De
holisten zelf hebben dat doorgaans ook niet in de gaten en zo gaan zij maar
ijverig door een niet-kwantitatieve benadering van de werkelijkheid te
beschrijven met behulp van kwantitatieve begrippen. Men dringt wel
aan op een “andere wijze van denken” - wat mij betreft terecht - maar men
verzuimt daarbij zijn eigen, vanuit de cultuur ingeprente, denkwijze in twijfel
te trekken en te onderzoeken. Men blijft steken in de behoefte om over andere
dingen te gaan nadenken, en dat wijst onmiskenbaar op een bevangen zijn in een
eenzijdig kwantitatieve benadering van de werkelijkheid. Mag het een wonder
heten dat men vaak als warhoofd over komt, uiteraard vooral bij diegenen die
zelf, door hun eenzijdig en verabsoluteerd kwantitatief denken, ook niet
helemaal zuiver op de graat zijn?
Als je een uitspraak wilt doen over de
werkelijkheid als “het geheel” en daarbij een vergelijking wilt maken met de
totaliteit van elementen waaruit dat geheel opgebouwd is, kan je niet zeggen
dat het geheel meer is dan de som, de totaliteit, van de samenstellende delen.
De begrippen “meer”, “minder” en “totaliteit” zijn kwantitatief. Zij hebben op
hoeveelheden betrekking. Maar het begrip “het geheel” is een kwalitatief
begrip; het heeft betrekking op een hoedanigheid. Een bepaalde totaliteit
(verzameling) kan zich gedragen als “een geheel”, kan zich als zodanig laten
gelden. De verzameling deeltjes die mijn lichaam is doet zich gelden als een
geheel. Het kenmerkende van “een geheel” is de samenhang van letterlijk alle
elementen met elkaar. Daarom is het eigenlijk wel juist als holisten zeggen dat
“een geheel”, en niet “een totaliteit”, niet voor analyse toegankelijk is. Maar
zij zouden er welbeschouwd aan toe moeten voegen: "zonder dit geheel op te
heffen door het verbreken van de samenhang". Je lichaam is immers wel
degelijk uit elkaar te halen - alleen ben jij er dan, als dat oorspronkelijke
samenhangende geheel, niet meer. Het credo "het geheel is meer dan de som
der delen" moet dus in feite als volgt luiden: "het geheel is iets
anders dan de som der delen". De term “het geheel” is de uitdrukking van
de wijze waarop “de som der delen” zich laat gelden en het is misleidend om te
suggereren dat er ergens “nog wat” zou zijn. Die suggestie, die dus eigenlijk
opgeroepen wordt door een niet herkende en in dit geval ongeldige kwantitatieve
wijze van denken, geeft gemakkelijk aanleiding tot gelovig, zogenaamd religieus
en mystiek gedoe. Dat kun je dan ook in de praktijk waarnemen bij mensen die
vanuit hun levensbeschouwelijke achtergrond of vanuit hun pessimisme omtrent de
toekomst van de wereld een groeiend wantrouwen tegen het moderne analytische
denken hebben. Het zijn vooral godsdienstige mensen, en speciaal diegenen die
met de concrete inhoud van hun godsdienst geen vrede meer hebben, die de
genoemde kwantitatieve uitdrukking van een kwalitatieve werkelijkheid als een
“nieuw inzicht” presenteren. Daarbij komt de suggestie dat er “nog wat” zou
zijn natuurlijk goed van pas. Nog even en men zal je gaan proberen wijs te
maken dat we er nu eindelijk in geslaagd zijn een geldig “godsbewijs” te
leveren, zij het van een andere “god” dan de traditionele. Er blijkt immers
meer te zijn dan er is! Dat is nu precies datgene waarmee de godsdiensten
altijd al gekomen zijn. Toch is er over “het holisme” nog wel wat meer te
zeggen dan alleen maar dat het omschreven wordt doormiddel van verkeerd
toegepaste begrippen. Dan echter moeten we ons af gaan vragen of er in onze
cultuur misschien iets door begint te breken. Iets van een vermoeden van andere
en ruimere mogelijkheden en, daarmee samenhangend, de steeds sterker wordende
overtuiging op het ogenblik op de verkeerde weg te zijn. De weg namelijk van de
vernietiging...
Bovenstaande tekst is geschreven:
Door Jan Vis, creatief filosoof.
Terug naar: de
Startpagina
Naar andere artikelen: Elkaar
nodig hebben ; voor elkaars welzijn zorgen - Hoe zit dat..? - Zie bladw.: Afhankelijkheidsrelatie ; Robot
denken ; Op de vlucht voor je eigen
denken ; Het gelijk en de dialoog ; Het toenemend belang van het Atheïsme ;
Geen God wat dan ; Godsdienst en Geloof
; Evolutie of Creatie ; De fundamentele intolerantie van de Godsdienst
; God bestaat niet ; Bedreiging van het
vrijdenken en het atheïsme ; De verdedigers van de Godsdienst ; Toch nog een
Theocratie- zie afl. 18 ; Ongewenst
atheïsme- zie afl. 32 ; Het
ontstaan van het HEELAL / DE KOSMOS t/m het slotakkoord “DE MENS”
; Verbieden
van de godsdienst..?-zie afl. 21 ; Hoe zit het nou met god ; Discrimineert
/ onderdrukt de Westerse Cultuur..? zie aflevering 60 / 61 ; Waarom is de
Islam als godsdienst tegen de Westerse Wereld ..? zie no. 27 ; De Islam ; Het staat in
de Koran- zie aflevering 36 ; De heilige wet-De Sjari’a
; Burqa, volg bladwijzer ; Nihilisme ; De
ontwikkeling van het denken ; De Vrede ; Conditionering ; De
ontwikkeling van de West Europese Cultuur(zie links: te erg/te veel en dubbelhartigheid ) ; Behoort Israël tot de
Westerse Cultuur- zie aflevering 60…-onderdrukking van de
Palestijnen, ; Kunnen Moslims zich
invoegen in de Moderne cultuur..? – aflevering
no. 37,
; Terrorisme / Taliban ; Hoe zit het nou met Jahweh, God en Allah ; Een
korte schets van de menselijke sexualiteit
; Houden van…
Liefde… Trouw… ; Relatieproblemen
– zie bladw. ; Huwelijk,
LIEFDE..? – zie bladw.
LIEFDE ; De VIER Levensbegrippen ; Moordlust-collectieve waan ; COMMUNISME
- zie bladwijzers ; Een verbetering in de SAMENLEVING tot stand
brengen-zie bladwijzers: ; Mil.
Interventie in Syrië..? ; Vanwaar
die Haat..?-zie: naar inhoudsopgave 16 ; Elkaar
nodig hebben ; voor elkaars welzijn zorgen - Hoe zit dat..? - zie bladw.: Afhankelijkheidsrelatie ; Macht / Economie / Redelijkheid ; Maatschappij/Samemenleving-afl.34
; De
Maatschappij is inhoud van de Samenleving – zie bladw.
; De
Samenleving dienen-afl.1 ; Verzorgingsstaat
- zie bladw. ; IS LIEFDE hen(o.a politici) VREEMD..? ; Eenzaamheid en Samenleven ; BEDOELING – GEDOE -
DOEL ; OVERLEVEN ; Bevrijding van de mens – zie bladwijzers
; Hij/Zij zal
zich moeten beteren – zie bladw. GEDRAG ; De FILOSOOF- zie bladw. FILOSOOF ; Denk ik nu zelf na..? ; Verzorgingsstaat-zie
bladw. Nationaal socialisme ; Moralisten
- naar inhoudsopgave 06-Verwachtingen ; Racisme..! - zie bladwijzers ; Rassenvraagstuk – zie
briefnummer 12 ; Waanvoorstellingen – zie bladwijzers : Arts/hulpverlener
verbreekt zijn EED..! - zie LINK no. 10 ; Met
elkaar omgaan-zie bladwijzers ; DISCRIMINATIE(7x)-
zie trefwoorden onder D ; Waanvoorstellingen: zie bladwijzers in A-1, B-2, C-3,
D-4, E-5,
F-6,
G-7
; RACISME - verhullend taalgebruik - zie bladwijzers
; Rassenvraagstuk – zie
briefnummer 12 ; VRIJHEID om te STERVEN…? – zie aflevering 23
; Beschermen v/h LEVEN
/ STERVEN - zie LINK no. 10 ; Liefde
/wel-niet laten gelden..? en Actieve Euthanasie /- keuze -
verantwoordelijkheid - zie bladw. ; Hoe ontstaat ons Bewustzijn en de voorstelling in ons
Zelfbewustzijn..? – zie bladw. ; De
onechte cultuurontwikkeling-nrs.1t/m6 (berust de cultuur op minderheden..? – zie bladw. ; De
strijd tegen het vrouwelijke ; Hermafrodiete
mens ; Wat
is seksualiteit nu eigenlijk ; OP de Valreep 2015 – Zie de Link op pag. Cultuur Filosofische
Opmerkingen en KLIK op o.a. bladw. De Maatschappij fungeert als
BIOTOOP ; Er is één leven, v/h ééncellige/Grondstructuur t/m het slotakkoord
“De mens”- Zie bladwijzer “ Levende
Cellen, de elementen v/h leven op aarde” ; Wrijving
en spanningen typeren de RELATIES
van vooral de moderne
mensen. Zie bladwijzer “ Wrijving/Spanning ” ; Denk ik nu zelf na..?
– Zie bladw. ; Cultuur
versus Beschaving – zie aflevering 61 ; In een
gezellige wereld gaat het niet om
winnaars, máár om de talenten en de vermogens van de individuen – zie
bladwijzer ;
Pagina's zijn door mij uit het tijdschrift van De
Vrije Gedachte No. 184 maart 1988 overgenomen.
Aangezien de filosofie er niet is voor
enkele bevoorrechten maar juist voor alle mensen, is het citeren uit mijn werk zonder meer toegestaan. Wel echter
zou ik het op prijs stellen dat het citeren vergezeld gaat van een duidelijke
bronvermelding! (Jan Vis)